شناسهٔ خبر: 34872895 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بسته فرهنگی میزان؛

گلایه بازیگر سریال «آچمز» از وضعیت نویسندگان/حضور بازیگر پیشکسوت روی صحنه تئاتر

سی‌امین روز از مرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به بازگشت سعید پورصمیمی بازیگر پیشکسوت سینما به عرصه تئاتر اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، سی‌امین روز از مرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به بازگشت سعید پورصمیمی بازیگر پیشکسوت سینما به عرصه تئاتر اشاره کرد.

خرید چهار جلد کتاب برای یک خانواده ۱۰۰ هزار تومان تمام می‌شود/آیا کتاب در سبد کالای خانوار جایی دارد؟ /////////یکشنبه
منافع اقتصادی و شهرت مقوله نشر را به خطر انداخته است/هدف از عرضه کتاب به بازار را فراموش کرده ایم

سید رضا منتظرین نویسنده کتاب «تلخ و شیرین از اسارت» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، در خصوص جایگاه نویسندگان و برخورد ناشران با تولید کتاب گفت: نوشتن کتاب امری فرهنگی است و نباید به خاطر عوامل دیگر تحت تأثیر قرار بگیرد، اما در حوزه نشر دید فرهنگی نیست و بجای اینکه تمرکز بر تولید محتوای فرهنگی مناسب باشد، توجه به ابعاد اقتصادی کار در نظر گرفته می‌شود، این مسئله آسیب فراوانی به فرهنگ می‌زند. اقتصاد نشر به خاطر منافع و شهرت همواره مقوله فرهنگ را تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

وی در همین راستا ادامه داد: برخی ناشران به مراکز قدرت مرتبط هستند و با امکاناتی که در اختیار دارند به چاپ و تبلیغات سنگین برای کتاب های منتشر شده می‌پردازند.

منتظرین اظهار کرد: تولید کتاب‌های مفید کم نیست اما یا به چاپ نمی‌رسد و یا از استقبال مخاطب برخوردار نمی‌شود. به هر حال در شرایط برابری قرار نمی‌گیرند، این کتابها عموماً مهجور باقی می‌ماند و دیده نمی‌شود.

منتظرین در خصوص نگارش کتاب‌های داستانی و محتوای آنان بیان کرد: کتاب‌های داستانی نمی‌توانند بار علمی مناسبی را برای مخاطب به همراه داشته باشند. رمان‌ها عموماً تخیلی بوده و به خاطر ریزبینی و جزئی‌نگری فضای متفاوتی را برای مخاطب ایجاد می‌کنند، این نوع کتاب‌ها بازار پسند‌تر هستند.

وی پیرامون استقبال ناشران از کتاب‌های بازارپسند اظهار کرد: انتشاراتی‌ها عموماً به کتاب‌هایی که بازاری پسند‌تر هستند علاقه بیشتری دارند، زیرا زودتر به فروش می‌رسند و بازگشت سرمایه بیشتری را با خود به همراه دارند، این دید منفعت‌گرایان نشر سبب می‌شود کار‌هایی که از نظر علمی ارزشمندتر هستند کمتر دیده شوند. متأسفانه فراموش کرده‌ایم که عرضه کتاب به بازار با چه هدفی قرار است انجام شود و اگر کتاب نوشته می‌شود تلاش دارد تا چه فکری یا چه فرهنگ را به جامعه القا کند، در کل فراموش کردیم که پیام اصلی کتاب چیست و قرار است به دست چه کسی برسد.

برای مشاهده ادامه پیام اینجا کلیک کنید.

سقوط آزاد محمدرضا فروتن در گیشه سینما/دوران افول ستاره دهه هشتاد

«تولدت مبارک» قعرنشین گیشه در ۵ ماه اول سال/فروش ۳۸ میلیونی فیلم محمدرضا فروتن

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، فیلم سینمایی "تولدت مبارک" با بازی محمدرضا فروتن و به کارگردانی "سمیه زارعی نژاد" در پنج ماه نخست سال جاری با فروشی معادل ۳۸ میلیون تومان به عنوان کم فروش‌ترین فیلم در گیشه سال ۹۸ شناخته شد.

این فیلم در حالی به چنین رقم ناچیزی رسیده که در خود بازیگری همچون "محمدرضا فروتن" را می‌بیند. بازیگری که اواخر دهه هفتاد تا دهه هشتاد جزو یکی از ستارگان سینما محسوب می‌شد و مخاطبان بسیاری را به سالن سینما می‌کشاند، اما هم اکنون به نوعی قعرنشنین گیشه سینما‌ها شده است.

