شناسهٔ خبر: 34848288 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

گزارش؛

به عشق مولا علی(ع) چه می‌کنید؟/ مردم قزوین پاسخ می‌دهند

امسال و در آستانهٔ عید غدیر، مردم ایران در پویش "به عشق علی" می‌خواهند در هر شغل و جایگاهی که هستند، کاری را به عشق مولایشان امام علی (ع) انجام دهند؛ شاید این کارها در ظاهر کوچک باشند، اما مگر غیر از این است که هرکس باید در حد توانش کار کند و بیش از آن تکلیفی ندارد؟

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل ازصبح قزوین؛بزرگ‌ترهایمان از کودکی به ما آموخته‌اند که کارهای کوچک و بزرگمان را با ذکر یا علی آغاز کنیم، عشق به امام علی(ع) از کودکی در وجود ما ریشه دوانده و توسل به نامشان کارهای بزرگ را برای ما آسان کرده‌است.

امسال و در آستانهٔ عید غدیر، مردم ایران در پویش "به عشق علی" می‌خواهند در هر شغل و جایگاهی که هستند، کاری را به عشق مولایشان امام علی (ع) انجام دهند؛ شاید این کارها در ظاهر کوچک باشند، اما مگر غیر از این است که هرکس باید در حد توانش کار کند و بیش از آن تکلیفی ندارد؟

یکی شاعر است و شعر می‌گوید، یکی نویسنده است و می‌نویسد، دیگری کتابفروش است و کتاب‌هایش را با تخفیف می‌دهد، فرد دیگر میوه‌فروش است و میوه‌هایش را با تخفیف به مراسم عید اختصاص می‌دهد؛ خلاصه کلام اینکه هرکس دستش به هر کاری می‌رسد، همان را انجام می‌دهد؛ به قول شاعر: ای که دستت می‌رسد کاری بکن!

 

به این مناسبت ما نیز به سراغ اقشار مختلف قزوین رفتیم و این سؤال را از آن‌ها پرسیدیم که فردی در شغل آنها چه کاری را می‌تواند به عشق امیرالمؤمنین (ع) انجام دهد. در این گزارش سوال‌های اقشار مختلف به این سؤال آمده که مطالعهٔ آنها می‌تواند جذاب باشد.

برای تهیهٔ این گزارش ابتدا به سراغ کسبهٔ قزوین رفتیم و از چند تن از آنها پرسیدیم به عشق امام علی (ع) چه کاری می‌توانند انجام دهند.

میریوسف محمدی در خیابان فردوسی مغازهٔ کیک و نان سنتی دارد. مغازه‌اش مشتری‌های زیادی دارد و برای صحبت با او باید چند دقیقه‌ای صبر کنیم. او می‌گوید: در این مغازه هر روز در حد توان به افراد نیازمند کمک می‌کنیم، مثلاً همین امروز خانمی پول کیک‌هایی که خریده‌بود را نداشت و ما نیز این هزینه را به او بخشیدیم.

محمدی اضافه می‌کند: با توجه به محصولاتی که در مغازه هست، در جشن‌ها نیز سعی می‌کنیم کمک کنیم و قدمی برداریم؛ مثلاً در یکی از جشن‌هایی که اخیراً در این خیابان برگزار شد ما هم مقداری از کیک یزدی‌های خود را در میان مردم پخش کردیم.

 

علی مقدم یک نانوایی در خیابان هلال احمر، نرسیده به سبزه میدان دارد و طرح نان مهربانی را در برخی ایام سال اجرا می‌کند.

نانوای نان مهربانی دربارهٔ عشق به ولایت و فعالیت خود در این راستا می‌گوید: ارادت اهل بیت ما را در مسیر کمک‌های روزانه به مردم قرار داده و باعث شد ما بتوانیم روزانه حدود 300 نان در میان افراد نیازمند شناسایی شده توزیع کنیم.

مقدم ادامه می‌دهد: نان مهربانی آمادهٔ همکاری با سایر نهادها در اجرای امور خیریهٔ عید بزرگ ولایت است.

سعید پنجی کاسب بعدی بود که به سراغ او رفتیم، او در بازار مغازهٔ آجیل فروشی دارد و کمک به فقرا را مختص ایام و پویش خاصی نمی‌داند. وقتی دربارهٔ این پویش برای او توضیح دادیم، در پاسخ گفت: افراد نیازمند همیشه وجود دارند و اگر قصد کمک داشته باشی، هرچه انجام دهی باز هم جا دارد.

