شناسهٔ خبر: 34856281 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه مردم‌سالاری | لینک خبر

گزارش «مردم‌سالاری آنلاین» از متن و حاشیه کشتار سگ‌ها از سوی پیمانکاران شهرداری

اعتراض مدنی شهروندان به کشتار سگ‌ها به خشونت کشیده شد

صاحب‌خبر -

از یکشنبه فیلم‌هایی دلخراش از کشتار بی‌رحمانه سگ‌های تهران با آمپول اسید در فضای مجازی منتشر شده که افکار عمومی را به شدت جریحه‌دار کرده است.
به گزارش «مردم‌سالاری آنلاین»، همچون مسائل پیشین، این خبر نیز نخست با انکار مسببانش مواجه شد و شهردار کهریزک، اسماعیل نعمت‌زاد، که این کشتار در منطقه وی رخ داده است، با بیان این‌که «انتساب این کلیپ به شهرداری کهریزک از بیخ‌وبن اشتباه است» آن را تکذیب کرد و با قاطعیت گفت: «انتشار این مطالب سراسر کذب و واهی مردم را ناراحت می‌کند. آیا روی لباس اسم و آرم شهرداری بوده و آیا آمپول به نام شهرداری کهریزک بوده است، بر اساس چه سند و مدرکی این مطالب کذب منتشر شده است»! او همچنین در اقدام فرار به جلو، پرویز پرستویی، بازیگر نامدار سینمای ایران، را که به این کشتار اعتراض کرده بود تهدید به شکایت کرد.
با آن‌که تهدیدهای شهرداری کهریزک نسبت به افشاگران و معترضان بالا می‌گرفت، شهردار تهران، پیروز حناچی، با تأیید کشتار سگها آب پاکی را بر دست همکار خود ریخت و با تصدیق تصاویر منتشر شده و با ذکر این نکته که این تصاویر مربوط به دو سال پیش و سال ۹۶ است خبر از دستور بررسی این کشتار داد و گفت: «پیمانکاری که نسبت به آن اعتراض وجود داشت خلع ید کردیم تا حساسیت نسبت به این موضوع کم شود. همچنین به همکاران خودم تذکر جدی دادم و این موضوع الان در حال بررسی است.»
هر چند جا داشت که شهردار تهران، به جای کوشش در راستای کاهش «حساسیت» افکار عمومی، در اندیشه پرداخت ریشه‌ای به این فاجعه که هر از چندی شهرداریها مرتکب می‌شوند می‌بود و این اتفاق، دست کم، زمینه‌ساز تدوین ضوابطی در حمایت از حقوق حیوانات از سوی شهرداری می‌شد، با همه این، تأیید این کشتار و دستور بررسی آن گامی در پیشبرد احقاق حقوق حیوانات و پاسخی به افکار جریحه‌دار شده عمومی بود.
پیرو دستور شهردار، رییس مرکز ارتباطات شهرداری تهران، غلامحسین محمدی، ابلاغ فسخ قرارداد با این پیمانکار را در توئیتر منتشر کرد و بر این پایه، «شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر» وابسته به شهرداری تهران از قراردادش با «شرکت آریا دامپرور البرز» با موضوع «فعالیتهای کلینیکی و نگهداری سگهای مرکز آرادکوه» خلع ید کرد. این مقام شهرداری تهران همچنین از برکناری مدیر حوزه کنترل حیوانات شهری و سازمان مسئول، یعنی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر، به عنوان ناظر پیمانکار خبر داد.
همچنین، با دستور شهردار، زمینه برای پیگیری‌های بعدی باز شد و روشن شد که این کشتار، همان‌گونه که در فضای مجازی درباره‌اش سخن می‌رفت، با تزریق اسید بوده است! آرش حسینی میلانی، عضو کمیسیون محیط زیست شورای شهر تهران، در توئیتی با تأیید این شیوه کشتار نوشت: «خبر تزریق اسید و کشتار غیر انسانی سگ‌های خیابان‌گرد تهران متاسفانه صحت دارد و توسط یکی از پیمانکاران شهرداری تهران صورت گرفته است.» او نیز، همچون شهردار، از پیگیری موضوع و برخورد جدی سازمانی و قضایی با مقصران این فاجعه در مجموعه شهرداری و پیمانکاران آن خبر داد.
