شناسهٔ خبر: 34847445 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: راه دانا | لینک خبر

پیام رسای غدیر تداوم رسالت محمد(ص)؛

غدیر تجلی ولایت و تداوم رسالت

غدیر به معنای تداوم رسالت و بیمه شدن در مقابل طاغوت است، همانطور که انسان نیاز به وجود پیامبر دارد و پیغمبر را خدا تعیین می‌کند بعد از او نیاز به امام است و امام را هم خدا تعیین کرده تا بشر در هر زمان و هر مکان بی‌نیاز باشد.

صاحب‌خبر -

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بلاغ، غدیر خم نام ناحیه‌ای میان مکه و مدینه است که پیامبر اسلام در ۱۸ ذی‌الحجه سال ۱۰ هجری قمری علی بن ابی طالب را «ولی» مؤمنان اعلام کرد، سال روز این واقعه میان شیعیان به عید غدیر شهرت دارد.

پیامبر اسلام، در بازگشت از آخرین حج خود همه مسلمانانی را که در حج شرکت داشتند در غدیر خم جمع و خطبه‌ای ایراد کرد که عبارت معروف مَن کُنتُ مَولاهُ فَهذا علیٌ مَولاه قسمتی از آن است.

ولی یا مولا به معنای رهبر یا دوست قابل اعتماد و با کلمه ولایت که حکومت، غلبه معنوی و قدرت معنی می‌دهد، مرتبط است، وقوع این رخداد و بیان سخنان با تفاوت‌هایی در عبارات حدیث متواتر مورد قبول بین شیعه و سنی می‌باشد.

 در تفسیر حدیث غدیر خم در بین شیعه و سنی اختلاف وجود دارد، شیعیان معتقدند که او در آنجا علی بن ابی‌طالب را به‌عنوان وصی و برادر و جانشین خود از جانب الله معرفی کرد.

حجت الاسلام محمد قاسمی امام جمعه موقت ساری در این خصوص بیان کرد: غدیر یک روز نیست بلکه یک تاریخ است، نوعی عقیده و فکر است، در غدیر دست انسان در دست رسول خدا و امام قرار گرفت.

قاسمی خاطرنشان کرد: غدیر به معنای تداوم رسالت و بیمه شدن در مقابل طاغوت است، همانطور که انسان نیاز به وجود پیامبر دارد و پیغمبر را خدا تعیین می‌کند بعد از او نیاز به امام است و امام را هم خدا تعیین کرده تا بشر در هر زمان و هر مکان بی‌نیاز باشد.

امام جمعه موقت ساری گفت: بزرگداشت عید غدیر که یکی از اعیاد بزرگ اسلامی و عید ولایت است بر همه واحب است، امت بی امام، کشتی بی ناخدا، راه بی‌علامت و شب بی‌چراغ است.

وی خاطرنشان کرد: امروز در کنار پیشرفت تکنولوژی، فساد و جنایت هم افزایش پیدا کرده است، بال علم حرکت کرده ولی بال معنویت شکسته است، توجه به غدیر می‌تواند موجب تسریع حرکت بال معنویت باشد.

قاسمی با اشاره به روایات، احادیث و آیه‌هایی از قرآن پیرو اینکه پیامبر خدا قبل از اینکه از دنیا برود برای خود جانشین تعیین کرد، ادامه داد: به امر خدا پیامبر خدا با امام علی (ع) که همسر، پدر، برادر شهید و خودش شهید محراب است، بیعت کرد و او را جانشین خود قرار داد.

وی تصریح کرد: شخصیت علی دارای صفاتی چون؛ توحید، نبوت، عدالت، شهادت، ایمان، یقین، ‌همه کمالات و وارستگی‌ها بود، ‌واقعه غدیر در آفتاب داغ، پایان سفر حج، روز روشن، با حضور جمع زیادی از مردم برگزار شد، کدام برنامه با این تشریفات و قانون ابلاغ شد؟

این مسؤول اضافه کرد: مردم ایران در زمان طاغوت تحقیر می‌شدند، و در هر زمان گوشه گوشه خاک کشور به تصرف دشمن در می‌آمد، ولی بعد از پیروزی انقلاب به رهبری معمار کبیر انقلاب مردم با فرزند امام غدیر بیعت کردند و غدیری شدند و آمریکا را تهدید کردند و نگذاشتند یک وجب از خاک کشور تصرف شود.