وی ادامه می‌دهد: مثلاً همین امروز فردی آمد و نیازمند به 50 هزار تومان بود، در چنین مواردی اگر در توانمان باشد به او کمک می‌کنیم. ما با اینکه درآمد کمی داریم و این جا 5 نفر شریک هستیم به او در حد توانمان کمک کردیم

 

از او پرسیدیم آیا تاکنون افراد نیازمندی به او مراجعه کرده‌اند که بخواهند آجیل بخرند و پول نداشته باشند، در پاسخ می‌گوید: معمولاً آجیل طوری نیست که افراد بیایند و پولی نداشته باشند، چون کالای ضروری نیست. اما کالایی مثل مرغ اینطور است که ممکن است فردی مهمان داشته باشد و نیاز اضطراری به مرغ باشد.

به خیابان امام خمینی رفتیم و چشممان به یک مغازهٔ عطر فروشی افتاد؛ با خود فکر کردیم که یک عطر فروش چه نقشی می‌تواند در این پویش داشته باشد که تصمیم گرفتیم به سراغ فروشندهٔ آن برویم و این سؤال را از او بپرسیم. این عطرفروش که خود را رضا آرایی معرفی کرد، در پاسخ به سؤال ما می‌گوید: امسال به این موضوع فکر نکرده‌ام که برای عید غدیر چه کاری می‌توانم انجام دهم.

اما این تمام پاسخ او نبود، وی در ادامه به فعالیتی اشاره می‌کند که چند سال پیش انجام داده و ابراز می‌کند: 7-8 سال پیش به تعدادی از افرادی که در مراسم تکیه‌ها و هیئت‌ها فعالیت می‌کردند، عطرهایی مثل گل نرگس و گل محمدی را به طور رایگان دادیم.

آرایی اضافه می‌کند: هدفمان از این کار این بود که این افراد زمانی که در هیئت فعالیت می‌کنند، خوشبو باشند و بازخورد خوبی هم از این کار گرفتیم.

میثم بابایی در خیابان مولوی خوار و بار فروشی دارد و از خیریه‌ای می‌گوید که در ایامی چون ماه مبارک رمضان، ایام محرم و صفر و اعیاد به پیروی از مولا علی (ع) به فقرا کمک می‌کند؛ عمده افراد این خیریه را بازاری‌ها تشکیل می‌دهند و بابایی مدیریت آن را بر عهده دارد.

 

بابایی بیان می‌کند: هر سال در فاصلهٔ عید قربان تا غدیر بسته‌هایی در میان نیازمندان توزیع می‌کنیم. این بسته‌ها شامل چای، قند، شکر، دو نوع حبوبات، پنیر، هشت کیلو برنج و یک بسته شکلات به مناسبت این اعیاد مبارک است. امسال به دلیل گرانی گوشت و عدم توانایی مردم برای خرید آن، نیم کیلو گوشت گرم و مرغ را نیز به این بسته اضافه کرده‌ایم و 250 خانواده تحت پوشش قرار می‌گیرند.

وی ادامه می‌دهد: برای تشویق مردم به کمک، تبلیغاتی را در سطح شهر به راه انداخته‌ایم و تلاش می‌کنیم کمک‌ها را به سمتی هدایت کنیم که به صورت خشک توزیع شود و اسراف کمتری در آن باشد، علاوه بر این برنامه‌هایی نیز برای روز 28 صفر داریم.

از دور یک مغازهٔ ظروف یکبار مصرف را در خیابان مولوی دیدیم، از آنجا که ظروف یکبار مصرف یکی از اقلام مورد استفاده در مراسم و جشن‌ها است؛ به سراغ فروشندهٔ این مغازه رفتیم و از او پرسیدیم که به عشق امام علی (ع) چه کاری می‌تواند انجام دهد.

حسن عالمیان در پاسخ به خبرنگار صبح قزوین می‌گوید: گاهی هیئت‌ها برای تهیهٔ لیوان و ظرف یکبار مصرف به این جا می‌آیند و ما نیز در حد توانمان رایگان در اختیارشان قرار می‌دهیم.

وی در ادامه می‌گوید: علاوه بر این در این اطعامی که قرار است روز عید غدیر انجام شود نیز کمک می‌کنیم، در کل هر کاری که از دستمان بربیاید برای بهتر برگزار شدن این مراسم انجام می‌دهیم.

