شناسهٔ خبر: 34835517 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

موفقیت مقتدرانه ایران در ماجرای نفتکش ها

تهران- ایرنا- رسانه های داخلی ،‌رفع توقیف نفتکش ایرانی و تغییر نام آن از "گریس1" به "آدرین دریا"را بارتاب و آن را پیروزی دیگری برای ایران در برابر غرب عنوان کردند.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه نشریات خبری، نفتکش ایرانی گریس ۱(آدریان دریا) حدود ۴۰ روز پیش به بهانه بی‌اساس «نقض تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه سوریه» توسط شناورهای نیروی دریای انگلیس در تنگه جبل‌الطارق توقیف شد.

دادگاه عالی جبل‌الطارق روز پنجشنبه با بی‌ اعتنایی به فشارها و درخواست رسمی آمریکا برای تمدید توقیف نفتکش گریس ۱ (آدریان دریا) حکم آزادی آن را صادر کرد. 

در این راستا جلیل اسلامی، معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به پایان یافتن حکم قبلی دادگاه توقیف کننده کشتی گریس ۱، گفت: صبح روز پنج شنبه 24 مرداد ماه، کاپیتان و سه نفر از پرسنل کشتی آزاد شدند و عصر همان روز نیز با توجه به حکم قاضی دیوان عالی جبل الطارق، این کشتی رفع توقیف شد و می‌تواند به مسیر خود ادامه دهد و کاپیتان و سه پرسنل آن روی کشتی هستند.

معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: با تلاش های انجام شده از سوی وزارت امور خارجه و سفیر جمهوری اسلامی ایران در لندن، رایزنی های انجام شده و نقش حاکمیتی سازمان بنادر و دریانوردی به عنوان سازمان حاکمیتی دریایی جمهوری اسلامی ایران، نفتکش گریس ۱ آزاد شد.وی عصر روز جمعه از تغییر نام نفتکش گریس ۱ به "آدریان دریا" خبر داد و اعلام کرد که این نفتکش اکنون به سمت مدیترانه در حال حرکت است.

بررسی امروز(28 مرداد)روزنامه ها، خبرگزاری ها و تارنماهای داخلی نشان می دهد که رسانه های منتسب به جریان اصلاح طلب عنوان داشتند: اتفاق اخیر یک پیروزی دیپلماتیک برای کشورمان و شکستی بود برای انگلستان که بدون هیچ توجیه قانونی دست به این راهزنی دریایی زده بود.

«تلاش آمریکا بر متوقف کردن دوباره کشتی آزاد شده»، «پیروزی دیپلماتیک برای ایران و شکستی برای انگلستان»، «ادعاهای ترامپ مبنی بر تمایل ایران به مذاکره » و «اشتباه دادگاه آمریکایی در صدور حکم» از محورهای مورد بررسی توسط این جریان رسانه ای است.

رسانه های اصولگرا هم در این باره نوشتند: ما از رفتارهای آمریکا در قبال نفتکش ایران می‌فهمیم که ضربه مهلکی به گیج‌گاه آن‌ها وارد شده است.

«درس های گریس 1 به برجام»، «نقض قوانین بین المللی توسط انگلیس»، «ضربه مهلک به آمریکا توسط ایران»، «وضعیت نفتکش ایرانی» از دیگر محورهای  مورد بررسی رسانه های اصولگرا است.

رسانه های اصلاح طلب

گزاره های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از :‌

در صورت خروج کشتی از آب‌های جبل‌الطارق، آمریکا اقدامی در آب‌های بین‌المللی نخواهد کرد؛ دولت جبل‌الطارق درخواست آمریکا مبنی بر توقیف نفتکش ایرانی «آدریان دریا» را رد کرد؛رفع توقیف گریس ۱ پیام روشنی از قدرت بازدارندگی ایران اسلامی به همگان بود؛ اشتباه بعدی انگلیس پاسخی سخت‌تر به دنبال خواهد داشت.

