شناسهٔ خبر: 34854796 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنامه اطلاعات | لینک خبر

ربیعی: دولت از برخورد با تخلفات حمایت می‌کند

صاحب‌خبر -
سخنگوی دولت از برکناری مدیر عامل ایران خودرو خبر داد و گفت:چون مدیرعامل ایران خودرو عمدی و بدون هماهنگی قیمت خودرو را افزایش داد برکنار می شود و فردی به نام علی آبادی به عنوان مدیرعامل ایران خودرو شروع به کار خواهد کرد.

به گزارش ایرنا علی ربیعی درباره ممنوع الخروجی مدیرعامل سایپا گفت: موضوعی که برای مدیرعامل سایپا به وجود آمد به دلیل شکایت مشتریان از وی بود.

وی با بیان اینکه افزایش قیمت خودرو قابل نقد است و باید بررسی شود، اظهارداشت: موضوع خودرو از مسائل مهم محسوب می شود، زیرا این صنعت هم اشتغالزایی بسیاری دارد و هم قیمت آن بر دیگر اقلام تاثیر می گذارد.

ربیعی در ادامه با اشاره به فشارها و تحریم‌های آمریکا علیه ملت ایران گفت:‌ فشارها و تهدیدهایی که آمریکا امروز علیه دولت ایران تحمیل می کند فقط باهدف از هم پاشاندن دولت ایران نیست، بلکه هدف آن ایران و نهاد و دولت و ملت در ایران است.‌وی افزود:‌در آستانه هفته دولت اعلام می‌کنم که از یک شکنندگی که بازار ما را به هم زد و تعادل منفی ایجاد کرد، عبور کردیم و به‌ تعادل رسیدیم و در سال ۱۳۹۸و ۹۹به سمت تعادل مثبت حرکت خواهیم کرد و به امید خدا شاخص‌ها بهبود پیدا می کند و بهتر خواهد شد.

سخنگوی دولت با بیان این که برخی کشورها با دوتا توییت دستخوش تلاطم می‌شوند، گفت:‌ فشاری که آمریکا بر دولت و ملت ایران در این مدت چند ماه وارد کرد؛ حتی دولت‌های با رشد اقتصادی بالا و با ثبات را دستخوش تغییر و برای آنها مشکل ایجاد می‌کرد. یادمان نرود که ترامپ فکر می کرد ما در سه ماه فرو می پاشیم و این جمله را لابی‌های صهیونیستی گفتند که ایران خیلی بزرگ است و این جملات را خیلی گفتند و در رسانه ها تکرار شد.

نخواستیم کام مردم را تلخ کنیم

ربیعی گفت : در کنار مردم از این مرحله عبور و مقاومت کردیم و در آستانه هفته دولت باید بگویم دولت با خود و مردم تجدید پیمان می‌کند که در کنار رنج مردم قرار داریم و مشکلات آنها را درک می‌کنیم؛ اما نخواستیم با بیان سختی‌های دولت کام مردم را تلخ کنیم

وی اظهارداشت:‌ برخی مخالفان در داخل و مخالفان جدی در خارج می‌خواستند با بازنمایی‌ها و برجسته سازی‌های ناروا روی روان جامعه تاثیر بگذارند امروز ما در کنار هم از اینها عبور کردیم. دولت و ملت با یکدیگر از کنار مشکلات عبور خواهیم کرد. وی با بیان این که برخی در مورد واردات برنج نگران بودند که تصمیم گرفتیم در زمانی که شالیکاران برنج خود را عرضه می‌کنند، وارداتی هم در این زمینه صورت نگیرد، تصریح کرد: اکنون نظمی در بازار ایجاد شده است. باید برای قصه دراز و طولانی سیب‌زمینی و پیاز که هر سال با وجود صادرات موجب کمبود و گرانی می‌شود، پیش‌بینی‌هایی انجام شود.

سخنگوی دولت با بیان اینکه اکنون واردات بموقع صورت می‌گیرد، خاطرنشان کرد: میزان انبارداری در حال رعایت شدن است. کالاهای استراتژیک هم علاوه بر نیاز امروز بازار، چند برابر آن در انبارها نگهداری خواهد شد. اکنون وضع مشخص و مطلوب است.

