شناسهٔ خبر: 34872408 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

نامه‌ سرگشاده دامداران به وزیر صنعت؛قیمت مصوب سبوس ۴ ماهه ۱۵۰ درصد گران شد+سند

سه اتحادیه بخش دامپروری کشور با ارسال نامه ای به وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت افزایش ۱۵۰ درصد قیمت مصوب سبوس گندم توسط این وزارتخانه اعتراض کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم سه تشکل، اتحادیه سراسری صنعت دامپروان همگام کشور، اتحادیه مرکزی تعاونی های کشاورزی دامداران ایران و اتحادیه تعاونیهای عشایری دامداران متحرک ایران با ارسال نامه ای سرگشاده به رضا رحمانی وزیر صنعت، معدن و تجارت نسبت به افزایش 150 درصدی قیمت مصوب خوراک دام توسط این وزارتخانه اعتراض کردند.

سبوس بخش مهمی از خوراک دام را تامین می کند و افزایش قیمت آن در افزایش قیمت تمام شده تولیدات این بخش از جمله شیر و گوشت تاثیرگذار بوده و محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی مخالف این امر است. متن این نامه دامداران به شرح زیر است.

احتراماً امضا کنندگان ذیل تشکل های دامپروری به عنوان نمایندگان کل دامداران و عشایر ایران در رابطه با تصمیمات کارگروه ملی ساماندهی گندم که طی نامه 60.92201 مورخ 1398.03.29 معاونت بازرگانی داخلی آن وزارت ابلاغ گردیده و طی آن قیمت عرضه سبوس گندم را افزایش و 1250 تومان اعلام نموده است، به استحضار می‌رساند:

1- همیشه قیمت گذاری سبوس از طریق ستاد تنظیم بازار و با حضور همه تشکلهای دامپروری صورت می‌گرفته است.

2- با توجه به مصرف سبوس گندم در دامداری‌های نیمه صنعتی و روستائی بیشتر مصرف داشته و بعضا تا 50 درصد جیره غذایی اینگونه دام‌ها را تشکیل می‌دهد، بنابراین هرگونه افزایش در قیمت سبوس گندم، تبعات بسیار زیادی از جمله افزایش قیمت تمام شده و ضرروزیان و نارضایتی قشر زیادی از دامداران را به همراه دارد.

3- در سالیان اخیر باوجود تورم بالا و تغییر در سیاست‌های ارزی کشور، هیچ نهاده‌ای در 5 ماه حدود 150 درصد افزایش قیمت نداشته است. بنابراین چگونه قیمت سبوس گندم از 520 تومان به 840 تومان و نهایتاً به 1250 تومان افزایش پیدا می‌کند؟

4- شیوه قیمت گذاری سبوس در دنیا، 50 درصد قیمت گندم می‌باشد که نرخ اعلام شده قبلی نیز بالاتر از قیمت واقعی آن است.

5- کارشناسان محترم دقت کافی در محاسبه میانگین چند عدد ساده قیمت گندم یارانه‌ای (665 تومانی)، نیمه یارانه‌ای(900 تومان) و آزاد (1850 تومان) نداشته‌اند چون تقریبا 65 درصد گندم بصورت یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای توزیع می‌گردد که میانگین این اعداد زیر 1000 تومان است و نکته قابل توجه اینکه این عدد میانگین قیمت گندم می‌باشد و به تبع آن قیمت سبوس باید 50 درصد قیمت آن باشد، بنابراین قیمت 840 تومان نیز غیرعادلانه است.

6- هرگونه دستورالعمل در خصوص قیمت سبوس گندم از طریق ستاد تنظیم بازار و وزارت جهاد کشاورزی باید ابلاغ شود و ارسال دستورالعمل از طریق انجمن و یا تشکیل دیگر وجاهت قانونی ندارد.

7- ابلاغ یک دستورالعمل دولتی توسط کانون انجمن‌ها که منافع خود را دارد(نامه شماره 79.10771 مورخ 1397.04.01 کانون انجمن‌های صنفی صنایع آرد ایران-بند3) جای سوال است، شایسته نیست بخاطر منافع و زیاده خواهی حدود 300 نفر، منافع چند میلیون دامدار بخطر افتاده و با افزایش قیمت تمام شده و ایجاد ضرر و زیان زیاد، چراغ کسب و کار آنها خاموش شود چون به دنبال آن تبعات اقتصادی، اجتماعی و سیاسی برای جامعه در این شرایط بحرانی دارد.

بنابراین خواهشمند است در اسرع وقت نسبت به لغو مصوبه فوق مساعدت نموده و از تبعات زیان بار آن در آینده جلوگیری نماید.

انتهای پیام/

نظر شما