شناسهٔ خبر: 34844101 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ظریف: جمعه در پاریس با ماکرون و لودریان دیدار می‌کنم

وزیر خارجه ایران گفت که روز جمعه در پاریس با ماکرون رئیس جمهور و لودریان وزیر خارجه فرانسه دیدار می‌کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان که در دومین مقصد سفرش به سه کشور اروپایی و در دومین مقصد این سفر ساعتی قبل وارد استکهلم شد، در مراسم شب عید سعید غدیر در جمع ایرانیان مقیم سوئد حضور یافت.

وی در این مراسم طی سخنانی درباره اینکه چقدر اینستکس را عملی می دانید؟ عنوان کرد:  اتفاقی که افتاده با تحریمهای آمریکا، آثار درازمدت قابل توجهی خواهد داشت نه به ایران بلکه برای روابط بین المللی. علتش هم این است که آمریکا از قدرت دلار استفاده افراطی می کند و استفاده افراطی از هر عامل قدرتی باعث کاهش قدرت می شود ولی در کوتاه مدت این چنین نیست. در کوتاه مدت، استفاده افراطی می کند و فشار آن به مردم ایران می آید. 

رئیس دستگاه دیپلماسی ادامه داد: الان شاهدید در معاملات بسیاری از کشورها دلار کم کم در حال حذف شدن است. مثلا روسیه و چین در معاملاتشان از ارز ملی استفاده می کنند.سال گذشته ۳۵ درصد معاملات ما با ترکیه با ارز ملی بود. 

وزیر خارجه بیان کرد: ممکن است اینستکس در کوتاه مدت برای ما درمان مشکلاتمان نباشد ولی این واقعیت را نشان می دهد که نزدیکترین متحدان آمریکا برای دور زدن آن یک سازوکار درست کردند. البته احساسم این است که اروپایی ها بیش از حد در این زمینه با تحریمها محافظه کاری می کنند.

وزیر خارجه با اشاره به تروریسم اقتصادی اظهار داشت: آمریکاییها رسما می گویند اگر مردم ایران می خواهند نان بخورند باید سیاستهایتان را عوض کنید. یعنی ارعاب برای رسیدن به اهداف سیاسی یعنی ترور. هدف این ترور هم مردم عادی ایران هستند.

ظریف گفت: حالا درست است اسم من را گذاشتند در فهرست تحریم ها،اما  الان خدمت شما در سوئد هستم، خیلی هم به من فشار نیامده است. یکشنبه با مقامات کویت دیدار کردم،  امروز در فنلاند با رئیس جمهور، وزیر خارجه و وزیر تجارت خارجی فنلاند ملاقات کردم،  فردا (سه شنبه) در سوئد با کلی وزرا دیدار  دارم و پنجشنبه با وزیر خارجه و نخست وزیر نروژ دیدار  خواهم کرد و جمعه  نیز وزیر خارجه و رئیس جمهور فرانسه را می بینم. هفته دیگر چین و بعدش به ژاپن می روم. تحریمهای آمریکا کاری به من ندارد ولی این مردم هستند که هدف تحریمها هستند.

وی گفت: هدف جنگ نظامی، نظامیان هستند ولی در تحریم، هدف مردم هستند و به همین خاطر باید به آن تروریسم اقتصادی گفت، نه تحریم.  

ظریف در ادامه بیان کرد: اینستکس مکانیسم خوبی است به شرط اینکه راه بیفتد. چند مشکل دارد باید داخل آن پولی برود و حتما باید پولی از نفت ایران وارد اینستکس شود. 

رئیس دستگاه دیپلماسی در  پاسخ به سوالی عنوان کرد: من همواره طرفدار گفتگوی منطقه ای بودم. ما باید برای روابط خوب با همسایگان تلاش کنیم. 

وزیر خارجه گفت: ایراد اصلی منطقه ما این است که فکر می کنند امنیت را باید از بیرون خرید.

وی گفت: هر همسایه ای که آماده باشد سفره ما به روی آنها باز است. 

 

نظر شما