شناسهٔ خبر: 34855583 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: صدا و سیما | لینک خبر

در پی گزافه گویی وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت؛

آمریکا بازهم در شورای امنیت سازمان ملل تنها ماند

پمپئو با نگرانی از همراهی نکردن جامعه بین المللی با سیاست های آمریکا، گفت تحریم‌ تسلیحاتی ایران به زودی به پایان می رسد و زمان از کف می رود؛ باید جلوی ایران را گرفت!

صاحب‌خبر -

گزافه گویی وزیر خارجه آمریکا در نشست شورای امنیتبه گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما؛ وزیر امور خارجه آمریکا در نشست شورای امنیت سازمان ملل برای بررسی "چالش های صلح و امنیت در خاورمیانه" در اظهاراتی عجیب، مدعی شد: ما به از میان رفتن داعش با کمک ائتلاف خود کمک کرده ایم. ما به ایجاد ارتباط بین اسرائیل و اعراب کمک کرده ایم. همچنین با کمک بخش خصوصی در تلاش برای بهبود وضعیت زندگی فلسطینی ها هستیم.

مایک پمپئو در تلاش برای سرپوش گذاشتن بر ائتلاف ناکام آمریکا در خلیج فارس افزود: همچنین ما ائتلافی برای آزادی تردد در تنگه هرمز به راه انداخته ایم، از پیوستن انگلیس و بحرین به این ائتلاف استقبال و از دیگر کشورها برای پیوستن به آن دعوت می کنیم.

وی با اشاره به وضعیت جاری در لیبی و سوریه و وضعیت آوارگان، ادعا کرد: ایران و دست نشانده های آن همچنان در تلاش برای گسترش ترور در عراق, سوریه, لبنان و یمن هستند که پیامدهای آن، ویران کننده است.

پمپئو در ادامه نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت ایران تعهداتش در توافق هسته ای را کاهش داده و تهدید کرده است باز هم به کاهش تعهدات خود در توافق هسته ای ادامه می دهد.

وی همچنین گفت ایران اقدام به توقیف نفت کش انگلیس کرده است؛ ایران در نقض قطعنامه شورای امنیت, اقدام به آزمایش موشکی کرده است!

وزیر امور خارجه آمریکا با نگرانی از همراهی نکردن جامعه بین المللی با سیاست های دولت ترامپ، افزود تحریم‌ تسلیحاتی و محدودیت های سفر (سردار) قاسم سلیمانی به زودی به پایان می رسد و زمان از کف می رود. باید جلوی ایران را گرفت؛ جامعه بین الملل کاری کند.

نماینده چین
 پکن با حمایت از برجام, از خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی حمایت می کند 

نماینده چین در سازمان ملل نشست امنیت سازمان ملل درباره امنیت خاورمیانه گفت: صلح و امنیت در خاورمیانه نه فقط برای کشورهای منطقه برای صلح و امنیت جهانی اهمیت دارد. چین طرفدار راه حلی سیاسی برای حل و فصل مسائل بحث انگیز و تند منطقه ای و تبدیل آن به گفتگو و راه حلی سازنده است. چین به شدت مخالف استفاده از نیروی نظامی یا تهدید به استفاده از نیروی نظامی است. مساله فلسطین در قلب مسائل منطقه قرار دارد. تامین حق مشروع فلسطینی ها مسئولیت همه کشورهای دنیاست. 
وی افزود: تروریسم ریشه در فقر دارد و راه مقابله با آن نیز توسعه اقتصادی و آموزش مناسب برای نسل جوانی است که بتواند توسعه اقتصادی را پیش ببرند. خاورمیانه به شدت درگیر تروریسم است و کشورهای این منطقه نیز به شدت از این موضوع آسیب دیده اند. همکاری های کشورهای منطقه ای برای مقابله با تروریسم و تشریک اطلاعاتی می تواند گامی مهم در مقابله با این پدیده باشد.
نماینده چین گفت: برجام تنها راه رسیدگی واقع گرایانه به برنامه اتمی ایران به شمار می آید و گفتگوهای سیاسی که تامین کننده مشروع خواست ها و ملزومات هست، باید ادامه داشته باشد. چین با حمایت از برجام, از خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی حمایت می کند. ما همچنین از تلاش کشورهای منطقه ای برای تعامل و حسن همجواری حمایت می کنیم. از هر گفتگوی تازه برای صلح و امنیت منطقه ای حمایت می کنیم. چین به ارتباط با همه طرف ها در این خصوص تمایل دارد.
وی افزود: چین همچنان مایل است به نقش آفرینی مثبت در مسائل بحث انگیز منطقه ای ادامه دهد. همچنین به همکاری با کشورهای منطقه ای برای بازسازی علاقمند هستیم. چین به اجرای برجام تعهد دارد. چین به تلاش های خود برای تامین امنیت بلند مدت در خاورمیانه ادامه خواهد داد.

