شناسهٔ خبر: 34855746 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه دنیای‌اقتصاد | لینک خبر

دبیر شورای‌عالی امنیت ملی ایران:

هدف تحریم‌ها، مذاکره نیست، وادار کردن ما به تسلیم است

دنیای اقتصاد : دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت ایران منبع ترور در منطقه نیست، بلکه عامل ثبات است و شهدای آن جان خود را فدا کرده و گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش را شکست دادند. به گزارش «ایسنا» به نقل از نورنیوز، علی شمخانی نماینده مقام معظم رهبری و دبیر شورای‌عالی امنیت ملی در مصاحبه‌ای با شبکه «ان‌بی‌سی‌نیوز» تاکید کرد که سیاست‌های آمریکا، ایران را به زانو در نخواهد آورد.

صاحب‌خبر -

شمخانی در این گفت‌وگو آمریکا را متجاوز و عامل اصلی تنش در منطقه خواند و هشدار داد که آمریکا باید عاقلانه عمل کند. او همچنین اظهار کرد: کارزار «فشار حداکثری» دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا، ایران را به زانو درنخواهد آورد و به میز مذاکره هسته‌ای بر نمی‌گرداند. دبیر شورای‌عالی امنیت ملی افزود: هدف تحریم‌ها، مذاکره نیست، بلکه وادار کردن ما به تسلیم است. تا زمانی که آمریکا این رویکرد را در پیش بگیرد ایران هرگز به‌دنبال مذاکره نخواهد بود.

شمخانی در بخش دیگری از صحبت‌های خود با اشاره به خروج آمریکا از برجام گفت: ما در مساله برجام مذاکرات موفقی داشتیم. چرا آمریکا از آن خارج شد؟ دبیر شورای‌عالی امنیت ملی گفت که برخی از مردم در ایران احساس می‌کردند که امضای توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ اشتباه بود. او در پاسخ به این سوال که «آیا شما نیز یکی از این افراد هستید»، گفت: بله، من تابع دیدگاه‌های مردم هستم؛ مردم ایران. وی در پاسخ به «لستر هولت» خبرنگار ان‌بی‌سی‌نیوز درباره اینکه آیا خود وی نیز یکی از این افراد بود، گفت: بله، من فقط از دیدگاه‌های ملتم، یعنی مردم ایران تبعیت می‌کنم.

شمخانی گفت: ایران منبع ترور در منطقه نیست، بلکه عامل ثبات است و شهدای آن جان خود را فدا کرده و گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش را شکست دادند. او همچنین بر نقش ایران به‌عنوان ضامن ثبات در منطقه تاکید کرد. شمخانی تاکید کرد که ایران به‌دنبال سلاح‌های هسته‌ای نیست؛ زیرا این سلاح‌ها در اسلام حرام است و برای کسانی مانند اسرائیل که آن را در اختیار دارند، امنیت ایجاد نکرده است. وی همچنین گفت که «تمایل نظامی» برای نابودی اسرائیل ندارد و مردم فلسطین درباره سرنوشت اسرائیل تصمیم‌گیری خواهند کرد. شمخانی با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال اسرائیل گفت: من معتقدم کسی که به‌دنبال نابودی اسرائیل است همان کشوری است که واقعیت‌های میدانی را نمی‌بیند. آنها قدس را به‌عنوان پایتخت اسرائیل به رسمیت می‌شناسند. آنها به‌دنبال پروژه «معامله قرن» هستند. وی افزود: از نظر ایرانی‌ها، ترامپ همان چیزی را می‌خواهد که همه روسای جمهوری پیشین آمریکا می‌خواستند یعنی کاهش نفوذ ایران.

شمخانی تاکید کرد: ایران تصمیم‌های خود را براساس سیاست آمریکا و اینکه چه کسی رئیس‌جمهوری آن کشور است یا اینکه ترامپ برای دور دوم رئیس‌جمهوری نخواهد بود، اتخاذ نمی‌کند. وی گفت که فکر می‌کند کارزار «فشار حداکثری» ترامپ شکست خورده؛ زیرا مردم آمریکا و متحدان غربی آن رهبری وی را «زیر سوال برده‌اند». به گفته شمخانی، تصمیم اخیر ترامپ برای حمله نکردن به ایران ناشی از «ارزیابی هزینه و فایده» بوده است. شمخانی به ان‌بی‌سی‌نیوز گفت: اگر آمریکا و ایران وارد درگیری نظامی شوند ایران «ابزارهای متعددی در اختیار دارد، از جمله جنگ نیابتی.» او تاکید کرد: در صورت وقوع جنگ، آمریکا و متحدان منطقه‌ای آن در «وضعیت بدی» قرار خواهند گرفت. شمخانی گفت: تردیدی نیست که وجهه مخدوش آمریکا بیش از پیش در منطقه و دنیا از بین خواهد رفت. اساسا چرا آنها تهدید به آغاز جنگ علیه ما می‌کنند؟

