شناسهٔ خبر: 34875839 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: پارسینه | لینک خبر

سگی که زبان‌های مختلف را متوجه می‌شود!

خبرگزاری مهر

سگ رباتیک محصولی است که به هوش مصنوعی مجهز بوده و دستور‌های ساده واکنش نشان می‌دهد.

صاحب‌خبر -
محققان دانشگاه «فلوریدا آتلانتیک» رباتی با کمک پرینتر سه بعدی ساخته اند که Astro نام دارد. این سگ رباتیک با ظاهر عجیب خود مجهز به فناوری هوش مصنوعی است. ربات مذکور در حال حاضر به دستور‌های ساده مانند «بنشین»، «بلندشو»، یا «دراز بکش» واکنش نشان دهد. وزن ربات ۴۵ کیلوگرم است.

اما محققان معتقدند می‌توان با توجه به هزاران سناریو مختلف ترفند‌های جدید را به این ربات آموزش داد. مبدعان ربات معتقدند Astra در آینده به تدریج زبان‌های مختلف، سیگنال‌های دست و سگ‌های دیگر را می‌شناسد و حتی با پهپاد‌ها یکپارچه می‌شود.
هرچند Astro تنها سگ رباتیک ساخته شده نیست، اما به نظر می‌رسد نسبت به بقیه نمونه‌ها واقع گرایانه‌تر باشد. جالب آنکه این ربات از قبل برنامه ریزی نشده و مانند یک سگ خانگی واقعی و با کمک مغز شبیه سازی شده خود فعالیت‌ها را می‌آموزد. مغز شبیه سازی شده این سگ رباتیک نیز در حقیقت یک شبکه عصبی عمیق است که با توجه به هزاران تجربه مختلف آموزش دیده است. به این ترتیب ربات می‌تواند فعالیت‌های سودمندی را مانند انسان انجام دهد.
سگ رباتیک را بشناسید! + تصاویر
این ربات با الهام از مغز انسان ساخته شده و با کمک ماشین یادگیری و هوش مصنوعی فعال شده است. Astro مجهز به حسگر‌های مختلفی است تا با محیط واقعی ارتباط برقرار کند. از جمله حسگر‌های آن عبارتند از: دوربین ها، میکروفون، حسگر گاز و تصویربرداری راداری. همچنین سگ رباتیک می‌تواند در زمین ناهموار نیز حرکت کند.

اطلاعات حسگر‌ها به شبکه عصبی ربات یا مغز آن وارد می‌شود. مغز Asrto نیز با چند واحدپردازش گرافیکی Nvidia Jetson TX ۲ فعال می‌شود. به این ترتیب سگ رباتیک می‌تواند در هر ثانیه حدود ۴ هزار میلیارد پردازش انجام دهد.

نظر شما