شناسهٔ خبر: 34867034 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: طرفداری | لینک خبر

دوچرخه و تکنولوژی؛ گوشی های هوشمند

گروه دوچرخه سواری

صاحب‌خبر -

طرفداری- در سری مطالب سه قسمتی دوچرخه و تکنولوژی، قصد داریم وسایل الکترونیکی کاربردی برای دوچرخه را که شامل محاسبه گرها، جی پی اس و گوشی های هوشمند می شوند را به همراه مزایا و معایب آنها برای شما معرفی کنیم. در قسمت اول این سری مطالب، به محاسبه گر ها (کلیک کنید) پرداختیم، در قسمت دوم آن به جی پی اس ها (کلیک کنید) پرداختیم و در این قسمت، به گوشی های هوشمند خواهیم پرداخت.

مدل های پیشرفته تفن های همراه مانند آیفون و تلفن های اندرویدی، حاوی دستگاه جی پی اس که در داخل آنها طراحی شده، نیز هستند. معمولا جی پی اس ها در اپلیکیشن های مربوط به نقشه برای کمک به شما در یافتن کسب و کار های نزدیک به منطقه شما به کار می روند، همچنین می توانند جهت مسیریابی به کمک شما بیایند به نحوی که انگار تنها یک دستگاه جی پی اس دارید.

شما می توانید اپلیکیشن هایی مانند Strava, Endomondo و MapMyRide که مخصوص دوچرخه سواری هستند  را از سرویس های مختلف دریافت کنید. این اپلیکیشن ها معمولا برای کاربردهای پایه ای رایگان هستند و تنها برای ویژگی های پیشرفته تر نیاز دارید تا هزینه پرداخت کنید. این که کدام ویژگی ها رایگان و کدام پولی هستند، بین کمپانی های مختلف متفاوت است. 

این اپلیکیشن ها و سایت های همراه، انواع ویژگی هایی که یک دستگاه جی پی اس تنها، برای شما فراهم می کند را دارا هستند. مثلا می توانید مسیرتان را دنبال کنید و وقتی آن را به پایان رساندید، آپلودش کنید و روی نقشه آن را مشاهده کنید و یا با سواری های قبلی تان مقایسه کنید، و حتی می توانید آن را به اشتراک بگذارید و با دوستانتان رقابت کنید.

وقتی می خواهید با گوشی هوشمندتان، مسیری را دنبال کنید، می توانید در ابتدای مسیر، اپلیکیشن را فعال کنید و گوشی تان را در یک کیف دوچرخه سواری در طول مسیر قرار دهید یا اینکه یک هولدر تلفن همراه برای دوچرخه تان بخرید و گوشی خود را روی آن قرار دهید. با این کار شما می توانید سرعت لایو، مسافت و مکان فعلی تان را مشاهده کنید. اگر قرار باشد که در هوای بارانی از گوشی خود استفاده کنید، نیاز به خرید یک ضد آب با کیفیت بالا برای محافظت از گوشی تان دارید.

همچنین از آنجاییکه تلفن های همراه، بلوتوث دارند، می توانید یک بند مخصوص ضربان قلب را که با بلوتوث به گوشی شما متصل می شود را خریداری و استفاده کنید تا بتوانید نرخ ضربان قلب خود را روی گوشی مشاهده نمایید. مواردی از این محصولات که مانند Wahoo Fitness برای دوچرخه سواری طراحی شده اند، سیستم ANT+ را به گوشی هوشمند شما نیز متصل می کنند و شما می توانید از تمام طیف های تناسب اندام در دسترس ANT+  (مانند سنسور سرعت/آهنگ، سنسور توان یا قدرت و نمایشگر نرخ ضربان قلب) استفاده کنید.  همچنین برخی گوشی های هوشمند، فاکتورهای دیگری مانند سرعت باد را در محاسبه توان، اعمال می کنند.

اپلیکیشن های جی پی اس گوشی های هوشمند، اطلاعات آنلاین نقشه را از اینترنت و معمولا از گوگل مپ دریافت می کنند. این بدان معناست که اطلاعات جاده و خیابان به صورت اتوماتیک و بدون نیاز به خریدن یا نصب آپدیت های نقشه، آپدیت است. با اینحال شما باید در محدوده تحت پوشش تلفن همراه برای کار کردن این اپلیکیشن ها باشید.

اینطور به نظر می رسد که اگر گوشی هوشمند داشته باشید، نیازی به خریدن سایر لوازم الکترونیکی برای دوچرخه ندارید، اما اشکال بزرگ اپلیکیشن های جی پی اس گوشی های هوشمند این است که شارژ زیادی را از باتری شما کم می کنند. اگر در طول روز از آن زیاد استفاده کنید و یا به یک مشکل مکانیکی برخورد کنید، باتری شما درست زمانی که به آن نیاز دارید ممکن است شارژ خالی کند. گوشی های هوشمند همچنین فضای بیشتری را روی دسته فرمانتان نسبت به محاسبه گر ها یا جی پی اس های مخصوص دوچرخه اشغال می کنند. 

مزیت ها: اطلاعات زنده نقشه ها، داشتن تمام ویژگی های جی پی اس ها و محاسبه گرهای دوچرخه روی یک دستگاه

معایب: ظرفیت شارژ کم باتری و عمل نکردن در مناطقی که تحت پوشش تلفن همراه نیستند

 

سایر مطالب:

18 مدل دوچرخه که پیش از خرید باید آنها را بشناسید

9 نکته ای که برای خرید دوچرخه باید به آنها توجه داشته باشید

6 نکته برای جلوگیری از دزدیده شدن دوچرخه

5 نکته در مورد کلاه ایمنی دوچرخه

15 لوازم جانبی متداول دوچرخه

آشنایی با گرم کننده ها و ژاکت های دوچرخه سواری

5 نکته ساده جهت جلوگیری از پنچری تایر دوچرخه

نظر شما