شناسهٔ خبر: 34838507 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: ایکنا | لینک خبر

بازتاب عید غدیر در صفحات معارفی رسانه‌ها

گروه فعالیت‌های قرآنی ــ صفحات معارفی رسانه‌ها امروز بیش از هر موضوع دیگری به مناسبت عید غدیر پرداخته‌اند، انتشار گفت‌وگو، گزارش و یادداشت‌هایی با موضوع عید غدیر و همچنین اعمال ویژه این روز و انتشار مولودی‌های ویژه عید غدیر از جمله مطالب منتشر شده در این صفحات است.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایکنا؛‌ امروز 28 مردادماه صفحات معارفی رسانه‌ها به فاصله یک روز تا عید غدیر به استقبال این مناسبت مذهبی رفته و به انتشار مطالبی با محوریت این مناسبت پرداخته‌اند. در ادامه رویدادهای قرآنی صفحات معارفی رسانه‌ها از نظر مخاطبان می‌گذرد.
فارس
صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس امروز 28 مردادماه، 10 مطلب خبری و معارفی را بر روی خروجی قرار داده است که عمده آنها با محوریت عید غدیر خم منتشر شده است. «آوای غدیر و نادعلی دواثر از گروه الغدیر تهران در وصف امام علی(ع)+صوت»، «چرا باید عید غدیر را با شکوه برگزار کرد؟/ آیه‌ای که حقانیت غدیر را اثبات می‌کند» و «برگزاری جشن‌های عید غدیر خم در حرم کریمه اهل بیت (س)+جزئیات» از جمله این خبرها هستند.
فارس همچنین به انتشار نشانی هیئاتی که در روز عید غدیر خم برنامه دارند پرداخته و در مطلب دیگری از آزادی ۲۸۰ زندانی جرائم غیرعمد با همت سازمان اوقاف و امور خیریه در روز عید غدیر خبر داده است.
«پیچیده‌ترین آلزایمر تاریخ بشریت/ تبعات ویرانگر فراموشی «غدیر» چه بود؟» عنوان یکی از گزارش‌های این خبرگزاری است که با موضوع غدیر بر خروجی قرار گرفته است. در بخشی از این گزارش می‌خوانیم:‌ «اگر با نگاهی ساده ولی منصفانه به وقایع و اتفاقاتی که بعد از فراموشی غدیر رخ داد، نگریسته شود، به خوبی می‌توان فتنه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی که جامعه اسلامی با آن دست به گریبان شد را مرتبط با این موضوع دید. فتنه‌هایی که تا قرن‌ها پیروان واقعی پیامبر اکرم(ص) را در یک سرکوب وحشتناک و غیرانسانی تحت فشار قرار داد و آثاری نامطلوب را پیش آورد که در اینجا به ۳ مورد از آن فجایع اشاره خواهیم داشت».
فارس در بین خبرهای امروز خود دو خبر از نشست «مسجدالاقصی در تقدیر الهی» با عناوین «مسجد‌الاقصی در تاریخ اسلام اثر داشته و در تحولات آخر‌الزمان هم مؤثر است» و «جایگاه ویژه مسجدالاقصی در اسلام/ قداست قدس براساس آیات قرآن» منتشر کرده است. این نشست صبح امروز دوشنبه ۲۸ مردادماه به مناسبت فرارسیدن روز جهانی مسجد با حضور «حسین رویوران» رئیس کمیسیون سیاسی جمعیت دفاع از مردم فلسطین، حجت‌الاسلام ذاکر معاون فرهنگی و اجتماعی مرکز رسیدگی به امور مساجد و «خالد قدومی» نماینده حماس در ایران برگزار شده است.
تلاوت ترتیل صفحه ۱۲۳ قرآن شامل آیات ۹۰ تا ۹۵ سوره مبارکه انعام با صدای «مصطفی اسماعیل» و همچنین اهمیت غدیر از دیدگاه مراجع عظم‌الشأن عالم تشیع از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه قرآن و فعالیت‌های دینی خبرگزاری فارس در روز 28 مردادماه است.
