شناسهٔ خبر: 34838215 - سرویس فرهنگی
نسخه قابل چاپ منبع: میزان | لینک خبر

بسته فرهنگی میزان؛

گلایه پوران درخشنده از منفعت طلبی در سینما/بازگشت کوروش سلیمانی با نقشی متفاوت به تلویزیون

بیست و نهمین روز از مرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به روایت نویسنده کتاب تعزیه دریا از خاطرات شهید مدافع حرم سید جواد اسدی اشاره کرد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، بیست و نهمین روز از مرداد ماه ۱۳۹۸ با اخبار و حاشیه‌های فراوانی در عرصه فرهنگ و هنر روبرو بود که از جمله مهمترین آن‌ها می‌توان به روایت نویسنده کتاب تعزیه دریا از خاطرات شهید مدافع حرم سید جواد اسدی اشاره کرد.

امروز همه در سینما به دنبال منافع خود هستند/هنوز خبری از ساخت «هیس پسر‌ها گریه نمی‌کنند» نیست

کارگردان فیلم سینمایی «زیر سقف دودی» گفت: متاسفانه شرایط فیلمسازی امروز بسیار ناعادلانه و نامتعارف است. فضای سینما نسبت به سال‌های قبل به طور کامل تغییر کرده و فضای فرهنگی هنری سینما به دغدغه‌های مالی و گیشه تبدیل شده است.

پوران درخشنده نویسنده و کارگردان سینما در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، درخصوص آخرین وضعیت تولید فیلم سینمایی «هیس پسرها گریه نمی کنند» گفت: فعلاً از ساخت فیلم جدیدم هیس پسرها گریه نمی کنند هیچ خبری نیست و خودمان هم در انتظار هستیم تا مشکلات این فیلم بالاخره مرتفع شود. 

وی با اشاره به پایان نگارش فیلمنامه اثر تاکید کرد: نگارش فیلمنامه به اتمام رسیده اما من همچنان در حال بازنویسی فیلمنامه هستم و پیش تولید پروژه کلید نخورده است. متاسفانه شرایط فیلمسازی به حدی سخت شده که فیلمسازان مستقل مثل من خیلی سخت می‌توانند کار کنند.

تیتر
کارگردان فیلم زیر سقف دودی درباره احتمال حضورش در جشنواره فیلم فجر تاکید کرد: در حاضر به دنبال حل مشکلات ساخت فیلمم هستم و اگر این مشکلات برطرف شود دوست دارم در جشنواره فیلم فجر امسال حضور داشته و هیس پسرها گریه نمی کنند را رونمایی کنم. 

درخشنده شرایط کنونی سینما را شرایطی سخت برای فیلمسازان ترسیم و اذعان کرد: متاسفانه شرایط فیلمسازی امروز بسیار ناعادلانه و نامتعارف است. فضای سینما نسبت به سالهای قبل به طور کامل تغییر کرده و فضای فرهنگی هنری سینما به دغدغه های مالی و گیشه تبدیل شده است.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

زوایای شخصیتی شهدای مدافع حرم الگویی مناسب برای زندگی سعادتمندانه است/«تعزیه دریا» روایتی از خاطرات شهید «سید جواد اسدی»


نویسنده کتاب «تعزیه دریا» گفت: کتاب «تعزیه دریا» که به‌زودی توسط انتشارات شهید کاظمی منتشر می‌شود، تلاش دارد تا به بخشی‌ از ویژگی‌های اخلاقی و اعتقادات شهدای مدافع حرم بپردازد و ابعاد گوناگون زندگی آنان را برای جامعه خصوصاً نسل جوان مطرح کند، زوایای شخصیتی این افراد الگوی مناسبی برای زندگی سعادتمندانه است.

مصیب معصومیان نویسنده «کتاب تعزیه دریا» در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، عمده مشکلات این روزهای نویسندگان را افزایش قیمت کاغذ دانست و گفت: افزایش قیمت کاغذ بزرگ‌ترین شوک را برای حوزه نشر و فرهنگ در پی داشت چراکه این افزایش قیمت به بالا رفتن قیمت کتاب منتهی شد و موجب شد تا مخاطبان عرصه ادبیات به دلیل افزایش قیمت کتاب استقبال کمتری از این کالای فرهنگی کنند و به طبع در چنین شرایطی آثار نویسندگان نسبت به گذشته کمتر دید می‌شوند.

معصومیان اظهار کرد: نویسندگان عمر و سرمایه خود را برای نگارش کتاب‌های خود صرف می‌کنند، نویسنده دوست دارد تا تلاشش دیده و خوانده شود درحالی‌ که این روزها به دلیل افزایش قیمت کتاب، آثار کمتر توسط مخاطبان خوانده و دیده می‌شود و این امر برای نویسنده کتاب دلسرد کننده است.