ربیعی افزود: خوشبختانه هم ارز لازم داده شد و هم کالاها به کشور وارد می‌شود و قطعا تحریم نمی‌تواند اثرگذار باشد.

واگذاری بوشهر و چابهار صحت ندارد

ربیعی درباره واگذاری و اجاره بندر بوشهر و چابهار به شرکت های هندی یا روسی که اخیرا در مطبوعات به این موضوع پرداخته اظهار داشت: این موضوع صحت ندارد. آنچه که اتفاق افتاده این است که قراردادی را با هند که در چارچوب توافقنامه چابهار میان افغانستان، ایران و هند ، داریم. این یک قرارداد خرید با هند است و از این قرار است که یک شرکت هندی برای مدیریت و بهره برداری از فاز یک بندر شهید بهشتی که شامل ۵فاز است و همچنین بندر کلانتری را هم داریم.

در زمینه‌ یکی از اینها به روش بی او تی قرارداد امضا شده است و ۱۸۵میلیون دلار هم در این زمینه سرمایه گذاری انجام می دهند و مدت این قرارداد هم دهساله است. این قرارداد نه به منزله واگذاری حاکمیت است و نه به منزله واگذاری بندر.

وی در پاسخ به سئوالی درباره اظهارات احمد عراقچی که گفته دولت در بازار ارز اختلال ایجاد کرده است گفت: من از زحمات سیف و عراقچی تشکر می کنم چرا که مدیران پاک و سالم ما بوده و هستند. بحثی که صورت گرفته بر سر سیاست های تزریق ارز به بازار است و نهایتا به ترزیق ارزی که غیر از صرافی ها در بازار صورت گرفت، خلاصه شده است.

سخنگوی دولت گفت: این سیاستی است که نه ما حتی کشورهای همسایه خودمان برای این که به مردم فشار نیاید، انجام می‌دهند و این یک مداخله طبیعی است بنابراین هر اقدامی که در زمینه سیاست مداخله در بازار ارز بوده مسئولیت آن به عهده دولت است. ضمن آن که بانک مرکزی به صرافی‌ها مجوز می دهد و می توانند ارز بفروشند؛ بنابراین مجوز دست بانک مرکزی است و هر روشی بانک مرکزی اقدام کند آن مجوز تلقی می‌شود.

ربیعی گفت: دولت از برخورد با تخلف حمایت می‌کند و مطمئن هستیم که آقای سیف و عراقچی سود و نفع شخصی نداشتند وبه نفع بازار و با هدف کنترل بازار در آن مداخله کرده اند، اما نقد این سیاست که آیا درست بوده یا نه مرجع آن مشخص است.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی درباره اظهارات آیت الله محمد یزدی و پاسخ آیت الله آملی لاریجانی به وی گفت: این مجادلات نه مساله ای را حل می کند و نه به نفع جامعه است و نه دردی از درد مردم را در شرایط فعلی درمان می کند، بنابراین موضوعی که در ارتباط با رئیس جمهوری بیان شده نه از اختیارات است و می‌تواند به عنوان یک منتقد و نظر شخصی مطرح شود و نه بیش از این.جایگاه روحانیت در میان مردم به رغم همه تبلیغات سوء بدخواهان، از اهمیت زیادی برخوردار است؛ به ویژه در شرایط کنونی که همه باید در کنار هم از بحران ها و سختی‌ها و کاستن از مشکلات و رنج مردم عبور کنیم، هرگونه مطلب و مجادله ای که این روند را خدشه دار کند به صلاح نیست.

دستیار ارتباطات اجتماعی رئیس‌جمهوری در پاسخ به سئوالی درباره آزادی فرد متهم به ترور دانشمندان هسته‌ای ابراز داشت: این اتفاق در دولت ما رخ نداده است. اطلاعی از این پرونده ندارم، اما در گفتگوهایی که در این باره داشتم، متوجه شدم اعترافاتی از سوی افرادی انجام شده که درست هم بوده ، ولی اعترافاتی هم انجام شده که کار کارشناسی درباره آنها انجام نشده است.