تسنیم
خبرگزاری تسنیم نیز در صفحه قرآن و عترت بیش از هر موضوع دیگری به منسابت عید غدیر پرداخته است که گفت‌وگو با حجت‌الاسلام «محمدجواد مروّجی طبسی» استاد برجسته حوزه علمیه قم یکی از این مطالب است. این استاد حوزه علمیه قم در بخشی از صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه زایش فرقه‌های منحرف اسلامی تا ایجاد داعش تبعه رویگردانی از پیام غدیر است، گفته است: «اگر به پیام غدیر عمل می‌شد، آسیبی که پس از رحلت رسول اکرم(ص) به امت اسلام رسید، هیچ گاه وارد نمی‌شد، اگر به پیام غدیر عمل می‌شد، مردم تحت لوای ولایت امیرالمؤمنین(ع) مسیر فوز و رستگاری را طی می‌کردند، همچنان که جابر بن عبدالله انصاری نقل می‌کند نزد رسول خدا نشسته بودیم که امیرالمؤمنین(ع)‌ وارد شد. هنگامی که نگاه ایشان به امام(ع) افتاد رو به سوی کعبه کرد و فرمود به پروردگار این خانه سوگند که «إِنَّ هَذَا وَ شِیعَتَهُ‏ هُمُ الْفَائِزُونَ‏ یَوْمَ الْقِیَامَة؛ این (علی (ع)) و شیعیانش در روز قیامت رستگارند»».
«اعمال روز عید غدیر»، «ثواب روزه عید غدیر»، «از شعر جدید قاسم صرافان در وصف امیرمومنان تا غزلی که ۱۴ سال پیش در محضر رهبری خوانده شده بود» و یادداشتی در مورد ولایت فقیه به قلم «داود عامری» از دیگر مطالب منتشر شده در صفحه دین، قرآن و اندیشه خبرگزاری تسنیم در روز 28 مردادماه است.
تسنیم همچنین از مراسم رونمایی از مستند سینمایی «تئوریسین خشونت» که امروز در سازمان هنری رسانه‌ای اوج برگزار شد، نیز گزارشی منتشر کرده است. این مستند به کارگردانی «محسن کوقان» و تهیه‌کنندگی «مهدی مطهر» تولید شده و به روایت زندگی و اندیشه «سیداحمد فردید» می‌پردازد.
این خبرگزاری همچنین از برگزاری هفدهمین اجلاس روز جهانی مسجد خبر داده و برنامه‌های این روز را منتشر کرده است. هفدمین اجلاس روز جهانی مسجد ۳۰ مرداد ماه در سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی برگزار می‌شود. این اجلاس با سخنرانی آیت‌الله «محسن اراکی» دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با حضور ائمه جماعات مساجد استان تهران برگزار می‌شود.
ایسنا
خبرگزاری دانشجویان ایران نیز همچون دیگر خبرگزاری‌های کشور بیش از هر موضوع دیگری به عید غدیر و برنامه‌های این روز پرداخته است. این خبرگزاری در یکی از خبرهای خود به برگزاری جشن ولایت در امامزادگان، مساجد و هیئات مذهبی اشاره کرده و در ادامه از برگزاری اجتماع 10 هزار نفری بیعت با ولایت در مسجد جامع بندرعباس خبر داده است.
ایسنا همچنین به صحبت‌های مسئول امور استان‌های سازمان اوقاف و امور خیریه در مراسم تکریم و معارفه مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان کرمان پرداخته است. حجت‌الاسلام و المسلمین «حسین روحانی‌نژاد» در این مراسم با تأکید بر اینکه اعتماد عمومی باید به اوقاف افزایش پیدا کند، زیرا هر چه اعتماد افزایش یابد می‌توانیم در رابطه با وقف گام‌های بلندی برداریم، گفته است:‌ «مسئله وقف نیاز به تلاش جمعی دارد و تنها وظیفه سازمان اوقاف و امور خیریه نیست. همه آحاد ملت و به ویژه مبلغان و صاحبان قلم و تریبون باید به این سنت حسنه ای که در اسلام وجود دارد و اسلام اینقدر انفاق را تاکید و توصیه کرده، بپردازند».
