شناسهٔ خبر: 34869297 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

انتقاد معاون اقتصادی استاندار مرکزی از درصد شفافیت مالی دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی

معاون اقتصادی استاندار مرکزی گفت: با توجه به جایگاه تحقق ۴۱ درصدی دستگاه‌های اجرایی استان در بحث شفافیت مالی انتظار داشتیم در بحث شفافیت مالی در دستگاه‌های اجرایی استان شاهد تحقق ۱۰۰ درصدی اهداف مورد نظر باشیم.

صاحب‌خبر -

به‌ گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، سعید فرخی ظهر امروز در شورای راهبری و توسعه مدیریت استان مرکزی با اشاره به ارزیابی دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی اظهار داشت: امیدواریم در ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی به سمتی حرکت کنیم که انطباق کامل با رضایت‌مندی مردم وجود داشته باشد.

وی افزود: میزان رشد شاخص‌های ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان نسبتا خوب نبوده، هر چند که وقتی امتیازات بالای 75 درصد می‌رسد کار برای کسب امتیاز و جایگاه‌ بالاتر سخت می‌شود، در برخی از محورها و شاخص‌ها درصد تحقق اهداف و موفقیت دستگاه‌ها مناسب نبوده که به یک مقدار انطباق‌سازی نیاز دارد.

معاون اقتصادی استاندار مرکزی تصریح کرد: در شاخص‌های مثل شایسته‌سالاری در انتخاب مدیران، مدیریت سرمایه انسانی، صیانت از حقوق شهروندی، ارتقا سلامت اداری و غیره تحقق اهداف مناسب نبوده و باید در این زمینه فعالیت بیشتری انجام شود تا شاهد ارتقا این شاخص‌های در استان باشند.

فرخی بیان کرد: در آستانه هفته دولت و تجلیل از دستگاه‌های اجرایی برتر در حوزه رضایتمندی مردم قرار داریم، باید اقدامات در زمینه عمومی و مطالبات مردمی بیشتر باشد تا نوقص موجود برطرف شود، امیدواریم هفته دولت امسال مانند سال گذشته که 3 وزیر در حال استیضاح بودند نباشیم.

وی عنوان کرد: ارتقا شاخص‌های ارزیابی برعهده  خود دستگاه اجرایی بوده و در بخشنامه ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی به‌صورت کامل و روشن این مهم بیان شده و دستگاه‌های نیز باید به‌صورت شفاف به آن عمل کنند.

معاون اقتصادی استاندار مرکزی خاطرنشان کرد: باتوجه به جایگاه تحقق 41 درصدی دستگاه‌های اجرایی استان در بحث شفافیت مالی، انتظار داشتیم در بحث شفافیت مالی در دستگاه‌های اجرایی استان شاهد تحقق 100 درصدی اهداف مورد نظر باشیم.

فرخی ادامه داد: سلامت اداری و اقتصاد مقاومتی دو شاخصی هستند که می‌توان در ارزیابی عملکرد دستگاه‌های اجرایی استان از آنها بهره برد.

وی با اشاره به جایگاه 6 استان در کشور در زمینه رضایتمندی مردم از عملکرد استان نیز گفت: در برخی از استان‌ها آگاهی مردم و رضایتمندی آنها از عملکرد دستگاه‌های ارجایی مناسب نیست، اما در استان مرکزی شاهد آگاهی مناسب مردم از عملکرد و وظایف دستگاه‌های اجرایی هستیم که این مهم خود در افزایش رضایتمندی مردم از عملکرد دستگاه‌های موثر است.

معاون اقتصادی استاندار مرکزی تصریح کرد: افزایش آگاهی مردم از مسئولیت و وظایف دستگاه‌های اجرایی سبب افزایش رضایتمندی آنها می‌شود.

فرخی بیان کرد: تصمیم‌گیری در رابطه با فضای اداری صرفا نباید متمرکز به سازماند مدیریت و برنامه‌ریزی استان باشد،به لحاظ محتوایی و نوع فرآیند باید اصلاح شود.

اجرای طرح رضایت‌مندی ارباب‌رجوع در استان مرکزی

رقیه یادگاری در این شورای با اشاره به ارزیابی دستگاه‌های اجرایی اظهار داشت: هر سال دولت برای مشخص شدن موفقیت دستگاه‌ها در زمینه تحقق اهداف و انجام تکالیف اصلاح نظام اداری و وظایف محوله براساس شاخص‌های عمومی و اختصاصی، دستگاه‌های اجرایی را مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

وی افزود: ارزیابی براساس 2 معیار عمومی( اصلاح نظام اداری) و اختصاصی(وظایف و ماموریت دستگاه‌ها و برنامه‌های 5 ساله اهداف ابلاغی) انجام می‌شود و دستگاه‌های از طریق خوداظهاری و خودارزیابی عملکرد خود را در سامانه ثبت و مستندات در سامانه بارگذاری می‌شود.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تصریح کرد: عملکرد سال 97 دستگاه‌های اجرایی در سال 98 مورد ارزیابی قرار می‌گیرد، امتیاز‌دهی به دستگاه‌های اجرایی به‌صورت سازمانی بوده و سلایق شخصی در آن دخالت ندارد.

یادگاری بیان کرد: بخش‌نامه ابلاغی برای ارزیابی 75 دستگاه استان بود که 53 دستگاه در این ارزیابی شرکت کردند و با توجه به ارزیابی انجام شده 75 درصد از دستگاه‌های استان در زمینه ارائه خدمات الکترونیکی، رسیدگی به شکایات مردمی در سامانه سامد اجرای حسابداری تعهدی، تناسب شغل و شاغل و ثبت اطلاعات فضاهای اداری در سامانه سادا وضعیت مناسبی دارند.