نماینده آلمان
 جایگزینی برای برجام نداریم
­ 

نماینده آلمان در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: ما کاملا به برجام پایبند هستیم زیرا باور داریم با برجام ایران تحت شدیدترین نظارت های بین المللی قرار دارد و جای گزینی نیز برای این توافق وجود ندارد.
وی افزود: بااین حال، مسائل دیگر مانند برنامه موشکی و تهدید جریان کشتی رانی را باید با گفتگوهای سیاسی دنبال کنیم.

نماینده فرانسه
 پاریس همچنان به برجام پایبند است 

­نماینده فرانسه در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: فرانسه همچنان به برجام پایبند است و به آن احترام می گذارد ولی از گام های اخیر ایران در خصوص کاستن از تعهدات خود ابراز نگرانی می کند.
وی ضمن ابراز امیدواری به بازگشت ایران به تعهدات خود گفت: در خصوص مسائلی مانند مسائل موشکی با مسائل باقیمانده در موضوع هسته ای نیز گفتگو، بهترین راه حل پیش روست.
نماینده فرانسه گفت: گفتگو و تعامل بهترین راه برای رسیدگی و مقابله با تنش های جاری در منطقه خلیج (فارس) و تامین آزادی تردد در تنگه هرمز است که باید در مرحله نخست با کشورهای منطقه ای صورت بگیرد. 

نماینده انگلیس
 برای حل مشکلات باید با ایران گفتگو کنیم 

نماینده انگلیس در نشست شورای امنیت سازمان ملل افزود: یکی از راه ها برای رسیدگی به مشکلات جاری از جمله در تنگه هرمز, شروع گفتگو با ایران است. کشور من احترام زیادی برای مردم ایران و فرهنگ این کشور قائل است و ایرانی ها فرهنگ بسیار غنی دارند. ما نیز قبول داریم که ایران حق دفاع از خود را دارد ولی راهی که این کشور در پیش گرفته است به برخی مشکلات منطقه ای منجر شده است!
وی با نادیده گرفتن سستی کشورهای اروپایی در اجرای تعهدات برجامی شان، گفت: سیاست انگلیس در قبال ایران جلوگیری از رسیدن این کشور به توانمندی سلاح اتمی است و بهترین راه نیز تلاش برای حفظ برجام است. از ایران می خواهیم به تعهدات خود به صورت کامل باز گردد. راه حلی بهتر وجود ندارد و جای گزینی برای آن نیز نیست.
وی ادامه داد: ما به صورت کامل به اجرای اینستکس برای تجارت مشروع با ایران پای بند هستیم. از تلاش های مکرون نیز در این خصوص که با هماهنگی کامل با سه کشور اروپایی صورت می گیرد حمایت می کنیم.

نماینده انگلیس با اشاره به توقیف نفت کش انگلیسی و اعزام ناوگان انگلیس به منطقه گفت این نفت کش همچنان در توقیف است و به سود همه کشورهاست که از آزادی تردد در تنگه هرمز حمایت کنند. ما از اقدام جبل الطارق نیز در توقیف نفت کش ایرانی و دنبال کردن رویه قضایی استقبال می کنیم.

