شناسهٔ خبر: 34864922 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

زارعی: پارک علم و فناوری پاسخگوی نسل چهارم تکنولوژی در کشور

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران در طرح توسعه خود، پروژه‌های شهر دانش، شهر هوشمند و شهر سبز را در مرحله اجرا دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، عباس زارعی رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران در مراسم اختتامیه پنجمین مدرسه تابستانی اینترنت اشیای پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اظهار داشت:  با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام شده و توجه رئیس دانشگاه به حوزه نوآوری، شهر دانش دانشگاه تهران در منطقه امیرآباد به زودی راه‌اندازی می‌شود.

به گفته وی، گستره شهر دانش از جنوب تا شمال دانشگاه تهران آغاز می‌شود و شمال منطقه امیرآباد به کارخانه نوآوری دانشگاه تبدیل خواهد شد.

زارعی ادامه داد: محدوده شهر دانش دانشگاه تهران به گونه‌ای است که دانشگاه علوم پزشکی را نیز در برمی‌گیرد تا آموزش و پژوهش در یک مجتمع پژوهی اتفاق بیفتد و در کنار آن آزمایشگاه پژوهشی و لابراتور نیز پیش‌بینی شده است.

وی توضیح داد: در این شهر، پارک علم و فناوری و شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور مستقر می‌شود و هنگام مراجعه مردم به دانشگاه تهران، ابتدا با شرکت‌ها روبه‌رو می‌شوند و اقدامات مورد نیاز خود را انجام می‌دهند.
رئیس پارک دانشگاه تهران عنوان کرد: این پروژه از مدتها قبل با خرید بخشی از املاک، آغاز شده و ۶۷ درصد از اراضی در تملک دانشگاه تهران است که بخش مهمی از آن به فضای سبز تبدیل می‌شود.

زارعی تصریح کرد: یکی از مولفه‌های شهر دانش، هوشمند شدن است، اکنون در عصر دیجیتال و اینترنتی شدن هستیم و پارک مسؤولیت دارد به عنوان بخش بزرگی از اکوسیستم نوآوری، پاسخگوی نسل چهارم تکنولوژی دنیا در کشور باشد.

رئیس پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اظهار داشت: مرکز شتابدهی اینترنت اشیا نیز در حال تاسیس است که در این زنجیره به آن نیاز داشتیم، بنابراین این مدرسه و رویداد ۱۰ روزه برای شناسایی افراد متخصص برگزار شد که در آن از تکنولوژی‌های برتر استفاده شده است و امیدواریم در بخش شتابدهی تیم‌ها به استارتاپ در زمینه انرژی و اینترنت اشیا تبدیل شوند.

وی در مورد بوت‌کمپ پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز گفت: بنیاد خیریه مصلی‌نژاد در تاسیس بوت‌کمپ و برگزاری مدرسه اینترنت اشیا تمامی حمایت‌ها را از پارک داشته و امکانات بسیاری در اختیار دانشجویان قرار داده و برای رونق علم در کشور نیاز است خیرین همکاری بیشتری با دانشگاه‌ها داشته باشند.

به گزارش فارس،‌ بوت‌کمپ، نوعی فعالیت گروهی است که در حوزه‌های متفاوت شغلی وجود دارد و معمولا در قالب کارگاه‌های آموزشی با ظرفیت‌های متفاوت تشکیل می‌شود. بوت‌کمپ‌ها دوره‌های فشرده‌ای هستند که افراد را برای ورود به بازار کار آماده می‌کنند. این دوره‌های جدی و پر از چالش‌های متفاوت برای این طراحی شده‌اند که افراد بتوانند توانایی خود را در حوزه کاری خود بالا ببرند.
همچنین هاشم آقازاده معاون اجرایی پشتیبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران نیز گفت: پارک علم و فناوری دانشگاه در زمینه اینترنت اشیاء به عنوان نماینده با کشور چین انتخاب شده است که تیم‌های فعال در این زمینه و استارت‌آپ‌ها می‌توانند از این طریق به بازارهای بین‌المللی به خصوص کشور چین و شرکت در همایش‌های جهانی ورود کنند.

هاشم آقازاده در مراسم اختتامیه پنجمین مدرسه تابستانی اینترنت اشیاء اظهار داشت: هدف از برگزاری مدرسه اینترنت اشیاء، شناسایی تیم‌هایی است که قابلیت تبدیل به کسب و کار را دارند تا در این مسیر توسط پارک حمایت و هدایت شوند.

وی تصریح کرد: پارک با توجه به رسالت خود تسهیل مسیر تبدیل شدن تیم‌ها به کسب و کار را دارد و زمینه تعاملی بیشتری را ایجاد می‌کند. یکی از خدمات پارک از طریق کلینیک کسب و کار است تا در این کلینیک مسائل مورد نظر را آموزش دهد و تیم‌ها مشورت‌های لازم را بگیرند.

آقازاده اظهار داشت: همچنین تیم‌های منتخب می‌توانند از طریق واحد تجاری سازی از خدمات مشترک آموزشی کلینیک در تمامی مراحل مشاوره بگیرند و از این زنجیره کامل استفاده کنند.

وی اضافه کرد: عوامل اجرایی برای توسعه کسب و کار نیز در پارک مستقر هستند. همچنین در مسیر کسب و کار نیاز به سرمایه و تامین مالی وجود دارد که پارک از طریق اتاق سرمایه خود در این زمینه تسهیلاتی را ارائه می‌کند.

معاون پشتیبانی پارک علم و فناوری دانشگاه تهران اظهار داشت: در کنار مکانیزم تامین سرمایه، یک مجموعه توانمند صندوق نوآوری و شکوفایی نیز در پارک حضور دارد که کمک‌های بسیار خوبی را به تیم‌ها ارئه می‌کند. همچنین موضوع تعامل با سازمان‌ها و ادارات است که تیم‌ها می‌توانند با استفاده از پرچم پارک در مناقصات و دیگر قراردادها شرکت کنند.

به گفته آقازاده، تیم‌ها می‌توانند با حضور در رویدادهایی مثل استارت‌آپ ویکند و کافه‌ها کسب و کار خود را به صنایع معرفی کنند.
انتخاب ۱۰ ایده برتر برای ارائه

در ادامه فرزاد ابراهیمی مدیر برگزاری رویداد مدرسه تابستانی اینترنت اشیاء اظهار داشت: این برنامه ۹ روزه در یک محیط آزمایشگاهی برگزار شد که در آن اپلیکیشن‌ها، سخت افزار و نرم افزارهای زیادی تست شد تا در نهایت به حداقل محصول دست پیدا کنیم.

وی ادامه داد: از ۱۸۰ ایده به ۱۹ ایده با قابلیت اجرا و در نهایت به ۱۰ ایده برای ارائه رسیدیم و این ایده ها شامل فرهنگ‌سازی اجتماعی، پلت فرم و تمامی موضوعات روز هستند.  

ابراهیمی اظهار داشت: ۱۴۳ متقاضی ثبت نام کردند که  ۳۸ نفر از ۱۴ تا ۴۲ سال در رشته‌های اینترنت اشیاء، مهندسی برق، مکانیک، کامپیوتر، طراحی صنعتی و انرژی‌های تجدیدپذیر از شهرهایی مثل تهران، رشت، ساری، اصفهان، کرج و  خوزستان انتخاب شدند.

انتهای پیام/

نظر شما