شناسهٔ خبر: 34860586 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

لیگ برتر فوتبال؛ ۱۶ تیم، ۱۶ رویا

تهران- ایرنا- سرانجام نوزدهمین دوره رقابت‌های لیگ برتر فوتبال پس از کش و قوس‌های فراوان به نقطه شروع رسید تا ۱۶ تیم حاضر در این مسابقات در یک مارتن سخت و نفس‌گیر اندیشه‌ها، اهداف و رویاهای خود را در مستطیل سبز نمایش دهند.

صاحب‌خبر -

شروع لیگ نوزدهم بر خلاف دوره‌های قبل رنگ و بوی دیگری به خود گرفته و با فشار فدراسیون فوتبال و سازمان لیگ برای استاندارد سازی باشگاه‌ها و نزدیک شدن به سطحی از جامعه بین المللی فوتبال قدم‌هایی برداشته شد.  هر چند  که در این راه به گفته بسیاری از مدیران عامل و مسئولان، ‌ نمی‌توان یک شبه  به بهشت آرزوها رسید. ولی همین قدم اولی و رسیدن به جایگاه مطلوب هم دلگرم کننده است.

مهمترین مساله شماره‌دار شدن صندلی‌ها و گیت گذاری ورودی ورزشگاه‌ها و فروش بلیت الکترونیک  بود که تعدادی از استان‌ها آن را به سرانجام رساندند و بعضی هنوز  با داشتن مشکلات اساسی کمی فاصله دارند. با این اوصاف هفته نخست لیگ برتر روزهای ۳۱ مردادماه و اول شهریرور برگزار می شود و در این مقال هرچند به اختصار، شرایط ۱۶ تیم حاضر در این آوردگاه را بررسی کردیم.

استقلال

آبی پوشان از آن تیم‌هایی بودند که خیلی زود برای آماده شدن در لیگ نوزدهم دست به کار شدند و با جذب «آندره‌ استراماچونی» ایتالیایی به عنوان سرمربی، خبر از تشکیل یک تیم پرقدرت و مدعی قهرمانی دادند. همچنین جدایی حدود ۱۶ بازیکن از جمع آبی پوشان و جذب ۱۰ بازیکن تا به امروز، نشان از تحولات بنیادی در شاکله این تیم محبوب پایتخت میدهد. اما اختلاف نظرها بین او با مدیرعامل باشگاه درباره جذب بازیکنان مد نظر، کار را تا استعفاء مرد ایتالیایی سرزمین لاجوردی هم پیش برد. البته با جذب بازیکنانی مانند «هروویه میلیچ» تا اندازه ای حواشی فروکش کرد.

با این حال از قهرمانی استقلال نزدیک به ۶ سال می گذرد و با توجه به ۳ قهرمانی پی درپی رقیب سنتی آنها یعنی پرسپولیس در رقابت‌های اخیر لیگ، هواداران انتظاری جز قهرمانی در لیگ نوزدهم از تیم محبوب خود ندارند.

پارس جنوبی جم

تیم پارس برای لیگ نوزدهم «فراز کمالوند» را به خدمت گرفته و امیدوار است با این مربی جوان ولی با تجربه به نتایج لازم برسد. اما شرایط مالی این تیم جنوبی چندان رضایت بخش نیست و کمالوند این موضوع را چندین بار به باشگاه و در بین اهالی رسانه متذکر شده است.

جمی های در آخرین دیدارهای دوستانه‌ای که برگزار کردند برابر شهرداری ماهشهر شکست را پذیرفتند و برابر نفت مسجد سلیمان به تساوی رضایت دادند. البته پارس جنوبی در نقل و انتقلات فعال بود و بازیکنان زیادی را به خدمت گرفتند تا ترکیبی از جوان‌ها و با تجربه‌ها در بین این تیم جنوبی خود نمایی کند.

تیم پارس جنوبی جم در نخستین دیدار خود در لیگ باید در دیدار افتتاحیه و در ورزشگاه آزادی و مصافی حساس مقابل پرسپولیس بازی کند. این در حالی است که  محمد ابراهیمی، حامد پاکدل، مهدی ترکمان و وحیدخشتان ۴ بازیکن مصدوم این تیم هستند که هنوز مشخص نیست به بازی فردا (پنجشنبه) می رسند.