نماینده روسیه خطاب به پمپئو:
تنها واژه ای که در سخنان شما یافت نمی شود، "همکاری" است

معاون نماینده دائم روسیه در نشست شورای امنیت در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت روشن است که اقدامات برای صلح و آرامش در خاورمیانه تا زمانی که برخی کشورهای عضو, برخی دیگر را بالاتر از قانون می دانند بهبود نخواهد یافت, که باعث بدتر شدن این مشکلات نیز خواهد شد. اغراق گویی نیست که بگوییم کشورهای منطقه گروگان برخی اقدامات کوتاه بینانه برخی کشورهای خارجی شده اند.
وی خطاب به وزیر خارجه آمریکا گفت در صحبت های خود در خصوص ائتلاف علیه ایران, تنها واژه ای که در صحبت های شما دیده نمی شود واژه همکاری است و درباره ایران به شکلی صحبت می کنید که گویی این کشور تنها منشاء مشکلات در خاورمیانه است و یک امپراتوری اهریمنی است.
معاون نماینده روسیه گفت حضور گسترده نیروهای نظامی از جمله نیروهای نظامی خارجی در منطقه باعث شده است خطر درگیری نظامی بالا برود. ما از همه طرف ها می خواهیم خویشتنداری به خرج بدهند و مسائل را از طریق سیاسی و دیپلماتیک حل و فصل کنند. در کنار همه اینها, روسیه توانسته است طرح اولیه را برای تامین امنیت در خلیج فارس را با اقدامات اعتمادساز و شفاف سازی ارائه کند. تامین امنیت در خلیج فارس باید جمعی و ایجاد ساختار مربوطه امنیتی باشد. حذف یک طرف خاص قابل قبول نیست و تجربه نشان داده است که ایجاد ائتلاف های یکجانبه پیامدهای ناخوشایند دارد.
وی افزود: نمی توانیم در حالی که ایران هدف تحریک های مستقیم و تحریم قرار دارد, از این کشور درخواست کنیم وارد گفتگو شود. نباید نادیده بگیریم که بیش از هشتاد درصد از مبادلات مشروع ایران تحت تاثیر اقدامات فراسرزمینی و غیر قانونی آمریکا قرار گرفته است و از سوی دیگر تلاش می شود کشورهای دیگر را به علت پایبندی به بندهای قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل مجازات کنند. راه حل پیش رو برای مذاکره با ایران, پایان دادن به مهلت دادن, تهدید و تحریم است.
معاون نماینده روسیه در ادامه تصریح کرد: ما هرگز قبول نمی کنیم که تروریست ها در هیچ نقطه ای در سوریه حضور داشته باشند و راحت باشند؛ در کنار آن ما به تلاش های خود برای راه حل سیاسی براساس فرایند آستانه ادامه خواهیم داد.
وی، اوضاع کنونی در لیبی را نتیجه مداخله نظامی خارجی توصیف کرد و از گروه های مختلف در این کشور خواست، منافع گروهی خود را در برابر منافع ملی اولویت ندهند.

نماینده ترکیه: حل و فصل بحران ها در خاورمیانه باید از طریق مذاکره صورت گیرد
نماینده ترکیه در نشست شورای امنیت سازمان ملل گفت: بحران سوریه باید با استناد به قطعنامه 2054 شورای امنیت حل و فصل شود.
نماینده ترکیه تأکید کرد: بحران یمن و لیبی راه حل نظامی ندارد و پایان درگیری ها در این کشورها جز با مذاکره محقق نخواهد شد. شورای امنیت باید به نقش خود برای حل و فصل منازعه ها در خاورمیانه عمل کند.
وي همچنين گزینه برقراری «صلح پایدار و عادلانه» را تنها راهکار بحران در خاورميانه دانست.

 

نظر شما