شناسهٔ خبر: 34843824 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

همتی: وظیفه بانک مرکزی حفظ ارزش پول ملی است

گفت‌و‌گوی ویژه خبری امشب بیست و چهارم مردادماه با موضوع بررسی تازه‌های خرد و کلان اقتصاد برگزار شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، عبدالناصر همتی رئیس کل بانک مرکزی امشب ۲۸ مرداد ماه با حضور در برنامه گفتگوی ویژه خبری به بررسی تازه‌های خرد و کلان اقتصاد پرداخت.

همتی رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به وجود دو امضا بر روی اسکناس‌ها گفت: رئیس کل بانک مرکزی متولی پول در کشور است، امضای وزیر امور اقتصاد و دارایی بر روی اسکناس‌ها به نیابت از دولت است تا پول بتواند پشتوانه دولت را داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه برخی از کشور‌ها به سمت تک امضا شدن اسکناس‌ها پیش رفته اند افزود: از گذشته تا کنون اسکناس‌های ما ۲ امضای وزیر اقتصاد و امور دارایی و رئیس کل بانک مرکزی را داشته است، این دو مقام می‌توانند به تقویت پول ملی کمک کنند البته دلایل مختلفی برای کاهش یا افزایش نرخ وجود دارد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به نقش بانک مرکزی و عملکرد تسهیلات دهی به بخش تولید گفت: در اقتصاد تورم به خاطر تحریم بی‌سابقه اتفاق افتاد به طوریکه اختلالاتی را در بخش‌های مختلف اقتصادی کشور شاهد شدیم، اما تمام تلاشمان بر فائق شدن بود به طوریکه ثبات نسبی بر اقتصاد حاکم شده است.

همتی با اشاره به اینکه از سال گذشته نرخ ارز را کنترل کرده ایم ادامه داد: پول ملی را تقویت کردیم و از تولید پشتیبانی به عمل آمد لذا ما به دنبال رونق تولید هستیم، لذا عملکرد وزارتخانه‌های ذیربط در خصوص تورم و حمایت از تولید خوب بوده است

 وی با اشاره به اینکه ماهانه بانک‌ها ۵۰ هزار میلیارد تسهیلات می‌دهند افزود: ۳۰ درصد تسهیلات مربوط به صنعت، ۱۲ مربوط به بخش مسکن و ۱۰ درصد مربوط به بخش کشاورزی می‌شود بنابراین ۵۵ تا ۶۰ درصد منابع صرف بخش‌های تولیدی می‌شود

همتی با اشاره به اینکه باید تسهیلات بخش صنعت و مسکن را افزایش دهیم ادامه داد: تسهیلات بخش صنعت باید بیشتر از ۳۰ درصد و بخش مسکن نیز در سال جاری به ۲۰ درصد برسد تا چرخه تولید در کشور به راه بیفتد.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به این که همراهی بانک مرکزی در چاپ پول نیست گفت: منابع ما محدود است لذا از اول سال تاکنون ۸ هزار میلیارد تومان در راستای کمک به سیل زدگان تکلیف و ۷ هزار و ۸۰۰ میلیارد نیز برای خرید تضمینی گندم در نظر گرفته شده است و سوی دیگر نیز امسال ۵۰ هزار میلیارد تعهدات قرض الحسنه داریم.

وی تصریح کرد: بانک مرکزی در یک فشار دو طرف قرار گرفته است، در خبر‌ها و گزارشات کارشناسان گفته می‌شود که مسئول اصلی ثبات قیمت بانک مرکزی است و همه می‌گویند اگر بانک مرکزی کمک کند رونق صورت می‌گیرد در حالی است که باید بهره‌وری کار را بالا برد.

همتی با اشاره به اینکه اولین وظیفه بانک مرکزی حفظ ثبات قیمت و حفظ ارزش پول ملی است خاطرنشان کرد: باید برای محصولات تقاضا ایجاد شود تا بتوانیم به رونق تولید کمک کنیم، طرحی در کمیته نقدینگی بانک مرکزی در حال نهایی شدن است لذا در یک مرحله دیگر می‌توانیم کمک کنیم بدون اینکه پول تورمی ایجاد شود.

وی با اشاره به اینکه ما به طور جدی به دنبال حل مشکلات نقدینگی واحد‌های تولیدی هستیم عنوان کرد: خوشبختانه ثبات در بازار‌های مختلف ایجاد شده است، رونق تولید ایجاد شده و به تدریج مشکلات را حل می‌کنیم بنابراین بانک‌ها باید اولویت فعلی را به سرمایه در گردش بدهند. 