این بازیگر موفق دهه هشتاد سینما حال بعد از افول در سینما به دنبال بازیابی درخشش خود در بازیگری به شبکه نمایش خانگی رفته و در سریال مانکن به ایفای نقش پرداخته است، حال باید دید آیا فروتن می تواند به دوران اوج خویش باز گردد یا نه.

فروتن، اما سینما را با درخشش آغاز کرد. هدف و چند فیلم بعدی فروتن مثل آخرین بندر (حسن هدایت، ۱۳۷۳)، فاتح (بهرام ری‌پور، ۱۳۷۴)، براده‌های خورشید (۱۳۷۴) و ماه و خورشید (۱۳۷۵)، هر دو از ساخته‌های محمد حسین حقیقی، نام او را مطرح نکردند، اگرچه در کارنامه بازیگری او مرحله‌ای بودند که باید پشت سر می‌گذاشت.

بازی او در یکی از قسمت‌های سریال سرنخ (قسمت تماشاخانه) به قدری تأثیرگذار بود که چند دقیقه بعد از پخش از تلویزیون، پیشنهاد بازی در فیلمی به کارگردانی مسعود کیمیایی به او می‌شود. وی برای بازی درخشان در فیلم قرمز جایزه سیمرغ بلورین هفدهمین جشنواره فیلم فجر (۱۳۷۷) را دریافت کرد.

برای مشاهده ادامه پیام اینجا کلیک کنید.

https://zbcdn.cloud/files/cache/84986_photo_2019-08-14_12-40-36.2d42c6.jpg

«سعید پورصمیمی» آواز قو را زمزمه می‌کند

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، تماشاخانه‌های شهر تهران در هفته جاری میزبان آثار مختلفی از کارگردانان با سابقه و جوان تئاتر است که از جمله مهمترین آنها می توان به آغاز اجرای نمایش «آواز قو» اشاره کرد.

از جمله نکات جالب این نمایش بازگشت یکی از بازیگران پیشکسوت به صحنه تئاتر است، سعید پورصمیمی پس از ۱۷ سال با ایفای نقش در نمایش «آواز قو» به کارگردانی پریزاد سیف به صحنه تئاتر بازمی‌گردد.

پورصمیمی که در زمینه نمایشنامه‌نویسی و کارگردانی تئاتر هم فعال بوده و آثاری چون «داستان ضحاک» را به صحنه برده، در نمایش‌های «آندورا» و «دایره گچی قفقازی» زنده‌یاد حمید سمندریان، «ریچارد سوم» و «هنر» زنده‌یاد داوود رشیدی، «پژوهشی ژرف و سترگ» آربی آوانسیان و همچنین آثار دیگری چون «استثناء و قاعده»، «خسیس» و «بازرس» به ایفای نقش پرداخته است.

آواز قو

مکان: ایرانشهر - سالن استاد ناظرزاده کرمانی
زمان: ۱۰ شهریور تا ۱۳ مهر
ساعت: ۲۱:۰۰
مدت زمان: ۱ ساعت و ۱۰ دقیقه
بها: ۳۵,۰۰۰، ۴۰,۰۰۰ و ۴۵,۰۰۰ تومان

نویسنده: آنتون چخوف
مترجم: مرتضا کرامتی، محمود بهروزیان، سروژ استپانیان
کارگردان: پریزاد سیف
بازیگران: سعید پورصمیمی، پریزاد سیف

برای مشاهده ادامه پیام اینجا کلیک کنید.

بازگشت کریستوفر والتز

«زمانی برای مردن نیست» نام جدیدترین نسخه فیلم جیمز باند

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، نام قطعی بیست و پنجمین نسخه از مجموعه فیلم‌های جیمز باند اعلام شد، این فیلم با نام «زمانی برای مردن نیست» اکران بین المللی خود را از هشتم آوریل سال جاری آغاز خواهد کرد.

چندی پیش اعلام شد که "کریستوفر والتز" بازیگر محبوب سینمای جهان بار دیگر در مجموعه فیلم‌های جیمز باند به ایفای نقش خواهد پرداخت، وی پیشتر در فیلم سینمایی "اسپکتر" آخرین نسخه جیمز باند بازی داشته است.

حال بعد از تجربه موفق "کریستوفر والتز" در نسخه قبلی بار دیگر تولیدکنندگان این فیلم بازگشت وی برای نسخه جدید با نام "زمانی برای مردن نیست" را اعلام کرده اند، وی بار دیگر نقش منفی این فیلم سینمایی را بازی خواهد کرد، فیلمی که هم اکنون آخرین روز‌های فیلمبرداری را پشت سر می‌گذارد.

