شناسهٔ خبر: 34849769 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: تسنیم | لینک خبر

اصفهان| سپاهان در ادوار لیگ برتر؛ بازگشت طلایه‌دارن اصفهان پس از دوران رکود

سپاهانِ لیگ نوزدهم از مدعیان نخست کسب عنوان قهرمانی است. زرد پوشان اصفهانی که فصل گذشته در آخرین هفته عنوان پرافتخارترین تیم ادوار مختلف لیگ را به رقیب سنتی واگذار کردند، برای بازپس‌گیری آن تمام ابزارهای لازم را در اختیار گرفته‌اند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، سپاهان جزو تیم‌هایی است که در تمامی ادوار لیگ برتر حضور داشته و دومین تیم پرافتخار در اداوار مختلف لیگ برتر است.

زردپوشان اصفهانی تا قبل از لیگ هجدهم، پرافتخارترین تیم ادوار مختلف لیگ محسوب می‌شدند و تنها تیمی بودند که 5 عنوان قهرمانی را به دست آورده و علاوه بر آن توانسته بودند 3 قهرمانی پیاپی را به دست آورند، عناوینی که فصل گذشته با هت‌تریک پرسپولیس در عنوان قهرمانی و گرفتن سه‌گانه توسط سرخ‌پوشان، به رقیب سنتی واگذار شد و سپاهان به رتبه دوم تیم‌های پرافتخار ادوار مختلف لیگ برتر رفت.

آغاز مجدد لیگ و آغاز فصل فوتبالی بهانه‌ای شد تا در این گزارش نگاهی به عملکرد این تیم در طول تاریخ لیگ برتر ‌بیندازیم:

سپاهان در نخستین دوره لیگ برتر، تحت هدایت استانکو پوکله‌پوویچ حاضر شد. در آن دوره لیگ با حضور 14 تیم برگزار می‌شد. زردپوشان اصفهانی فصل را بد شروع کرده و 4 بازی ابتدایی را با تساوی به پایان رساندند؛ در ادامه نیز آنها نتوانستند نتایج خوبی کسب کنند و از 26 بازی برگزار شده 7 برد، 11 تساوی و 8 شکست به دست آوردند و در پایان فصل در رده نهم جدول ایستادند.

لیگ دوم؛ آغاز افتخارات سپاهان

شروع دومین دوره لیگ برتر، آغاز پوست‌اندازی و خلق افتخار سپاهان تلقی می‌شود. مسئولان این تیم هدایت فنی خود را به فرهاد کاظمی سپرده و در پایان لیگ موفق به کسب نخستین عنوان قهرمانی خود شدند. سپاهان در این فصل از 26 بازی برگزار شده 16 برد، 4 تساوی و 6 شکست کسب نمود و با 52 امتیاز قهرمان لیگ برتر شد. آقای گل این دوره ادموند بزیک با 13 گل زده از سپاهان بود.

لیگ سوم تا پنجم؛ ضعیف و بی‌حاصل

سومین دوره لیگ برای سپاهان برخلاف فصل قبل چندان جالب توجه نبود. کاظمی در 2 فصل حضورش در سپاهان نتوانست از عنوان قهرمانی تیمش دفاع کند و جای خود را به ناصر پورمهدی داد. زردپوشان اصفهانی در پایان فصل از 26 مسابقه انجام شده 11 برد، 6 تساوی و 9 شکست به دست آورده و در رده ششم جدول جای گرفتند. تنها دستاورد زردپوشان در این فصل قهرمانی در جام حذفی بود.

در چهارمین دوره لیگ اوضاع برای سپاهان بدتر از فصل قبل شد. لیگ چهارم دستخوش تغییرات شد و تعداد تیم‌ها به 16 تیم افزایش پیدا کرد. مسئولان این تیم بار دیگر استانکو را به عنوان نفر اول کادرفنی به نیمکت سپاهان برگرداندند. سپاهان لیگ را با شکست سنگین 4 بر یک مقابل سایپا آغاز کرد و در ادامه نیز نتوانست نتایج خوبی را کسب کند. زردپوشان اصفهانی از 30 بازی برگزار شده در این فصل 7 برد، 14 تساوی و 9 شکست به دست آورده و در پایان فصل با 35 امتیاز در رده دهم جدول قرار گرفتند.

با شروع لیگ پنجم مسئولان سپاهان با زهم دست به تغییر زده و این بار به جای استانکو، ادسون تاوارس برزیلی را به عنوان سرمربی برگزیدند. سپاهان در این فصل اگرچه قهرمان جام حذفی شد، اما در لیگ باز هم نتوانست کاری از پیش ببرد و از 30 بازی انجام شده 12 برد، 7 تساوی و 11 شکست به دست آورد و در پایان فصل با 43 امتیاز در رده هفتم جدول جای گرفت.

