شناسهٔ خبر: 34877971 - سرویس اجتماعی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

تیتر امشب شبکه خبر سیما؛

رشد ۲ هزار و ۳۰۰ برابری توان دفاعی کشور

وزیر دفاع با بیان رشد ۲ هزار و ۳۰۰ برابری توان دفاعی کشور در مقایسه با قبل از انقلاب گفت: انگیزه، اعتقاد و تلاش جهادی در کنار چالش‌ها و تنگنا‌های تحریم موجب شد توان دفاعی کشور رشد روز افزون پیدا کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، امیر سرتیپ امیر حاتمی در گفتگو با تیتر امشب شبکه خبر به جایگاه صنایع دفاعی کشور اشاره کرد و افزود: از دو منظر کمی و کیفی می‌توان جایگاه صنایع دفاعی را در کشور ارزیابی کرد. یکی از طریق آثار و پیامد‌های رشد صنایع دفاعی و دیگری از منظر مقایسه دو موقعیت قبل و بعد از انقلاب.
وی گفت: امروز که در شرایط تهدید و تحریم‌های جدی روبرو هستیم مرز‌ها از امنیت خوبی برخوردار هستند که این نشان از ارزیابی مثبت صنایع دفاعی کشور است.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح با اشاره به ارزیابی‌های موسسات خارجی درباره قدرت نظامی کشور‌ها که با ۵۵ شاخص مختلف انجام می‌شود، افزود: بعضی از سایت‌های غربی رتبه و قدرت نظامی ایران را در سال ۲۰۱۸ که در بین ۱۳۶ کشور بررسی شد با ۷ مرتبه رشد، رتبه ۱۳ اعلام کرده اند.
امیر سرتیپ حاتمی با بیان اینکه ارزیابی ایمان، انگیزه و اعتقاد از توان موسسات ارزیاب خارجی خارج است گفت: ما مطمئن هستیم این رزیابی‌های کیفی، اثر بخشی تجهیزات نظامی را چند برابر می‌کند.
وی با بیان اینکه همین موسسات هزینه‌های نظامی ایران را در رتبه سی و سوم ارزیابی کردند تصریح کرد: این رتبه بیانگر این است که ما می‌توانیم با هزینه کم، امنیت خوبی را برای کشور و مردم مهیا کنیم. علت این کاهش هزینه‌ها نسبت به توان نظامی ناشی از این است که تجهیزات مورد نیاز را خودمان تولید می‌کنیم.
وزیر دفاع به رشد کمی تولیدات تجهیزات نظامی در صنایع دفاع نیز پرداخت و گفت: در حال حاضر محصولات صنایع دفاعی از ۳۱ خانواده قبل از انقلاب به بیش از ۷۷۰ خانواده در بعد از انقلاب رسیده است که با وجود تحریم‌های مختلف رشد ۲ هزار و ۳۰۰ درصدی را نشان می‌دهد که این عدد قابل مقایسه با قبل از انقلاب نیست.
وی تهدید و تحریم را فرصتی برای استقلال نظامی عنوان کرد و افزود: تحریم‌ها موجب شد ما در همه تنگنا‌ها به توانایی درونی خود تکیه کنیم. فضای کار و مدیریت جهادی در کنار تلاش و اخلاص از جمله نکات بارز خودکفایی در تجهیزات دفاعی مورد نیاز کشور است.
امیر سرتیپ حاتمی به زمان تولید محصولات نظامی از فکر تا محصول پرداخت و گفت: زمان ساخت تجهیزات مختلف بر اساس پیچیدگی‌ها و کوچک و بزرگی محصول، تفاوت دارد و هدف گذاری که در برنامه ۴ ساله صنایع دفاعی پیش بینی شده ۲ و نیم تا ۳ سال است.
وی از یک خزانه بزرگ فناوری گفت و تصریح کرد: علاوه بر داشتن نیروی انسانی نخبه و مجرب، بسیاری از فناوری‌های مختلف در بانک تجهیزات و فناوری ما وجود دارد. پیش از این به حدود ۷۰ درصد فناوری نظامی احتیاج داشتیم، اما الان به ۱۰ درصد فناوری پیشرفته نیاز داریم بنابر این برای ساخت تجهیزات دفاعی بر مبناء دانش روز به زمان کمتری نیاز داریم.
وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح به آخرین دستاورد‌های نظامی در سال ۹۷ اشاره کرد و گفت: بخشی از ساخته‌ها و ابتکارات تجهیزات دفاعی بنا بر ملاحظاتی گفته نشده است، اما در مرداد سال گذشته جنگنده بومی ایرانی و خط تولید "کوثر" با موتور ایرانی "اوج" رونمایی شد. همچنین در حوزه موشکی، موشک کروز "هویزه" با برد بیش از ۱۳۰۰ کیلومتر، در حوزه دریایی، زیر دریایی نیمه سنگین "فاتح"، خودرو ارس ۲، رعد ۲ و سامانه پدافندی "باور ۳۷۳" که بزودی رونمایی و به نیروی پدافند ارتش جمهوری تحویل داده می‌شود.
وی درباره سامانه پدافندی "باور ۳۷۳" افزود: این سامانه پدافندی ایرانی با برد و ارتفاع بلند است که ایران را جزء ۴ کشور دارای چنین سامانه‌ای قرار می‌دهد.

نظر شما