شناسهٔ خبر: 34866728 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

ظریف در موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم؛

هشدار به آمریکا درباره اقدامات غیرقابل پیش‌بینی

وزیر خارجه کشورمان تلویحا اعلام کرد تهران در پاسخ به سیاست‌های غیرقابل پیش‌بینی آمریکا در زمان ریاست جمهوری ترامپ ممکن است بصورت غیرقابل پیش‌بینی اقدام کند

صاحب‌خبر -
­
به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما از استکهلم؛ و زیر امور خارجه کشورمان تلویحا اعلام کرد تهران در پاسخ به سیاست های "غیر قابل پیش بینی" آمریکا در زمان ریاست جمهوری دونالد ترامپ، ممکن است به صورت "غیر قابل پیش بینی" اقدام کند.
ظریف در سخنرانی خود در «موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم» در این باره گفت: "پیش بینی ناپذیر بودن متقابل، به آشوب منتهی خواهد شد. رئیس جمهور ترامپ نمی تواند انتظار داشته باشد که پیش بینی ناپذیر باشد، و در عین حال از دیگران توقع داشته باشد که قابل پیش بینی باشند."
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3859816"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2505335/3859816?width=400&height=300"></script></div>
 
وزیر خارجه کشورمان بعد از دیدار با مقامات سوئد عازم نروژ شد
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی با مقامات اروپا استکهلم را به مقصد اسلو، پایتخت نروژ ترک کرد آقای محمد جواد ظریف در پایان سفر سه روزه به استکهلم و پس از دیدار با نخست وزیر سوئد برای دیدار با مقامات نروژی، عازم اسلو شد.
 
 
 
مشروح اظهارات آقای ظریف
 
دیدار ظریف با نخست وزیر سوئد
وزیر امور خارجه کشورمان در پایان رایزنی ها در استکهلم دقایقی پیش با نخست وزیر سوئد دیدار کرد.
محمد جواد ظریف پس از دیدار با رئیس مجلس این کشور، بعد از ظهر امروز به وقت محلی با حضور در محل اقامت «استفان لوون» نخست وزیر سوئد با وی گفتگو و رایزنی می کند.وزیر امور خارجه کشورمان در سفر سه روزه به استکهلم علاوه بر دیدار و گفتگو با و نخست وزیر، رئیس مجلس و وزرای خارجه و تجارت سوئد در موسسه بین‌المللی تحقیقات صلح استکهلم نیز سخنرانی کرد.
آقای ظریف با رئیس مجلس سوئد دیدار کرد
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه رایزنی با مقامات استکهلم با رئیس مجلس سوئد دیدار و گفتگو کرد.
آقای محمد جواد ظریف که از بعد از ظهر روز دوشنبه در استکهلم به سر می‌برد، با حضور در پارلمان سوئد با «آندراس نورلین» رئیس مجلس این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.
وی در ادامه نیز قرار است با حضور در محل اقامت «استفان لوون» نخست وزیر سوئد با وی نیز گفتگو رایزنی می کند.
آقای ظریف در پایان دیدارهایش با مقامات سوئدی، بعد از ظهر امروز به وقت محلی راهی نروژ خواهد شد تا با مقام‌های این کشور نیز به گفت‌وگو درباره مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی بپردازد.
 
تصاویری از دیدار ظریف با رئیس پارلمان سوئد
هشدار به آمریکا درباره اقدامات غیرقابل پیش‌بینی هشدار به آمریکا درباره اقدامات غیرقابل پیش‌بینی هشدار به آمریکا درباره اقدامات غیرقابل پیش‌بینی هشدار به آمریکا درباره اقدامات غیرقابل پیش‌بینی
 
اظهارات آقای ظریف در اندیشکده سیپری؛
به فیصل گفتم سردار سلیمانی را برای مذاکره می آورم
وزیر امور خارجه کشورمان در اندیشکده سیپری سوئد گفت: به سعود الفیصل وزیر خارجه وقت عربستان گفتم که ما آماده مذاکره ایم و اگر من یک چهره دارم، چهره دیگر (سردار سلیمانی) را برای مذاکره می آورم.
آقای محمد جواد ظریف در موسسه تحقیقات بین المللی صلح سوئد خاطرنشان کرد: سال ۲۰۱۳ به عربستان گفتم اگر فکر می کنید من یک چهره و سردار سلیمانی چهره دیگر دیپلماسی ایران است؛ او را می آورم و آماده مذاکره ایم.
وزیر امور خارجه کشورمان در ادامه سخنان خود در سیپری با اشاره به اینکه سعودی ها وی و سردار سلیمانی را دو چهره دیپلماسی ایران می دانند، تصریح کرد: می توانند بگویند ایران دو چهره دارد؛ یکی محمد جواد ظریف و دیگری سردار سلیمانی.
وی افزود: به سعود الفیصل، وزیر خارجه وقت عربستان گفتم که ما آماده مذاکره ایم و اگر من یک چهره دارم، چهره دیگر (سردار سلیمانی) را برای مذاکره می آورم.
آقای ظریف تصریح کرد: سعود الفیصل پاسخ داد «جهان عرب به شما ربطی ندارد»؛ حالا می بینید جهان عرب به ما ربط دارد یا ندارد.
 