ربیعی اضافه کرد: کارشناس این پرونده‌ها، ضدجاسوسی نبوده است بلکه کارشناسان حوزه دیگری بوده‌اند که در این پرونده کار کرده‌اند.

وی با بیان اینکه همان موقع هم از این افراد دلجویی و عذرخواهی شده است، بیان کرد: بنای این دولت آن است که در دستگاه‌های زیرمجموعه‌اش چنین اتفاقاتی رخ ندهد و تکرار نشود.

سخنگوی دولت در‌باره آخرین وضع روابط با کشورهای حاشیه خلیج فارس گفت: علائم خوبی را در برخی از کشورهای منطقه می‌بینیم که آن رابه نفع منطقه و مردم می‌دانیم.

وی با تاکید بر این که برای ما حساب امارات و عربستان از آمریکا جدا‌ست، گفت: ما در یک منطقه هستیم و به هر چارچوبی که کشورهای منطقه امنیت را تامین کنند، معتقدیم.

ربیعی درباره ثبات قیمت ارز و بازار متشکل ارزی گفت: آقای همتی در جلسه یکشنبه هفته قبل ستاد اقتصادی دولت، بحث بازار متشکل ارزی را مطرح کرد. این بازار مانند بازار بورس خواهد بود که صرافان و بانک‌ها در آن عضو هستند و دولت در آن دخالتی نخواهد داشت. این بازار به وسیله خود صنف شکل گرفته و هدایت می‌شود و به ما کمک می‌کند تا دوبی، کردستان عراق وهرات تاثیری بر وضع بازار ارز ایران نداشته باشند و وضع ارز متعادل شود.

وی با اشاره به تضمین های موجود درباره آزادی بیان افزود: معتقدیم همه باید حرف خود را بزنند و پس از آن امنیت هم داشته باشند ،اما اگر درجه آزادی ایران را با بسیاری از کشورهای دیگر مقایسه ‌کنیم ،نمره منفی نداریم ،لیکن نسبت به برخی از اعمال سلیقه در این زمینه و روندی که برخی افراد پس از سخنان خود دچار مشکل می شوند، نقد داریم.

سخنگوی دولت تاکید کرد: قبول نداریم که در ایران آزادی بیان وجود ندارد و به برکت انقلاب و جمهوری اسلامی خیلی از مواردی که نسل های قبلی آرزوی آن را داشتند نسل جدید از آن برخوردار شده اند. امروز هم باید از حریم آزادی دفاع کنیم و همه بتوانند نظر خود را بنویسند و بیان کنند و پس از آن نیز امنیت داشته باشند و آنچه را که می‌خواهند بنویسند.

ربیعی خاطرنشان کرد: رسانه‌های مکتوب چشم و گوش کشور هستند و باید آزادی بیشتری داشته باشند تا مسائل را مطرح کنند و نباید رسانه‌های خارجی مرجع دریافت خبر شوند. هر چه‌ بتوانیم به رسانه های داخلی اعم از رسانه مکتوب و رسانه‌هایی که مسئولیت‌پذیر هستند آزادی بیشتری بدهیم ثبات و امنیت بیشتری تضمین خواهد شد.

‌وی همچنین درباره حضور زنان در ورزشگاه‌ها گفت: الزام فیفا فقط برای ما نیست ؛ برای همه کشورهای عضو است و بر اساس قوانین موجود فیفا این موضوع مطرح شده است.

ربیعی با بیان این که پروژه های اجتماعی مسائل خودش را دارد وباید این مسئله را با رعایت موازین و فرهنگ حل کنیم، اظهارداشت:‌ با در نظر گرفتن دغدغه های مردم و نهادها، هماهنگی‌ها صورت می‌گیرد تا در دیدارهای ملی زنان حضور داشته باشند.

ربیعی درباره اصلاح بودجه ۹۸و اصلاح ساختار بودجه اظهار داشت: اصلاح ساختار بودجه برنامه دراز مدت است؛ نتایج دو جلسه ای که در این زمینه داشتیم که خدمت رهبر معظم انقلاب ارسال شده است.

برچسب‌ها:

نظر شما