شناسهٔ خبر: 34857877 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

با رویکرد حفاظت از بافت‌های تاریخی

آغاز اجلاس بین المللی توسعه شهری اورآسیا در تبریز

کارگاه‌های تخصصی دهمین اجلاس بین‌المللی رشد و توسعه شهری حوزه اورآسیا با رویکرد حفاظت از بافت‌های تاریخی تبریز آغاز شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما؛ این اجلاس ۱۰ روزه با حضور دانشجویان، محققان و پژوهشگران داخلی و خارجی از کشور‌های ژاپن، چین، روسیه، فرانسه، فنلاند، ایتالیا، بلغارستان، ترکیه و ارمنستان برگزار می شود.

در ۸ روز ابتدایی این اجلاس، کار عملی و کار میدانی در بخش‌هایی از بافت تاریخی و کهن تبریز توسط گروه‌های پیمایشی در قالب اساتید و دانشجویان انجام و نتایج در همایش پایانی که هفتم و هشتم شهریور ماه برگزار می‌شود ارائه خواهد شد.
کاهش ریسک پذیری بازار تبریز، احیای بخشی از جاده ابریشم حدفاصل میدان بهشتی تا میدان صاحب آباد، بازآفرینی میدان صاحب آباد، مدیریت انرژی در شهر، نوزایی شهری، نقش ابزار‌های اجتماعی در احیا و تقویت مشارکت در راستای تاب آوری شهر و گردشگری و توسعه شهری از بعد گردشگری از محور‌های این اجلاس است.
دبیر علمی این اجلاس گفت: مطالعات و طرح‌های محققان را در پایان این اجلاس، مستندی بر مطالعه و برنامه ریزی در راستای حفاظت و حراست هرچه بیشتر بافت تاریخی تبریز خواهد بود.
دکتر حسین زاده دلیر با بیان اینکه تبریز نگین شاه راه ابریشم است، خاطرنشان کرد: تبریز به عنوان نقطه اتصال شرق به غرب، یکی از بزرگ‌ترین شهر‌های این جاده کهن محسوب می‌شود و انتخاب تبریز برای این اجلاس بسیار بجاست.
وی با اشاره به اینکه زبان رسمی این اجلاس بین المللی فارسی و زبان علمی آن انگلیسی است، افزود: ۳۰۰ عنوان مقاله داخلی و خارجی به دبیرخانه این همایش به زبان انگلیسی ارسال شده است.
وی ادامه داد: مقالات ارایه شده به این اجلاس در قالب کتابچه چاپ و در اختیار دانشگاه ها، مراکز علمی و سایر دستگاه‌های ذیربط قرار می‌گیرد و منتخبان آن‌ها در روز‌های پایانی همایش ارایه می‌شود.
«ریچی میاکه» دبیر بین المللی این اجلاس نیز ضمن اشاره به مطالعات ۴۰ ساله خود در خصوص تاریخ و تمدن ایران، تبریز را یکی از مهم و شناخته شده‌ترین شهر این کشور عنوان کرد و گفت: نخستین دوره اجلاس از ۱۵ سال قبل در چین آغاز شد و سال گذشته مسئولان شهری تبریز میزبانی اجلاس را پیشنهاد دادند و ایران برای دومین بار میزبان اجلاس اوراسیا شد.

<div id="video-display-embed-code_3857101"><script type="text/JavaScript" src="https://http://www.iribnews.ir/fa/news/play/embed/2504963/3857101?width=400&height=300"></script></div>

نظر شما