شناسهٔ خبر: 34860411 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

هنر ضدتحریم‌ها-۳| حسابداری اجتماعی ضدتحریم‌ها چگونه محاسبه می‌شود

حسابداری اجتماعی تحریم‌ها شامل هزینه‌ها، درآمدها، سود و زیان اجتماعی اعمال تحریم‌ها در دو کفه ترازو برای تحریم‌کنندگان و کشور تحریم‌شونده قابل محاسبه و ارائه صورتحساب است.

صاحب‌خبر -

خبرگزاری فارس؛ «هنر ضد تحریم ها؛ پاسخی از درون میدان» عنوان سلسله یادداشت هایی به قلم دکتر محمدرضا ناری ابیانه است که در این خبرگزاری منتشر می شود. این سلسله یادداشت ها در پاسخ به کتاب «هنر تحریم‌ها؛ نگاهی از درون میدان» اثر ریچارد نفیو، مسئول تیم طراحی تحریم های علیه ایران در دولت اوباماست. در ادامه قسمت سوم این سلسله یادداشت ها آمده است:

دشمنی استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل با جمهوری اسلامی ایران از روز اول پس از پیروزی انقلاب آغاز و تا امروز ادامه داشته است. همان گونه که ایران اسلامی با روند تکاملی به حیات خود تا امروز ادامه داده است، دشمنان نیز پس از آزمون و خطاهای فراوان در کینه توزی علیه ملت ایران نیز به پیشرفت های نرم افزاری دست یافته اند که موضوع تحریم‌های اقتصادی دارای سطح بالایی از پیچیدگی در مدیریت و اجرا برخوردار است. بکارگیری تحریم های از جنبه اقتصادی برای کشورهای تحریم کننده چیزی جز از دست دادن بازارهای هدف خود و هم پیمانان در کشور تحریم شونده بصورت مقطعی یا پایدار به همراه ندارد. جایگزینی محصولات وارداتی و صادراتی مربوط به کشور تحریم شونده برای تحریم کنندگان دارای دشواری هایی است که شاید جبران آن در کوتاه مدت ممکن نباشد. بعلاوه اینکه زمینه های بروز خودکفایی در امور تحت تحریم به عنوان یکی از عوارض ناخواسته تحریم ها می تواند به از دست دادن کامل بازارهای هدف در کشور تحریم شونده بشود.

پرسش اساسی این است که با وجود ریسک بالای اعمال تحریم های اقتصادی، چرا کشورهای تحریم کننده با قبول ریسک باز هم به تحریم اقدام می کنند و چه دلایلی وجود دارد که استکبار جهانی و صهیونیسم بین الملل با وجود زیان های فراوانی که تا به حال از نظر اقتصادی متحمل شده اند باز هم بدون هر گونه وقت کشی به سرمایه گذاری های بیشتر برای تداوم زیان های گذشته اقدام می کنند؟ 

اعمال تحریم ها دارای پوسته ای اقتصادی و هسته ای اجتماعی است. «حسابداری اجتماعی» واژگان ترکیبی بین رشته ای و پل ارتباطی بین دانش اقتصاد و دانش جامعه شناسی است. حسابداری در دانش اقتصاد به بررسی صورت وضعیت های مالی اعم از هزینه، درآمد، سود و زیان می پردازد که متشکل از تعداد فراوانی جدول و نمودار، اعداد، ارقام و روش های حسابرسی است. اقتصاد امروز جهان، بدون سود بی معناست. محور کلیه فعالیت های اقتصادی، کسب سود بیشتر است و بازار محلی برای رقابت در سودآوری است. از آنجا که حکومت های لیبرال دموکرات بر پایه اقتصاد بنا شده اند، همه فعل و انفعالات جامعه را در دانش اقتصاد خود، حسابداری می کنند.

پرسش این است که آیا همیشه فعالیت های جامعه را در اقتصاد آن باید سنجید یا کلیه فرآیند های اقتصادی را در بستر جامعه و فعل و انفعالات اجتماعی مورد ارزیابی قرار می گیرند؟ آیا حیات جامعه برای اقتصاد (جامعه اقتصادی) آن است یا اقتصاد هم بخشی از جامعه (اقتصاد اجتماعی) است؟ آیا اقتصاد بستر پیشرفت جامعه است یا جامعه بستر پیشرفت اقتصادی است؟