لیگ ششم؛ اوج افتخار در آسیا

سپاهان در ششمین دوره لیگ اگرچه در لیگ کار چندانی پیش نبرد، اما در آسیا و جام حذفی به اوج افتخار رسید. مسئولان این تیم لوکا بوناچیچ را به عنوان سرمربی سپاهان انتخاب کردند، گرچه این مربی تا پایان فصل دوام نیاورد و جای خود را به صورت موقت به کریم قنبری داد. سپاهان که فصل قبل قهرمان جام حذفی شده و به لیگ قهرمانان آسیا راه پیدا کرده بود، توانست به عنوان نخستین تیم ایرانی راهی فینال دور جدید این مسابقات شود و به عنوان نایب‌قهرمانی برسد. زردپوشان اصفهانی در جام حذفی نیز قهرمانی خود را دبل کردند، اما در لیگ از 30 بازی برگزار شده 14 برد، 7 تساوی و 9 شکست به دست آوردند و با 49 امتیاز در رده پنجم جدول جای گرفتند.

با آغاز هفتین دوره لیگ برتر، سپاهان باز هم فرد دیگری را به عنوان سرمربی روی نیمکت خود دید. جوروان ویرا برزیلی این بار فرد نخست کادر فنی بود، گرچه او نیز تا آخر فصل دوام نیاورد و جای خود را به انگین فیرات و حسین چرخابی داد. در این دوره لیگ باز هم دچار تغییر شده و تعداد تیم‌های حاضر در آن به عدد 18 رسید. سپاهان لیگ هفتم را خوب شروع کرد و نتایج خوبی را نیز به دست آورد و تا آخرین مسابقه رقابت جذابی را با پرسپولیس تهران بر سر کسب عنوان قهرمانی داشت.

دیدار این 2 تیم که در آخرین دقایق نتیجه آن تغییر کرده و سرنوشت قهرمان لیگ را عوض نمود، از دراماتیک‌ترین بازی‌های تاریخ لیگ است. زردپوشان اصفهانی از 34 بازی انجام شده 17 برد، 10 تساوی و 7 شکست به دست آورده و صاحب 61 امتیاز شدند، اما با کسر 3 امتیاز مواجه شدند و با 58 امتیاز به عنوان نایب قهرمانی لیگ دست پیدا کردند.

فرهاد کاظمی سرمربی سپاهان در هشتمین دوره لیگ برتر بود. نایب‌قهرمان فصل قبل، با وجود آنکه لیگ را خوب شروع کرده بود نتوانست نتایج دلخواهش را کسب کند و در پایان فصل در رده چهارم جدول ایستاد. سپاهانی‌ها از 34 بازی انجام شده، 14 برد، 14 تساوی و 6 شکست به دست آورده و صاحب 56 امتیاز شدند.

لیگ نهم تا یازدهم؛ افتخاری بی‌سابقه

دوره‌های نهم تا یازدهم لیگ برتر افتخارآمیزترین فصول برای سپاهان در تاریخ لیگ برتر است. مسئولان این تیم امیر قلعه‌نویی را برای نخستین بار به عنوان سرمربی سپاهان انتخاب کرده و ژنرال در 2 لیگ نهم و دهم زردپوشان را قهرمان لیگ برتر کرد. سپاهان در لیگ نهم از 34 بازی برگزار شده 19 برد، 10 تساوی و 5 شکست به دست آورده و با 67 امتیاز قهرمان شد. در لیگ دهم سپاهان از همین تعداد بازی 18 برد، 12 تساوی و 4 شکست کسب نموده و با 66 امتیاز قهرمانی‌اش را تکرار کرد.

در لیگ یازدهم قلعه‌نویی جای خود را به کرانچار داد و این مربی برای سومین قهرمانی پیاپی و چهارمین قهرمانی ادوار لیگ سپاهان را به ارمغان آورد. سپاهان در این دوره از 34 بازی انجام شده 19 برد، 10 تساوی و 5 شکست کسب کرد و با 67 امتیاز قهرمان شد. زردپوشان اصفهانی تنها تیمی هستند که در اداوار مختلف لیگ برتر موفق به کسب 3 قهرمانی پیاپی شده‌اند.

لیگ دوازدهم مترادف با 2 فصل حضور کرانچار در سپاهان بود، اما این مربی و تیمش نتوانستند موفقیت خود را در لیگ تکرار کرده و تنها در جام حذفی به قهرمانی رسیدند. سپاهان از 34 بازی برگزار شده به 19 برد، 7 تساوی و 8 شکست دست یافت و با 64 امتیاز در رده سوم جدول جای گرفت.

سپاهان در لیگ سیزدهم نیز تحت هدایت کرانچار بود. لیگ برتر در این دوره باز هم دچار تغییر شده و تعداد تیم‌ها به عدد 16 کاهش یافت. سپاهان از 30 مسابقه انجام شده با 54 امتیاز در رده چهارم جدول جای گرفت.