با همه کوششها و وعده و وعیدهای مدیران شهرداری برای پیگیری این کشتار، گروهی از مردم، روز دوشنبه ۲۸ امرداد، در برابر ساختمان شهرداری تهران، در اعتراض به کشتار بی‌رحمانه سگها، ازسوی پیمانکاران شهرداری، تجمع کردند و خواستار تصویب قانون حمایت از حیوانات شدند؛ چراکه به رغم این خشونتهای گسترده و روزانه علیه حیوانات، هنوز قانون حمايت از حقوق حيوانات در کشور تصویب نشده است.
مردم در این تجمع، نوشته‌هایی همچون: ‌«خدای ما خدای حیوانات است»، «‌کهریزک خالی از وفا شد»، «شهرداری! سگ‌های سرزمینم را نکشید» و ... خطاب به پیمانکاران شهرداری شعار «حقوقت حرام است» را سر دادند.
با همه این، اما، تجمع شهروندان که برای نشان دادن اعتراض مدنی خود و حمایت از حقوق حیوانات بود ازسوی پلیس به خشونت کشیده شد و شماری از شهروندان نیز بازداشت شدند. رئیس کمیته بودجه و نظارت شورای شهر تهران، مجید فراهانی، به این برخورد با اعتراض مدنی شهروندان مدافع حقوق حیوانات واکنش نشان داد و در توئیتی نوشت: «به خشونت کشیدن اعتراض مدنی شهروندان مدافع حقوق حیوانات محکوم است. مدارا و تحمل اعتراض مدنی شهروندانی که در برابر تخلفات، ولو قدیمی پیمانکاران، با تجمع در برابر شهرداری تهران اعلام موضع کردند حداقل اقدامی بود که در مسیر «تهران شهری برای همه» باید رعایت می‌شد.»
همچنین حسن خلیل آبادی عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران با انتشار عکسی از لاشه سگها در توئیتی نوشت: متاسفانه کشتار فجیع سگهای خیابانگرد صحت دارد... در بازدید شب گذشته‌ام از محوطه، شاهد حضور خودروی حامل لاشه سگ‌ها در محل بودم!
از سوی دیگر شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهرداری تهران قراردادی به مبغ 1 میلیارد و 700 میلیون تومان با شرکت «آریا دام پرور البرز» بسته که موضوع آن « فعالیت های کلینیکی و نگهداری نقاهتگاه سگ های غیر مفید مراکز آراد کوه» بسته است و اکنون این سوال پیش می آید که حالا بعد از صدور قرار خلعیت برای پیمانکار تکلیف آن 1 میلیارد و 700 میلیون تومان چه می شود.نکته قابل توجه این است که اگرچه شهرداری تهران اعلام کرده که تصاویر منتشر شده مربوط به ۲ سال گذشته است، اما قرارداد شهرداری با پیمانکار متخلف از تاریخ ۱۰ تیر ۹۷ اغاز شده است.
دستگیری تعدادی از معترضان به کشتار سگ‌ها در تهران
یک منبع آگاه در پلیس از دستگیری چند تن از معترضان به کشتار سگ‌ها در روزهای اخیر خبر داد.به گزارش خبرنگار ایلنا،.یک منبع آگاه در پلیس گفت: افرادی با هدف آسیب رساندن به اموال عمومی ساعتی بعد باعث ایجاد درگیری در این اجتماع شدند و پلیس ناچار شد به‌منظور مدیریت صحنه، افرادی را که به قصد سوء‌استفاده، فضا را متشنج کرده بودند، دستگیر کند.وی ادامه داد: برای این افراد پرونده قضایی تشکیل و تحویل مقامات قضایی شدند.
دستور شهردار تهران برای برخورد با خاطیان
حناچی با انتشار پیام توئیتری به سگ کشی در پایتخت واکنش نشان داد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، پیروز حناچی شهردار تهران در تازه‌ترین توئیت خود با اشاره به ماجرای حیوان‌آزاری نوشت: «ضمن احترام به نگرانی دلسوزان حقوق حیوانات، براساس مبانی انسانی و دینی، احترام به همه مخلوقات خدا و توامان توجه به بهداشت و امنیت شهروندان را از وظایف مجموعه شهرداری می‌دانم.از لحظه اطلاع از تخلف پیمانکار در سیر قانونی ساماندهی حیوانات دارای بیماری‌های خطرناک، فارغ از زمان وقوع آن، دستور دادم با خاطیان برخورد قاطع صورت پذیرد و پیگیری لازم برای تکرار نشدن آن به جدیت دنبال شود.»
واکنش توییتری سه عضو شورای شهر تهران
 به فیلم آزار و اذیت سگ‌ها