زوایای شخصیتی شهدای مدافع حرم الگویی مناسب برای زندگی سعادتمندانه است/«تعزیه دریا» روایتی از خاطرات شهید «سید جواد اسدی»
وی ضرورت توجه به کتب‌ ارزشی را مهم دانست و اظهار کرد: توجه به کتاب‌های ارزشی که مخاطبان عمده‌ای در سراسر کشور دارد یک ضرورت است، پس ایجاد فضایی مناسب که بتواند شرایط تهیه کتاب را برای مخاطبان فراهم کند از اهمیت بالایی برخوردار است. وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از متولیان کاغذ است و می‌تواند کاغذ را با قیمت مناسب‌تری در اختیار ناشران قرار دهد و انتظار می‌رود تا با اتخاذ تدابیر مناسب مشکل افزایش قیمت کاغذ و پس از آن کتاب رفع شده تا دوباره به افزایش سرانه مطالعه در کشور برسیم.

معصومیان تأکید کرد: برخی از انتشاراتی‎‌های فعال به دلیل افزایش قیمت کاغذ و مواد اولیه دچار مشکلات برای تولید کتاب شدند با این همه تولید را ادامه دادند و از سوی دیگر تاثیر افزایش قیمت کاغذ به صورت زنجیروار از ناشران به نویسندگان منتقل شد، لذا مشکلات حوزه نشر همواره نویسندگان را نیز با خود همراه می‌کند.

وی به نحوه تبلیغات و معرفی کتاب به مخاطب اشاره و ابراز کرد: تبلیغات همواره سهم عمده‌ای برای شناساندن کتاب‌های ارزشی در سطح جامعه دارند و از این نکته نباید غافل باشیم که در این راه فضای مجازی شرایط را برای معرفی کتاب دارا است و می‌تواند سهم مهمی در معرفی کتاب‌ها داشته باشد. 

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

«سمفونی نهم» جا مانده از صف اکران سینماها/فیلم «محمدرضا هنرمند» به اکران پاییز می‌رسد؟

وضعیت اکران در سینما همواره مورد نقد بسیاری از فیلمسازان سینما بوده است، اکران در سال جاری نیز منتقدان فراوانی داشته و بسیاری از فیلمسازان یا از وضعیت اکران آثارشان راضی نیستند یا به کل هنوز پشت صف اکران مانده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، وضعیت اکران در سینما همواره مورد نقد بسیاری از فیلمسازان سینما بوده است، اکران در سال جاری نیز منتقدان فراوانی داشته و بسیاری از فیلمسازان یا از وضعیت اکران آثارشان راضی نیستند یا به کل هنوز پشت صف اکران مانده‌اند. 

در این میان عدم اکران آثار جشنواره فیلم فجر همواره یکی از مهمترین مشکلات چرخه اکران بوده است، جشنواره فیلم فجر به عنوان ویترین سینمای ایران بهترین تولیدات یکسال سینما را در خود جای می دهد، اما مشخص نیست چرا بهترین آثار سینما هر ساله در چرخه اکران مورد بی مهری قرار می گیرند. 

////////////////////////

فیلم سینمایی «سمفونی نهم» آخرین ساخته محمدرضا هنرمند به تازگی دریافت پروانه نمایش خود را در صف اکران آثار سینمایی می‌بیند، به احتمال فراوان این فیلم نیمه دوم تابستان روی پرده نقره‌ای خواهد رفت. 

محمدرضا هنرمند کارگردان با سابقه سینمای ایران بعد از شانزده سال غیبت و دوری از سینما این بار دهمین اثر سینمایی خود با نام «سمفونی نهم» را راهی سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر کرد و امیدوار بود تا تجربه خوبی را به ثبت برساند اما این فیلم چندان برای اهالی رسانه و منتقدین جذاب نبود.

هنرمند آخرین بار در سال ۱۳۸۰ فیلم سینمایی «عزیزم من کوک نیستم» با بازی پرویز پرستویی را راهی سینما‌ها کرد. اتفاقی که در آن سال‌ها به خوبی دیده شد. محمدرضا هنرمند متولد ۱۳۳۲ تهران، فارغ التحصیل مهندسی الکترونیک مخابرات است.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

«ایل‌دا» یکی از سریال‌های به یادماندنی تلویزیون خواهد شد/با نقشی متفاوت به تلویزیون باز می‌گردم

بازیگر سریال تلویزیونی «ایل‌دا» گفت: در سریال «ایل‌دا» نقش شخصیتی به نام «شیرزاد» را بازی می‌کنم، نقشی که به نوبه خود اتفاق تازه‌ای در کارنامه کاری من محسوب می شود، این تفاوت از فیلمنامه و فراز و فرودهای فراوان آن ناشی می‌شود، از نظر من ایل دا جذابیت فراوانی برای مخاطبان خواهد داشت.

کوروش سلیمانی بازیگر سینما، تلویزیون و تئاتر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان، پیرامون فعالیت‌های خود در عرصه بازیگری گفت: در حال حاضر مشغول بازی در سریال «ایل دا» به کارگردانی راما قویدل هستم، فیلمبرداری این اثر به تازگی شروع شده و به احتمال فراوان تا پایان سال ادامه خواهد داشت و در بهترین شرایط سال آینده روی آنتن خواهد رفت. 