با بیان این مقدمه کوتاه باید دانست که تحریم های اعمال شده بدون تردید برای تحقق اهداف اجتماعی (سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) است. طراحان تحریم ها بر این عقیده اند که تحریم ها با ایجاد فشار بر معیشت مردم و بر هم خوردن نظم زندگی آنها از طریق گرانی، کمبود کالاهای اساسی و... آنها را به سوی طغیان و ناآرامی اجتماعی سوق می دهد. بروز و تشدید مشکلات در زندگی مردم براحتی می تواند مشروعیت برخی مسئولان سیاسی و اقتصادی را کاهش (قوه مجریه و مقننه به عنوان عاملان بروز مشکلات) و برخی دیگر را افزایش (قوه قضاییه در برخورد قاطع با عاملان بروز مشکلات) دهد. قدرت اقتصادی مردم و کشور شاهد تغییرات رو به نزول است. در این شرایط حساس برای مخالفین کشور فرصت مناسب برای نقش آفرینی فراهم می شود. با تغییر گفتمان نخبگان اجتماعی، نیاز حکومت به حمایت مردم و نخبگان افزایش می یابد. حمایت بیگانگان از نخبگان مخالف موجب تشدید اختلافات درونی نظام شده و بحران مشروعیت ایجاد می شود که نتیجه آن چیزی جز بروز آشفتگی سیاسی و نهایتا فروپاشی سیاسی نیست. بنابراین سرمایه گذاری دشمنان اسلام و کشور بر روی تحریم ها و وارد نمودن زیان اقتصادی به خود و دوستان شان در حسابداری اجتماعی تحریم ها مورد محاسبه قرار می گیرد.

حسابداری اجتماعی تحریم ها شامل هزینه ها، درآمدها، سود و زیان اجتماعی (سیاسی، فرهنگی و اقتصادی) اعمال تحریم‌ها که در دو کفه ترازو برای تحریم کنندگان (حسابداری اجتماعی تحریم ها) و کشور تحریم شونده (حسابداری اجتماعی ضدتحریم ها) قابل محاسبه و ارائه صورتحساب است. برای بررسی وضعیت صورتحساب حسابداری اجتماعی تحریم ها، پرسشگری از تقسیم کار ملی در اداره امور کشور اجتناب ناپذیر است. امید است که با پاسخگویی مناسب آنها، «گفتمان اجتماعی ضدتحریم» در کشور برای مقابله هر چه قوی تر شکل گیرد.

*پرسشگری از مجمع تشخیص مصلحت نظام

- آیا توجه به حسابداری اجتماعی در اداره امور به مصلحت کشور است؟

- جایگاه حسابداری اجتماعی ضدتحریم ها در چشم انداز بیست ساله و سیاست های کلی نظام چیست؟

- سیاست های کلی حسابداری اجتماعی بویژه در شرایط دشوار (ضدتحریم ها) چیست؟

- حسابداری اجتماعی ضدتحریم ها در مصوبات مجمع تشخیص مصلحت نظام چگونه محاسبه می شود؟

*پرسشگری از دولت

- حسابداری اجتماعی دستگاه های اجرایی (وزارتخانه ها و استانداری ها) چگونه محاسبه می شود؟

- جایگاه حسابداری اجتماعی ضدتحریم ها در دولت چیست؟

- آیا با ارائه چند بسته تبلیغاتی و دورزدن تحریم ها از نظر اقتصادی، بیلان کار دولت در صورتحساب حسابداری اجتماعی موفقیت آمیز است؟

- گزارش عملکرد ضدتحریم های دولت به عنوان موضوعی فرابخشی و بین بخشی و معطوف به حسابداری اجتماعی ضدتحریم ها چیست؟

*پرسشگری از مجلس شورای اسلامی

- حسابداری اجتماعی قوانین مصوب مجلس شورای اسلامی چگونه محاسبه می شود؟

- گزارش عملکرد تقنینی مجلس شورای اسلامی پیرامون حسابداری اجتماعی ضدتحریم ها چیست؟

- گزارش عملکرد نظارتی مجلس شورای اسلامی در مورد قوانین ضدتحریم ها چیست؟

- آیا صرفا با صدور بیانیه و سخنرانی های قبل از دستور در مجلس شورای اسلامی، بیلان کار قوانین کشور در حسابداری اجتماعی ضدتحریم ها مطلوب است؟

*پرسشگری از قوه قضاییه

- نحوه نظارت بر عملکرد حسابداری اجتماعی قوانین در سازمان بازرسی کل کشور چگونه است؟

- گزارش عملکرد سازمان بازرسی کل کشور پیرامون حسن اجرای قوانین ضدتحریم ها چیست؟

- فهرست نظارتی سازمان بازرسی کل کشور در ارزیابی حسابداری اجتماعی ضدتحریم ها کدام است؟

- از نظر سازمان بازرسی کل کشور قوانین موجود توانایی عملکرد بهینه در شرایط دشوار تحریم ها را دارند؟

انتهای پیام/

نظر شما