شناسهٔ خبر: 34847564 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

تعهد حضور ۵ ساله معلمان در آموزش و پرورش سوادکوه رعایت نمی‌شود

نماینده ادوار شورای عالی‌ استان‌های کشور گفت: تعهد حضور ۵ ساله معلمان در آموزش و پرورش سوادکوه رعایت نمی‌شود و با استفاده از دلایل مختلف شاهد خروج معلمان قبل از اتمام تعهد ۵ ساله هستیم.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان سوادکوه، آموزش و پرورش از مهم‌تر‌ین نهاد‌هایی است که بخش مهمی از فرایند آینده جامعه را رقم می‌زند.

توجه به ابعاد مختلف آموزش و پرورش و بررسی توانمندی‌ها و مشکلات آن و ارائه راهکار‌ها برای کاهش مشکلات از وظایف نسل کنونی برای نسل‌های آینده است و خطا یا سهل‌انگاری در این موضوع به صورت ملموسی با آینده زندگی جمعی مرتبط خواهد بود.

بخش اول بررسی موضوع توانمندی‌ها و مشکلات آموزش و پرورش شهرستان سوادکوه با حضور کارشناسان اتاق فکر برگزار شد که چکیده آن در گزارش بیان می‌شود.

 

 

نرگس کمالی با اشاره به اینکه درآمد پایدار برای آموزش و پرورش وجود ندارد، گفت: سرانه دانش‌آموزی ضعیف و درآمد خانواده‌های شهرستان قابل توجه نیست که در تقویت آموزش و پرورش مشارکت جدی انجام شود.

وی با بیان اینکه بر طبق قانون، آموزش و پرورش حق مشارکت با دستگاه‌ها و شرکت‌های دیگر را به عنوان حامی مالی ندارد و این امکان درآمد‌زایی سلب شد که برای حل این مانع از طریق شورای آموزش و پرورش استان پیگیریم، افزود: شهرستان سوادکوه در موضوع معلمان، تجهیزات و مدارس ویژه از سایر شهرستان‌ها عقب است و در زمینه امکانات و فضای آموزشی و کیفیت آموزشی دچار عقب‌ماندگی است و موظفی ۵ ساله رعایت نمی‌شود و بازنشستگی و تقاضای انتقال هم بالا است.

نماینده ادوار شورای عالی‌ استان‌های کشور، خاطر نشان کرد: تعهد حضور ۵ ساله معلمان در آموزش و پرورش سوادکوه رعایت نمی‌شود و با استفاده از دلایل مختلف شاهد خروج معلمان قبل از اتمام تعهد ۵ ساله هستیم.

وی به مقایسه وضعیت فعلی و گذشته آموزش و پرورش اشاره و خاطر نشان کرد: در گذشته شاهد مشکلات اقتصادی خانواده دانش آموزان مانند امروز نیستیم و اختصاص نیم تا ۵ درصد کمک شهرداری‌ها از پروانه ساختمانی به آموزش و پرورش نیاز به شفاف‌سازی دارد و معافیت آموزش و پرورش در تغییر کاربری‌ها از پرداخت عوارض تغییر کاربری برخی‌ها از فضای آموزشی به آموزشی.، تربیتی و ورزشی نیاز به بررسی دارد.

کمالی، گفت: نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مغایرت قانونی و ا را پیگیری و حل کنند.

* امکانات آموزشی کمتر گذشته ولی با کیفیت بیشتر از زمان کنونی

سیدکاظم حسینی با اشاره به اینکه در گذشته حایلی بین معلم و دانش آموز وجود داشت که در حال حاضر وجود ندارد، گفت:  ترسی که باعث بالارفتن کیفیت درسی بود هم‌اکنون وجود ندارد که به کیفیت آموزش و پرورش صدمه زد.

وی با بیان اینکه امکانات آموزشی گذشته کمتر ولی کیفیت آن بیشتر از زمان کنونی بود، افزود: در گذشته هم کار می‌کردیم و هم درس می‌خواندیم.

فعال فرهنگی و اجتماعی شهرستان سوادکوه، گفت: در حال حاضر فرزندان ما در چند کلاس خصوصی حضور دارند ولی بسیاری مواقع در حد انتظار والدین نیستند و اقتدار گذشته معلمان وجود ندارد و برخی‌ها هم والدین دانش‌آموزان را برای کارت‌کشیدن می‌خواهند.

*ضعف مدیریتی برای نگهداشت معلمان کار‌بلد

 

قربان‌علی راستا با اشاره به اینکه آموزش و پرورش کشور اسیر حاشیه‌های مختلف است و عمله اجرای برنامه‌های سایر ادارات و نهاد‌های است، گفت: هر وزیر یا رییس سازمان یا رییس شهرستان دارای برنامه‌های متعدد بدون پول هستند و طرح‌های جرقه‌ای بسیاری ارایه می‌شود.

وی با بیان اینکه در گذشته معلمان به عنوان هویت فرهنگی شهر‌ها و روستاها بودند و به ویژه در روستا‌ها، معلمان محور فعالیت‌های مختلف بودند، افزود: هویت فرهنگی با محوریت معلمان در حال کم‌رنگ‌شدن است.

فعال فرهنگی و اجتماعی شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه پیش‌بینی می‌شود که در سال‌های آینده معلمان بومی در شهرستان نخواهیم داشت، خاطر نشان کرد: دلیل آن این است که دانش‌آموزان سوادکوهی در دانشگاه‌هایی که معلم تربت می‌کنند به دلیل ضعف آموزشی در کنکور رتبه‌های مناسبی را کسب نمی‌کنند.