وی عنوان کرد: ارزیابی‌ها در 5 رده دستگاه‌های اجتماعی و قضائی و عمومی، حوزه شرکت‌ها، بانک و بیمه، حوزه سلامت و بهداشت، حوزه آموزش و فرهنگی و دستگاه‌های زیربنایی و تولید انجام شد، حداکثر امتیاز برای هر حوزه 2 هزار بود که حوزه آموزش و فرهنگی با امتیاز یک هزار و 413.87 کمترین امتیاز و حوزه شرکت، بانک و بیمه با امتیاز یک هزار و 819.55 بیشترین امتیاز را به دست آوردند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: در حوزه  آموزش و فرهنگی 9 دستگاه حضور داشتند که اداره‌کل فنی‌وحرفه‌ای استان موفق به کسب امتیاز برتر شد، در حوزه دستگاه‌های اجتماعی نیز با حضور 12 دستگاه اداره‌کل اقتصاد و دارایی استان موفق به کسب امتیاز برتر شد و در حوزه سلامت و بهداشت نیز اداره‌کل بیمه سلامت استان با حضور 11 دستگاه در این حوزه موفق به کسب امتیاز برتر شد.

یادگاری ادامه داد: در حوزه شرکت، بانک و بیمه نیز شرکت منطقه‌ای برق باختر با حضور 5 دستگاه در این حوزه موفق به کسب امتیاز برتر شد، در حوزه زیربنایی و تولید نیز اداره‌کالراهداری و حمل‌ و نقل جاده‌ای استان با حضور 16 دستگاه موفق به کسب امتیاز بالا شد.

وی افزود: در زمینه ارتقا امتیاز شاخص‌های عمومی اداره‌کل ورزش و جوانان استان با 49 درصد رشد عنوان نخست و شرکت شهرک‌های استان با 41 درصد رشد عنوان دوم را به دست آوردند، در زمینه ارتقا رتبه شاخص عمومی نیز اداره‌کل بهزیستی استان با 13 ارتقا رتبه جایگاه نخست، اداره‌کل ورزش و جوانان استان با 11 ارتقا رتبه و اداره‌کل بنیاد شهید و امور ایثارگران استان نیز با ارتقا 11 رتبه به‌صورت مشترک دوم شدند.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تصریح کرد: در زمینه رشد امتیازی و رتبه‌ای شاخص‌های اختصاصی نیز سازمان صنعت، معدن و تجارت استان با 26 ارتقا رتبه و رشد 21 درصد امتیاز رتبه نخست و اداره‌کل هواشناسی استان نیز با 26 ارتقا رتبه و رشد 20 درصدی امتیاز جایگاه دوم را به دست آورد.

یادگاری بیان کرد: در ارزیابی امسال رضایتمندی مردم از عملکرد دستگاه‌های اجرایی که سال آینده انجام می‌شود مواردی مثل احراز هویت الکترونیکی خدمت‌گیرندگان، اصلاح نظام مجوزدهی، افزایش میزان رضایت‌مندی مردم از خدمات دستگاه‌های اجرایی  و موارد مرتبط با رونق تولید نیز مورد توجه قرار می‌گیرد.

وی عنوان کرد: در طرح رضایت‌مندی ارباب‌رجوع از دستگاه‌های اجرایی استان مرکزی با کسب امتیاز 72.51 از 100 موفق به کسب جایگاه 6 کشور شد، این طرح برای 23 دستگاه‌ اجرایی استان و 4 شهرستان اراک، محلات، ساوه و آشتیان با حضور 3 ناظر، 10 مامور آمارگیر و با استفاده از 2 هزار و 600 فرم انجام شد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی خاطرنشان کرد: نمونه‌گیری انجام شده در سطح کشور 93 هزار و 744 مورد بوده که 87 هزار و 401 نمونه از آنها تائید شده، این ارزیابی از سال آینده برای 50 دستگاه اجرایی استان انجام می‌شود.

یادگاری ادامه داد: پرسش‌نامه‌ در 5 بخش آگاهی مراجعین، اعتماد مراجعین به دستگاه‌ها، نحوه رفتار کارکنان با مراجعان، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نظام اداری و ساید موارد(میز خدمت، کیفیت خدمات غیرحضوری، سلامت اداری و غیره) انجام شد.

وی افزود: برهمین اساس استان در زمینه آگاهی مراجعین رتبه 4 کشور، اعتماد مراجعین 16 کشور، نحوه رفتار کارکنان با مراجعین  رتبه 25 کشور، امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری نظام اداری رتبه 15 کشور و در سایر موارد رتبه 2 کشور را به‌دست آورد.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان مرکزی تصریح کرد: در زمینه آگاهی مراجعین وظایف و عملکرد دستگاه بهترین دستگاه آب‌ و فاضلاب شهری و بدترین دستگاه علوم‌پزشکی استان بود، در حوزه اعتماد مراجعین به دستگاه بهترین دستگاه جهاد کشاورزی و بدترین بهزیستی، در حوزه نحوه رفتار کارکنان با مراجعین آموزش‌ و پرورش بهترین دستگاه و بهزیستی بدترین دستگاه و در حوزه وضعیت امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری بهترین دستگاه استانداری و فرمانداری‌ها و بدترین دستگاه امورمالیاتی و در حوزه سایر موارد بهترین دستگاه آب‌وفاضلاب شهری و بدترین دستگاه شهرداری بود.

یادگاری بیان کرد: در مجموع درصد رضایت مردم در کشور 59 درصد ناراضی و 41 درصد راضی بودند.

انتهای پیام/ح

نظر شما