تغییر نام کشتی توقیف شده

روزنامه شرق با تیتر «حرکت آدریان دریا با پرچم ایران» نوشت: این کشتی هنگام توقیف توسط بریتانیا «گریس ۱» نام داشت، اما حالا با نام «آدریان دریا» مسیر خود را ادامه می‌دهد و مالک آن نیز در این مدت تغییر کرده ‌است.سمیر مدنی از وب‌سایت تنکرترکرز که به رصد نفت‌کش‌ها می‌پردازد، در گفت‌وگو با «شرق» پیش‌بینی کرده بود که در صورت خروج کشتی از آب‌های جبل‌الطارق، آمریکا اقدامی در آب‌های بین‌المللی نخواهد کرد؛ اما از سوی دیگر اسپوتنیک خبر داد دادگاه منطقه کلمبیا که این حکم را صادر کرده‌، دو اشتباه در متن حکم داشته ‌است. از سویی، با وجود تغییر نام رسمی این کشتی که با تغییر پرچم همراه است، حکم با همان نام سابق صادر شده‌ است. از سوی دیگر تاریخ شکایت منجر به صدور این حکم، ۱۶ نوامبر ۲۰۱۹ ثبت شده که اواخر پاییز امسال خواهد بود.

تلاش آمریکا بر متوقف کردن دوباره کشتی آزاد شده

با اعلام اینکه جبل‌الطارق درخواست آمریکا مبنی بر توقیف مجدد گریس 1 را رد کرد روزنامه ابتکار می نویسد: دولت جبل‌الطارق درخواست آمریکا مبنی بر توقیف نفتکش ایرانی «آدریان دریا» را رد کرد. روزنامه «جبل‌الطارق کرونیکل»، ‌دولت محلی این ناحیه روز گذشته با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد که آمریکا درصدد است این نفتکش را به دلایلی که در اصل با تحریم‌های آمریکا علیه ایران مرتبط است، ‌توقیف کند.‌ در این بیانیه آمده است: نظام تحریم‌های اتحادیه اروپا علیه ایران از اساس با نظام تحریم‌های آمریکا علیه ایران متفاوت است.

این بیانیه افزود: حاکمیت مرکزی جبل‌الطارق برای اقدام حقوقی متقابل نمی‌تواند جویای حکم دیوان عالی جبل‌الطارق برای ارائه کمک بازدارندگی مورد درخواست ایالات متحده آمریکا شود. ناتوانی حاکمیت مرکزی در دریافت احکام درخواستی، نتیجه اجرای قوانین اتحادیه اروپا و تفاوت‌هایی در نظام‌های تحریمی اتحادیه اروپا و آمریکا درمورد ایران است.

پیروزی دیپلماتیک برای ایران 

به گزارش ایسنا کمال خرازی رئیس شورای راهبردی روابط خارجی با اشاره به رفع توقیف نفتکش گریس ۱ (آدریان دریا) که حامل نفت ایران بود از سوی دولت جبل‌الطارق اظهار کرد: اتفاق اخیر یک پیروزی دیپلماتیک برای کشورمان و شکستی بود برای انگلستان که بدون هیچ توجیه قانونی دست به این راهزنی دریایی زده بود.«سیدکمال خرازی» رییس شورای راهبردی روابط خارجی صبح دیروز اظهار کرد: حق را باید ستاند و حق به انسان هدیه داده نمی‌شود.

به­ گزارش ایسنا، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام به آزادسازی نفتکش گریس ۱ واکنش نشان داد.محسن رضایی در توئیتر نوشت: رفع توقیف گریس ۱ پیام روشنی از قدرت بازدارندگی ایران اسلامی به همگان بود. محموله نفت ما باید به سلامت به مقصد برسد.دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام تأکید کرد: اشتباه بعدی انگلیس پاسخی سخت‌تر به دنبال خواهد داشت.

ادعاهای ترامپ مبنی بر"تمایل" ایران برای مذاکره 

به گزارش «انتخاب»، رئیس‌جمهوری آمریکا در واکنش به پرسش‌هایی در مورد نفتکش ایرانی در جبل‌الطارق، گفته تهران به‌دنبال مذاکره است، فقط نمی‌داند چگونه آن را آغاز کند...او می‌گوید «ما می‌توانیم خیلی سریع یک کاری بکنیم، اما آن‌ها نمی‌دانند چگونه آغاز کنند».ترامپ افزوده «آن‌ها مردمی هستند بسیار مفتخر؛ اما اقتصاد آن‌ها در حال فروپاشی‌ست».رئیس‌جمهوری ایالات متحده می‌گوید «تورم به سقف رسیده است. وضعشان خیلی بد است. آن‌ها [دیگر] نفتی نمی‌فروشند». به گفته ترامپ با وجود آن‌که تحریم‌های تازه و گسترده علیه ایران در دولت خود او اعمال شده «خیلی کم‌تر نفت به فروش می‌رسد. خیلی کم‌تر از آن‌که ما فکرش را می‌کردیم».او در ادامه تاکید کرده است که « آن‌ها خیلی به‌دنبال دستیابی به یک توافق هستند».

