شناسهٔ خبر: 34875542 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

مدیرعامل سازمان بوستان ها و فضای سبز شهر تهران خبر داد

آبیاری بیش از ۵۸ درصد فضای سبز شهر تهران با استفاده از شبکه‌های آبیاری مکانیزه و تحت فشار

همشهری آنلاین: ۷ میلیون متر مکعب از پساب‌های تصفیه‌خانه‌های موجود به استفاده جهت آبیاری فضای سبز اختصاص یافته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش شهرنوشت، علی محمد مختاری با بیان این که با توجه به کمبود منابع آب، سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران طی سال‌های اخیر مجموعه‌ای از فعالیت‌های ستادی و عملیاتی را در بخش کاهش سرانه مصرف آب در فضای سبز درون شهری و جنگلکاری‌های پیرامون شهر تهران به انجام رسانده و از ابتدای سال جاری نیز با جدیت بیشتری به آن پرداخته است، گفت: هم اکنون بطور میانگین بیش از ۵۸ درصد مساحت فضای سبز شهر تهران، شامل بوستان‌ها، میادین، رمپ‌ها و لوپ‌ها، معابر درجه ۱ و درجه ۲ و عرصه‌های جنگلکاری پیرامون شهر تحت پوشش آبیاری مکانیزه بوده و با استفاده از شبکه‌های آبیاری تحت فشار (قطره‌ای و بارانی) آبیاری می‌شود.

وی با بیان این که در برنامه پنجساله سوم شهرداری تهران (۱۴۰۲-۱۳۹۸) مقرر شده که هریک از مناطق بیست و دوگانه شهرداری هر ساله تعداد دیگری از  بوستان‌های خود را زیر پوشش شبکه آبیاری تحت فشار قرار دهند، اضافه کرد: در صورت اجرای این طرح مساحت فضای سبز تحت پوشش شبکه تا پایان برنامه پنجساله سوم شهرداری به ۱۰۰ درصد مساحت کل فضای سبز شهر تهران خواهد رسید.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به توجه ویژه به مبحث بازچرخانی آب خام (استفاده از پساب، آب‌های سطحی و روان آب‌ها) برای آبیاری فضای سبز درون شهری و برون شهری، تاکید کرد: طی سال‌های اخیر با هماهنگی‌های به عمل آمده با شرکت آب و فاضلاب، ۷ میلیون متر مکعب از پساب‌های تصفیه‌خانه‌های موجود به استفاده جهت آبیاری فضای سبز اختصاص داده شده است. همچنین در سال جاری استفاده از پساب تصفیه‌خانه‌های شهرک قدس، شهرک شهید محلاتی و شهرک اکباتان جهت تامین کسری آب فضای سبز مناطق مربوطه در دست اقدام است.

برنامه‌ریزی جهت کاهش برداشت از منابع آب زیرزمینی از طریق بازچرخانی آب و استفاده از پساب تصفیه شده موضوع دیگری بود که مختاری به آن اشاره کرد و گفت: بر اساس طرح جامع آب خام فضای سبز شهر تهران با توجه به توافقات و هماهنگی‌های انجام شده با شرکت آب و فاضلاب استان تهران مقرر شده تا سال ۱۴۱۰ سالانه ۱۲۰ میلیون متر مکعب از پساب حاصل از تصفیه‌خانه‌های جدیدالاحداث شهر تهران جهت آبیاری مکانیزه عرصه‌های جنگلکاری کمربند سبز پیرامون شهر تهران مورد استفاده قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران تصریح کرد: مطالعات طرح جامع آب خام فضای سبز شهر تهران با پیشرفت درصد و اجرای خط لوله آب شرب بوستان یاس فاطمی با پیشرفت ۵۰ درصد نیز در حال انجام است.

وی ادامه داد: ابلاغ دستورالعمل‌های تخصصی، میزان و روش صحیح آبیاری گونه‌های گیاهی و لزوم استفاده از روش‌های آبیاری تحت فشار در جهت مصرف بهینه آب به مناطق ۲۲گانه شهرداری که طبق این دستورالعمل‌ها و بخشنامه‌ها، موکداً  تاکید شده تا به منظور استفاده بهینه از آب و جلوگیری از هدر رفت آن و حفظ سلامت گیاهان، آبیاری فضاهای سبز از ساعت ۶ عصر تا  ۸ صبح روز بعد صورت پذیرد  و در همین رابطه نظارت بر مدیریت صحیح آبیاری در زمینه کاهش مصرف آب در دستور کار مستمر ناظرین فضای سبز قرار گرفته است.

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران با اشاره به بازدید و پایش مستمر درختان چنار خیابان ولیعصر (عج) و انجام اقدامات لازم جهت حفظ و حراست از درختان قدیمی و تازه کاشت این خیابان افزود: سرانه فضای سبز درون شهری تا پایان سال ۱۳۹۷ به شانزده و بیست هفت صدم مترمربع رسیده است. رقم جدید سرانه در پایان شش ماه ابتدای سال جاری محاسبه و اعلام خواهد شد.

 به گفته مختاری تعداد بوستان‌های درون شهری هم اکنون ۲۲۶۵ بوستان اعم از محله‌ای، منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای و جنگلی است و هم اکنون مساحت جنگلکاری‌ها در قالب کمربند سبز پیرامون شهر تهران بیش از ۴۱ هزار و پانصد هکتار است.

برچسب‌ها:

نظر شما