شناسهٔ خبر: 34839097 - سرویس اقتصادی
نسخه قابل چاپ منبع: مسیر اقتصاد | لینک خبر

دستاوردهای جاده ابریشم جدید در سال ۲۰۱۸

تجارت ۶۴۰۰ میلیارد دلاری چین با کشورهای همکار در جاده ابریشم

تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی کشور چین توانست ۶۰ کشور جدید را به جمع همکاران رسمی خود در پروژه جاده ابریشم جدید اضافه نماید و به این ترتیب اکنون بیش از ۱۲۲ کشور جهان و ۲۹ نهاد بین‌المللی، به طور رسمی قراردادهایی را در قالب این پروژه با کشور چین منعقد نموده‌اند. از زمان شروع به کار پروژه جاده ابریشم جدید در سال ۲۰۱۳ تا انتهای سال ۲۰۱۸، حجم تجارت دوجانبه چین با کشورهای همکار در این پروژه، در مجموع از ۶۴۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است.

صاحب‌خبر -

به گزارش مقاومتی نیوز دولت چین از سال ۲۰۱۳ میلادی پروژه جاده ابریشم جدید را با عنوان رسمی «ایده یک کمربند یک جاده» در دستور کار قرار داد و در طول ۶ سال اخیر دستاوردهای قابل توجهی را در قالب این ابرپروژه اقتصادی به دست آورده است.

هدف اصلی این پروژه ایجاد مسیرهای ارتباطی زمینی و دریایی از چین به بسیاری از کشورهای آسیایی، اروپایی و آفریقایی بوده است؛ که در نهایت علاوه بر سرمایه‌گذاری گسترده در زیرساخت‌های کشورهای همراه در پروژه، روابط اقتصادی و تجاری چین با این کشورها توسعه یابد.

دستاوردهای جاده ابریشم چین در سال ۲۰۱۸

تنها در سال ۲۰۱۸ میلادی کشور چین توانست ۶۰ کشور جدید از جمله نیوزلند، اتریش، قزاقستان و آفریقای جنوبی را به جمع همکاران رسمی خود در پروژه جاده ابریشم جدید اضافه نماید. به این ترتیب اکنون بیش از ۱۲۲ کشور جهان و ۲۹ نهاد بین‌المللی، به طور رسمی قراردادهایی را در قالب جاده ابریشم با کشور چین منعقد نموده‌اند.

ساخت و توسعه بنادر، خطوط ریلی، بزرگراه‌ها، نیروگاه‌های تولید برق، پروژه‌های هواپیمایی، پروژه‌های مخابراتی و دیگر زیرساخت‌های لازم برای توسعه کشورها، مهمترین برنامه‌های تعریف شده در قالب جاده ابریشم جدید است.

نکته مهم در این زمینه توجه ویژه چین به تقویت روابط تجاری از مسیرهای دریایی است؛ به طوریکه اکنون بنادر چین با بنادر بیش از ۲۰۰ کشور جهان ارتباط برقرار نموده‌اند و با بیش از ۶۰۰ بندر مهم و بزرگ بین‌المللی  مسیر دریایی تعریف کرده‌اند.

تجارت ۶۴۰۰ میلیارد دلاری چین با کشورهای همکار در جاده ابریشم

از زمان شروع به کار پروژه جاده ابریشم جدید در سال ۲۰۱۳ میلادی تا انتهای سال ۲۰۱۸ میلادی، حجم تجارت دوجانبه چین با کشورهای همکار در این پروژه، در مجموع از ۶۴۰۰ میلیارد دلار فراتر رفته است. همچنین احداث بیش از ۸۰ منطقه تجاری و اقتصادی ویژه و ایجاد بیش از ۲۴۴ هزار فرصت شغلی جدید در کشورهای همکار چین، از جمله دستاوردهای افزایش تبادلات تجاری چین با این کشورها عنوان شده‌است.

در این مدت همچنین کشور چین بیش از ۸۰ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی در کشورهای همکار در پروژه جاده ابریشم جدید انجام داده است.

توسعه روش‌های تأمین مالی پروژه‌ها

توسعه روش‌های تأمین مالی پروژه‌ها از دیگر دستاوردهای چین در قالب پروژه جاده ابریشم بوده‌است. به طور خاص چین علاوه بر تأسیس بانک سرمایه‌گذاری زیرساخت آسیا، با سرمایه‌ای ۴۰ میلیارد دلاری صندوقی مخصوص تأمین مالی پروژه‌های جاده ابریشم راه‌اندازی کرد و درادامه ۱۵ میلیارد دلار دیگر به سرمایه‌های این صندوق اضافه نمود.

تا کنون بیش از ۱۹ پروژه اقتصادی بزرگ در قالب جاده ابریشم جدید، با کمک سرمایه‌های این صندوق تأمین مالی شده است و انتظار می‌رود در آینده سهم آن از تأمین مالی پروژه‌ها توسعه یابد.

افزایش ۷۰۰ برابری تبادلات ریلی چین در قالب جاده ابریشم جدید

به طور خاص یکی از مهم‌ترین دستاوردهای پروژه جاده ابریشم جدید، تقویت روابط تجاری و اقتصادی چین با کشورهای غرب آسیا و قاره اروپا از طریق مسیرهای ریلی بوده است.

بر اساس آمار در سال ۲۰۱۱ تنها ۱۷ حمل و نقل تجاری از طریق مسیرهای ریلی بین چین و اروپا انجام شده که مجموع مبادلات آن در حدود ۶۰۰ میلیون دلار بوده است. اما این آمار به دلیل توسعه پروژه جاده ابریشم جدید، در سال ۲۰۱۸ میلادی به بیش از ۱۲ هزار سفر با حجم تجاری بیش از ۱۶ میلیارد دلار افزایش یافته است؛ که نشان از افزایش ۷۰۰ برابری تعداد سفرهای تجاری و افزایش ۲۶ برابری حجم تجارت از مسیر خطوط ریلی دارد.

افزایش مسافرت گردشگری از دیگر نتایج توسعه خطوط ارتباطی بین چین و دیگر کشورهای جهان در قالب جاده ابریشم جدید بوده است؛ به طوریکه در سال ۲۰۱۷ بیش از ۶۰ میلیون سفر بین چین و کشورهای همکار در این پروژه صورت گرفته که در مقایسه با سال ۲۰۱۲ بیش از ۲ برابر شده است.

منبع: شینهوا yon.ir/hDDaB

انتهای پیام/ اقتصاد بین الملل

نظر شما