در پی انتشار فیلم‌ آزار و اذیت سگ‌ها و تزریق سم، سه تن از اعضای شورای شهر به این موضوع واکنش نشان دادند.به گزارش ایسنا، الهام فخاری - رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر نیز در واکنش به انتشار این فیلم‌ها و تجمع مردم مقابل شهرداری در صفحه اینستاگرام خود نوشت: «واکنش مردم به تخلف صورت گرفته مربوط به هر تاریخی که باشد ۹۶ یا ۹۸! و خاص کنشگران مدنی حامی زندگی به جا است.کشتار جانوران از جمله جانداران همزیست و در اسارت با وجود ممانعت و پایش شورا و شهرداری، تخلف و جرم است و شورای پنجم و شهرداری تهران نسبت به مسئله بی‌تفاوت نیستند و با جرم، مجرم، ناظر بی‌کفایت و واحد سازمانی که زمینه‌ساز تداوم قرارداد با شرکت و یا فرد مجرم بوده با قاطعیت برخورد می‌شود.»
همچنین مجید فراهانی - رییس کمیته بودجه شورای شهر نیز در توییتر خود نوشت:« به خشونت کشیدن اعتراض مدنی شهروندان مدافع حقوق حیوانات محکوم است و مدارا و تحمل اعتراض مدنی شهروندانی که در برابر تخلفات ولو قدیمی پیمانکاران  با تجمع در برابر شهرداری تهران اعلام موضع کردند حداقل اقدامی بود که در مسیر تهران شهری برای همه باید رعایت می‌شد.»
یک عضو دیگر شورای شهر تهران تاکید کرد که درگیری در تجمع حامیان حقوق حیوانات غیرقابل قبول است.حجت نظری، عضو شورای شهر تهران با اشاره به درگیری میان پلیس و حامیان حقوق حیوانات در مقابل شهرداری تهران ، در توئیتر نوشت:
‏فیلم سگ‌کشی قدیمی بود یا جدید، آنچه شاهدان عینی و تصاویر از درگیری در تجمع حامیان حقوق حیوانات روایت کرده‌اند، ناراحت کننده و غیرقابل قبول است. پاسخ اعتراض مسالمت‌آمیز، آن هم به جنایتی مانند ‎سگ کشی، درگیری نیست. ما منادی گفت‌وگو هستیم و انتظار داریم با مخالفان گفت‌وگو برخورد شود.
اقدام خلاف قانون پیمانکار شهرداری
 برای کشتن سگ‌های ولگرد
مشاور محیط زیست شهرداری تهران درباره کشتار سگ‌های ولگرد با استفاده از آمپول اسید توضیحاتی داد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، محمد هادی حیدرزاده مشاور محیط زیست شهرداری تهران درباره انتشار فیلم کشتار سگ‌های ولگرد با استفاده از آمپول اسید توضیحاتی داد.او با بیان اینکه این فیلم مربوط به سال ۹۶ است، افزود: در تصاویر منتشر شده مشاهده می‌شود که پیمانکار ساماندهی سگ‌های بدون صاحب در انجام مرگ با ترحم تخلفاتی داشته است، بر همین اساس از ادامه فعالیت این پیمانکار جلوگیری و برخورد لازم با مسببان آن انجام شد.
مشاور محیط زیست شهرداری تهران با تأکید بر اینکه انجام مرگ با ترحم دارای اصول و دستورالعمل است، ادامه داد: مرگ با ترحم اقدامی است قانونی که برای سگ‌های بیمار (هار) در سراسر دنیا انجام می‌شود، اما نکته قابل تأمل در این فیلم، اقدام خارج از دستورالعمل مأموران بود.حیدرزاده تصریح کرد: زمانی که سگ‌های ولگرد زنده‌گیری می‌شوند، دو اقدام روی آن‌ها انجام می‌شود. 
مشاور محیط زیست شهرداری تهران در توضیح دو اقدام مدیریت شهری پس از زنده‌گیری سگ‌ها گفت: اگر سگ‌ها از نژاد خوبی باشند، پس از عقیم سازی دوباره در محیط رها می‌شوند و در اقدام دوم اگر سگ‌ها دارای بیماری خاصی مانند هاری باشند، طبق دستورالعمل مانند سایر کشور‌ها به روش مرگ با ترحم از بین می‌روند.حیدر زاده با تأکید بر اینکه عقیم سازی و مرگ با ترحم جزء دستور وزارت کشور بوده است، تصریح کرد: انجام عمل مرگ با ترحم خلاف قانون نیست، اما همان طور که در فیلم منتشر شده مشاهده می‌شود، شکل برخورد پیمانکار در زمان انجام این کار، خلاف قوانین و دستورالعمل ارائه شده بود که با آن برخورد لازم صورت گرفت.

برچسب‌ها:

نظر شما