شناسهٔ خبر: 34862103 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

جشنواره تئاتر در ۵ منطقه آذربایجان شرقی برگزار می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با تاکید بر اینکه کسی نمی‌تواند مانع برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران شود گفت: نمی‌گذاریم جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران زمین بماند، حتماً حمایت می‌کنیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اهر، محمد محمدپور شب گذشته در آیین اختتامیه سیزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) که در سالن میرزا جعفر قراجه‌داغی مجتمع فرهنگی و هنری شهرستان اهر برگزار شد، اظهار داشت: هنرمندان عزیز ما با خلاقیت و آفرینش‌گری خودشان یکی از صفات برجسته و بی‌مثالی را که برای انسان متصور است، به نمایش گذاشتند  و در حقیقت هنرمندان ما تجلی آفرینش‌گری خداوند سبحان هستند.

وی با قدردانی از هنرمندان و مسئولان و دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) از نخستین تا سیزدهمین دوره افزود: اگر امروز سیزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران را می‌بینیم یعنی این جشنواره به مرحله رشد و بلوغ خود نزدیک شده است، بنده به اهری‌ها و هنرمندان اطمینان خاطر می‌دهم که جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران در تقویم رویدادهای فرهنگی و هنری آذربایجان شرقی ثبت شده است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی ادامه داد: با توجه به مطالبات گسترده مردم فرهنگ دوست اهر و هنرمندان اقصی نقاط کشور، به صراحت اعلام می‌کنم کسی نمی‌تواند مانع برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران قره‌داغ شود و در حقیقت نکته اتکای این جشنواره خود هنرمندان هستند.

محمدپور با اشاره به اینکه خرسندم از اینکه نماینده مردم اهر و هریس در کنار هنرمندان پیگیر امور جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران است، گفت: همچنین از فرماندار شهرستان اهر به لحاظ حمایت‌هایشان از این جشنواره سپاسگزارم و بیانات‌شان در اختتامیه جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران هم بنده و هم هنرمندان را امیدوار کرد و از نیروی انتظامی شهرستان که نظم و امنیت جشنواره را تأمین و تضمین کردند قدردانی می‌کنم.

وی، تقویت هنر تئاتر را از رویکردها و سیاست‌های وزارت ارشاد و به تبع اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی دانست، افزود: تئاتر آذربایجان شرقی مراحل رشد و ترقی خود را طی می‌کند به طوری که در سطح استان طی سال گذشته 2 هزار و 69 اجرای عمومی تئاتر داشتیم که به ازای هر روز سال گذشته حدود 6 تا 7 اجرای عمومی هنر نمایشی داشتیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی با ذکر اینکه سال گذشته هنر تئاتر آذربایجان شرقی 10 میلیارد تومان گردش مالی به لحاظ اجراهای عمومی داشت، گفت: بنده در برخی از اجراهای عمومی هنرهای نمایشی حضور داشتم و می‌توانم بگویم اجراها و آثار هنرمندان فاخر و بی‌عیب و نقص بود که گاهاً استقبال از اجراهای تئاتر چند برابر ظرفیت سالن‌های نمایشی بود و اگر امکانات و زیرساخت‌ها مطلوب می‌بود قطعاً آمار اجراهای عمومی بیش از 2069 مورد می‌شد.

محمدپور تصریح کرد: امسال جشنواره نمایش‌نامه نویسی و جشنواره تئاتر رضوی را در آذربایجان شرقی برگزار کردیم و نگاه به شهرستان‌ها از رویکرد وزارت ارشاد و اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی است و امسال جهت استحضار هنرمندان عرض می‌کنم در 5 منطقه از استان آذربایجان شرقی جشنواره تئاتر برگزار می‌کنیم که برگزیدگان به جشنواره استانی معرفی می‌شوند به طوری که تا سال گذشته مجموع آثار ارسالی به جشنواره تئاتر استانی نهایت 17 اثر بود ولی امسال فقط از یک منطقه 33 اثر دریافت کردیم که نشان می‌دهد در حوزه هنرهای نمایشی شاهد جهش هستیم.

