شناسهٔ خبر: 34846542 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

فارس من|جایگاه ویژه استارت‌آپ‌ها و طرح‌های پژوهشی در وزارت ارتباطات

پژوهشگاه فضایی، پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله مراکزی هستندکه می توانند با ارتباط موثر با دانشگاه‌ها به فعالیت تحقیقاتی دانشجویان و فارغ التحصیلان کمک کنند که در این گزارش همکاری این مراکز با دانشگاه‌ها بررسی شده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، گرچه  وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات به عنوان بازوی کمکی برای موضوعاتی نظیر آموزش عنوان شده است ولی نمی توان جایگاه آن را برای ارتقای پژوهش و همکاری های تخصصی انکار کرد.

پژوهشگاه فضایی، مرکز تحقیقات مخابرات و پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات از جمله مراکزی هستند که می‌توانند با ارتباط مستمر و موثر با دانشگاه‌ها به فعالیت تحقیقاتی دانشجویان و فارغ التحصیلان کمک کنند. علاوه بر این، استارت آپ های فعال دانشجویی با ایده های ناب می توانند کمک بزرگی به بخش های مختلف بدنه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات کنند.

تعدادی از مخاطبان در سامانه «فارس من» اعلام کردند:«در کشور عده زیادی تحصیلات تکمیلی دارند یا در حال گذراندن هستند اما کارهای غیر مرتبط و غیر علمی می کنند. یکی از راه حل‌های این مسأله الزام دستگاه‌های دولتی برای به‌کارگیری دانشجویان یا فارغ التحصیلان است. فراموش نکنیم که همین نیروهای جوان و تحصیلکرده و تازه نفس هستند که می‌توانند حتی با حقوقی پائین‌تر از استخدام های رسمی و با کیفیتی بالاتر کارهای پژوهشی و نوآورانه را انجام دهند.»

به همین منظور این موضوع را از سه نهاد مرتبط با موضوع استارت آپ‌ها و فعالیت‌های پژوهشی پیگیری کردیم.

صمیمی: تعریف نیازهای پژوهشگاه فضایی در قالب پایان نامه دانشجویان

حسین صمیمی رئیس پژوهشگاه فضایی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، درباره حمایت‌های این پژوهشگاه از طرح های فناورانه دانشجویان گفت: این پژوهشگاه تاکنون توانسته با همکاری اساتید، حضور تعداد زیادی از دانشجویان را در پژوهشگاه داشته باشد.

وی افزود: نیازهای پژوهشگاه فضایی در قالب طرح های پژوهشی، پایان نامه های ارشد و دکترا از طریق اساتید به دانشجویان انتقال داده می شود و در صورت تمایل، دانشجویان می توانند این طرح ها را انتخاب و درباره آنها تحقیق کنند.

رئیس پژوهشگاه فضایی تصریح کرد: هیچ محدودیتی برای همکاری اساتید و دانشجویان وجود ندارد و این پژوهشگاه با ارتباطی که با اساتید دارد از پتانسیل و ظرفیت دانشگاه‌ها نیز غافل نشده است.

 

نیازهای پژوهشگاه فضایی در قالب طرح های پژوهشی، پایان نامه‌های ارشد و دکترا از طریق اساتید به دانشجویان انتقال داده می‌شود و در صورت تمایل، دانشجویان می‌توانند این طرح ها را انتخاب و درباره آنها تحقیق کنند.  

 

یزدانیان: اساتید، واسطه‌ای برای ارتباط دانشجویان با پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات 

وحید یزدانیان رئیس پژوهشگاه ارتباطات و فناوری اطلاعات نیز در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، اظهار کرد: اساتید دانشگاه‌های صنعتی به طور مداوم با این پژوهشگاه، ارتباط و همکاری دارند. به همین دلیل این اساتید نیازهای پژوهشگاه را می‌شناسند و به دنبال راه حلی برای رفع این نیازها هستند.

وی افزود: در گذشته مشکلاتی برای محققان وجود داشت که در مدیریت جدید سعی کردیم تا این مشکلات را مرتفع کنیم و هم اکنون نیز مشکل زیادی برای ارتباط و تعامل با دانشگاه‌ها نداریم.

یزدانیان اضافه کرد: این موضوع که در حال حاضر مشکلی برای ارتباط دانشجویان با پژوهشگاه وجود دارد، صحت ندارد و این پژوهشگاه آمادگی همکاری با دانشجویان را دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: البته دانشجویان، خودشان به طور مستقیم با ما در ارتباط نیستند اما اساتید آنان از طرح ها و پروژه‌های ما مطلع هستند و واسطه‌ای برای ارتباط دانشجویان با پژوهشگاه می‌شوند.

 

  دانشجویان، خودشان به طور مستقیم با ما در ارتباط نیستند اما اساتید آنان از طرح ها و پروژه‌های ما مطلع هستند و واسطه‌ای برای ارتباط دانشجویان با پژوهشگاه می‌شوند.

 

براری: همکاری با دانشجویان در قالب استارت‌آپ‌ها

مرتضی براری معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس، تأکید کرد: سازمان فضایی ایران توانسته برای فعال شدن دانشجویان در زمینه های فضایی و کمک به اقتصاد فضا پایه، فراخوان‌هایی را اعلام کند و در این فراخوان ها، استارت آپ‌هایی که می‌توانند در زمینه اقتصاد فضا پایه فعال باشند، به سازمان فضایی متصل می شوند.

وی اضافه کرد: با این کار، حمایت‌های ویژه از استارت آپ ها تا رسیدن به نتیجه صورت می‌پذیرد و گردش مالی مناسبی هم در این حوزه اتفاق می افتد.

معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فضایی تصریح کرد: همکاری با دانشجویان و اساتید برای انجام فعالیت‌های پژوهشی، به پژوهشگاه فضایی مربوط می شود. ما تاکنون توانسته ایم با انتشار فراخوان، تعداد زیادی از تیم های استارت آپی در این حوزه را فعال کنیم.

در کنار این سه نهاد وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، سازمان فناوری اطلاعات نیز توانسته با اجرای طرح نوآفرین به استارت آپ ها کمک کند.

 

همکاری با دانشجویان و اساتید برای انجام فعالیت‌های پژوهشی، به پژوهشگاه فضایی مربوط می‌شود. ما تاکنون توانسته‌ایم با انتشار فراخوان، تعداد زیادی از تیم‌های استارت آپی در این حوزه را فعال کنیم.  

ناظمی: همکاری برای بین المللی شدن استارت آپ‌ها

امیر ناظمی معاون وزیر ارتباطات و رئیس سازمان فناوری اطلاعات در توئیتر از همکاری با یونیدو برای گسترده کردن و بین المللی شدن فعالیت استارت آپ ها خبر داد.

همه این فعالیت‌ها، نشان از این موضوع دارد که قدم‌های زیادی برای همکاری و فعالیت بیشتر دانشجویان با نهادها و مراکز دولتی پژوهشی وجود دارد و دانشجویان می توانند از این تسهیلات استفاده کنند.

انتهای پیام/

نظر شما