وی بیان کرد: اگر جریان غدیرخم بعد از رحلت پیغمبر ادامه پیدا می‌کرد حادثه کربلا، آتش کشیدن کوچه بنی هاشم، تنها و غریب ماندن امام حسن مجتبی (ع) و هزاران اتفاق دیگر نمی‌افتاد.

قاسمی تصریح کرد: نظام جمهوری اسلامی ایران به برکت خون شهیدان دفاع مقدس، مدافع حرم و در عرصه‌های مختلف پابرجاست، در زمان غیبت امام عصر ما باید تابع نائب امام زمان(عج) باشیم و زیر چتر ولایت امام حرکت کنیم.

امام جمعه موقت شهرستان ساری اظهار کرد: امروز فرزندان غدیر زیر چتر ولایت و امامت توانستند پهپاد پیشرفته دشمن را نشانه قرار داده و سرنگون کنند، نیروهای مقاومت و حزب الله در سوریه و عراق هم در این راه موفقیت‌های خوبی را کسب کردند.

وی با اشاره به اینکه همه باید با توجه به سفارشات پیامبر بزرگ اسلام در مسیر ولایت و رهبری گام برداریم، گفت: در ادامه مسیر انقلاب باید هوشیار و با بصیرت باشیم، چشم دنیا به ما شیعیان‌ است شیعه باید علی را سرلوحه کارها قرار دهد.

حجت الاسلام بشیر عالیشاه کارشناس مسائل مذهبی و طلبه حوزوی با اشاره به اینکه عید غدیر فرصت مناسبی است تا ما در بحث امام شناسی برای جوانان برنامه داشته باشیم، گفت: عید غدیر عید امامت و ولایت است، دشمنان ما در حال برنامه‌ریزی برای کمرنگ کردن توجه مردم به این عید هستند.

وی افزود: ما در این عید باید تجدید میثاق با شهدا و رهبر کبیر انقلاب اسلامی داشته باشیم، از طرفی توجه به فرمایشات مقام رهبری مبنی بر اینکه در این اعیاد باید به جوانان متذکر شویم واجب است.

عالیشاه خاطرنشان کرد: در گام دوم انقلاب به فرمایش رهبر باید کادر سازی شکل بگیرد تا چهل ساله دوم به دست جوانان اداره شود.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: در مساجد، پایگاه‌ها، ادارات، مدارس و مکان‌های تجمع باید باید به جوانان و نوجوانان مسؤولیت داده شود و آگاهی بخشی در زمینه توجه به پیام پیامبر و امام علی(ع) در غدیر صورت گیرد.

وی یادآور شد: همانگونه که در وصیت نامه اکثر شهدای مدافع حرم که قشرعظیمی از آنها جوان بودند آمده است که اطاعت و پیروی از ائمه باید در اولویت باشد ما هم نباید بگذاریم خون شهدا پایمال شود.

عالیشاه تأکید کرد: برگزاری کلاس‌های آموزشی در محیط مفرح و سرگرم کننده برای جوانان و در اولیت قراردادن اهل بیت شناسی می‌توانند جوانان زیادی را در مسیر رسیدن به رشد و کمال قرار دهد‌.

این طلبه گفت: جذابیتی که در توجه به دین و پیروی از ائمه اطهار وجود دارد در هیچ چیزی وجود ندارد، حضرت علی(ع) جوان بود که در واقعه غدیر به او مسؤولیت داده شد او به خوبی به فرمایشات پیامبر اکرم عمل کرد و ثابت کرد در خط ولایت قرار دارد، جوانان مملکت هم ظرفیت‌های خوبی دارند که باید در مسیر درست به کار گیری شود.

انتهای پیام/

نظر شما