وی درباره نقش خود در سریال «ایل دا» افزود: در این سریال نقش شخصیتی به نام «شیرزاد» را بازی می‌کنم، نقشی که به نوبه خود اتفاق تازه‌ای در کارنامه کاری من محسوب می شود، این تفاوت از فیلمنامه و فراز و فرودهای فراوان آن ناشی می‌شود، از نظر من ایل دا جذابیت فراوانی برای مخاطبان خواهد داشت. 

«ایل‌دا» یکی از سریال‌های به یادماندنی تلویزیون خواهد شد/سریال «راما قویدل» سال آینده روی آنتن می‌رود

سریال «بهترین سالهای زندگی ما» درباره مضمون سریال ایل دا تاکید کرد: سریال «ایل دا» در حوزه دفاع مقدس است و اتحاد، همبستگی و ایستادگی مردان و زنان عشایر و روستایی مناطق مرزنشین و غرب کشور و قصه ایثار و فداکاری مردم غرب کشور در سال‌های ۱۳۵۸ و ۱۳۵۹ را روایت می‌کند، روایت داستان از دوران پیش از جنگ شروع شده و در ادامه به روزگار جنگ می رسد. 

سریال «اتوبوس شب» در همین راستا ادامه داد: به واسطه قصه جذاب، فضای روستایی و کاراکترهای بسیار دلچسب به نظرم سریال ایل دا یکی از به یادماندنی ترین آثار تلویزیون خواهد شد که مخاطب می‌تواند بارها آن را ببیند. 

وی درباره چگونگی پذیرش نقش از سوی خود اظهار کرد: در ابتدا فیلمنامه برایم مهم است و در بخش بعدی مهم است بدانم چه کسانی از من دعوت به کار کرده‌اند، تیم تولید و کارگردانی برایم اهمیت فراوانی دارد و ترجیح می‌دهم با کسانی کار کنم که از سابقه آنها آگاه باشم، علاوه بر اینها خود نقشی که در فیلمنامه وجود دارد می‌تواند در پذیرش اثر بسیار تاثیرگذار باشد.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

تاکید امام رضا (ع) بر اهمیت عید غدیر خم/در سالروز ولایت عهدی «امیرالمومنین (ع)» چه اعمالی بجا بیاوریم

یک کارشناس علوم قرآنی گفت: «امام رضا (ع)» در مورد عید غدیر خم فرموده‌اند: پدرم از پدرش شنیده است که عید غدیر در بین اهل آسمان شناخته‌شده تر است تا در بین اهل زمین به‌ راستی‌ که خداوند در این روز گناه ۶۰ هزار نفر را می‌آمرزد.

سید ابراهیم قائمی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه فرهنگی خبرگزاری میزان با اشاره به معنی لغوی «عید غدیر» گفت: «غدیر» به معنای جایی در بیابان که در آن آب باران جمع می‌شود و «خم» نیز به مکانی می‌گویند که مردم در آنجا لباس‌هایشان را شست‌وشو می‌‌کنند.

وی پیرامون واقعه «عید غدیر» افزود: در حجة الوداع واقعه غدیر خم اتفاق افتاد که به‌ عنوان بزرگ‌ترین رویداد برای دین اسلام و شیعیان محسوب می‌شود. این عید به خاطر عظمتش با تعابیر مختلف مثل «اشرف العید» نیز از آن یاد شده است.

تاکید امام رضا (ع) بر اهمیت عید غدیر خم/در سالروز ولایت عهدی «امیرالمومنین (ع)» چه اعمالی بجا بیاوریم
این کارشناس علوم قرآنی ادامه داد: عید سعید غدیر خم که به‌عنوان بزرگ‌ترین عید شیعیان از آن یاد می‌شود روزی است که همه نگاه عالم به‌ سوی ولایت و نقش آن در پیشبرد اهداف اسلام ناب متمرکز می‌شود. روزی که خداوند دستور داد تا «امیر المومنین (ع)» به عنوان جانشین «پیامبر (ص)» معرفی شود، بدین ترتیب رسالت دین اسلام بر امت به‌ طور کامل اعلام شد.

قائمی ۱۸ ماه ذی‌الحجه که مصادف با «غدیر خم» بوده و به‌ عنوان بزرگ‌ترین عید شیعه از آن یاد می‌شود با اهمیت دانست و اظهار کرد: در این روز «پیامبر اکرم (ص)» به دستور خداوند آخرین وظیفه خود یعنی تعیین جانشینی خود را برای جامعه اسلامی و در بین حجاج انجام دادند تا حجت را برای همه مسلمانان تمام کنند.

وی در ادامه افزود: «پیامبر اکرم (ص)» در این گردهمایی «حضرت علی (ع)» را به‌ عنوان ولی و جانشین خود معرفی کردند تا دین مبین اسلام در ابتدای راه با چالش روبه‌رو نگردد و با کمک و حمایت ولایت و امامت مستحکم و پابرجا باقی بماند.

برای مشاهده ادامه خبر اینجا کلیک کنید.

نظر شما