 

لیگ چهاردهم؛ آخرین قهرمانی

چهاردهمین دوره لیگ برتر آخرین فصلی است که سپاهان در آن به قهرمانی دست یافت. زردپوشان اصفهانی اگرچه در ابتدای فصل کرانچار را به عنوان سرمربی خود روی نیمکت می‌دیدند، اما او در همان هفته‌های ابتدایی استعفا کرد و حسین فرکی جایگزین او شد. سپاهان در این فصل رقابت سنگینی با تراکتورسازی و نفت تهران داشت و از شانس خیلی کمی برای قهرمانی برخوردار بود، اما در بازی هفته آخر شرایط کاملاً به نفع این تیم پیش رفت و زردپوشان اصفهانی به صورت دراماتیکی به عنوان قهرمانی رسیدند. سپاهانی‌ها از 30 بازی برگزار شده در این فصل 59 امتیاز کسب کردند و قهرمان لیگ شدند.

لیگ‌های پانزدهم تا هفدهم؛ بدترین نتایج ممکن

سپاهان در 3 دوره پانزدهم تا هفدهم لیگ برتر بدترین روزهای ممکن را تجربه کرد. زردپوشان اصفهانی در لیگ پانزدهم ایگور اشتیماس را به عنوان سرمربی برگزیدند، اما او نتوانست نتایج درخشان قبلی را تکرار کند و این تیم از 30 بازی 38 امتیاز کسب کرده و در رده یازدهم جدول ایستاد.

در لیگ شانزدهم اوضاع تا حدوی بهتر از قبل شد. اشتیماس برکنار شده و عبدالله ویسی جایگزین او شد. ویسی جوانگرایی زیادی را در سپاهان انجام داد، اما نتوانست نتایج لازم را کسب کند و جای خود را به زلاتکو کرانچار داد. سپاهان در پایان فصل با 45 امتیاز از 30 بازی، در رده پنجم جدول ایستاد.

لیگ هفدهم برای سپاهان کابوس‌وارترین فصل ممکن در تاریخ ادوار مختلف لیگ محسوب می‌شود. زردپوشان اصفهانی با وجود بازیکنان زیادی که جذب نمودند از همان هفته نخست اسیر ناکامی شدند. سپاهان فصل را تحت هدایت کرانچار شروع کرد، اما نتایج ضعیف سپاهان موجب اخراج او شده و ابراهیم‌زاده جایگزین این سرمربی کروات شد. با این حال ابراهیم‌زاده نیز نتوانست سپاهان را نجات داده و این تیم برای نخستین بار تا مرز سقوط پیش رفت. سپاهان از 30 بازی ممکن، 6 برد، 11 تساوی و 13 شکست به دست آورد و با 29 امتیاز در رده چهاردهم ایستاد.

لیگ هجدهم؛ اوج‌گیری دوباره

سپاهانی‌ها پس از فصل کابوس‌وار قبل، در لیگ هجدهم دست به تغییرات گسترده‌ای زدند و امیر قلعه‌نویی پس از 7 سال دوری برای دومین بار هدایت زردپوشان اصفهانی را بر عهده گرفت. قلعه‌نویی در بدو وردش ترکیب سپاهان را زیر و رو کرده و با 9 خرید، تیم قدرتمندی را روانه مسابقات کرد. سپاهان در لیگ هجدهم فصل را بسیار خوب شروع کرده و از همان بازی‌های ابتدایی جزو مدعیان حدی لیگ شناخته شد. زردپوشان اصفهانی در طول نیم‌فصل نخست روند خوبی داشتند اما این روند در هفته‌های پایانی نیم‌فصل تا حدودی متزلزل شد. با این حال شاگردان قلعه‌نویی در پایان نیم‌فصل با استفاده از تفاضل گل بهتر نسبت به تیم‌های پدیده و پرسپولیس و بدون شکست به عنوان قهرمانی دست یافتند.

نکته عجیب آنکه سپاهان در نیم‌فصل دوم نتوانست روند موفق خود را حفظ کند و خیلی زود صدر جدول را به پرسپولیس واگذار کرد. شاگردان قلعه‌نویی در ادامه فصل حتی تا رده‌ پنجم جدول نیز سقوط کردند، اما در هفته‌های پایانی باز هم روند رو به رشدشان را از سر گرفته و با توجه به تساوی‌های متوالی پرسپولیس، توانستند فاصله‌شان را با این تیم کم کرده و حتی در هفته پایانی شانس قهرمانی هم داشتند، اما در نهایت پرسپولیس قهرمان شد و سپاهان با کسب 58 امتیاز از 30 بازی نایب‌قهرمان لیگ شناخته شد.

انتهای پیام/ش

نظر شما