شناسهٔ خبر: 34877807 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: آنا | لینک خبر

#ژورنالیسم_علم؛

معرفی هرچه بهتر بیانیه گام دوم انقلاب با استفاده از ظرفیت ژورنالیسم علم/ خبرنگار علم رابط بین نخبگان با جامعه است

یک پژوهشگر حوزه ژورنالیسم علم گفت: با استفاده از ظرفیت رسانه‌ای ژورنالیسم علم می‌توان بیانیه گام دوم انقلاب را به بهترین شکل ممکن در میان افکار عمومی تبیین کرد.

صاحب‌خبر -

انوشیروان رفیعی در گفتگو با خبرنگار حوزه رسانه گروه اجتماعی خبرگزاری آنا، درباره جایگاه ژورنالیسم علم در رسانه‌های امروز اظهار کرد: بحث روزنامه‌نگاری علم یا همان ژورنالیسم علم همانند دیگر شاخه‌های روزنامه‌نگاری است با این تفاوت که خبرها را بر اساس ارزش‌های علمی مشخص کرده و با شفافیت، صداقت و اعتبار علمی در برابر افکار عمومی قرار می‌دهد.

وی افزود: بحث اصلی که روزنامه‌نگار علم انجام می‌دهد این است که با تولید اخبار مبتنی بر رویکرد علمی اهمیت و جایگاه علم را به جامعه معرفی می‌کند زیرا بار علم بر دوش مردم سنگینی می‌مند و وظیفه روزنامه‌نگاران علم است که این سنگینی آن از دوش مردم برداشته و بتواند واقعیت‌های علم را  به مردم بنمایاند و به زندگی روزمره‌شان پیوند دهد.

عضو شورای سردبیری خبرگزاری علم و فناوری گفت: روزنامه‌نگار مبتنی بر علم دستاوردهای علمی کشور را معرفی می‌کند و با تربیت روحیه خودباوری ملی که مقام معظم رهبری هم در بیانیه گام دوم انقلاب  به آن اشاره داشتند می‌تواند موجب رستاخیز علمی در کشور شود.

رفیعی با بیان اینکه با استفاده از ظرفیت ژورنالیسم علم می‌توان بیانیه گام دوم انقلاب را هرچه بهتر تبیین کرد، افزود: وظیفه روزنامه‌نگار علم تلاش برای فرهنگسازی انتشار اخبار درست با سند و اعتبار به مردم است زیرا باعث می‌شود خرافه‌‌خوانی و انتشار اخبار کذب از سوی مردم با استقبال مواجه نشود.

این پژوهشگر حوزه ژورنالیسم علمی عنوان کرد: بحث روزنامه‌نگار علمی یک بحث تخصصی است که هنوز در کشور جامعیت پیدا نکرده است به همین دلیل حضور آدم‌هایی که غیرمتخصص هستند و حرف‌های غیرعلمی می‌زنند در شبکه‌های اجتماعی بسیار زیاد است.

وی با بیان اینکه حمایت از جریان‌سازی نخبه‌ها در کشور و جلوگیری از سرقت‌های علمی وظیفه دیگر موضوع ژورنالیسم علمی است، اظهار کرد: وقتی روزنامه‌نگاری می‌خواهد با یک نخبه یا دانشمندی صحبت کند، باید تمامی پارامترهای مورد نظر برای این موضوعات را در نظر بگیرد. باید اطلاعات کافی در رابطه با آن سوژه‌ای که می‌خواهد صحبت کند داشته باشد. این اتفاق باعث می‌شود که وقتی اختراعی به مردم معرفی می‌‌شود، به دلیل اینکه قبلاً جریان‌سازی شده است دیگر کسی جرئت نکند از این اتفاق سوءاستفاده کرده و این دستاورد را از نظر حقوقی به سرقت ببرد.

رفیعی در ادامه اظهار کرد: شناسایی مشکلات جامعه علمی و مطالبه‌گری از مسئولان در حوزه‌های مختلف و اطلاع‌رسانی مشکلات و مصائب جریان علمی کشور جزو دیگر مسئولیت‌های حوزه ژورنالیسم علم است که می‌تواند مطالبه به حق جریانات و تشکل‌های علمی را به گوش مسئولان برساند.

وی با بیان اینکه چالش‌ها و مشکلات زیادی برای رخ دادن موضوعیت ژورنالیسم علم در کشور  وجود دارد گفت:‌ نگاه بالا به پایینی که در مسائل علمی وجود دارد و بیشتر از سوی قشر دانشگاهی و تحصیلکرده  رخ می‌دهد مهم‌ترین معضلی است که باعث می‌شود بین مردم و قشر نخبه و باسواد جامعه اختلاف و شکاف ایجاد شود.

عضو شورای سردبیری خبرگزاری علم و فناوری، وظیفه دیگر روزنامه‌نگار علم را ارائه واقعیت‌ها به مردم به وسیله اطلاع‌رسانی دقیق علمی ذکر کرد و گفت: در حقیقت ژورنالیست یا خبرنگار علم پل ارتباطی بین افراد دانشگاهی و متخصصان با مردم است.

رفیعی عنوان کرد:‌ فرق اساسی یک روزنامه‌نگار علم با دیگر شاخه‌های صنفی در حوزه خبر این است که ژورنالیسم علم برای یک مصاحبه 2 هزار کلمه‌ای باید به اندازه چند مقاله، مطالعه و تحقیقات داشته باشد تا بتواند سؤالات حرفه‌ای و علمی در آن حوزه را از مصاحبه‌شونده بپرسد که این یکی دیگر از چالش‌هایی هست که بحث روزنامه‌نگاری علم با آن روبه‌روست.

وی در خصوص بارزترین تفاوت بین خبرنگار و ژورنالیست علم گفت:‌ یک خبرنگار در هر حوزه‌ای که کار می‌کنند به ارزش‌های خبری نگاه ویژه‌ای دارد و تمام دغدغه کاری‌اش رعایت این موارد است اما ژورنالیست علم وظیفه سنگین‌تری نسبت به سایر خبرنگارها دارد زیرا اگر اطلاعات علمی غلطی به مردم ارائه کرده و جریان‌سازی اشتباهی انجام دهد ممکن است هزینه‌های زیادی را برای کشور به همراه داشته باشد و حتی امنیت ملی و سلامت مردم را تهدید کند؛ بنابراین فردی که دارد در حوزه خبرنگاری علم کار می‌کند، اهمیتش از سایر شاخه‌های خبرنگاری بیشتر است.

انتهای پیام/4046/

نظر شما