همتی با اشاره به وضعیت نیمه دوم سال گذشته گفت: دشمنان کشور به سختی آمده بودند که اساس نظام را به هم بریزم، اما در این هدف شان شکست خوردند الان در مسیر‌ی قرار داریم که شاخص‌های کلان اقتصادی رو به بهبود است، نرخ ارز نسبت به ۹ ماه گذشته ۴۰ درصد تقویت شده است این در حالی است که نرخ ارز در اردیبهشت ۱۴۵۰۰ تومان بود، اما اکنون به ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است لذا در بازار آزاد در طی سه ماه گذشته شاهد کنترل ۱۸ درصدی نرخ ارز بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه ثبات برای ما مهم است گفت: سرمایه‌گذاران و کارآفرینان باید نسبت به آینده بتوانند برنامه‌ریزی کنند، نوسانات زیاد نرخ ارز به نفع اقتصاد و تولید نیست لذا سعی می‌کنیم کمتر نوسان داشته باشیم و دخالت ما به عنوان عرضه و تقاضا است.

رئیس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه باید بتوانیم تقاضا‌های کاذب و سفته‌بازی را محدود کنیم افزود: ما به دنبال صادرات غیرنفتی هستیم به طوری که در پنج ماه اول سال، عرضه صادرکنندگان غیرنفتی روان شده است، ظرف ۴ ماه گذشته تورم نقطه به نقطه و ماهانه کاهنده شده است لذا شاهد ثبات در اقتصاد هستیم به طوری که شتابی که تورم در پیش گرفته بود الان کاهش یافته است.

همتی با اشاره به اینکه تورم نقطه به نقطه در حال بالا رفتن بود به طوری که در تیر ماه متوقف شد و الان به سمت پایین هدایت شده است افزود: تورم به اقشار متوسط و کسانی که حقوق ثابت دریافت می‌کنند فشار بیشتری را وارد کرده است لذا تمام تلاش ما بر این است که وضع بدتر نشود، اگر خداوند کمک کند انشاالله به تدریج رونق را اعاده خواهیم کرد و سال خوبی را از نظر شاخص‌ها خواهیم داشت.

وی تصریح کرد: کاهش درآمد‌های نفتی در آبان و آذرماه سبب ایجادشوک و کاهش درآمد ملی شد، در بخش غیر نفتی مرتبط با کارگاه‌های صنعتی جالب است بدانیم رشد کارگاه‌های بزرگ صنعتی سال گذشته ۸ و نیم درصد منفی شده بود، کارگاه‌های بزرگ صنعتی کارگاه‌هایی هستند که بیش از ۱۰۰ نفر در آن‌ها اشتغال دارند.

همتی با اشاره به اینکه در کارگاه‌های بزرگ صنعتی ۵۵ درصد کاهش رشد فقط مربوط به صنایع اتومبیل سازی می‌شود گفت: علت این است که شوک بدی در بخش خودروسازی ایجاد شد و ما به عنوان بانک مرکزی و سمت به عنوان متولی به داد آن‌ها رسیدیم و ۴۰ هزار میلیارد ریال به قطعه‌سازان تزریق کردیم و همان حرکت باعث شد تا آن‌ها شتاب بگیرند و تولید خودرو اعاده شود.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به اینکه با مدیریت تورم و بازار در ماه‌های گذشته، تورم ماهانه و نقطه به نقطه کاهنده شده بدان معنا که رشد و افزایش تورم کاهش یافته و مفهومش آن نیست که تورم نداریم گفت: در اسفند ۹۷ با نرخ رشد ۵ درصد‌ی ماهانه تورم مواجه بودیم که درحال حاضر نرخ تورم به زیر ۲ درصد ماهانه رسیده است، رکود و تورم هر دو مهم است، اما رکود آسیب رسان‌تر است ما باید از بیکاری جلوگیری کنیم در سه ماهه اول امسال نرخ نیروی شاغل کشور ۲۴ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر بود که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲۰ هزار شاغل اضافه شده که البته بخش عمده این رقم هم به طرح ایجاد اشتغال روستایی مربوط می‌شود.

همتی با بیان اینکه سال ۹۷ حدود یک میلیون پرونده وام ازدواج تخصیص یافت ادامه داد:در پنج ماهه نخست امسال ۳۰۰ هزار پرونده وام ازدواج تشکیل و پرداخت شد و حدود ۱۲۰ هزار پرونده هم در شرف دریافت وام هستندو ۸۰ هزار پرونده هم در نوبت به سر می‌برد لذا در این بین مشکل به مصوبه مجلس مبنی بر وجود یک ضامن معتبر مربوط می‌شود.

آقای همتی افزود: خواهش من از همکارانم در ۲۰ هزار شعبه بانکی در کشور این است که وام ازدواج را با یک ضامن تخصیص دهند و سخت گیری نکنند.