ایران به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای پایبند خواهد ماند
به گزارش رویترز ؛ وزیر امور خارجه کشورمان اعلام کرد ایران به پیمان منع گسترش تسلیحات هسته ای (ان پی تی) پایبند خواهد ماند. 
آقای ظریف در پاسخ به خبرنگاران در «موسسه بین المللی تحقیقات صلح استکهلم» در این باره گفت: "پیمان منع گسترش، یک سنگ بنای مشروعیت بین المللی است و ما به پایبندی خود به پیمان منع گسترش ادامه خواهیم داد."
 
اعراب حاشیه خلیج فارس با خرید تسلیحات غرب نمی توانند به امنیت دست یابند
به گزارش خبرگزاری رویترز ، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد کشورهای عرب حوزه خلیج فارس با هزینه میلیاردها دلار برای خرید تسلیحات غرب نمی توانند به امنیت دست یابند و هیچ میزان از حضور نظامی خارجی نمی تواند مانع از ناامنی در منطقه شود. 
آقای ظریف گفت: این امکان وجود دارد که بر سر تدابیر اعتماد آفرین در خلیج فارس به منظور تضمین آزادی کشتیرانی توافق شود.
 
ترامپ نمی تواند غیرقابل پیش بینی باشد و از دیگران انتظار داشته باشد که قابل پیش بینی باشند
به گزارش خبرگزاری رویترز ، وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا نمی تواند غیرقابل پیش بینی باشد و از دیگران انتظار داشته باشد که قابل پیش بینی باشند. 
 
­­
اگر اروپا به تعهداتش عمل کند کاهش تعهدات برجامی ایران قابل بازگشت است
به گزارش خبرگزاری رویترز، محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد اگر اروپا به تعهدات خود در توافق هسته ای عمل کند حتی در صورتی که آمریکا چنین کاری نکند اقدامات انجام شده ایران در زمینه کاهش تعهدات برجامی می تواند ظرف چند ساعت به عقب باز گردد.
 
هیچ ناوگان و ارتشی نمی تواند امنیت را در این منطقه برقرار کند
وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به حضور ائتلاف نظامی آمریکا و اروپا در خلیج فارس، گفت: نمی توانید امنیت را در خلیج فارس برقرار کنید وقتی آمریکا علیه مردم ایران جنگ اقتصادی به راه انداخته است و کشتی ما را در جبل الطارق توقیف می کنند؛ هیچ ناوگان و ارتشی نمی تواند امنیت را در این منطقه برقرار کند.
آقای محمد جواد ظریف در موسسه تحقیقات بین المللی صلح سوئد با اشاره خروج آمریکا از بسیاری از توافقات بین المللی و به ویژه برجام، تصریح کرد: توافق برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ نه براساس یک توافق شکننده بلکه با وجود بی اعتمادی ها و براساس توافق طرفین و با چشمانی باز در طی مذاکره ای با جزئیات فراوان بدست آمده است و این توافق بر هیچ یک از طرفین دیکته نشده بود.
وی با اشاره به مکانیزم های طراحی شده در برجام درخصوص تعهدات طرفین و عدم اجرای آنها از سوی هر یک از طرفین، افزود: اگر آمریکا به دنبال مذاکره است؛ چارچوبی برای آن وجود دارد، آنها نمی توانند از این توافق به عنوان وسیله ای به نفع خودشان استفاده کنند.
رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان تاکید کرد: در شرایط کنونی ما مکانیسمی برای بازگرداندن شرایط قبل از توافق برجام داریم؛ ما از سازوکارهای موجود در برجام استفاده می کنیم.
آقای ظریف با اشاره به رفتار غیر قابل پیش‌بینی دونالد ترامپ، گفت: وقتی شما دست به کارهای غیر قابل پیش بینی می زنید، طرفین نیز هم اقدامات غیر قابل پیش بینی می کنند که در نهایت منجر به هرج و مرج خواهد شد.
وی در ادامه با اشاره به افزایش خرید تسلیحات نظامی از سوی عربستان و برخی کشورهای منطقه، تصریح کرد: برخی همسایگان ما فکر می کنند که می توانند امنیت را از خارج از منطقه بخرند اما ما باید خودمان امنیت را در منطقه برقرار کنیم؛ هیچ اسلحه و سلاحی نمی تواند امنیت را به منطقه بازگرداند.
وزیر امور خارجه کشورمان افزود: امنیت در منطقه با خرید ۱۰۰ میلیارد دلار اسلحه تامین نمی شود بلکه ریختن اسلحه در منطقه، امنیت را متوقف می کند.
آقای ظریف با اشاره حضور ائتلاف نظامی آمریکا و اروپا در منطقه، گفت: ایران ۱۵۰۰ کیلومتر مرز آبی در خلیج فارس و دریای عمان دارد و هیچ ناوگان و ارتشی نمی تواند امنیت را در این منطقه برقرار کند.
وی افزود: نمی توانید امنیت را در خلیج فارس برقرار کنید وقتی آمریکا علیه مردم ایران جنگ اقتصادی به راه انداخته است و کشتی ما را در جبل الطارق توقیف می کند و دستور توقیف کشتی های ما را در سنگاپور و جاهای دیگر می دهد؛ امنیت جهانی موضوعی به هم پیوسته است.
 