راستا، اظهار کرد: تعداد معلمان بومی هر سال کمتر می‌شود و تعداد بازنشستگی معلمان هم در شهرستان و تعداد نیروهای تازه‌کار و کم‌تجربه و انتقال معلمان از شهرستان هم بالاست.

وی با اشاره به اینکه ضعف مدیریتی هم در در آموزش و پرورش باعث انتقال معلمان اثرگذار را فراهم کرد و نتیجه آن را در کاهش کیفیت در برخی دروس به صورت واضح در شهرستان شاهدیم و باید جرات "نه"‌ گفتن به برخی انتقال‌ها ‌و با ارایه تسهیلات برای ایاب و ذهاب معلمان اثر‌گذار برای نگهداشتن آنها در شهرستان انجام می‌شد، گفت: برای نگهداشتن معلمان کار‌بلد در شهرستان کار نکردیم که شاهد کاهش کیفیت آموزش و پرورش در سوادکوه هستیم و ارتقای آموزش و پرورش با وجود معلمان توانمند و دانش‌آموزان قوی به‌دست می‌آید.

*کمک شهرداری‌ها به آموزش و پرورش

شیردل مظلومی با اشاره به اینکه شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی با عنوان عوارض مدرسه‌سازی را مستقیم به خزانه و حساب آموزش و پرورش واریز می‌کنند، گفت: شهرداری‌ها در فضا‌سازی‌ها، زیبا‌سازی‌ها، آسفالت محوطه مدارس و کمک‌های موردی هم در حد توان به آموزش و پرورش کمک می‌کند.

وی با بیان اینکه در گذشته کیفیت مدارس بالا‌تر بود، افزود: هرچند معلمان گذشته در موضوع رفاهی در وضعیت بالایی نبودند ولی دانش‌آموزان قوی حضور داشتند.

مظلومی گفت: در گذشته کلاس‌های کنکوری به این گستردگی وجود نداشت و برخی معلمان با برگزاری کلاس‌های خصوصی اقدام به هدایت دانش‌آموزان به کلاس خصوصی و ارائه برخی تسهیلات برای آنان را فراهم می‌کنند.

*توجه آموزش و پرورش به استعداد‌های خاص ورزشی، فرهنگی و هنری

حسین سمیعی با اشاره به لزوم توجه لازم به دانش‌آموزان ویژه، گفت: برای دانش‌آموزانی که استعداد‌های خاص ورزشی، فرهنگی و هنری دارند به دلیل شیفت‌های در گردش یا توجه همه‌جانبه به وضعیت خاص آنان، مشکلاتی وجود دارد.

وی افزود: برخی معلمان با سابقه 30 ساله، انگیزه لازم برای تدریس در مدارس ابتدایی را ندارند ولی همچنان به کارگیری می‌شوند.

فعال رسانه‌ای و فرهنگی شهرستان سوادکوه با اشاره به اینکه تا زمانی که تربیت صفر تا صد معلمان در دانشگاه فرهنگیان بود شاهد کیفیت بالای معلمان بودیم ولی چند دوره استخدام خارج از این دانشگاه باعث کاهش کیفیت معلمان و در نتیجه خروجی آن در کاهش موفقیت‌های دانش‌آموزان را شاهد بودیم و کسی که روش تدریس را به صورت عمیق نخوانده باشد نمی‌تواند معلم توانمندی باشد

*امکان فقدان معلمان بومی سوادکوه در آینده‌ای نه چندان دور

 

اسدی با بیان اینکه قدرت رقابت دانش‌آموزان نسبت به گذشته کاهش پیدا کرد و با توجه به اینکه دانشگاه فرهنگیان از مراجع اصلی جذب معلمان است و حضور در این دانشگاه هم با نمرات بالا امکان‌پذیر است، گفت: در شهرستان سوادکوه به دلیل بازنشستگی معلمان و ورود افراد کم‌تجربه و تازه‌کار و افرادی که تعهد 5 ساله کار در شهرستان را با استفاده از عوامل مختلف به صورت کامل اجرایی نمی‌کنند و زود‌تر از موعد مقرر شهرستان را ترک می‌کنند که در کیفیت آموزشی و کاهش موفقیت دانش‌آموزان و عدم ورود آنان به دانشگاه فرهنگیان به دلیل معدل پایین در آینده نه چندان دور معلمان بومی در شهرستان سوادکوه نخواهیم داشت.

وی با بیان اینکه از زمانی که دست آموزش و پرورش برای پرداخت هزینه‌های جاری به سمت والدین دراز شد، مشکلات آن هم آغاز شد و سرانه آموزشی مدارس هم کاهش قابل توجهی پیدا کرد.

فعال فرهنگی و اجتماعی شهرستان سوادکوه خواستار توجه لازم به معیشت و رفاه معلمان شد و گفت: توجه لازم به معلمان توانمند و اثر‌گذار منجر به افزایش کیفیت آموزشی شهرستان را فراهم می‌کند.

* برنامه‌ریزی برای تقویت بنیه‌های آموزشی

 

به نظر می‌رسد توجه به کیفیت آموزش و پرورش در سوادکوه و برنامه‌ریزی برای تقویت بنیه‌های آموزشی با استفاده از توانمندی‌های مختلف باید از اولویت‌های شهرستانی باشد و معلم به عنوان رکن مهم در شخصیت فردی و اجتماعی دانش‌آموزان نقش کلیدی در پیشرفت دارد که این مهم با ارزیابی فعالیت‌ها و نیازمندی‌های مرتبط به دست می‌آید.

گزارش از عمران اکبرنژاد

انتهای پیام/86015/ج

نظر شما