وی با اشاره به رکود در بخش مسکن اضافه کرد: تصمیم گرفتیم وام را به ساخت قابل انتقال تخصیص دهیم در حال حاضر اینکه افزایش قیمت دربازار مسکن دیده نمی‌شود بدان معنی است که تورم رو به کاهش است، باید نرخ مسکن کاهش پیدا کند و لذا باید از هر اقدامی که به رشد بی رویه نقدینگی کمک می‌کند اجتناب کنیم رشد ۲۴ درصدی نقدینگی، غیر منطقی است، نسبت به ماه گدشته معاملات بخش مسکن ۳۲ درصد کاهش یافته است و در ۲۷ روز گذشته ۳ هزار معامله داشتیم.

رییس کل بانک مرکزی در ادامه برنامه با اشاره به بازار متشکل ارزی گفت: در تلاش هستیم که چنین بازاری راه بیفتد، اما هر چه پیش رفتیم به پیچیدگی‌های بیشتری برخوردیم در این سیستم حداقل باید پنج بانک فعالیت داشته باشند که گاه مشاهده می‌شود شبکه نرم افزاری یک بانک با شبکه ارزی همخوان نیست.

همتی با اشاره به ارز و نقدینگی تامین کالا‌های اساسی افزود: در این خصوص مشکلی وجود ندارد در حال حاضر ۹۰ میلیون تن کالا در بندر امام (ره) مانده این در حالی است که امسال نسبت به سال ۹۷ واردات کشور ۶۲ درصد افزایش یافت از آغاز امسال تاکنون ۶۲ میلیارد دلار برای دارو و کالا‌های اساسی تخصیص داده ایم البته بخشی از این تامین ارز به صورت ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و بخشی هم نیمایی صورت گرفت، در کشور نباید قیمت این اقلام افزایش داشته باشد البته از ذخایر استراتژیکی هم برخورداریم که برای روز مبادا برقرار و تامین است.

وی عنوان کرد:حدود ۱۴۹ میلیارد دلار تامین برای واردات صورت گرفته در شرایطی که سخت‌ترین تحریم هنوز برقرار است و بسیاری کشور‌ها از ترس آمریکا شبکه‌های بانکی ما را مختل کرده اند و نمی‌گذارند گردش مالی داشته باشیم.

رییس کل بانک مرکزی با اشاره به کاهش ۳۱ هزار میلیارد تومانی بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی گفت: بابت نرخ سودی که به بدهی دولت به بانک‌ها وجود دارد، اختلاف نظر وجود دارد که قرار است با برخی دوستان جلسه بگذاریم و بدهی دولت به بانک‌ها را معین کنیم.

وی با بیان اینکه با کاهش درآمد‌های نفتی دولت بر آنیم که از دیگر بخش‌ها این کاستی جبران شود اگر هم جبران نشود تمهیداتی اندیشیده شده که این کسری بودجه کمترین آسیب را به بانک مرکزی و پایه پولی وارد کند خاطرنشان کرد: یکی از این راهکارها، کاهش سقف بودجه است که با کاهش ۶۲ هزار میلیارد تومانی همراه شد البته حق برداشتی هم به صورت مشروط صادر شد که در موقع اضطرار بتوانیم از پس انداز و ذخیره ۱۲ درصدی درآمد نفتی در مواقع لزوم و ضرورت برداشت شود.

وی عنوان کرد: کمترین بدهی خارجی را در میان کشور‌ها داریم، اواخر سال ۹۶ بدهی کشورمان به خارج از کشور ۱۲ میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلار بود که در حال حاضر این رقم به ۹/۵ میلیارد دلار کاهش یافته است، برای بدهکاران بانکی هم برنامه‌هایی در نظر گرفته شده، برای هفت دانه درشت نامه‌ای نوشته شد که جهت رسیدگی به مراجع قضایی ارجاع شده است، بدهی هر کدام از این هفت نفر حدود هزار، دو هزار و یا سه هزار میلیارد تومان است به طور جدی به دنبال پرونده این بدهکاران هستیم.

همتی با اشاره به اینستکس ادامه داد: حرف ما این است که اگر غربی‌ها در این خصوص جدی و مصمم هستند باید در حدی که به درآمد‌های نفتی ما لطمه وارد شده در این جریان پول جاری کنند یا اینکه نفت ایران را پیش خرید کنند اگر اروپایی‌ها خواهان حفظ و اجرای برجام هستند باید تعهداتشان را اجرایی و اعتبار خواسته شده ما را تامین کنند در واقع رقم‌های بیان شده اروپایی‌ها برای ما اهمیت ندارد اینستکس باید شامل کالا‌های تحریمی هم باشد.

رئیس کل بانک مرکزی  با اشاره به اموال و مستغلات مازاد بانک‌ها افزود: طبق مصوبات قانونی هر بانکی که دارای اموال مازاد باشد باید مالیات معین را پرداخت کند، به تازگی هم بخشنامه کرده ایم هر بانکی که به مصوبات عمل نکند در صلاحیت مدیران آن تجدید نظر خواهیم کرد، به طور جدی به دنبال اصلاح نظام بانکی هستیم.

انتهای پیام/

نظر شما