ایران فریب دعوت به مذاکره را نمی‌خورد

همزمان رئیس ستاد کل نیروهای مسلح نیز گفت: ملت ایران با وحدت و مقاومت فعال و پویا، مسیر تمدن‌سازی اسلامی را با درک عمیق و بصیرت کافی ادامه می‌دهد و هیچ‌گاه فریب دعوت به مذاکره و پلیس خوب و بد را نمی‌خورد. به گزارش خبرگزاری مهر، سرلشکر محمد باقری در مراسم تجلیل از خانواده‌های معظم شهدا و اعطای نشان فرمانده معظم کل قوا به جمعی از مدافعان حرم و مجاهدان جبهه مقاومت که در محل ستاد کل نیروهای مسلح برگزار شد، گفت: با وجود تمامی توطئه‌ها، دسیسه‌ها، جنگ تحمیلی و ایجاد ناامنی‌ها بحمدالله امروز انقلاب اسلامی در اوج قدرت و صلابت است و ثمرات آن در اوج اقتدار به‌ویژه در ماه‌های اخیر نمایان شده و هرچه از قدمت انقلاب اسلامی می‌گذرد، جمهوری اسلامی در عرصه‌های مختلف منطقه‌ای و جهانی بالنده‌تر و مقتدرتر از گذشته به سوی اهداف و آرمان‌های خود گام برمی‌دارد.

سرلشکر باقری تصمیم و صبر راهبردی جمهوری اسلامی ایران در ماجرای برجام و روند فعلی را برخاسته از حکمت، هوشمندی و صلابت دانست و با اشاره به حوادث اخیر در منطقه و جلوه‌گری‌های جدید اقتدار نیروهای مسلح کشور در مواجهه با تهدیدات منطقه‌ای و جهانی گفت: این رخدادها ازجمله انهدام هواپیمای بدون سرنشین متجاوز جاسوس آمریکایی و توقیف نفتکش متخلف انگلیسی و در نهایت آزادسازی نفتکش کشورمان در جبل‌الطارق، نشان‌دهنده این واقعیت است که انقلاب اسلامی با اقتدار به مسیر خود برای دستیابی به آرمان‌های والایش ادامه می‌دهد.

هیچ‌گاه به‌دنبال جنگ نبوده و نخواهیم بود

از سوی دیگر، معاون هماهنگ‌کننده ارتش نیز با بیان اینکه دفاع‌مقدس بازدارندگی بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد، گفت: اما ما هیچ‌گاه به‌دنبال جنگ نبوده و نخواهیم بود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، امیردریادار حبیب‌الله سیاری، رئیس ستاد و معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران در مراسم تجلیل از آزادگان و جانبازان ستاد ارتش جمهوری اسلامی ایران با اشاره به اینکه ما هیچ‌گاه به‌دنبال جنگ نبوده و نخواهیم بود، تصریح کرد: دفاع‌مقدس بازدارندگی بسیار خوبی برای جمهوری اسلامی ایران ایجاد کرد و نشان داد که ملت بزرگ ایران در همه حال پشت‌سر رهبرشان هستند. رئیس ستاد ارتش با بیان اینکه به برکت انقلاب اسلامی در حوزه تجهیزات و توانمندی‌های دفاعی به خودکفایی رسیده‌ایم، تاکید کرد: ما باید با بالابردن توان بازدارندگی بیش از پیش خود، مانع طمع‌ورزی دشمنان این نظام و انقلاب به خاک کشورمان شویم.

وظیفه ما ایجاد امنیت در منطقه است

در ادامه این واکنش‌ها، دریادار تنگسیری هم گفت: در مقابل کشور‌های فرامنطقه‌ای که به قصد ایجاد ناامنی به خلیج‌فارس می‌آیند، می‌ایستیم. دریادار تنگسیری در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: ما بار‌ها اعلام کردیم که عبور از تنگه هرمز برای همه آزاد است و ما امنیت را برقرار می‌کنیم. در مقابل کشور‌های فرا منطقه‌ای و بیگانگانی که به قصد ایجاد ناآرامی و ناامنی و تهدید جمهوری اسلامی ایران وارد خلیج‌فارس می‌شوند، محکم می‌ایستیم و ماموریت خود که ایجاد امنیت در منطقه است را انجام می‌دهیم.

فرمانده نیروی دریایی سپاه همچنین گفت: خلیج‌فارس خانه ماست و ما هیچ‌گاه در خانه خود آتش به پا نخواهیم کرد و در آن به‌دنبال امنیت هستیم و کشور‌های منطقه هم این را بدانند ایران اسلامی دست برادری و دوستی را به سمت ملت‌ها و کشور‌های مسلمان دراز کرده و ائتلاف و اسکورت شناور هم نمی‌تواند جلوی ماموریت ما که ایجاد امنیت است را بگیرد. دریادار تنگسیری خطاب به کشور‌هایی که منافعشان در خلیج‌فارس است، گفت: ما به کشور‌های صنعتی، کشور‌های دوست و کشور‌هایی که از نفت و گاز خلیج‌فارس استفاده می‌کنند اعلام می‌کنیم ما زیر بار حضور آمریکا و انگلیس و هر کشور دیگری که بخواهد آتش بیار منطقه باشد نخواهیم رفت.

نظر شما