 اشتباه دادگاه آمریکایی در صدور حکم

به گزارش نامه نیوز، خبرگزاری اسپوتنیک روز یکشنبه گزارش داد که دادگاه منطقه کلمبیا در آمریکا که حکم توقیف نفتکش ایرانی «آدریان دریا» و محموله نفت آن را صادر کرده، تاریخ توقیف این کشتی در جبل الطارق و نام آن را اشتباه درج کرده است. در حالی که نام نفتکش «گریس 1» روز جمعه 25 مردادماه به «آدریان دریا» و پرچم آن از پاناما به ایران تغییر یافت، حکم دادگاه آمریکایی در همین روز نام پیشین آن را به کار گرفته است و این در حالی است که روز آمریکا دست کم 8 ساعت و نیم دیرتر از تهران آغاز می‌شود. بر اساس گزارش اسپوتنیک، دیگر گاف دادگاه آمریکایی این است که در حکم خود تاریخ ثبت شکایت علیه نفتکش ایرانی در این دادگاه را 16 نوامبر 2019 ذکر کرده که سه ماه دیگر است.

رسانه های اصولگرا

گزاره های بکار گرفته شده توسط این جریان رسانه ای عبارتند از:

درس‌های گریس1 به برجام؛ محموله این سوپرنفتکش باعث دست‌درازی انگلیسی‌ها شده بود؛ دیپلماسی در دنیای فعلی بیش از آنکه ابزاری برای چانه‌زنی باشد، لعاب شیک و پرزرق و برق اعمال قدرت است؛ آمریکا که عادت به پذیرش شکست ندارد، حالا با مداخله گستاخانه در آن، وضعیت را بار دیگر به وخامت کشانده است.

ضربه مهلک ایران به آمریکا 

به گزارش خبرگزاری فارس، پرهام فرهنگ وصال دکترای حقوق بین‌الملل گفت: قرار صادر شده توسط دادگاه منطقه‌ای واشنگتن دی‌سی قابلیت اجرا ندارد. ما از رفتارهای آمریکا در قبال نفتکش ایران می‌فهمیم که ضربه مهلکی به گیج‌گاه آن‌ها وارد شده است.

درس های گریس 1 به برجام

در بخشی از سرمقاله روزنامه صبح نو با تیتر «درس‌های گریس1 به برجام» آمده است: روز گذشته بود که تصویر به‌اهتزازدرآمدن پرچم جمهوری اسلامی ایران روی نفتکشی منتشر شد که تا همین چند روز پیش در توقیف انگلیسی‌ها بود؛ نفتکشی که پیش از این با پرچم پاناما محموله ایران را جابه‌جا می‌کرد و صرف ایرانی‌بودن محموله این سوپرنفتکش باعث دست‌درازی انگلیسی‌ها شده بود. حالا و بعد از اتمام فرایند بازداشت و بدون اینکه فعلاً خبری از آزادی نفتکش انگلیسیِ توقیف ‌شده در ایران باشد، سوپرنفتکش «گریس1» از بند توقیف رها شده و این‌مرتبه اما با پرچم ایرانی قدم در آبراه بین‌المللی می‌گذارد. این اتفاق ظاهراً یک اتفاق ساده سیاسی، ولی در باطن اثبات یک نگاه در تعاملات بین‌المللی جمهوری اسلامی است؛ اثبات این نگاه که در دنیای پرزرق و برق و ظاهراً متمدن امروزی، هنوز مانند چندصد سال قبل، قدرت حرف اول را می‌زند؛ اثبات این نگاه که حقوق و دیپلماسی بین‌المللی تا پیش از قدرتمند شدن، صرفاً سرفصل‌هایی برای تدریس در دانشکده‌های حقوق هستند که کارکردشان، فقط برای گرم‌کردن سر دانشجویان این قبیل رشته‌ها در ممالک در حال توسعه است وگرنه در باطن هنوز قدرت است که حرف اول را می‌زند؛ منطق و قاعده‌ای که شبیه آن در جنگل هم حکمرانی می‌کند. دیپلماسی در دنیای فعلی بیش از آنکه ابزاری برای چانه‌زنی باشد، لعاب شیک و پرزرق و برق اعمال قدرت است وگرنه بدون اهرم‌های قدرت و دلخوش‌کردن صرف به شعارهای شیک بین‌المللی، آن بر سر یک ملت خواهد آمد که امروز بر سر برجام آمده. کاش این درس عبرت‌ها را فراموش نکنیم.

