شناسهٔ خبر: 34868887 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

معمای انفجارها و آتش سوزی های پایگاه های نظامی عراق

تهران-ایرنا- رسانه های عراقی روز سه شنبه (دیروز) از تازه ترین حادثه انفجار در مقرهای نظامی این کشور خبر دادند که به دلایل نامعلوم دچار آتش سوزی شده است. این چهارمین حادثه در پایگاه های نظامی عراق طی یک ماه گذشته است که درباره علل آن بحث ها و گمانه های مختلفی مطرح بوده است و در عین حال این حوادث زنجیره ای مشکوک و معماگونه به نطر می آیند.

صاحب‌خبر -

آتش سوزی دیروز سه شنبه در پایگاه هوایی بلد در استان صلاح الدین، واقع در حدودا 65 کیلومتری شمال بغداد و در جوار شهری مذهبی به همین نام رخ داده که پیش از سقوط صدام در سال 2003 میلادی به پایگاه هوایی البکر معروف بود.

رسانه های عراقی درباره علل این حادثه هنوز خبر دقیقی منتشر نکرده اند، با اینحال برخی شبکه های خبری از جمله "العهد" با نمایش ستون های دودی که از داخل این مرکز نظامی شکل گرفته ، گفتند انفجار مربوط به انبار تسلیحات متعلق به الحشدالشعبی است.

پیشتر در 19 جولای (28 تیر) گذشته یک مقر نظامی در آمرلی در شمال شرق استان صلاح الدین و 28 جولای (6 مرداد) کمپ اشرف در استان دیالی (مقر سابق گروهک منافقین) و همچنین 12 اوت جاری (21 مرداد) پایگاه نظامی الصقر در جنوب بغداد دچار حوادثی مشابه شده اند.

دولت عراق برغم گمانه های مختلفی که درباره این حوادث وجود داشت، بطور قطعی از اعلام رسمی علل حوادث یاد شده اجتناب کرده و در عین حال کمیته تحقیقی برای روشن شدن علل و ابعاد این انفجارها و آتش سوزی ها تشکیل داده است.

درباره این حوادث برخی منابع رسمی عراقی ، اظهار نظر کردند که دلیل حوادث یاد شده ،‌شدت گرما و بروز آتش سوزی در انبار تسلیحات و مهمات بوده و برخی منابع نیز مدعی شدند که این حوادث ناشی از حملات هوایی یا پهپادی آمریکا و یا رژیم صهیونیستی بوده است، اما دولت عراق هنوز رسما درباره این حوادث بیانیه ای مستقل صادر نکرده است.

با اینحال، با توجه به سر و صدای رسانه ای درباره احتمال نقش داشتن اسرائیلی ها در این حوادث، دولت عراق بعد از حادثه انفجار در پایگاه نظامی الصقر اعلام کرد که از این پس پرواز تمامی جنگنده ها بر فراز آسمان عراق باید با هماهنگی بغداد صورت پذیرد و در غیر این صورت پدافند هوایی عراق با جنگنده هایی که خودسر در آسمان این کشور مشاهده شوند، به عنوان جنگنده های متجاوز و دشمن برخورد خواهد کرد.

وقتی صهیونیست ها خود را قاطی ماجرا می کنند

در ماجرای حوادث اخیر ، اما برخورد رسانه های رژیم صهیونیستی عجیب به نظر می رسد که خیلی اشتیاق دارند، این انفجارها و آتش سوزی های مشکوک را به ارتش این رژیم منتسب کنند.

 نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی که سال گذشته در مجمع عمومی سازمان ملل مدعی شده بود برای دفاع از منافع خود می تواند به عراق، یمن و لبنان هم حمله کند، 2 روز بعد از انفجار 28 تیرماه در اردوگاه اشرف که حالا به پایگاه المنتظر تغییر نام یافته است، فیلمی کوتاه از همان سخنرانی را بدون هیچ توضیحی در شبکه های اجتماعی منتشر کرد تا این ادعا را که کار کار اسرائیلی ها بوده ، قوت بخشد.

شبکه 13 تلویزیون رژیم صهیونیستی، از همان اولین حادثه انفجارها و آتش سوزی های مشکوک در عراق، با یادآوری حمله جنگنده های این رژیم در دهه 80 میلادی قرن گذشته به مرکز هسته ای سیراک در عراق، اتفاقات اخیر را در ادامه همان سیاست دانست و به نوعی همسو با سایر رسانه های اسرائیلی تلاش کرد حوادث جاری را به تحرکات هوایی این رژیم ربط دهد.