سخنرانی ظریف در اندیشکده سیپری
وزیر امور خارجه کشورمان به منظور سخنرانی در موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم و برای گفتگو درباره اوضاع منطقه و خلع سلاح حضور یافت.
آقای محمد جواد ظریف در سومین روز از رایزنی ها با مقامات سوئدی پیش از ظهر امروز برای سخنرانی و پرسش و پاسخ درباره موضوعات مربوط به صلح و امنیت جهانی به ویژه منطقه غرب آسیا و خلیج فارس و همچنین خلع سلاح در موسسه تحقیقات بین المللی صلح سوئد حضور یافت.
وزیر امور خارجه کشورمان بعد از ظهر دوشنبه و در ادامه رایزنی های اروپایی با مقامات کشورهای نوردیک یعنی فنلاند، سوئد و نروژ، وارد استکهلم شد و پس از حضور در جمع ایرانیان مقیم این کشور، در دومین روز از سفر به این کشور با وزرای خارجه و تجارت و همچنین کارل بیلت سیاستمدار و دیپلمات کهنه کار این کشور دیدار و گفتگو کرد و شب گذشته نیز وزرای امور خارجه سوئد و ایران میهمان ضیافت شام سفیر ایران در استکهلم بودند.
موسسه تحقیقات صلح بین‌المللی استکهلم موسوم به سیپری یک نهاد بین‌المللی مستقل است که بر تحقیق و پژوهش در زمینه منازعات، تسلیحات، کنترل و خلع سلاح متمرکز می‌باشد. این موسسه در سال ۱۹۶۶ در استکهلم سوئد تاسیس شده است و چشم‌انداز آن تحقق جهانی است که در آن منابع ناامنی مشخص و فهمیده شده‌اند، منازعات جلوگیری و حل شده و صلح وضعیتی پایدار پیدا کرده است.
انجام تحقیقات و فعالیت‌ در حوزه امنیت، جنگ و صلح، ارائه تجزیه‌ و تحلیل و توصیه‌های سیاسی، تسهیل گفتگو و ایجاد ظرفیت‌هایی در این خصوص، ارتقای شفافیت و مسئولیت‌پذیری و ارائه اطلاعات معتبر برای مخاطبان جهانی از محورهای فعالیت این موسسه تحقیقاتی است.
تازه‌ترین گزارش سیپری درباره داد و ستد تسلیحات نظامی در دوره پنج ساله منتهی به سال ۲۰۱۸ حاکی از آن است که؛ مقصد نیمی از تسلیحات صادراتی آمریکا، عربستان سعودی بوده است و این کشور در جایگاه نخست واردکنندگان جنگ افزار جهان قرار داشته و به تنهایی ۱۲ درصد از کل تسلیحات نظامی فروخته شده در این دوره را خریده است.
 
کد ویدیو
دانلود
فیلم اصلی
<div id="video-display-embed-code_3858922"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2505335/3858922?width=400&height=300"></script></div>
 
هشدار به آمریکا درباره اقدامات غیرقابل پیش‌بینی هشدار به آمریکا درباره اقدامات غیرقابل پیش‌بینی هشدار به آمریکا درباره اقدامات غیرقابل پیش‌بینی هشدار به آمریکا درباره اقدامات غیرقابل پیش‌بینی هشدار به آمریکا درباره اقدامات غیرقابل پیش‌بینی هشدار به آمریکا درباره اقدامات غیرقابل پیش‌بینی هشدار به آمریکا درباره اقدامات غیرقابل پیش‌بینی
 

نظر شما