به داروخانه‌ای در خیابان فردوسی رفتیم و چند دقیقه‌ای صبر کردیم تا صحبت دکتر علی ابوترابی با یکی از بیماران تمام شود؛ سپس به سراغ او رفتیم و موضوع پویش به عشق علی را با او مطرح کردیم.

وی دربارهٔ فعالیت‌هایی که داروخانه‌ها می‌توانند در این پویش می‌توانند انجام دهند، توضیح می‌دهد: در روز عید غدیر می‌توانیم همراه با هر نسخه یک شکلات به افراد بدهیم، علاوه بر این داروخانه‌ها می‌توانند در این روز تخفیفی برای افراد نیازمند در نظر بگیرند و یا از دریافت حق فنی خود صرفنظر کنند.

ابوالفضل حدادزادگان مسئول کتابفروشی سراج در خیابان نادری است و کتابفروشی‌اش برای ایام عید غدیر برنامه‌هایی تدارک دیده‌است. وی این برنامه‌ها را اینگونه روایت می‌کند: در این ایام برای کتاب‌های مربوط به امام علی (ع) 20 درصد تخفیف در نظر گرفته‌ایم، مثلاً 1100 عدد کتاب خطبهٔ غدیر برای توزیع در نظر گرفته و با تخفیف 20 درصدی در میان مردم به فروش رساندیم.

این کتابفروش ادامه می‌دهد: کتاب خطبهٔ غدیر ویژه کودکان، بازی با علی تا غدیر، بازی از غدیر تا مهدی نیز از جمله محصولاتی هستند که با ارائهٔ تخفیف برای کودکان در نظر گرفته‌ایم. علاوه بر این‌ها بسته‌های فرهنگی را نیز در میان مردم توزیع کردیم که حاوی هدایایی بودند.

حدادزادگان با اشاره به اینکه فروشگاه سراج محصولاتی را نیز برای عیدی سادات در نظر گرفته، بیان می‌کند: از سوی دیگر ما محصولاتی نیز داریم که سادات به عنوان عیدی در روز عید توزیع کنند، سکهٔ پرس شده، تندیس، تابلو و پاکت پول مربوط به غدیر از جمله این موارد است.

 

اما نقش اصحاب رسانه و خبرنگاران در رساندن پیام غدیر و ترویج عشق امام علی (ع) برکسی پوشیده نیست. به همین دلیل از یکی از اصحاب رسانهٔ قزوین پرسیدیم که این قشر به عشق امام علی (ع) چه کاری می‌توانند انجام دهند.

بهنام محمودی فعال رسانه‌ای قزوین در پاسخ به این سؤال می‌گوید: فعالان رسانه‌ای سربازان جنگ نرم هستند و باید با تولید محتوا در صفحات مجازی، نشریه و دیگر رسانه‌هایی که در اختیار دارند، پیام غدیر را ترویج دهند.

وی در ادامه عنوان می‌کند: متاسفانه دشمنان ما برای فراموشی فرهنگ غدیر سرمایه‌گذاری کرده‌اند و فعالان رسانه‌ای نقش مهمی در مقابله با این جریان دارند. دشمن برای به فراموشی سپردن موضوع اربعین نیز تلاش می‌کند که خوشبختانه با شکست مواجه شده‌است.

محمودی دربارهٔ فعالیتی که خود به مناسبت عید غدیر انجام داده‌است، بیان می‌کند: من نیز تلاش کردم در صفحه‌های مجازی خود مثل توییتر و اینستاگرام پیام‌هایی با موضوع غدیر منتشر کنم و دیگران را نیز به فعالیت در این زمینه دعوت کنم.

هادی جانفدا یکی از شاعران آیینی جوان کشورمان است و علاوه بر سرودن شعر در موضوعات آیینی و ولایی در جلسات متعددی نیز برای شعرخوانی حضور پیدا می‌کند.

وی دربارهٔ فعالیت‌هایی که شاعران به عشق امام علی (ع) انجام می‌دهند، می‌گوید: امسال یکی از دوستان شاعر اعلام کرد که حاضر است به طور رایگان در تمام برنامه‌های شعرخوانی که به ویژه در شهرهای مرزی دعوت شده‌است، شرکت کند.

