شناسهٔ خبر: 34865762 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادامه خشونت ها در کشمیر

دهلی نو-ایرنا- مقامات هندی اعلام کردند که در شانزدهمین روز از لغو امتیازات خاص ایالت جامو و کشمیر و برقراری محدودیت های شدید در این ایالت، امروز معترضان کشمیری در سه منطقه شهر سرینگر با نیروی پلیس درگیر شدند.

صاحب‌خبر -

به گفته مقامات هندی اعتراض های خشونت آمیز در سه منطقه دانجرپورا، کرو و گاندربال به وقوع پیوسته است.

به گزارش نشریه "هندو" ، همچنین در جنوب کشمیر در سه منطقه پلوواما، کولگم و شوپیان مردم محلی اقدام به مسدود کردن جاده ها و مسیر های اصلی کرده و به سوی نیروهای پلیس  سنگ پرتاب کرده اند.

هنوز گزارشی در خصوص تلفات احتمالی این درگیری ها منتشر نشده است.

این درحالی است که به گفته مقامات هندی، محدودیت های رفت و آمد روز گذشته در مراکز اصلی تجاری سرینگر لغو شده اند.

بخش بزرگ شهر سرینگر همچنان با محدودیت های رفت و آمد و تمهیدات امنیتی روبرو است اما روز گذشته مردم محلی توانستند در منطقه قدیمی "لال چوک" حضور یافتند.

روهیت کانسال سخنگوی دولت جامو و کشمیر گفت: از ۲۲ منطقه جامو و کشمیر، در ۱۲ منطقه شرایط عادی قرار دارد. از ۱۹۷ ایستگاه پلیس، در ۱۳۶ ایستگاه پلیس محدودیت های روزانه وجود دارند.

وی همچنین افزود: دولت هند ۷۳ هزار خط تلفن ثابت خانگی در کشمیر را متصل کرده است و ۲۰ هزار خط تلفن دیگر به زودی متصل خواهند شد.

دولت هند همچنین قصد دارد برای کاهش نارضایتی ها در کشمیر و رفع اختلاف ها میان مردم  اقدام به برگزاری دادگاه های عمومی در شهر های این ایالت بکند.

رسانه های محلی هند روز یکشنبه گزارش دادند که بر اثر درگیری میان معترضان کشمیری و نیرو های پلیس در سرینگر ۲۴ نفر مجروح شدند.

به گزارش رسانه های هند، ۹۵۰ هزار نیروی نظامی، شبه نظامی و ویژه نیروی هوایی کشور در حال حراست از دره کشمیر هستند.

نخست وزیر هند ۵ اوت(۱۴ مرداد) از تصمیم خود برای لغو خودمختاری نسبی و اختیارات ویژه منطقه جامو و کشمیر خبر داد.

طبق اصل ۳۷۰ قانون اساسی هند، این منطقه به جز در مسایل دفاعی و امور خارجی، در سایر موارد از اختیارات خاص برخوردار بود.

حزب حاکم بهاریتا جاناتای هند تحت رهبری "نارندرا مودی"، نخست وزیر این کشور از مدت ها پیش این منطقه را بخش جدایی ناپذیر هند محسوب و مالکیت پاکستان را بر آن رد می کند.

دولت پس از لغو اصل ۳۷۰ قانون اساسی و بند ۳۵ قانون هند که اختیارات ویژه ای برای ایالت جامو و کشمیر در نظر گرفته بود، برای جلوگیری از اعتراض مردم، مدارس و دانشگاه ها را تعطیل و تلفن و اینترنت این منطقه را قطع کرد.

طبق بند ۳۵ قانون هند فروش هرگونه اموال غیر منقول به افرادی که بومی ایالت جامو و کشمیر نیستند، ممنوع است و ساکن دائمی جامو و کشمیر فردی است که پیش از سال ۱۹۵۴ مقیم این ایالت بوده باشد یا ۱۰ سال دائم و مستمر در آن زندگی کرده باشد.

نظر شما