شناسهٔ خبر: 34859608 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

ادعای مجدد ترامپ برای میانجیگری در بحران کشمیر و مخالفت هند

دهلی نو - ایرنا- دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا با بیان اینکه وضعیت در کشمیر بحرانی و بسیار پیچیده شده است ، بار دیگر پیشنهاد میانجیگری میان هند و پاکستان جهت حل این موضوع را مطرح کرد، پیشنهادی که با مخالفت دهلی نو مواجه شده است.

صاحب‌خبر -

شبکه خبری " ان دی تی وی" گزارش داد: یک روز پس از مکالمه تلفنی با نخست وزیران هند و پاکستان، ترامپ اعلام کرد وی علاقه مند به آرام کردن وضعیت در کشمیر است.

وی همچنین مدعی شد که مذهب یکی از دلایل اصلی برای روابط سرد میان هند پاکستان است.

ترامپ در کاخ سفید خطاب به خبرنگاران گفت: «کشمیر یک منطقه بسیار پیچیده است. در این منطقه هندو ها و مسلمانان هستند و آنها با یکدیگر رابطه خوبی ندارند. من بیشترین تلاش خود برای میانجیگری را انجام خواهم داد. دو کشور وجود دارند که حقیقتا رابطه خوبی نداشته اند و وضعیت بحرانی است».

ترامپ که پیش از این نیز پیشنهاد میانجیگری میان هند و پاکستان را مطرح کرده بود اعلام کرد در چند روز آینده با نارندرا مودی نخست وزیر در این خصوص گفت و گو خواهد کرد.

این در حالی است که روز دوشنبه  دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا در گفت و گوی تلفنی با نارندرا مودی نخست وزیر هند، بر اهمیت کاهش تنشها میان هند و پاکستان و برقراری صلح در منطقه تاکید کرد.

کاخ سفید در بیانیه خود گفت: دو کشور در خصوص اهمیت گسترش روابط اقتصادی گفت و گو کردند.

وزارت خارجه هند نیز در بیانیه ای اعلام کرد: مودی نیز بر لزوم ایجاد یک فضای عاری از تروریسم و مبارزه با تروریسم فرا مرزی تاکید کرد.

پس از مکالمه با مودی، ترامپ با عمران خان نخست وزیر هند تماس گرفت و در ارتباط با کشمیر با وی گفت و گو کرد.

این اولین مذاکره مودی و ترامپ پس از انتشار پیشنهاد رییس‌جمهوری آمریکا برای میانجیگری در مسأله کشمیر است.

هند این پیشنهاد را رد کرده است و همچنین با لغو خودمختاری کشمیر به سرعت برا ادغام کامل این منطقه به هند اقدام کرده است.

پاکستان برخلاف هند با ورود سایر کشورها برای حل مساله کشمیر مخالفت نمی‌کند و تاکنون چندین بار در مجامع بین المللی مساله کشمیر را مطرح کرده و خواستار میانجی گری کشورها شده است.

براساس توافق شیملا که در سال ۱۹۷۲ میلادی میان هند و پاکستان امضا شد، دهلی نو خواهان حل مساله کشمیر به صورت دوجانبه شده و با دخالت کشور سوم نیز مخالفت کرده است.

دهلی نو پیش از این نیز با پیشنهاد میانجی گری آمریکا، ترکیه و سازمان ملل برای حل مساله کشمیر مخالفت کرده بود.

در حال حاضر بخشی از کشمیر در خاک هند و قسمتی دیگر در پاکستان قرار دارد. هر دو کشور ادعای مالکیت بر تمام کشمیر را دارند و همین موضوع یکی از علل اصلی مناقشه دیرینه میان دهلی نو و اسلام آباد از زمان استقلال پاکستان(از هند) در سال ۱۹۴۷ میلادی است.

نظر شما