رسانه های صهیونیستی طی این مدت تلاش کرده اند، این ادعا را القا کنند که هدف حملات ادعایی، پایگاه نیروهای ایرانی و نیروهای نیابتی ایران بوده است.  

با اینکه رسانه های اسرائیلی و برخی رسانه های بین المللی تلاش زیادی دارند تا این حوادث را به نیروی هوایی رژیم صهیونیستی منتسب کنند، اما در این حوادث نشانه هایی وجود دارد که ادعای رسانه های اسرائیلی را رد می کند؛ ضمن آنکه برای روشن شدن ابعاد این حوادث نیاز به تکمیل تحقیقات دولت عراق و نیز کمیته تحقیق مستقلی از الحشدالشعبی عراق است و انتظار می رود بزودی این کار صورت بگیرد.

اولین نکته اینکه صهیونیست ها می دانند انجام عملیات هوایی در خاک عراق،‌ از نظر حقوقی ، نقض کنوانسیون های بین المللی است و دولت عراق در صورت صحت این ادعاها می تواند به شورای امنیت شکایت ببرد و حق پاسخ متناسب به طرف متجاوز برایش محفوظ است.

دوم اینکه هنوز در تحقیقات اولیه نشانه ای قابل استناد که نشان دهد این حوادث نتیجه عملیات هوایی بوده باشد، وجود ندارد.

بعلاوه با توجه به ضعف نظامی رژیم صهیونیستی در آخرین دست و پنجه نرم کردن هایش با فلسطینی ها ، بعید است که آنها قدرت پا گذاشتن به جایی بیش از ظرفیت این رژیم را داشته باشند.

به نظر می رسد،‌ آنها قصد دارند با انتساب این حوادث ، افتضاح قبلی نظامی خود را در جنگ غزه پوشش داده و همچنین القا کنند که قدرت رسیدن به مرزهای ایران را دارند، این در حالی است که قطعا ترامپ به نتانیاهو درباره پهپاد  جاسوسی "گلوبال هاوک" توضیحاتی داده است و به همین دلیل بعید است صهیونیست ها قصد ماجراجویی داشته باشند.

از همین رو این به عهده گرفتن های غیررسمی از سوی تل آویو بیشتر کاربرد تبلیغات داخلی برای نتانیاهو دارد که اوضاع اش در نبرد قدرت در این رژیم خیلی خوب نیست.

گمانه هایی دیگر

اولین دلیلی که شاید به ذهن برسد، طبیعی بودن این حوادث است ، بطوری که وجود مهمات بجا مانده از جنگ ، بی احتیاطی های انسانی ، گرمای هوا و بی توجهی به استانداردهای ایمنی نظامی، هر کدام می تواند یک علت جدی باشد.

 نکته دیگر اینکه احتمال زیادی وجود دارد که این حوادث ناشی از خرابکاری در داخل از طریق عوامل نفوذی بوده باشد، اکثر این حوادث در پایگاه ها و مقرهای نظامی واقع در مناطقی رخ داده است که طی 17 سال گذشته گروه های تروریستی مانند القاعده و داعش در آنجا پایگاه اجتماعی قابل توجهی داشته اند.

وابستگی های قومی و مذهبی و نفوذ سعودی ها در این مناطق ، در تمامی  این سال ها، عراق را در باتلاق تروریسم غرق کرده بود و اکنون نیز این عامل می تواند در اتفاقات اخیر در عراق دخیل باشد.

به هر حال حوادث یاد شده که هنوز نتیجه تحقیقات تکمیلی درباره آن انتشار نیافته است، یا یک حادثه عادی بوده ، یا عوامل انسانی و اهمال در وقوع آن نقش داشته یا اقدام خرابکارانه عوامل نفوذی است، اما اگر این حوادث ناشی از عملیات نفوذ، خرابکاری و یا تجاوز نظامی دولت های خارجی باشد، دولت عراق و نیروهای مسلح این کشور مجاز به مقابله به مثل در چارچوب اصل دفاع مشروع از خود هستند.

اگر دولت های منطقه به چنین روند خطرناکی ورود کرده باشند، این امر بدعتی خواهد شد که دامن خودشان را خواهد گرفت و اگر رژیم صهیونیستی دست به چنین اقدامی زده باشد، قطعا باید پاسخگوی تبعات و عواقب ماجراجویی های خود در منطقه باشد.

نظر شما