شناسهٔ خبر: 34837331 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: موج | لینک خبر

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان:

مشارکت شهروندان اصفهانی در طرح های مدیریت پسماند رو به رشد است

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان گفت: مشارکت شهروندان اصفهانی در طرح های مدیریت پسماند در اصفهان روندی رو به رشد دارد.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرگزاری موج اصفهان، اگرچه مدیریت پسماند بخش ها و اجزای مختلفی دارد که از زمان تولید، تا پردازش و بازیافت ادامه می یابد، اما به دلیل اهمیت و نقش ویژه ای که تفکیک از مبدأ در موفقیت و کیفیت بخش های بعدی مدیریت پسماندها دارد، اجرای صحیح این بخش همواره مورد تأکید بوده و از منظر زیست محیطی، مدیریت شهری و مسئولیت اجتماعی حائز اهمیت است. به همین منظور در مورد وضعیت و ضرورت مسئله تفکیک از مبدأ با علی دهنوی؛ مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند شهرداری اصفهان به گفتگو نشسته ایم که مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید.

*سالهاست که در اصفهان مدیریت شهری و به ویژه سازمان مدیریت پسماند مردم را به سمت تفکیک پسماندها در مبدأ دعوت می کند. هدف از این امر چیست؟

پسماندها بخش اجتناب ناپذیر زندگی هر انسانی هستند و برای آن که آسیب این مواد زائد به محیط زیست و سلامت انسان؛ کاهش یابد، لازم است اصولی را رعایت کنیم. بر این اساس الگوی مورد تأیید در سطح جهان، پیروی از هرم استراتژیک مدیریت پسماند است که بر اساس آن بهترین روش ها کاهش تولید(Reduction)، استفاده مجدد(Reuse) و در ادامه تفکیک و بازیافت(Recycle) هستند که اصطلاحاً به آن ها 3 R)) گفته می شود. اگر چه به طور مستمر برای آموزش و فرهنگسازی در زمینه کاهش پسماندها تلاش می کنیم، اما از آنجایی که حذف کامل پسماندها و یا حتی کاهش چشمگیر آن ها به سرعت محقق نمی شود، لذا لازم است برای مدیریت پسماند تولیدی برنامه داشته باشیم و با ترویج امر تفکیک از مبدأ و فراهم سازی زیرساخت ها، زمینه مدیریت صحیح و جمع آوری این پسماندها برای بازیافت و مدیریت صحیح را فراهم کنیم تا از پراکندگی آن¬ها در محیط زیست و آسیب های متعددشان جلوگیری شود.

*در حال حاضر تفکیک از مبدأ و بازیافت در اصفهان چه فرآیندی دارد؟

هم اکنون شهروندان اصفهانی بعد از تفکیک پسماندهای خشک خود، آن ها را یا به ایستگاه های ثابت بازیافت در نواحی مختلف شهر تحویل داده و یا در اختیار خودروهای مجاز جمع آوری قرار می دهند. البته در برخی موارد هم به دلیل عدم آگاهی یا کم کاری شهروندان این پسماندها در اختیار عوامل غیرمجاز و دوره گردها می شوند و یا درکیسه پسماند تر قرار می گیرند. اما آن دسته از شهروندان که پسماندهای خشک خود را به ایستگاه ها و یا خودروهای مجاز تحویل می دهند، در ازای مقدار پسماند، از اقلام تشویقی و هدایای سازمان برخوردار خواهند شد که این هدایا شامل مواد شوینده، شارژ اصفهان کارت، کیسه زباله و ... خواهد بود. این اقلام پس از جمع آوری در مرکز پردازش پسماند خشک انباشت و مورد پردازش قرار می گیرند تا هر کدام به فرآیند تبدیل مربوط به خود منتقل و بازیافت شوند. پسماندهای تر نیز بعد از تحویل به کارخانه تولید کود آلی ارسال شده و در آنجا به فرآیند تبدیل به کمپوست می پیوندند که لازمه این امر نیز تفکیک صحیح و جداسازی پسماندها با دقت بالاست. البته باید بدانیم تفکیک تنها در پسماند  تر و خشک خلاصه نمی شود و منظور ما جداسازی همه گروه ها از جمله جزء ویژه و خطرناک است.

*هنوز هم درتشخیص پسماندهای تر و خشک و دیگر گروه ها برای شهروندان تردیدهایی وجود دارد و شهروندان نمی دانند کدام پسماندها از چه طریقی تحویل دهند. لطفا در این مورد شهروندان را راهنمایی کنید.

پسماندخانگی، بخشی از پسماندهای عادی است اما همین پسماند خانگی، خود دارای بخش های مختلفی مانند پسماند تر، خشک، ویژه و خطرناک است که هر کدام باید به درستی شناخته و جمع آوری شود. پسماندهای تر عبارتند از هر گونه مواد آلی موجود در پسماندها که قابلیت تجزیه داشته باشد، مانند باقی مانده غذاها، میوه ها، سبزیجات، تفاله چای و غیره که باید به طور مجزا در کیسه مخصوص جمع آوری و در روز و ساعت مقرر بیرون از منزل قرار بگیرد. اما پسماندهای خشک نیز گروه مشخصی هستند که از آن جمله می  توان به کاغذ و کارتن، بطری های شیشه ای و پلاستیکی، قوطی های فلزی و انواع بسته بندی ها اشاره کرد که همه تحت عنوان پسماند خشک تحویل ایستگاه ها و یا خودروهای مجاز می شوند. موکت و فرش کهنه، منسوجات، مبلمان وغیره دیگر دسته پسماندهای خانگی هستند که تحت عنوان پسماند حجیم شناخته می شوند و شهروندان برای تحویل آن ها باید با سامانه 137ارتباط برقرار کند. گروه دیگر پسماندهای خانگی هم پسماندهای ویژه هستند که انواع تیغ، ژیلت، سرسرنگ، لانست قندخون، باتری و موارد مشابه بوده که لازم است پس از جمع آوری در جعبه های ایمن، تحویل ایستگاه های بازیافت شوند.

*در حال حاضر سطح مشارکت شهروندان در فرآیند تفکیک از مبدأ چطور است؟

به طور کلی و نسبت به وضعیت کلی کشور، مردم اصفهان همکاری خوبی در مبحث جداسازی پسماندها دارند. اگر چه هنوز با سطوح جهانی فاصله زیادی داریم اما در سطح ملی وضعیت خوبی داریم و این تنها محدود به پسماندهای تر و خشک نمی شود بلکه طرح جداسازی پسماندهای ویژه هم علی رغم نوپا بودن در سطح کشور، بازخوردهای خوبی از مشارکت به همراه داشت. خوشبختانه مردم اصفهان در پذیرش و همراهی با طرح های جدید حوزه پسماند پیشگام هستند و به نظر می رسد در این مسیر مشارکت به تدریج بهبود می یابد. در راستای همین مشارکت هم طرح جداسازی پسماند ویژه و خطرناک با جعبه های ایمن برای اولین بار در کشور در شهر اصفهان در حال انجام است که طی آن شهروندان پسماندهای ویژه خود را در جعبه های ایمن جداسازی کرده و پس از تحویل جعبه پرشده به ایستگاه بازیافت، جعبه جدید دریافت می کنند.

 

نظر شما