پیکان

پیکان از آن جمله تیم های بی سر و صدایی بود که چراغ خاموش تلاش می کند بدون حاشیه به کار خود به عنوان یک باشگاه حرفه‌ای ادامه دهد. این تیم در رده های پایه نیز همیشه موفق عمل کرده و بازیکنان قابلی را به تیم های لیگ برتر معرفی کرد. «حسین فرکی» سرمربی پیکان نیز که از جمله مربیان آزمون پست داده لیگ است که در تلاش است با همراهی بازیکنان جوانی که در اختیار دارد، موفق به کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا شود. این تیم خودروساز در فصل نقل و انتقال فعال نبود و به رغم اینکه حدود ۱۱ بازیکن از این تیم جدا شدند ولی بازیکنان کمی را به خدمت گرفته که نشان می‌دهد باز هم تیم پیکان می‌خواهد بر روی بازیکنان امید و جوان خود تکیه کند. این موضوع سبب شد آنها پیش از آغاز لیگ، شاگردان استراماچونی را در دیداری دوستانه شکست دهند.

پرسپولیس

حواشی پرسپولیس نیز کم از استقلال نبود. فشاری که مسئولان این باشگاه برای جدایی «برانکو ایوانکوویچ» سرمربی سابق سرخ‌پوشان تحمل کردند، ‌ آنقدر زیاد بود که «ایرج عرب» ‌ مدیرعامل باشگاه تا پای استعفاء از این سمت هم پیش رفت. اما توانست با جذب «گابریل کالدرون» برای هدایت تیم پرسپولیس کمی از این فشارها بکاهد. این در حالی است که سرخ‌پوشان تغییرات کمتری نسبت به استقلال در شاکله تیم خود ایجاد کردند و اردوی ترکیه آنها نیز هر چند بدون برگزاری دیدار دوستانه انجام شد، ولی به نظر می‌رسد بازیکنان و کادر فنی از این اردو راضی بودند. همچنین جذب بازیکنانی مانند وحید امیری، محمدحسین کنعانی زادگان، جونیور براندائو برزیلی، فرشاد احمدزاده و امیر روستایی نشان از عزم سرخ‌پوشان برای رسیدن به چهارمین قهرمانی پی درپی دارد. با این حال قرار است قهرمان فصل قبل لیگ برتر در ورزشگاه آزادی، مقابل پارس جنوبی جم دیدار افتتاحیه را برگزار کند که جدال این ۲ تیم نیز می تواند خبر از آغاز لیگی پرهیجان بدهد.

تراکتورسازی تبریز

باشگاه پرطرفدار تبریزی «مصطفی دنیزلی» اهل کشور ترکیه را برای سرخ‌ها به خدمت گرفت تا آنها نیز عزم خود را برای قهرمانی جزم کنند. «محمدرضا زنوزی» مالک این باشگاه که در بین هواداران نیز محبوب است، ‌ برای جذب بازیکنان مدنظر دنزیلی نیز از ول‌خرجی های دلاری و ریالی ابایی نداشت.

«ویلیان میمبلا» و «مازولا» از جمله بازیکنان خارجی این تیم هستند که به جمع این تیم پرطرفدار کشور اضافه شدند. همچنین بازیکنان نیز بدون حاشیه تمرینات خود را پیگیری کردند تا به نظر برسد آنها حرف‌های زیادی در لیگ نوزدهم برای گفتن دارند.

ذوب آهن اصفهان

نماینده فوتبال اصفهان هرچند هیچ‌گاه طعم قهرمانی را در لیگ برتر نچشیده، ‌ ولی همیشه برای تیم‌های مدعی دردسرساز بوده و در بزنگاه‌های تاریخی گلوی آنها را فشرده است. ذوبی‌ها که از نیمه‌های فصل گذشته «علیرضا منصوریان» سرمربی اسبق استقلال را به خدمت گرفتند در لیگ ایران درخشیدند و در لیگ قهرمانان آسیا به عنوان تنها نماینده ایران تا مرحله یک هشتم نهایی هم پیش رفتند. ولی با شکست برابر الاتحاد عربستان از گردونه مسابقات حذف شدند. با این حال احسان پهلوان، دانیال‌ اسماعیلی‌فر و مهدی‌ مهدی‌پور پس از پایان دوران سربازی در تیم تراکتورسازی به جمع ذوبی‌ها پیوستند و با توجه به اینکه بازیکنان کمی از این تیم جدا و یا جذب شدند، منصوریان سعی کرده تیم خود را حفظ کرده تا بتواند در لیگ نوزدهم برای رقبای خود عرض اندام کند.

