شناسهٔ خبر: 34845917 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

«با یاوران وحی»/37

عدم حمایت مسئولان دلسردکننده است

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد ــ مدیر بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) شهرستان ابرکوه با بیش از 25 سال فعالیت در عرصه قرآنی به دلیل علاقه‌مندی و با وجود دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد مهندسی عمران، گفت: عدم حمایت مسئولان از فعالیت‌های قرآنی واقعاً دلسردکننده است. متأسفانه مسئولان گوششان بدهکار درخواست‌ها و صداهای مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی نیست.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛ بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) شهرستان ابرکوه از جمله مؤسسات فعال استان یزد که تقریباً بیش از 20 سال از فعالیت غیررسمی و رسمی آن می‌گذرد و با مدیریت مجتبی عزیزی اداره می‌شود.

این مؤسسه در روز شهادت مولای متقیان حضرت علی(ع) در رمضان‌المبارک سال 1373 با مجوز دبیرخانه رسیدگی به امور مراکز فرهنگی ارشاد تأسیس شد و بنابر گفته عزیزی «پیش ازاینکه فعالیت مؤسسه جنبه رسمیت بیابد در قالب کلاس قرآن، فعالیت می‌کرد و سرانجام طی تعاملی که با حوزه علمیه حضرت ولی‌عصر(عج) ابرکوه برقرار کردیم، مقرر شد که پنج‌شنبه‌ها که کلاس‌های حوزه تعطیل می‌شود، در نوبت عصر کلاس‌های قرآن ویژه بانوان تشکیل شود. همچنین در صبح جمعه نیز کلاس‌های آقایان را تشکیل می‌دادیم».

اما پس از استقبال از فعالیت‌ها، به فکر تأسیس مؤسسه افتادیم. در ابتدا نیز این مؤسسه با عنوان دارالقرآن امیرالمؤمنین فعالیت می‌کرد و میان مردم شناخته می‌شد و سپس اسمش به مهد قرآن تغییر کرد اما از سال 1386 با اخذ مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز با عنوان بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) فعالیتش را رسمیت داد.

مجتبی عزیزی درباره فعالیت این بنیاد و دامنه فعالیتش نسبت به مؤسسه و یا دارالقرآن، اظهار کرد: همانطور که می‌دانید بنیاد برای انجام مقصود ویژه‌ای تأسیس می‌شود و سود ناشی از فعالیت‌های بنیاد نیز در راه ایده‌های مرتبط با مقصود اصلی هزینه شود، چنانکه ما هم هزینه‌هایی که از شهریه اخذ می‌کنیم در زمینه ارتقای فعالیت‌های قرآنی در سطح جامعه در نظر گرفته‌ایم. همچنین حوزه فعالیت‌هایش گسترده‌تر است.
بنیاد امیرالمؤمنین(ع) ابرکوه

وی ادامه داد: دو دبستان غیردولتی دخترانه و پسرانه با عنوان «بشارت» تحت نظارت بنیاد در حال حاضر مشغول به فعالیت‌اند و همچنین دو مدرسه با رویکرد حفظ یکساله قرآن کریم با عنوان «سفیران بهشت» است که در دبستان‌ها نیز علاوه بر اینکه دانش‌آموزان دروس مصوب آموزش و پرورش را فرامی‌گیرند، به فراگیری قرآن و کشف استعدادهای قرآنی دانش‌آموزان پرداخته می‌شود و در مدرسه دوم کودکان علاقه‌مند به حفظ قرآن به صورت فشرده پس از ارزیابی توانمندی و ظرفیت جذب می‌شوند.

همچنین این بنیاد دارای مرکز مشاوره تربیتی و همچنین مرکز نیکوکاری با عنوان «همیاری و اکرام»، مرکز فرهنگی دیجیتال و فعالیت در حوزه تبلیغ و ترویج و برپایی برنامه‌ها در ایام مناسبتی مذهبی و ملی، مرکز محصولات فرهنگی و دیجیتالی و کتابخانه تخصصی قرآن و عترت است.

این مؤسسه دارای ارکان هیئت مدیره متشکل از افرادی با رشته‌های مرتبط چون حجت‌الاسلام محمدتقی فتاحی، رئیس حوزه علمیه شهرستان، عبدالرحیم بصیری، حسین فلاح‌زاده، ابوالفتح عزیزی و مجتبی عزیزی، بی‌بی سکینه رضائیان، معصومه اربابی و مرضیه تمساریان است.

عزیزی درباره علت نامگذاری بنیاد به این عنوان تأکید کرد: به دلیل اینکه در روز 21 رمضان المبارک و در نماز جمعه شهرستان اعلام موجودیت کردیم و به معرفی فعالیت‌های مؤسسه برای آشنایی مخاطبان پرداختیم، با نام مجموعه قرآنی امیرالمؤمنین فعالیت کردم. همچنین بزرگترین مجتمع قرآنی در سطح کشور ساخته شده در ابرکوه است چنانکه این مجموعه بیش از شش هزار مترمربع وسعت دارد.