"کری فوکوناگا" کارگردان سینمای هالیوود کارگردانی این نسخه از جیمز باند را بر عهده گرفته و نیل پرویس، رابرت وید، اسکات زد و فیبی والربریج نگارش فیلمنامه باند ۲۵ را بر پایه "جیمز باند" اثر "ایان فلمینگ" به نگارش در آورده اند.

فوکوناگا را عمدتاً بخاطر کارگردانی فیلم بی‌نام (محصول ۲۰۰۹) می‌شناسند. بخاطر کارگردانی این فیلم وی موفق به کسب جایزه کارگردانی از جشنواره فیلم ساندنس شد. وی کارگردانی سریال کاراگاه حقیقی، محصول شبکه اچ‌بی‌او را نیز انجام داده و ۸ قسمت فصل اول این سریال تحت کارگردانی وی تولید شده‌اند. از دیگر آثار می‌توان به مینی سریال مجنون اشاره کرد.

برای مشاهده ادامه پیام اینجا کلیک کنید.

اولویت من برای انتخاب نقش هزینه اجاره خانه‌ام است/وضعیت معیشت نویسندگان مثل جهنم است///////////////////چهازرنشبله

اولویت من برای انتخاب نقش هزینه اجاره خانه‌ام است/نویسندگان از لحاظ معیشتی در مضیقه هستند

سید‌مهرداد ضیایی بازیگر سینما و تلویزیون در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان در خصوص فعالیت‌های اخیرش در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر سریال «بوی باران» و «آچمز» را در حال پخش دارم.

وی در خصوص سریال «آچمز» اظهار کرد: همکاری در کنار این گروه عزیز بسیار لذت‌بخش بود و یکی از پروژه‌هایی بود که علی‌رغم فقیر بودنش، به تعهدات مالی خود پایبند بودند و بنده نیز به‌طور ناپیوسته حدود سه ماه درگیر این پروژه بودم.

بازیگر سریال «بوی باران» در مورد نقش خود و دلیل طولانی شدن این سریال اظهار کرد: حدود دو سال و نیم در این پروژه مشغول به فعالیت بودم و طولانی شدن این سریال دلایل زیادی داشت که مهم‌ترین علت آن مشکلات مالی بود.

مهرداد ضیایی پیرامون دیگر فعالیت‌های خود در عرصه سینما عنوان کرد: در حال حاضر مشغول نگارش فیلم‌نامه‌ای برای برادران پورکیان هستم که یک ملودرام تقریباً نوستالژیک است و در آن نوعی تقابل بین سنت و سنت‌گریزی وجود دارد و همچنین با مهرداد خوشبخت و آیدا کنی و محمد حاتمی نیز برای نگارش قرارداد دارم.

بازیگر سریال «گاندو» در خصوص کتاب خود با نام «مرا به پیراهنت بسپار» و بازخورد مخاطبان نسبت به این کتاب اظهار کرد: این کتاب گزیده‌ای از اشعار بنده است که از سوی نشر چلچله به چاپ رسیده است، بنا به علاقه شخصی بنده در جلسات نقد و بررسی و رونمایی از این کتاب یکی از اهالی سینما را دعوت نکردم و به همین دلیل طبیعی است که نباید انتظار داشته باشیم در جلسه نقد و بررسی یا جلسه رونمایی این اثر بیش از چند ده نفر حضورداشته باشند و به‌صورت درست خبرش در فضای مجازی منعکس گردد اما اگر کسی این اشعار را خوانده و تحت تأثیرش قرار گرفته است و جان شعر‌ها در جان او مؤثر بوده برای من خوشایند است و ای‌کاش که بازخوردش به بنده هم برسد.

وی پیرامون دیگر کتاب جدید خود تحت عنوان «الهیات عابر پیاده» اظهار کرد: این کتاب نیز گزیده‌ای از اشعار بنده و با رویکرد متفاوتی از کتاب «مرا به پیراهنت بسپار» است که توسط انتشارات چلچله به چاپ خواهد رسید، به این نحو که در کتاب «الهیات عابر پیاده» بیشتر به مفاهیم عرفانی و در کتاب «مرا به پیراهنت بسپار» بیشتر به مفاهیم عاشقانه پرداخته‌شده است و امیدوارم که نشر این کتاب به زنده کردن دوباره کتاب «مرا به پیراهنت بسپار» کمک کند و مردم به بهانه این کتاب، کتاب قبلی من را نیز بخوانند و از آن لذت ببرند.

برای مشاهده ادامه پیام اینجا کلیک کنید.

انتهای پیام/

نظر شما