شناسهٔ خبر: 34839161 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: فارس | لینک خبر

اصفهان میزبان چهل‌و‌دومین رقابت سراسری قرآن کریم

مسؤول بنیاد مسابقات قرآن کشور گفت: مرحله نهایی چهل‌و‌دومین دوره مسابقات سراسری قرآن مهرماه امسال به میزبانی اصفهان برگزار خواهد شد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، حجت‌الاسلام علی مقنی پیش از ظهر امروز در نشست خبری چهل‌و‌دومین دوره مسابقات کشوری قرآن اظهار کرد: مرحله نهایی چهل و دومین دوره مسابقات سراسری قرآن مهرماه امسال به میزبانی اصفهان برگزار خواهد شد.

دبیر بنیاد مسابقات سراسری قرآن کریم ادامه داد: مرحله شهرستانی این مسابقات فروردین و اردیبهشت‌ماه امسال و مرحله استانی تیرماه برگزار شده است، مرحله مقدماتی کشوری در بخش آوایی دهم مرداد در قم شروع شده و تا 30 مرداد ادامه خواهد یافت، بخش معارفی مسابقات نیز دوم تا هشتم شهریور در قم برگزار خواهد شد.

معاون تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: مرحله نهایی مسابقات در بخش برادران از 6 تا 11 مهر و رقابت‌های خواهران 12 تا 19 مهر در اصفهان برگزار خواهد شد.

وی افزود: بخش آوایی این دوره از مسابقات در رشته‌های حفظ 10 جزء، حفظ 20 جزء و حفظ کل قرآن کریم، قرائت تحقیق و ترتیل، هم‌سُرایی و هم‌خوانی، دعا و اذان برگزار خواهد شد و درمجموع 57 داور در بخش برادران و 25 داور در بخش خواهران به داوری رقابت‌ها می‌پردازند.

مقنی بیان کرد: در مجموع بخش‌های آوایی و معارفی 530 شرکت‌کننده برادر و 410 شرکت‌کننده خواهر در رقابت‌های مرحله استانی به مقدماتی کشوری شرکت کرده‌اند.

دبیر بنیاد مسابقات سراسری قرآن کریم در تشریح تفاوت‌های این دوره از مسابقات عنوان کرد: امسال تنها فینالیست‌ها به اصفهان می‌آیند و دیگر مسابقات تا نیمه‌شب طول نمی‌کشد، سطح فنی مسابقات بالاتر رفته چون سنجه‌های بیشتری لحاظ کرده‌ایم و این باعث می‌شود شرکت‌کنندگان با آمادگی بیشتری در مسابقات حاضر شوند.

معاون تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه اضافه کرد: قبلاً رقابت‌ها از 8 صبح تا 12 شب طول می‌کشید و چه از لحاظ پخش تلویزیونی و چه برای شرکت‌کنندگان خسته‌کننده می‌شد اما امسال سعی کردیم الگوها را به نمایش بگذاریم و در پخش تلویزیونی از شرکت‌کنندگان درباره زندگی آن‌ها بپرسیم تا در جامعه دیده شوند.

وی اظهار کرد: سطح فنی مسابقات کشوری قرآن از مسابقات بین‌المللی بالاتر است، البته اطلاع‌رسانی و پوشش رسانه‌ای در مسابقات بین‌المللی بهتر انجام می‌شود که تلاش کرده‌ایم اطلاع‌رسانی بهتری نسبت به ادوار گذشته انجام دهیم.

مسابقات سراسری قرآن آبروی جمهوری اسلامی است

مقنی ادامه داد: مسابقات سراسری قرآن آبروی جمهوری اسلامی است، چند سال است آرم سازمان اوقاف را حذف کرده‌ایم تا بگوییم مسابقات متعلق به همه است و شایسته نیست که مسؤولی بگوید چون به من تریبون ندادند شرکت نمی‌کنم.

دبیر بنیاد مسابقات سراسری قرآن کریم در تشریح امتیازات این مسابقات تصریح کرد: برگزیدگان برادر این رقابت‌ها به 15 مسابقه بین‌المللی فرستاده می‌شوند و بنیاد ملی نخبگان نیز تسهیلاتی مانند تحصیل رایگان در دانشگاه، امتیازات سربازی و کمک‌های مالی برای ممتازان مسابقات کشوری و بین‌المللی در نظر گرفته است.

استان اصفهان مهد تربیت حافظان قرآن

معاون تبلیغ و ترویج فرهنگ قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه تأکید کرد: استان اصفهان در حفظ قرآن کریم در کشور شاخص است و رتبه اول حفظ کل خواهران و برادران در این مسابقات متعلق به این استان بوده است.

وی در تشریح چگونگی انتخاب اصفهان برای میزبانی چهل و دومین دوره این رقابت‌ها یادآور شد: میزبانی اصفهان از دو سال قبل و با اعلام آمادگی از سوی مسؤولان استانی پس از بررسی در سازمان اوقاف مشخص شده و مشهد و تهران به ترتیب میزبان دوره‌های بعد مسابقات هستند.

مقنی در پایان با اشاره به مهجور بودن قرآن در خانواده‌ها تصریح کرد: قرآن برای مردم مسأله نیست و اگر مسابقات تعطیل شود کسی پیگیر برگزاری نخواهد شد، بسیاری از دانشجویان دکتری در روخوانی قرآن مشکل دارند و این درباره حوزه علمیه هم صادق است.

انتهای پیام/63113/ا 30/

نظر شما