شناسهٔ خبر: 34877432 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: آفتاب | لینک خبر

نگاهی به نتایج استقلال در آغاز ادوار مختلف لیگ برتر فوتبال

استقلال در حالی هفته نخست نوزدهمین دوره لیگ برتر را با دیدار خارج از خانه برابر ماشین سازی آغاز می‌کند که برگزاری بازی نخست در تبریز برای آبی‌های پایتخت خوش یمن بوده است.

صاحب‌خبر -
آفتاب‌‌نیوز :

در تورنمنت های معتبر از قبیل لیگ برتر، دیدار نخست از اهمیت زیادی برخوردار است و پیروزی در این دیدار می تواند روحیه تیم را برای ادامه فصلی چالش برانگیز، افزایش دهد.

تیم فوتبال استقلال روز جمعه از هفته نخست لیگ برتر باشگاه‌های ایران در ورزشگاه بنیان دیزل میهمان ماشین سازی تبریز خواهد بود. شروع لیگ در تبریز همیشه برای استقلالی ها خوش یمن بوده چرا که آنان سابقه شکست ۲ نماینده تبریز یعنی تراکتور و گسترش فولاد را در هفته اول لیگ دهم و سیزدهم در تبریز دارند.

اکنون آبی‌ها امیدوار هستند بتوانند سومین نماینده تبریز را هم شکست دهند و بعد از ۳ فصل ناکامی در پیروزی در هفته نخست بردن به روزهای خوب بازگردند.

در زیر نگاهی داریم به عملکرد تیم استقلال تهران در هفته نخست اداور مختلف لیگ برتر:

اولین دوره: استقلال یک - برق شیراز یک

این فصل، نخستین دوره لیگ برتر فوتبال ایران و آغاز حرکت به سوی حرفه‌ای شدن در ایران نیز بود. استقلال به عنوان مدافع عنوان قهرمانی لیگ آزادگان با هدایت مرحوم «منصور پورحیدری» وارد رقابت‌ها شد.

نخستین دوره لیگ برتر فوتبال ایران از آبان سال ۱۳۸۰ آغاز شد. با وجود اعلام حرفه‌ای شدن لیگ، به دلیل کیفیت نه چندان خوب بازی‌ها یکی از کم‌تماشاگرترین دوره‌های برگزاری لیگ فوتبال در ایران بود. هر چند که ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در راهیابی به جام جهانی ۲۰۰۲ نیز در سرخوردگی تماشاگران و سرد شدن ورزشگاه‌های فوتبال ایران در این سال تأثیرگذار بود. آبی پوشان اولین بازی لیگ برتر را با توقف برابر برق شیراز در استادیوم حافظیه با گل علی موسوی در دقیقه ۷۹ شروع کردند.

دومین دوره: استقلال ۳ - پاس تهران یک

دومین دوره لیگ برتر فوتبال ایران با پیروزی پر گل استقلال برابر پاس در ورزشگاه تختی تهران آغاز شد. قهرمانی فوتبال ایران در بازی‌های آسیایی بوسان موجب شد تا مسابقات فوتبال نسبت به فصل گذشته با گرمای بیشتری دنبال شود. استقلال بازی نخست را در حالی که با گل رسول خطیبی از پاس عقب افتاده بود، در نهایت با سه گل به سود خود خاتمه داد تا شروع خوبی با «رولند کخ» داشته باشد. استقلال در این فصل عملکرد خوبی نداشت.

سومین دوره: پاس ۲ - استقلال ۲

استقلال پس از فصل ناموفق گذشته با دگرگونی در کادر فنی و بازیکنان، از ششم شهریور ۱۳۸۲ با ترکیب جدید خود وارد بازی‌های لیگ شد. آبی‌ها لیگ را با تساوی در ورزشگاه آزادی آغاز کردند تا دوباره هراس از کابوس فصل پیش گریبان‌گیر هوادارن این تیم شود. استقلال با هدایت امیر قلعه نویی در این فصل نایب قهرمان شد.

چهارمین دوره: استقلال یک - استقلال اهواز یک

نخستین بازی استقلال در لیگ چهارم در روز ۲۳ شهریور ۱۳۸۳ در ورزشگاه آزادی تهران برگزار شد که طی آن استقلال به دیدار هم‌نام اهوازی خود رفت. جدال ۲ تیم به دلیل رویدادهای هفته‌های آخر لیگ گذشته، حساسیت‌هایی را به همراه داشت. ۲ تیم در نخستین بازی خود در لیگ برتر این فصل در نهایت به تساوی رضایت دادند.