این شاعر آئینی دربارهٔ فعالیت خود در این زمینه می‌گوید: من نیز امسال تصمیم گرفتم تا حد ممکن در مراسمی که برای شعرخوانی دعوت می‌شویم حضور پیدا کنم. شاید سال‌های قبل فقط چند شهر و مراسم را برای حضور انتخاب می‌کردم، اما امسال در روزهای منتهی به عید غدیر در هر روز چند جلسهٔ شعرخوانی خواهم داشت.

حمیدرضا سبحانی‌نژاد، نویسنده‌ سریال "رنج پنهان" دربارهٔ عملکرد نویسندگان در راه عشق به امیرالمونین (ع) می‌گوید: نویسنده در حوزهای روحی، معنوی و زبان اجتماعی می‌تواند هویت شیعه را در قلم و فرآورده‌های فرهنگی منعکس کند. شیعیان حضرت علی (ع) باید جدی و عمیق به زیربنا و اصول دین بپردازند و ویژگی‌های شخصیتی و اجتماعی امام که دغدغهٔ مردم نیز محسوب می‌شود را با قلم شیوا منتقل کنند.

 

وی ادامه می‌دهد: در جامعه‌ای که هم‌اکنون شاهد فساد عدالتی، راندخواری و رشوه‌گیری است، پرداختن به عدالت امیرالمؤمنین (ع) که عدل را نسبت به نزدیک‌ترین اشخاص زندگی خود اجرا می‌کرد، می‌تواند تأثیر بسزایی داشته باشد و به عنوان دغدغهٔ مردم شناخته شود.

نویسنده سریال "رنج پنهان" در پایان بیان می‌کند: یک نویسنده با پیشرو قراردادن قلم خود در راستای ترویج ویژگی‌های امام علی (ع) مانند توجه به یتیمان و عدالت، می‌تواند در ترویج فرهنگ تشیع مؤثر باشد و مسئولیت‌های انسانی، عقیدتی و فردی انسان‌ها را به آنها یادآوری کند.

حسن یوسفی هنرمند است و دربارهٔ نقش هنر در عشق به امیرالمؤمنین (ع) بیان می‌کند: هنرِ هنرمند در تجلی عشق به امام علی (ع) بسیار پررنگ و قابل توجه است و هنر می‌تواند به عنوان بهترین راه انتقال مفاهیم شناخته شود.

هنرمند فرهیختهٔ استان قزوین می‌گوید: هنرمند می‌تواند با برگزاری کارگاه‌های هنری، خلق آثار فاخر هنری، برگزاری نشست، تجزیه و تحلیل آثار مکتب نقاشی مرتبط، خلق آثار نگارگری، فیلم، نمایش، موشن‌گرافی و انیمیشن با محوریت شخصیت‌پردازی امیرالمؤمنین محبت خود را ابراز کند.

وی در پایان مباحث خود می‌گوید: هنرمندان از گذشته تا کنون آثار خود را در زمینهٔ ولادت، امامت و شهادت و در راستای عشق به ولایت، به عنوان آثار فاخری به ثبت رسانده‌اند که این خود الگوی خوبی برای هنرمندان تازه‌کار است.

محمد دولتی هنرمند جوان قزوینی است و بزرگداشت عید غدیر را محدود به برپایی تکیه و مراسم نمی‌داند. او در این باره توضیح می‌دهد: از مسلمانان انتظار می‌رود با بازدید از پرورشگاه و بهزیستی‌ها تلاشی مستمر برای خوشحال کردن افراد داشته باشند.

 

وی ادامه می‌دهد: شادکردن کودکان و نشاندن لبخند بر لب‌های آن‌ها، اگرچه به ظاهر کار کوچکی به نظر می‌آید اما می‌تواند عملکرد بزرگی محسوب شود و زیبایی‌های دین را به تصویر بکشد.

سهیلا حسن‌پور، کارمند یکی از ادارات استان دربارهٔ این عشق عظیم اظهار می‌کند: امام علی (ع) یک الگوی بارز در صداقت و مهربانی بودند، به گونه‌ای که در معاشرت با مردم و حل مشکلات آن‌ها متواضعانه و بدون چشم داشت عمل می‌کردند.

وی اذعان می‌دهد: اعمال امام علی (ع) در حل مشکلات می‌تواند الگوی خوبی برای کارمندان باشد و کارمندان برای ابراز محبت خود به مردم باید با دقت عمل تمام وظایف خود را تمام و کمال انجام دهند.

انتهای پیام/

نظر شما