وی ابراز داشت: سال گذشته به دلیل فرصت "تبریز 2018" توانستیم به جشنواره تئاتر استانی بیشترین اعتبار را تخصیص دهیم و امسال که 40 میلیون تومان به جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران تخصیص یافت از اعتبارات اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی بود و حتماً ما از جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران حمایت خواهیم کرد و مطلقاً اجازه نمی‌دهیم تا این جشنواره زمین بماند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از بازسازی خانه تئاتر شهر تبریز خبر داد و گفت: از سال گذشته تا سال‌جاری فقط برای بازسازی و مقاوم‌سازی خانه تئاتر شهر تبریز 700 میلیون تومان هزینه شده است و در شهرستان اهر بهترین پلاتو را با 180 میلیون تومان ایجاد کردیم در حالی که در هیچ یک از شهرستان‌های استان پلاتو شهرستان اهر را نداریم و برای رفع نواقص پلاتو شهرستان اهر در سال‌جاری حداقل به اعتبار 150 میلیون تومانی نیازمندیم.

محمدپور در ادامه خطاب نماینده مردم اهر و هریس و فرماندار شهرستان گفت: اگر بنا باشد جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران بین‌المللی شود باید موضوع متمرکز در اهر و منطقه ارسباران باشد و از این نظر هنرمندان اهر برای بنده اهمیت دارد تا حمایت شوند به عبارتی بایستی جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران تاثیرش را در افزایش گروه‌های تئاتر و هنرمندان شهرستان اهر نشان دهد ولی با این همه تعداد گروه‌های نمایشی ثبت شده اهر به عدد 6 رسیده است.

وی تاکید کرد: بین‌المللی شدن جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران منوط به موضوعات مبتنی بر شهرستان اهر و منطقه ارسباران و داشته‌های این منطقه و شهرستان باشد، مگر منطقه ارسباران و شهرستان اهر ظرفیت‌های کمتری دارد؟ از نظر ما اشکالی ندارد گروهی از سایر استان‌های کشور نمایشی با موضوع ارزش‌ها، ظرفیت‌ها و فرهنگ و آداب رسوم شهرستان اهر به اجرا درآورد این تاکید و خواست ماست.

انتقاد  از عدم همکاری برخی دستگاه‌های فرهنگی در برگزاری جشنواره تئاتر 

همچنین زاهد محمودی در این مراسم اظهار داشت: دبیر اجرایی جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران و دوستان‌شان مطعلیم با دست خالی و کمترین امکانات این جشنواره را برگزار کردند لذا بر خود لازم می‌دانم از زحمات و تلاش‌های شبانه‌روزی هنرمندان قدردانی کنم.

فرماندار شهرستان اهر افزود: متاسفانه امسال در جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران کسی را که عرصه فرهنگ، هنر و تئاتر به بودنش بر خود می‌بالید را از دست داده‌ایم و آن هنرمند کسی نبود جز مرحوم استاد حسین محب‌اهری، هنرهای نمایشی ما به مرحوم محب‌اهری مدیون است.

وی ادامه داد: ضمن این‌که از مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و معاون‌شان و نماینده مردم اهر و هریس در مجلس از بابت حمایت از این جشنواره به نوبه خود از آنها قدردانی می‌کنم و گلایه‌های دبیر اجرایی جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران را به حق می‌دانم چون برخی دستگاه‌ها که دایه‌دار و در حوزه فرهنگ و هنر وظیفه‌ای و اعتبارات فرهنگی نیز دارند هیچ‌گونه حمایتی از جشنواره نکردند تمامی گزارش‌های دبیرخانه در این رابطه محفوظ است.

محمودی، جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران را منشأ رشد فرهنگ این خطه عنوان کرد و گفت: برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران برای مردم قره‌داغ و به ویژه مردم فرهنگ دوست شهرستان اهر نقطه قوت و امیدبخش است و اگر امروز حمایت و همراهی مردم نبود شاید شاهد برگزاری سیزدهمین دوره جشنواره تئاتر کوتاه ارسباران نبودیم.

وی بابیان اینکه جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران؛ حمایت و استقبال کم‌نظیر مردمی از اجراها را دارد، بیان داشت: شاید مهم‌ترین کارکرد حوزه فرهنگ و هنر در جامعه ایجاد نشاط، شادابی و توسعه فرهنگ آن جامعه باشد که خوشبختانه ما این موارد را در جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران می‌بینیم.