پنجمین دوره: استقلال ۴ - صبا یک

پنجمین فصل حضور استقلال در لیگ برتر در شصتمین سال فعالیت این باشگاه بود. برای سومین فصل متوالی امیر قلعه‌نویی روی نیمکت استقلال نشست و موفق شد استقلال را برای اولین بار در لیگ برتر به مقام قهرمانی برساند. استقلال شروعی پرگل داشت و توانست با گل‌های رضا عنایتی (۲ گل)، علی رضا واحدی نیکبخت و سیاوش اکبرپور و با ۴ گل صبا باتری را ورزشگاه آزادی شکست دهد.

ششمین دوره: استقلال ۲ - ذوب‌آهن یک

در این فصل عبدالصمد مرفاوی جایگزین امیر قلعه‌نویی شد. استقلال توانست با پنالتی نوازی و گل‌ به‌ خودی نورمحمدی ذوب‌آهن اصفهان را شکست دهد و فصل را با پیروزی آغاز کند، اما در نهایت سوم شد.

هفتمین دوره: استقلال ۳ - استقلال اهواز ۲

در این فصل استقلال، مرحوم «ناصر حجازی» را به عنوان سرمربی‌ خود روی نیمکت داشت و توانست در اولین بازی لیگ، هم‌نام اهوازی خود را بر خلاف لیگ چهارم با گل های امیر حسین صادقی، آرش برهانی و میثم منیعی شکست دهد.

هشتمین دوره: استقلال ۲ - ابومسلم صفر

تیم استقلال فصل پرفراز و نشیبی را در این دوره از لیگ تجربه کرد و توانست با مربی‌گری امیر قلعه‌نویی در گام نخست و با گل های مجتبی جباری و مهدی امیرآبادی در خانه، ۲ بر صفر ابومسلم را شکست دهد.

نهمین دوره: استقلال یک - سپاهان یک

استقلال نهمین دوره جام خلیج فارس را با هدایت عبدالصمد مرفاوی و با برد برابر سپاهان اصفهان آغاز کرد. آبی پوشان توانستند با تک گل امید روانخواه در ورزشگاه آزادی پیروز این دیدار شوند تا استقلال لیگ نهم را با پیروزی آغاز کند. قلعه نویی سرمربی سپاهان بود و این دیدار به دلیل محرومیت هواداران در ورزشگاه خالی از تماشاگر برگزار شد.

دهمین دوره: شهرداری تبریز ۲ - استقلال ۳

استقلال تهران در دهمین دوره لیگ با هدایت «پرویط مظلومی» آغاز خوبی داشت و در تبریز تیم شهرداری را ۳ بر ۲ مغلوب کرد. ۲ گل میلاد میداوودی و تک گل آرش برهانی، آبی‌ها را در این بازی به برد رساند.

یازدهمین دوره: سپاهان یک - استقلال یک

یازدهمین حضور تیم فوتبال باشگاه استقلال تهران و دومین سال متوالی سرمربیگری پرویز مظلومی در این جام بود. استقلال دیدار هفته نخست میهمان سپاهان بود که با تک گل برهانی به نتیجه مساوی دست یافت.

دوازدهمین دوره: استقلال یک - آلومینیوم هرمزگان صفر

دوازدهمین دوره لیگ برتر ایران، برای استقلال در دیدار خانگی با آلومینیوم هرمزگان، تیم تازه‌وارد به لیگ برتر، گشایش یافت. امیر قلعه‌نویی و اکبر میثاقیان سرمربیان هر دو تیم به دلیل جریمه انضباطی به‌جامانده از فصل پیش، از نشستن بر روی نیمکت تیم‌های خود محروم بودند. این بازی با تک گل فابیو به سود استقلال به پایان رسید تا فصل برای آبی‌ها با پیروزی آغاز شود.

سیزدهمین دوره: گسترش فولاد یک - استقلال ۲

آبی پوشان در فصل سیزدهم به عنوان مدافع عنوان قهرمانی گام به این رقابت‌ها گذاشتند. استقلال در نخستین دیدار خود در تبریز برابر تیم گسترش فولاد به میدان رفت. میزبان در دقیقه ۱۸ از روی یک ضربه کاشته راه دور به گل رسید. استقلال در دقیقه۳۴ روی ارسال خسرو حیدری و سماجت آرش برهانی به این گل پاسخ داد. در نیمه دوم با به میدان آمدن فرهاد مجیدی حملات استقلال زهردارتر شد. همین بازیکن در دقیقه۸۸ بازی و در لحظاتی که استقلال به دلیل اخراج ساموئل با ۱۰ نفر به بازی ادامه می‌داد، گل برتری را وارد دروازه میزبان کرد تا باز هم شروع لیگ در تبریز برای این تیم همراه با موفقیت باشد.

