شناسهٔ خبر: 34872249 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

بومی سازی فیلتراسیون‌های صنعتی به همت یک شرکت فناور

تهران – ایرنا – یک شرکت فناور و دانش‌بنیان توانسته است فیلتراسیون‌های صنعتی را با فناوری بومی تولید و با تجاری‌سازی این محصولات، بخشی از نیازهای داخلی صنعت کشورمان به این محصولات را مرتفع کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش روز چهارشنبه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، جداسازی، تصفیه یا خالص‌سازی یک بخش جدانشدنی از صنایع است و تجهیزات فیلتراسیون، از جداسازی پسماند و تصفیه مایع‌ها گرفته تا خالص‌سازی آلیاژها کاربردهایشان را به خوبی نمایان کرده‌اند.

این محصولات اما پیچیدگی‌ها و ظرافت‌هایی دارند که ساخت و تولید انبوه شان، وجود دانش‌ فنی و تجهیزات دانش‌بنیان را می‌طلبد.

یک شرکت دانش‌بنیان فعال کشورمان در حوزه تجهیزات دانش‌بنیان صنعتی، توانسته است با بومی سازی دانش فنی و به کمک متخصصان دانش‌آموخته، سدی از محدودیت‌های ناشی از تحریم را شکسته و با تولید محصولات دانش‌بنیان تجهیزات جداسازی صنعتی و فیلترها، بخشی از نیاز صنایع مختلف به این محصولات را تأمین کند.

عظیم عظیمی نژادان مدیرعامل این شرکت دانش بنیان با اشاره به تولید فیلترهای صنعتی به عنوان عمده‌ترین حوزه تولیدات این شرکت با بیان اینکه، تولیدات دانش‌بنیان شرکت در حوزه‌های مختلفی روانه بازار تجاری شده است، افزود: صنایع مختلفی مانند معدنی و شیمیایی، غذایی و دارویی، نیروگاهی، نفت، گاز و پتروشیمی بخشی از بازار هدف محصولات این شرکت دانش‌بنیان به شمار می‌رود.

این فعال فناور به تولید فیلتراسیون‌های بومی برای جداسازی مواد اشاره و اظهارکرد: در واقع این شرکت برای جداسازی جامد از مایع دانش‌بنیان به شمار می‌رود که این فیلترها در حوزه‌های مختلفی مثل صنایع غذایی، مدیریت پسماند و بازیافت کاربرد دارد.

وی با بیان این‌که فیلترها با توجه به کاربردهایی که دارند در شکل‌ها و ساختارهای مختلفی تولید می‌شوند، اضافه کرد: این فیلترهاهرکدام دارای فناوری‌های خاص خود هستند.

این فعال فناور گفت: در تولید انواع این فیلترها از جمله فشاری، نواری، دیسکی، نواری خلاء، فیلتر توانمندی ساخت و دانش فنی توسط این شرکت دانش‌بنیان بومی شده است.

عظیمی نژادان به تولید جداسازهای فشاری به شکل تمام خودکار اشاره کرد و ادامه داد: این دستگاه می‌تواند با عملکرد خودکار، بیش از ۴۰ تن ماده را به شکل کنسانتره در یک ساعت و با خشکی بیش از ۹۰ درصد ارائه کند.

۴۰ درصد کم‌ هزینه‌تر از نمونه وارداتی از اروپا

اما این فعال عرصه دانش بنیان کشورمان در ادامه، تولیدات با کیفیت‌ و هم‌تراز نمونه‌های مشابه وارداتی را از مزیت‌های تولیدات توربین‌دار دانست و گفت: مشابه‌های خارجی این تولیدات از یک سو با قیمت بسیار گران‌تر، تأمین می‌شود و از طرفی نیز دارای مشکلات بسیاری از جمله محدودیت‌های تأمین یا خدمات پس از فروش هستند.

عظیمی نژادان با بیان اینکه، عمده نمونه وارداتی فیلترها به کشورمان از چین تأمین می‌شود که کیفیت مناسبی ندارد، افزود: در نمونه‌های ایران‌ساخت این محصولات اما تلاش  می‌کنیم تا ضمن توجه به کیفیت، محصول را با قیمتی رقابتی و پشتیبانی‌های بعدی ارائه کنیم.

به گفته وی، این محصولات دانش‌بنیان با قیمتی حداقل ۴۰ درصد کم‌تر از نمونه وارداتی از اروپا به بازار ارائه می‌شود، این در حالی است که این محصولات از کیفیتی بسیار بالاتر از نمونه‌های چینی و برخی از نمونه‌های داخلی برخوردار هستند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان دریافت استانداردهای ملی و بین‌المللی را یکی از ویژگی‌های تولیدات یادشده بیان می‌کند و می‌افزاید: همه لازمه‌های استاندارد از جمله ایمنی و کیفی در این محصولات رعایت می‌شود.

این فعال فناور با اشاره به توانمندی شرکت های داخلی در عرضه محصولات دانش‌بنیان به بازارهای منطقه‌ای و جهانی، اظهارکرد: اگر حمایت‌ها به معافیت‌ها محدود نباشد و بر فرآیند واردات نمونه‌های کم کیفیت نیز نظارتی دقیق صورت بگیرد، قطعا در تولید رونق ایران‌ساخت شاهد یک تحول جدی خواهیم بود.

عظیمی نژادان همچنین ضرورت حمایت برای پیوند نوآوری و فناروی استارتاپ‌ها به شرکت های بزرگ را مورد تاکید قرار داد و گفت: معاونت علم و فناوری می‌تواند در تحقق این فرآیند گامی جدی بردارد و مسیر نظارت بر صنایع به خصوص ماشین آلات دانش بنیان و حمایت از تولید این دست محصولات که اهمیت بالایی هم دارند را هموار کند.

نظر شما