 سایپا

ابراهیم صادقی سرمربی جوان سایپا پس از سال‌ها فعالیت در این تیم به عنوان بازیکن، برای فصل پیش رو سکان هدایت نارنجی پوشان خودروساز را بر عهده دارد. سایپا در اردوهای آمادگی پیش فصل در هیچ دیداری شکست نخورد و در جام شهدا برابر پرسپولیس و شاهین شهرداری بوشهر به برتری رسید و  قهرمان شد. همچنین در دیدارهای تدارکاتی برابر تیم‌های امید سایپا، منتخب بروجن، بادران تهران، پدیده شهر خودرو، نفت و گاز گچساران و تیم برق آرا به برتری دست یافت و  فقط برابر تیم فولاد خوزستان به تساوی دست یافت.

ادامه دار بودن این روند می‌تواند روزهای خوبی برای این تیم و بازیکنان آن در لیگ نوزدهم رقم بزند. هرچند که حاشیه این روزها در این تیم بی هوادار ولی بازیکن ساز دیده  می‌شود و  شنیده‌ها حاکی از رفتن این تیم به استان البرز دارد. هرچند که مسئولان هنوز این موضوع را تایید یا تکذیب نکردند.

سپاهان اصفهان

«امیرقلعه نویی» سرمربی زرد پوشان اصفهانی در هفته نخست لیگ برتر با رای کمیته انضباطی فدراسیون فوتبال محروم است. او با ابراز گلایه مندی از این محرومیت حاشیه جدیدی را سبب شد تا این کمیته دوباره نوک مداد جریمه خود را خیس کند. از طرفی سپاهانی‌ها در نقل و انتقال همانند سال های گذشته فعال بودند و قلعه‌نویی بازیکنانی از جمله امید نورافکن را جذب کرد و احتمال دارد کاوه رضایی و امید ابراهیمی نیز در سبد خرید این تیم اصفهانی دیده شوند. با این حال قلعه نویی و شاگردانش که نایب قهرمانی دوره قبل را در کارنامه دارند، مصمم هستند لیگ نوزدهم  را با انگیزه قهرمانی آغاز و با کسب این عنوان به پایان برسانند.

شاهین شهرداری بوشهر

شاهین شهرداری از تیم های خاص لیگ است که طعم حضور در همه لیگ ها ایران از دسته ۳ تا لیگ برتر را چشیده و حتی در مقطعی نایب قهرمان جام حذفی هم شده است. حال شاهینی‌ها که به تازگی از لیگ دسته یک به لیگ برتر صعود کردند با هدایت «عبدالله ویسی» می‌خواهند به مصاف حریفان جدید خود بروند. البته مشکلات مالی نیز دور و بر این تیم جنوبی حسابی جولان می دهد تا ویسی و شاگردانش کار آسانی برای موفقیت در لیگ پیش رو و حتی ماندگاری در آن نداشته باشند.

شهر خودرو

تیم پدیده که به شهرخودرو تغییر نام داده است فصل گذشته یکی از جذاب‌ترین نمایش های فوتبالی لیگ برتر را ارائه داد و در نهایت هم توانست سهمیه حضور در لیگ قهرمانان آسیا را به دست بیاورد. تیم یکدست و تاکتیکی «یحیی گل محمدی» سرمربی این تیم در لیگ هجدهم فوتبالی تماشاگرپسند ارائه داد و سبب شد با وجود قهرمانی پرسپولیس و رقابت تیم‌های سپاهان و استقلال برای کسب جام، بسیاری از کارشناسان بیشترین نمره را از نظر کیفیت بازی به این تیم بدهند. پدیده امسال اما کار سختی دارد. زیرا همزمان باید در لیگ برتر و لیگ قهرمانان آسیا و جام حذفی بازی کند. اما جذب بازیکنانی مانند سید مهدی رحمتی، سروش رفیعی، روح الله باقری، محمداکبر منادی می‌تواند آنها را به عنوان یکی از مدعیان تمام عیار لیگ نوزدهم معرفی کند.