چهاردهمین دوره: راه‌آهن یک - استقلال ۲

تیم استقلال که چهاردمین حضور خود در این رقابت‌ها را تجربه می کرد توانست باز هم با هدایت امیر قلعه‌نویی که هیچگاه در دیدار افتتاحیه با این تیم بازنده نبوده، همانند فصل گذشته با پیروزی لیگ را شروع کند. آبی ها توانستند با گل های جاسم کرار و محمد قاضی راه‌آهن را در ورزشگاه تختی تهران شکست دهند.

پانزدهمین دوره: سیاه‌جامگان مشهد یک - استقلال ۲

در این فصل استقلال هفتادمین سال فعالیت باشگاهی و نیز پانزدهمین حضور خود در این رقابت‌ها را پشت سر می گذاشت. پیش از شروع مسابقات این فصل امیر قلعه‌نویی پس از سه فصل از استقلال جدا شد و پرویز مظلومی برای دومین بار هدایت تیم را بر عهده گرفت. پرویز مظلومی پس از به دست گرفتن سکان هدایت استقلالی ها، در اولین اقدام باعث وداع آبی پوشان با چند نفر از بازیکنان ثابت فصل قبل این تیم از جمله صادقی، فروزان، عنایتی و بیگ زاده شد.

در مرحله بعد بازیکنانی همچون رحمتی، چشمی، حاج محمدی، انصاری و میثم مجیدی را جذب این تیم کرد و با توجه به مشکلات مالی باشگاه استقلال در جذب بازیکنان طراز اول و همچنین بالا بودن میانگین سنی تیم در فصول گذشته، جوانگرایی در دستور کار باشگاه قرار گرفت.

استقلال تهران در دیدار افتتاحیه لیگ در مشهد برابر سیاه‌جامگان به میدان رفت و با دو گل سجاد شهباززراده به پیروزی رسید.

شانزدهمین دوره: استقلال یک - نفت تهران یک

فصل شانزدهم برای باشگاه استقلال همراه با بی‌ثباتی و دگرگونی‌های پیاپی در کادر فنی و مدیریتی آغاز شد و پیش از شروع مسابقات این فصل پرویز مظلومی پس از یک فصل هدایت استقلال از سمت خود برکنار و علیرضا منصوریان جایگزین او شد. منصوریان توانست ستاره‌هایی هم‌چون بختیار رحمانی، آرش افشین و کاوه رضایی را که مدت‌ها زمزمه‌های آبی‌پوش شدن‌شان به گوش می‌رسید به استقلال بیاورد. هم‌چنین بازیکنانی چون وریا غفوری، مجتبی حق‌دوست، میلاد زکی‌پور و علی قربانی که از شاگردان منصوریان در نفت تهران بودند نیز به استقلال پیوستند.

استقلال در ابتدای لیگ شانزدهم و در ورزشگاه آزادی مقابل نفت تهران با گل جابر انصاری به تساوی رسید.

هفدهمین دوره: نفت آبادان یک - استقلال صفر

در ابتدای این فصل، علیرضا منصوریان همانند فصل گذشته هدایت این تیم را بر عهده داشت. تیم منصوریان اولین بازی خودش در لیگ را همراه با حواشی بسیار زیادی در آبادان به تیم نفت واگذار کرد. همانند فصل قبل، استقلال بازی‌های لیگ را خوب شروع نکرد؛ به‌طوری‌که اولین پیروزی و اولین گل این تیم در هفته سوم به دست آمد و این تیم تا هفته هفتم تنها ۲ بار موفق به گشودن دروازه حریف شده بود. منصوریان پس از کسب نتایج ضعیف با این تیم، در پایان هفته هفتم لیگ برتر از سمت خود استعفا داد و «وینفرد شفر» سرمربی آلمانی جانشین وی شد.

هجدهمین دوره: استقلال صفر - پیکان صفر

در هجدهمین دوره لیگ برتر استقلال در حالی فصل را شروع کرده بود که هنوز تکلیف دو پست اصلی‌اش معلوم نبود و تیام و جپاروف تنها پس از آغاز هفته نخست لیگ از این تیم جدا شدند و استقلال با خرید ۲۰ بازیکن رکورد زد. این تیم نفرات مطرحی چون فرشاد محمدی‌مهر، روح‌الله باقری، محمد دانشگر، میثم تیموری و الهیار صیاد صیادمنش را به خدمت گرفت. در این فصل تیم شفر در اولین بازی در تهران مقابل پیکان متوقف شد.

نظر شما