شناسهٔ خبر: 34839034 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

پارلمان اردن خواستار اخراج سفیر رژیم صهیونیستی از امان شد

تهران-ایرنا- نمایندگان پارلمان اردن روز دوشنبه ضمن تشکیل جلسه فوری برای بررسی تجاوزهای اخیر رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی، خواستار اخراج سفیر تل آویو از امان و فراخواندن سفیر اردن از تل آویو شدند.

صاحب‌خبر -

روزنامه اردنی "الرای" نوشت، پارلمان اردن امروز برای بررسی تجاوزهای مستمر صهیونسیت ها به مسجد الاقصی و اتخاذ اقدامات لازم برای مقابله با آن جلسه فوری تشکیل داد که در آن عمر الرزار نخست وزیر و هیات دولت نیز حضور داشتند.

پارلمان از کابینه خواست تمام تلاش خود را در همه محافل بین المللی به کار گیرد تا وضعیت قانونی حاکم بر قدس حفظ شود.

نمایندگان اردن همچنین از اتحادیه عرب و شورای امنیت سازمان ملل خواستند مانع تجاوزهای صهیونیست ها به مسجد الاقصی و مقدسات مسلمانان شوند و اقدامات لازم را برای حمایت از مردم فلسطین انجام دهند.

نمایندگان اردن از کابینه نیز خواستند که جزئیات طرح موسوم به "معامله قرن" را اعلام و اقدامات لازم را در برابر آن اتخاذ کنند. همچنین ضمن تاکید بر حاکمیت اردن بر دو منطقه "الغمر و الباقوره"، همه انواع عادی سازی روابط با صهیونیست ها را محکوم کند.

عاطف الطراونه رئیس پارلمان اردن در این جلسه گفت که توافق "وادی عربه" اکنون در کمیسون قضایی پارلمان در حال بررسی است و موضوع توافقنامه گاز میان امان و تل آویو، نیز به زودی در کمیسون قضایی پارلمان مطرح می شود و اقدامات لازم درباره آن اتخاذ خواهد شد.

عمر الرزاز نخست وزیر اردن نیز تاکید کرد که اردن با مسئله تجاوزهای اخیر اسرائیل به مسجد الاقصی به عنوان یک مسئله ملی و مهینی برخورد می کند از این رو لازم است که همه ما برای حفظ مقدسات اسلامی و مسیحی در قدس موضع واحد و ملی اتخاذ کنیم.

وی بر ادامه تلاش های قانونی و دیپلماتیک دولت برای حفظ وضعیت تاریخی و قانونی مسجد الاقصی تاکید کرد.

الرزاز همچنین مخالفت اردن را با تصمیم صهیونیست ها برای بستن مصلی "باب الرحمه" در مسجد الاقصی اعلام کرد.

این در حالی است که  وزارت خارجه اردن روز یکشنبه نیز در اعتراض به تجاوزهای اخیر رژیم صهیونیستی به مسجد الاقصی و تأکید بر توقف فوری اقدامات تحریک آمیز این رژیم علیه این مکان مقدس، سفیر تل آویو در امان را احضار کرد.

اردن از رژیم تل آویو خواست که هرچه سریعتر به تجاوزها و اقدامات هدفمندش برای تغییر وضع تاریخی و قانونی مسجد الاقصی پایان دهد.

بر اساس گزارش رسانه های فلسطینی، صهیونیست ها در روزهای اخیر به ویژه در روز عید قربان قصد داشتند به مسجد الاقصی یورش ببرند.

قدس شرقی و اماکن مقدسه در کرانه باختری رود اردن تا سال 1967 میلادی تحت حاکمیت اردن هاشمی قرار داشت اما صهیونیست ها این منطقه را در این سال اشغال کردند که  از آن تاریخ اداره و نظارت بر اماکن اسلامی در شهر قدس بر عهده وزارت اوقاف و امور دینی اردن گذاشته شده است.

نظر شما