صنعت‌ نفت آبادان

شاگردان «اسکوچیچ» سرمربی تیم فوتبال صنعت نفت آبادان برای آمادگی پیش فصل در بیشتر دیدارهای تدارکاتی حاضر شدند و حتی حضور در جام شهدا و مچ اندازی دوستانه با تیم های لیگ برتری را فارغ از هر نتیجه ای غنیمت شمردند. برزیل فوتبال ایران به تعبیر هواداران پرشور این تیم هر چند هیچگاه نتوانسته در لیگ برتر موفقیتی کسب کند ولی رقابت‌های این تیم مقابل دیگر حریفان با حضور پرتعداد هودارانش همیشه شور و شعف زیادی در ورزشگاه‌ها ایجاد می کند.

گل‌ گهر سیرجان

گل گهر با قهرمانی در لیگ آزادگان برای نخستین بار موفق به حضور در لیگ برتر فوتبال ایران شد و شاید برای بسیاری نیز  تیم ناآشنایی محسوب شود. اما سرمربی آشنایی دارد که حدود ۱۷ سال است در فوتبال ایران و بیشتر در لیگ دسته یک مربیگری می کند. او حتی سابقه سرمربیگری در تیم های فولاد و پرسپولیس را در کارنامه دارد تا همه فوتبالی‌های چهره «وینگو بگوویچ» را بشناسند. با این حال اعتماد به نفس و انگیزه وینگو و شاگردانش پیش از آغاز فصل ستودنی است. او برای آمادگی بازیکنان خود، تیمش را مقابل پرسپولیس، سپاهان و پدیده به میدان فرستاد تا  مصاف با تیم های بزرگ، سیرجانی‌ها را آبدیده کند و باید دید ماحصل کوله‌باری از تجربه او در فوتبال ایران در نهایت چه ثمری دارد.

ماشین سازی تبریز

«رسول خطیبی» سرمربی جوان ماشین سازی و شاگردانش در نخستین دیدار خود در لیگ نوزدهم میزبان استقلال تهران هستند که این می تواند آزمونی سخت برای او محسوب شود. تیم ماشین سازی هر چند به مانند تراکتور هواداران پرشوری ندارد ولی همیشه بخش زیادی از صندلی ورزشگاه‌ها را هواداران این تیم به خود اختصاص داده. تغییرات در مدیریت این باشگاه و محرومیت عزیز معبودی مدافع کناری این تیم و مصدومیت مسیح زاهدی نیز خللی در برنامه کاری خطیبی پیش نیاورد تا او  شاگردان جوانش به موفقیت در لیگ پیش رو خوشبین باشند.

نساجی مازندران

نساجی که در دوره قبل لیگ خوب نتیجه می گرفت این روند را با «رضا مهاجری» در رقابت‌های آمادگی و پیش از شروع لیگ برتر نیز ادامه داد. شاگردان مهاجری موفق شدند در دیداری دوستانه سپاهان را شکست دهند و تیم پرسپولیس را نیز با تساوی متوقف کنند. هر چند که این تیم در فصل و نقل و انتقلات زیاد فعال نبود و تعداد بازیکنان جذب شده کمتر از جدا شده ها است. این مربی کهنه کار نشان داده با همان بضاعتی که دارد می تواند حرف های زیادی برای گفتن داشته باشد.

نفت مسجد سلیمان

شاگردان «مهدی تارتار» سرمربی تیم نفت مسجد سلیمان در پنج هفته اول لیگ باید به ترتیب به مصاف تراکتور، صنعت نفت آبادان، استقلال تهران، سپاهان و شهر خودرو  بروند که از این تعداد چهار تیم مدعی قهرمانی هستند. این روند هر چند برای تیم جنوبی سخت و مشکل آفرین می شود. ولی آنها سعی کردند شاکله تیمی خود را حفظ کرده و برای تقویت آن بازیکنانی نیز جذب کردند تا تیم دست و پا بسته ای برای حریفان خود محسوب نشود.

نظر شما