انتشار صحبت‌های رئیس موسسه پژوهشی حکمت و فلسفه ایران در آیین معرفی «درسنامه غنا و موسیقی؛ متن درس خارج فقه حضرت آیت‌الله خامنه‌ای» از دیگر مطالب منتشر شده در خبرگزاری دانشجویان ایران است. حجت‌الاسلام‌ والمسلمین عبدالحسین خسروپناه در بخشی از صحبت‌های خود پیرامون این درسنامه گفته است: «درسنامه حاضر حاصل ۷۵ جلسه درس خارج فقه است که در سال‌های ۸۷ و ۸۸ گفته شده و این درس‌ها از حالت گفتاری به نوشتاری درآمده، حیطه‌بندی و عنوان‌بندی شده و اگر چیزی بر فرمایشات مقام معظم رهبری افزوده شده، در بین دو قلاب قرار داده شده است. همچنین احادیث اخلاقی که ایشان مقیدند و در آغاز درس بیان می‌کنند، در این کتاب نیامده و البته ماخذ اقوال هم در پاورقی و پانوشت اضافه شده است».
«موتور محرک انقلاب، جوان‌ها هستند»، «واکنش آیت‌الله رشاد به مشاجره‌ کلامی اخیر»، «واکنش آستان قدس به خواسته آموزش و پرورش» و «تشکل‌های مردم نهاد قرآنی در کشور مظلوم واقع شده‌اند» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران است.
باشگاه خبرنگاران جوان
صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان در بین خبرهای امروز به موضوع نزول آیه ولایت و تبلیغ پرداخته و تلاش کرده تا سبب نزول این آیه را برای مخاطبان خود تشریح کند.
باشگاه خبرنگاران جوان همچنین از برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «علی از زبان علی» در روز عید غدیر خبر داده است. این کتاب که تألیف حجت‌الاسلام «محمد محمدیان»، نمایندۀ سابق ولی فقیه در دانشگاه‌ها است، با حضور نویسندۀ اثر معرفی و بررسی خواهد شد. همچنین در حاشیۀ این نشست، جشن امضای کتاب «خنجر سپید شب» اثر «مسلم ناصری» نیز برگزار می‌شود.
«عید غدیر 98 هیئت کجا برویم؟»، «گلچین مولودی ویژه عیدغدیر 98» و «فضیلت روزه عید غدیر از منظر امام صادق(ع)» از دیگر عناوین خبری منتشر شده در صفحه قرآن و عترت باشگاه خبرنگاران جوان است.
ایبنا
خبرگزاری کتاب ایران در صفحه دین از افزایش 11 درصدی مشارکت سمنانی‌ها در جشنواره کتابخوانی رضوی خبر داده و در ادامه خبرهای امروز از برگزاری هفدهمین اجلاس سراسری روز مسجد در روز چهارشنبه 30 مردادماه خبر داده است.
ایبنا همچنین از پایان یافتن جشنواره کتابخوانی رضوی در استان اردبیل و تجلیل از منتخبین آن خبر داده و در مطلب دیگری از به چاپ پنجم رسیدن کتاب «انسان آسمان» که اندیشه‌های امام موسی صدر درباره امیرالمومنین(ع) است خبر داده است.
«8000 نفر در جشنواره ملی کتابخوانی رضوی استان قم شرکت کردند»، «ویژه‌نامه الکترونیکی «غدیر» ۱۴۴۰ هـ.ق منتشر شد» و «فراخوان عمومی جشنواره شعر غدیر برای شاعران سراسر کشور» از دیگر مطالب خبری منتشر شده در صفحه دین خبرگزاری کتاب ایران در روز 28 مردادماه است.
مهر
خبرگزاری مهر در روز 28 مردادماه و تا زمان تهیه این گزارش صفحه قرآن و متون دینی را با انتشار یک خبر به روزرسانی کرده است. این خبر به انتشار کتاب «امام علی(ع) به روایت تاریخ و تصویر» اختصاص دارد. کتاب فوق به انضمام اطلس تصویری تمام رنگی تألیف «محمدابراهیم قزوینی» و به همت انتشارات رسانه تخصصی منتشر شده است.
میزان
خبرگزاری میزان نیز تنها مطلب خبری منتشر شده در صفحه دین و اندیشه را به گفت‌وگو با یکی از کارشناسان علوم قرآنی با موضوع عید غدیر اختصاص داده است. این گفت‌وگو با تیتر « تاکید امام رضا (ع) بر اهمیت عید غدیر خم/در سالروز ولایت عهدی «امیرالمومنین (ع)» چه اعمالی بجا بیاوریم» منتشر شده است.
یادآور می‌شود، خبرگزاری جمهوری اسلامی نیز نیز تا زمان تهیه این گزارش (ساعت 14) هیچ خبری را بر روی خروجی صفحه قرآن و معارف قرار نداده است.

انتهای پیام 

نظر شما