شناسهٔ خبر: 34850621 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

خاموشی چراغ‌های یک رستوران بزرگ دیگر در کیش/ کسب و کار هایی که دیگر رونق ندارند

مالک یک رستوران بزرگ در جزیره کیش با گلایه از چرخه معیوب گردشگری گفت: چهار ماه است رستورانم را تعطیل کرده‌ام و کسی به‌فکرمان نیست.

صاحب‌خبر -

فارس پلاس،جزیره کیش، مرتضی رضایی: تریپ و انعام تاکسی ها، تورم، تبلیغات ناصحیح و سنتی، گرانی بلیت هواپیما، مصائب راه زمینی منتهی به جزیره، عدم نظارت کافی دستگاه‌های مسئول و چندین عامل دیگر مدت‌هاست باعث شکل‌گیری چرخه‌ای معیوب در گردشگری کیش شده است.

فرهاد جمیلی مرد آرام و خون‌گرم، مالک رستورانی در غرب جزیره کیش، یکی از خسارت‌دیدگان این چرخه معیوب است که با هزاران امید سرمایه خود را وارد این عرصه کرده، اما حدود ۴ ماه است که درب رستوران شیک و زیبای خود را بسته است و ۳۰ پرسنل آن نیز از کار بیکار شده‌اند.

با استقلال کیش به جزیره آمدم/ اینجا محل مناسبی برای تیم‌داری است

جمیلی که علاقه بسیار زیادی به ورزش به‌ویژه فوتبال دارد، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در جزیره کیش در ابتدا از سوابق ورزشی خود و نحوه ورودش به کیش می‌گوید و می‌افزاید: حدود ۱۳ سال قبل به‌همراه شفیع‌زاده با تیم فوتبال استقلال کیش به جزیره آمدم، در آن زمان به‌عنوان مدیر این تیم لیگ یکی فعالیت می‌کردم.

وی افزود: استقلال کیش مربیان و بازیکنان بزرگی داشت، در آن زمان آقای افشارزاده حمایت‌های خوبی از این تیم انجام داد و ۱۲ واحد آپارتمان برای استفاده در اختیارمان گذاشت.

این سرمایه‌گذار بخش خصوصی ادامه داد: بعد از پایان فعالیت استقلال کیش، دو سال در پتروکیان شوشتر فعالیت داشتم و حدود ۳ و نیم میلیارد تومان هزینه کردم، فعالیت ورزشی خود را به‌عنوان مشاور فنی تیم شرکت خدمات در جزیره ادامه دادم، در حال حاضر هم امتیاز تیم لیگ دویی دارم که به‌طور موقت در اختیار پرسپولیس گناوه قرار دارد، چند سالی هم هست که با تیم رستوران سالود در لیگ کیش حاضر می‌شویم.

 

وی اظهار داشت: خیلی‌ها تمایل دارند که در کیش تیم‌داری کنند، فضای بسیار خوبی در کیش مهیا است، فقط هزینه هواپیما بالاست، اگر پول داشتم همین امتیاز لیگ دویی را به کیش می‌آوردم.

جمیلی عنوان کرد: در ورزش خیلی زحمت کشیدم و هزینه‌های بسیاری کردم، در این چند سال در همه کارهای ورزشی کمک کردم و اسپانسری تیم‌های مختلف را برداشتم، که آخرین مورد آن در دو و میدانی بود و علی خدیور قهرمان کشور شد، چون دوست دارم جوانان به‌دور از مسائل اعتیاد در یک فضای سالم ورزشی دور هم جمع شوند.

 

حداقل 8 میلیارد تومان هزینه رستوران کردم

وی در پاسخ به این سوال خبرنگار فارس که چگونه وارد عرصه رستوران داری شدید و با چه مشکلاتی روبه‌رو هستید، گفت: در سال ۹۳ در نزدیکی کلبه هور اقدام به ساخت پروژه نیمه تمام رستوران کردم، این پروژه حدود ۸ میلیارد تومان هزینه برداشت و بعد از یک سال و نیم رستوران تکمیل شد که از لحاظ کیفیت و زیبایی زبان زد است.