فرماندار شهرستان اهر تصریح کرد: استقبال هنرمندان 26 استان کشور و ارسال آثار به دبیرخانه دائمی جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران نشان دهنده اهمیت و جایگاه این جشنواره است و انتظار ما از اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی این است که از این جشنواره حمایت مالی بیشتری کرده و به ارتقاء آن از سراسری به بین‌المللی پشتیبانی و تلاش کنند.

 مردم پشتیبان جشنواره تئاتر بودند

دبیر اجرایی جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) بابیان اینکه مردم اهر ثابت کردند که اجازه نمی‌دهند جایگاه جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران تضعیف یا خدشه‌دار شود گفت: استقبال اهری‌ها از جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران کم‌نظیر بود.

میرعباس خلیفه‌لو، اظهار داشت: بعد از اولین جلسه شورای سیاست‌گذاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران که در اوایل تیرماه برگزار شد تصمیم بر این شد تا سریعاً فراخوان سیزدهمین دوره این جشنواره منتشر شود و تا پنجم مردادماه مهلت ارسال آثار به دبیرخانه جشنواره تعیین شد.

وی افزود: با اتمام مهلت تعیین شده برای ارسال آثار به دبیرخانه دائمی جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران، 187 اثر از 26 استان و 54 شهرستان به دبیرخانه جشنواره ارسال شد و در این میان استان آذربایجان شرقی با 55 اثر استانی بود که بیشترین آثار را ارسال کرده بود و شهرستان اهر با 14 گروه نمایشی در بین شهرستان‌ها بیشترین آثار را به دبیرخانه این جشنواره ارسال کرده بودند.

دبیر اجرایی جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) ادامه داد: پس از بازبینی آثار توسط شورای ارزشیابی هنرهای نمایشی، در بخش صحنه‌ای 12 اثر، در بخش خیابانی 12 اثر و در بخش آیینی سنتی 4 اثر به سیزدهمین دوره جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران راه‌یافته و در منطقه ارسباران به خصوص شهرستان اهر این آثار منتخب به نمایش درآمد.

خلیفه‌لو با اشاره به اینکه جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران آن‌طور که در سطح کشور و استان برای مسئولان و هنرمندان اهمیت ویژه‌ای دارد در شهرستان برای برخی از مسئولان بی‌اهمیت است، گفت: دلیل کم‌لطفی برخی از مدیران نسبت به جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران را نمی‌دانم ولی ما و هنرمندان عزیز به لحاظ اهمیت این جشنواره در دبیرخانه و شبانه‌روز با استرس کار کردیم چون این جشنواره برای ما اهمیت بالایی دارد.

وی اضافه کرد: ما از استان خوزستان و بوشهر درخواست‌هایی داشتیم تا گروه‌های نمایشی این استان‌ها در جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران حضور یابند و این تلاش برای حضور در جشنواره با اهمیت است چون بر خلاف برخی از مسئولان که اهمیت این جشنواره را نمی‌دانند آنها می‌دانند و بایستی نسبت به عدم همکاری‌شان در روند برگزاری جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران پاسخگو باشند.

دبیر اجرایی جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران (قره‌داغ) تصریح کرد: لازم می‌دانم از همکاری مسئولان شهرستانی، اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی و اداره ارشاد اهر و تمامی کسانی که در برگزاری این جشنواره با جان و دل همکاری کردند قدردانی کنم.

خلیفه‌لو با تاکید بر این‌که مردم اهر ثابت کردند که اجازه نمی‌دهند جایگاه جشنواره سراسری تئاتر کوتاه ارسباران تضعیف یا خدشه‌دار شود، خاطرنشان کرد: مردم اهر ثابت کردند حتی اگر کم و کاستی و تأخیر هم در اجرای نمایش‌ها به وجود آمد تا ساعت 11 و 12 شب در پارک منتظر اجرای نمایش بمانند چون حامی و پشتیبان اصلی این جشنواره در حقیقت مردم بودند چراکه ما امسال بیشترین تماشاچی را در اجراها داشتیم.

انتهای پیام/ ع

نظر شما