وی با تأکید بر اینکه مجتمع با بیش از 95 درصد کمک مردمی و حمایت خیرین ساخته شده است، تصریح کرد: این مؤسسه در چهار طبقه در فضایی بیش از شش هزار مترمربع است که سالن اجتماعات، 18 کلاس آموزشی و چهار اتاق اداری و کتابخانه با بیش از دو هزار و 500 جلد کتاب تخصصی، آزمایشگاه شیمی ویژه نوجوانان و جوانان دارد.
بنیاد امیرالمؤمنین(ع) ابرکوه

مجتبی عزیزی متولد سال 1357 و دارای تحصیلات کارشناسی ارشد مهندسی عمران است، در حال حاضر به تدریس در دانشگاه می‌پردازد و به دلیل علاقه‌ای که داشته است وارد فعالیت‌های قرآنی شده است وی می‌افزاید: هنگامی که بزرگترین مجتمع قرآنی کشور را ساختم دوست داشتم تا تجربه و تخصصی علمی را در حوزه قرآنی پیاده کنم. به بیش از 90 مؤسسه در زمینه نحوه ساخت ساختمان مؤسسه مشاوره دادم. همچنین در رشته حفظ نیز به صورت تخصصی نیز تا حدودی کار کرده است.

وی در پاسخ به این سؤال که چه میزان به چشم‌اندازی که برای مؤسسه ترسیم کردید، رسیده‌اید؟ گفت: اگر اهداف 100 درصد محقق شود ایده‌آل است، اما از آنچه می‌خواستیم به توسعه و ترویج فعالیت‌های قرآنی تا حد مطلوبی رسیده‌ایم، بطورمثال یکی از دستاوردهای مؤسسه این بوده است که 130 حافظ کل قرآن از شهرهای مختلف تربیت کرده‌ایم. همچنین گاه متقاضیانی برای حضور در مدرسه حفظ تخصصی یکساله از استان‌هایی چون خراسان رضوی، کردستان، فارس، چهارمحال بختیاری و استان یزد داشته‌ایم تا فرزندانشان با حضور در این مدارس حافظ کل قرآن شوند.

این مؤسسه با وجود درخواست‌های متعدد برای راه‌اندازی شعبه‌ اما هیچ شعبه‌ای ندارد و رویکردش این بود که با همان یک مرکز اما به نحو احسن فعالیت‌هایش را انجام دهد.

مدیر بنیاد امیرالمؤمنین(ع) ابرکوه درباره میزان حمایت دستگاه‌ها و نهادهای قرآنی از فعالیت‌های مردمی، بیان کرد: عدم حمایت مسئولان از فعالیت‌های قرآنی واقعاً دلسردکننده است. متأسفانه مسئولان گوششان بدهکار درخواست‌ها و صداهای مؤسسات و تشکل‌های قرآنی ـ مردمی نیست و نگاه آن‌ها به توسعه فعالیت‌های قرآنی و فرهنگی متأسفانه اقتصادی و سیاسی است واین متأسفانه ضربه‌های مهلکی به این پیکره می‌زند.
بنیاد امیرالمؤمنین(ع) ابرکوهوی با تأکید بر اینکه دغدغه اشاعه فرهنگ قرآنی را دارد ادامه داد: بیش از 25 سال در این عرصه کار کرده‌ام و حالا به حدی رسیده‌ام که حرف‌هایی برای گفتن دارم، اما حمایت از فعالیت‌های قرآنی بسیار ضعیف و در حد شعار است و مسئولان نیز اهتمام جدی برای حضور در برنامه‌های قرآنی ندارند. متأسفانه سیاست دولت‌ها که تغییر می‌کند به تبعیت از آن رویکرد دولت‌ها نیز تغییر می‌کند و این آسیب‌زاترین مورد برای فعالیت‌های قرآنی است. متأسفانه چون نگاه به فعالیت‌های قرآنی، نگاه اقتصادی است به ویژه در شرایط فعلی که بودجه‌ فعالیت‌های قرآنی کم است.

عزیزی با تأکید بر اینکه شعار بنیاد «بهترین جا برای بهترین‌ها» است، درباره فعالیت مؤسسه در فضای مجازی اظهار کرد: این مؤسسه دارای کانال و گروه‌های اطلاع‌رسانی در پیام‌رسان‌های تلگرام، ایتا، سروش و همچنین در شبکه اجتماعی اینستاگرام با عنوان @bonyadquran است که علاقه‌مندان برای دریافت اطلاع از دوره‌ها و فعالیت‌های مؤسسه می‌توانند عضو این کانال‌ها شوند.
بنیاد امیرالمؤمنین(ع) ابرکوه

بنیاد فرهنگی قرآن و عترت امیرالمؤمنین(ع) ابرکوه دارای افتخارات و رتبه‌هایی چون کسب عنوان مؤسسه قرآنی نمونه کشوری در بخش حفظ قرآن بزرگسالان در سال‌ها‌ی ۷۶- ۷۹- ۸۱، مؤسسه قرآنی نمونه کشوری در بخش حفظ قرآن نوجوانان زیر ۱۶ سال در سال ۸۳، کسب عنوان چهره برتر قرآنی کشور و مدیر نمونه مؤسسات قرآنی سراسر کشور توسط مجتبی عزیزی رئیس بنیاد فرهنگی قرآن و عترت ابرکوه در سال ۸۷، کسب عنوان «مهد قرآن» نمونه کشور در بین بیش از 14 هزار و 600 مهد کودک سراسر کشور در ارزیابی سازمان بهزیستی کشور در سال 89، در سال ۱۳۹۱کسب عنوان مؤسسه قرآنی نمونه کشور در حوزه آموزش در ارزیابی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 1391، یکی از بیست مؤسسه برتر کشور در سال ۹۲ در یازدهمین آزمون سراسری قرآن کریم از سوی اداره آموزش معاونت قرآن و عترت و... است.


انتهای پیام

نظر شما