فعال اقتصادی ورزشی افزود: آن زمان به ما گفتند که رستوران را بسازید، غرب جزیره در حال ساخت و ساز است و ما هم حمایت می‌کنیم، وعده دادند که کارهای حمایتی برای ما انجام می‌دهند، گفتند سمینار، نمایشگاه یا برنامه خاصی که برگزار شود کمک می‌کنیم مهمانان به آن سمت بیایند.

 

حدود 4 ماه است تعطیل کرده‌ایم و کسی به‌فکرمان نیست

جمیلی اظهار داشت: از سال ۹۵ که رستوران شروع به‌کار کرد، در این چند سال هر سال ضرر می کنم و چندین میلیارد تومان متضرر شدیم و مجبور شدم رستوران را تعطیل کنم و الان حدود چهار ماه است رستوران تعطیل است.

وی با اظهار تأسف نسبت به معیوب بودن چرخه گردشگری کیش، ادامه داد: مسئولان مربوطه هم نه‌تنها هیچ کاری نکردند بلکه در این چهار ماه هم کسی نگفت چرا تعطیل کردید، فقط منتظر بودند تا نرخ غذای ما کمی بالا و پایین شود، یا کسی شکایت کند که مثلا برنج شما سرد است، آن‌وقت بازرس‌ها آنجا بیایند و بگویند چرا اینطور شده است و ۱۰ روز پله‌های اداره‌ها را بالا و پایین بروم.

مالک رستوران افزود: رستوران من حدود ۳۰ نفر پرسنل داشت، با تعطیل شدن رستوران همه آنها به خانه رفتند، شاید 5 نفر از آنها تازه کار پیدا کرده باشند، ولی مطمئنم ۲۵ نفر آنها بیکارند.

وی گفت: الان رستوران انرژی حدود دو سال است تعطیل کرده است، کسی نیامد بگوید چرا تعطیل کردی، مطمئنم اغلب همکاران ما سود نمی‌کنند، اما به هر طریقی خودشان را سرپا نگه داشته‌اند، شاید غیر از رستوران کارهای دیگری مثل ساخت و ساز یا غرفه داری و ... انجام می‌دهند و از آنجا می‌کَنند و خرج رستوران می‌کنند.

 

نقش حمایتی سازمان منطقه آزاد کیش از سرمایه‌گذاران چیست؟

جمیلی تأکید کرد: می‌خواهم بدانم واقعاً سازمان منطقه آزاد کیش چه کمکی می‌تواند به ما بکند؟ آیا سرمایه‌گذار فقط باید بیاید هزینه کند و کسی نیست از آنها حمایت کند؟ سازمان نباید حمایت کند؟ اگر سازمان حمایت نکند، چه کسی می‌خواهد به داد ما برسد؟

مالک رستوران با اشاره به عدم حمایت سازمان منطقه آزاد کیش اظهار داشت: سه سال است که این کار را راه‌انداخته‌ام، هیچوقت ندیدم از طرف گردشگری سازمان جلسه‌ای بگذارند و بگویند مشکلات شما چیست، مسئولان امروز و فردا می‌کنند و هر کسی هم تا می‌آید کاری انجام دهد سریع تغییر می‌کند.

وی افزود: همه می‌دانند ما یکی از بهترین و زیباترین‌ رستوران‌های کیش در غذاهای دریایی، فرنگی و ایرانی و.. هستیم، هزینه‌های ما بالا است، فقط ماهیانه ۱۷ میلیون تومان پول برق می‌آید، اخطار قطع آمده، در سردخانه من کلی ماهی و گوشت دارم،  این را باید به کی گفت؟

جمیلی در پایان گفت: سازمان منطقه آزاد کیش، جامعه بازاریان و جامعه مراکز پذیرایی کیش باید دست به دست هم بدهند و فکری کنند وگرنه رستوران‌ها یکی یکی تعطیل می‌کنند.

انتهای پیام/ ۸۸۰۴۳

نظر شما