شناسهٔ خبر: 34849859 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: همشهری آنلاین | لینک خبر

پیش‌بینی بلومبرگ؛ احتمال نزول قیمت سکه تا مرز ۳ میلیون تومان

همشهری آنلاین: بلومبرگ با توجه به شرایط بازار ایران پیش‌بینی کرد قیمت سکه تا مرز ۳ میلیون تومان کاهش یابد.

صاحب‌خبر -

به گزارش بلومبرگ، مطابق تصویر زیر قیمت سکه مانند تحلیل‌های قبلی که از دلار ارائه شد ظاهرا در حال تشکیل یک ساختار اصلاحی کلاسیک است.

از این ساختار موج A (یا  W) و موج B (یا X) تکمیل شده و قیمت در حال حاضر درون موج C (یا Y) نوسان می‌کند. طی هفته‌های اخیر قیمت درون یک رنج که محدوده آن بین ۴/۴۰۰ و ۳/۸۰۰ محدود می‌شود نوسان داشته و به اندازه کافی متراکم شده است. پیش‌بینی ابتدایی این است که همزمان با ضعیف شدن فعالیت خریداران بار دیگر فروشندگان وارد بازار شده و قیمت را حداقل تا لمس رقم‌های زیر ۳/۸۰۰ پایین بکشند. تارگت نهایی که برای قیمت سکه امروز میتوان داد محدوده‌ای است که در تصویر با باکس خاکستری مشخص شده است. این قیمت هدف امروز خیلی‌ها را شوکه خواهد کرد و قابل باور نیست. همانطور که در زمان هشدارهای دلار ۱۵ تومانی کسی قبول نمی‌کرد روزی به زودی دلار حوالی ۱۱/۵۰۰ تا ۱۲/۰۰۰ معامله شود.

به طور کلی و خلاصه می‌توان گفت قیمت سکه امروز به گونه‌ای متراکم شده که احتمال یک شوک منفی حداقل کوتاه مدت در بازار بالاست. محرک این شوک هرچه که هست برای ما اهمیت ندارد و علاقه ای به دانستن آن نداریم. این شوک منفی در صورت تحقق می‌تواند قیمت را در گام اول تا زیر قیمت ۳/۸۰۰ و  در مراحل بعدی تا نزدیکی ۳ میلیون پایین بیاورد. البته باید در مورد تارگت نهایی کمی محتاط‌تر بود. صحبت امروز من بیشتر متکی بر شوک منفی تا زیر ۳/۸۰۰ هست و به نظرم باید اهداف بعدی را بعد از تحقق احتمالی این شوک بررسی کرد.

نکته با اهمیت بعدی این است که همیشه در همه بازارهای مالی ما احتمالات را بررسی میکنیم و باید بدانیم همواره احتمال اینکه اتفاقات زنده بازار خلاف عقیده ما رقم بخورد هست. لذا اگرچه به نظرات فوق اعتماد کافی دارم ولی همچنان آمادگی هر رخداد خلافی در بازار را دارم. هیچگاه قطعیتی در تحقق یک تحلیل وجود ندارد.

دکتر علی احمدی، این تحلیل را برای بلومبرگ انجام داده است.

برچسب‌ها:

نظر شما