نقض قوانین بین المللی توسط انگلیس

به گزارش تسنیم به نقل از روزنامه "هانوفرشه آلگماینه سایتونگ"، کارشناسان بخش خدمات علمی پارلمان آلمان در گزارشی توقیف چند هفته ای نفتکش ایرانی " گریس-1 در تنگه جبل الطارق را نقض قوانین بین المللی دانستند.در این گزارش کارشناسی آمده است که توقیف این نفتکش در تاریخ 4 جولای توسط نیروهای دریاییانگلیس در تنگه جبل الطارق هیچ پایه و اساسی در قوانین بین المللی دریانوردی ندارد. این گزارش که به سفارش فراکسیون حزب چپ پارلمان آلمان تهیه شده است به این نتیجه رسیده است که اجرای تحریم های اتحادیه اروپا بر اساس قوانین بین المللی نبوده و بنابراین استدلال های دولت انگلیس برای توقیف این نفتکش که توسط دولت آلمان تایید شده است هم درست و قانونی نبوده است.

وضعیت نفتکش ایرانی

به گزارش خبرگزاری فارس، نفتکش ایرانی که چند هفته پیش توسط نیروی دریایی سلطنتی انگلیس در آبهای جبل الطارق توقیف شده بود حرکت به سمت آبهای بین المللی را آغاز کرد اما بعد از مدت کوتاهی متوقف شد. بر اساس رصد اطلاعات موسسات رهگیری خطوط کشتیرانی وضعیت این نفتکش از لنگر  انداخته به وضعیت در حال حرکت تغییر کرد اما پس از دقایقی دوباره به وضعیت لنگر انپاخته بازگشت. نام این نفتکش از سوی این موسسات به ادریان دریا تغییر یافت.

به گزارش مشرق نیوز به نقل از رادیو بین المللی چین، پس از آنکه دادگاه جبل الطارق حکم آزادی نفتکش ایران را صادر کرد، قاعدتاً کشمکش میان انگلستان و ایران در توقیف نفتکشها باید به تدریج پایان یافته تلقی می شد، اما آمریکا که عادت به پذیرش شکست ندارد، حالا رأسا وارد میدان شده و با مداخله گستاخانه در آن، وضعیت را بار دیگر به وخامت کشانده است.

مشرق افزود: برغم فشارهای آمریکا، دولت جبل الطارق از توابع انگلستان ۲۴ مرداد حکم آزادی نفتکش ایرانی گریس ١ را که توقیف کرده بود، صادر کرد اما در کمتر از یک روز وزارت دادگستری آمریکا حکم توقیف این نفتکش را صادر کرد. توجیه دادگستری امریکا این اتهام است که ایران از نظام مالی آمریکا به صورت غیرقانونی برای فرستادن نفت به سوریه استفاده می کند و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران از آن سود می برد.طبق این حکم، آمریکا نه تنها کشتی را توقیف می کند، بلکه خدمه و داراییهای این کشتی را هم ضبط می کند. به گزارش روزنامه کاپیتول هیل آمریکا در روز جمعه، حکم توقیفی که وزارت دادگستری آمریکا صادر کرده نشان می دهد کلیه محموله نفت و ۹۹۵هزار دلار احتمالاً ضبط خواهد شد. نفتکش ایرانی بی دلیل درگیر این ماجرا شده است و وضعیت مبهمی پیدا کرده است.

نظر شما