شناسهٔ خبر: 34834732 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: دانشجو | لینک خبر

ربیعی در نشست خبری:

ربیعی: سیف و احمد عراقچی از مدیران پاک هستند / هنوز دولت اضافه کارم را نداده است

سخنگوی دولت گفت: از زحمات سیف و عراقچی سپاسگذارم این دو تن مدیران پاک و صادق ما بوده و هستند و هیچ کدام در اتفاقات رخ داده نفع شخصی نداشتند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو علی ربیعی سخنگوی دولت در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران و اصحاب رسانه ضمن تبریک عید غدیر گفت: غدیر درس ولایت مداری دارد.

وی با اشاره به سخنان شهید مطهری در یادواره علامه امینی گفت: غدیر گسترش دایره اخوت اسلامی است، برادری که در سایه ولایت پدید آمده است.

ربیعی صلح و صفا را دو دستاورد مهم عید ولایت دانست و تصریح کرد: امروز این دو دستاورد گم کرده دنیای ماست و ما نیاز داریم در بین یکدیگر با اخوت بیشتری رفتار کنیم.

سخنگوی دولت در ادامه با گرامی داشت روز ۲۸ مرداد گفت: ما در این تاریخ با دو اتفاق معکوس روبه رو بودیم یک ۲۸ مرداد که یادآور کودتا علیه ایران بود و دیگری ۲۸ مرداد ۵۸ که معمولا کمتر به آن اشاره می‌شود و در این روز آزادترین انتخابات در نوع خود حاکمیت قانونی در کشور را جاری کرد. براین اساس ما در تاریخ ۲۸ مرداد هم کودتا علیه دولت را داشتیم و هم به رسمیت رسیدن دولت متکی بر ملت را داشتیم.

وی در ادامه با بزرگداشت هفته دولت گفت: مگر می‌شود به هفته دولت رسید و از رجایی و باهنر نامی نبرد این نامگذاری نشان دهنده این است که تروریست‌ها با ترور‌های کور خود موفق نشدند به اهدافشان دست یابند.

ربیعی با بیان اینکه تروریست کور می‌خواست با توسل به این ترور‌ها نهاد دولت منتخب و مردم سالار را از بین ببرد که خوشبختانه این روز‌ها ریشه دارتر و نهادینه‌تر شد گفت: ما اکنون وارث چیزی هستیم که ققنوس وار از میان دود و آتش برخواسته است من نمی‌توانم به یاد رجایی نیفتم و به خود نبالم که او می‌گفت: من روزی کاسه بشقاب فروش بودم و روز‌هایی که به خاطر همین جمله به او تاختند واو را تحقیر کردند و یا نمی‌توانم به یاد عرفان باهنر نیفتم که به این نتیجه رسیده بود مسئله کشور در دهه ۵۰ نیز مسئله فرهنگ است.

سخنگوی دولت ادامه داد: این روز‌ها تحریم‌های آمریکا علیه دولت ایران در راستای از هم پاشیدگی ایران و نهاد دولت و ملت است، اما خوشحالم که در آستانه هفته دولت اعلام کنم ما از یک شکنندگی منفی عبور کردیم و امروز به تعادل رسیدیم و این عهد را با مردم داریم که در کنار مشکلات و رنج‌های آن‌ها هستیم. البته خیلی مسائل را نمی‌خواهیم بیان کنیم، اما قصد و نیت ما در کنار مردم بودن است.

وی در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری در خصوص پروژه‌هایی که بناست در هفته پیش رو و به مناسبت هفته دولت به بهره برداری برسد گفت: امسال دولت به سمت پروژه‌های اجتماعی فرهنگی رفته است و به دنبال آن هستیم که ساخت مکان‌های فرهنگی در مکان‌های کوچک در دستور کار ما قرار گیرد، چون پروژه‌های عمرانی عدد و رقم زیادی دارد که جزییات آن را به صورت مکتوب به شما تقدیم خواهم کرد.

**چابهار به هیچ عنوان به روسیه یا هند واگذار نشده است/ صرفا انعقاد قرارداد در این منطقه مطرح است
ربیعی در خصوص پخش شایعاتی پیرامون واگذاری منطقه آزاد چابهار به روسیه و هند گفت: این موضوع را تکذیب می‌کنم آنچه در حال اتفاق است جمهوری اسلامی یک قراردادی با هند منعقد کرده که در راستای توافق نامه بندر چابهار بین ایران افغانستان و هند منعقد شده و براساس این قرارداد یک شرکت هندی از فاز یک بندر شهید بهشتی به روش مشهور بی یو تی قراردادی امضا و ۱۸۵ میلیون دلار در این بخش سرمایه گذاری خواهد کرد این سرمایه گذاری ده ساله است و به هیچ عنوان به معنی واگذاری حاکمیت وجبی از ایران نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: آنچه من در این خصوص با مسئول منطقه آزاد چابهار صحبت کردم مبتنی بر این بود که بیش از ۱۱ میلیارد دلار در این منطقه می‌توانیم مبادله داشته باشیم و این قرارداد در ایجاد اشتغال در منطقه آزاد چابهار نیز موثر خواهد بود در همین راستا روس‌ها نیز به دنبال این هستند که پروژه شمال به جنوب را راه اندازی کنند که راه اندازی این مسیر نیز برای ما درآمدزایی خواهد داشت و البته به سود روس‌ها هم خواهد بود، اما تاکید می‌کنم به هیچ عنوان مسئله واگذاری در کار نیست بلکه قرارداد‌ها کاملا عادلانه است.

**میزان کالای ذخیره شده در انبار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش یافته است/ تا زمان عرضه برنج شالیکاران واردات نخواهیم داشت
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص کالا‌های ثبت سفارش شده در گمرک نیز گفت: بعد از دستور رئیس جمهور در این خصوص همتی رئیس بانک مرکزی و دژپسند وزیر اقتصاد برای بازرسی به این منطقه رفتند و مشکلات را از نزدیک بررسی کردند و موانع گمرکی حذف شد در همین راستا برخی افراد کالا‌هایی از قبیل: سویا و ذرت را وارد کردند و تازه می‌خواهند ارز بگیرند که این پروسه را سخت‌تر می‌کند در خصوص این کالا‌ها عدد دقیقی ندارم، اما تسریع در انتقال کالا‌ها در حال انجام است.

ربیعی ادامه داد: از این فرصت استفاده می‌کنم به بیان این نکته می‌پردازم امروز میزان کالایی که در انبار ذخیره داریم از مدت مشابه سال گذشته به مراتب بیشتر است.

سخنگوی دولت گفت: در راستای همین موضوع برخی نگران واردات برنج بودند که دولت تصمیم گرفت تا زمان عرضه برنج شالیکاران ایرانی وارداتی نداشته باشیم.

وی تصریح کرد: در خصوص مسئله کاهش پیاز و سیب زمینی باید بگویم در این زمینه مدیریت لازم به عمل آمده و این دو محصول در وضعیت مناسبی به سر می‌برند خوشبختانه به رغم همه فشار‌ها هم ارز مورد نیاز حاصل شده و هم کالا‌ها وارد می‌شود دشمن باید بداند کشوری با ظرفیت جمهوری اسلامی و برخورداری از ۳۰۰، ۴۰۰ میلیون جمعیت در همسایگی خود حتما تحت تاثیر تحریم قرار نخواهد گرفت.

در ادامه این نشست خبری خبرنگاری با اشاره به مصاحبه عراقچی معاون بانک مرکزی سیف و اینکه وی عنوان کرده بود دولت دستور مداخله بانک مرکزی را در بازار ارز داده بود گفت: از همین تریبون از زحمات سیف و عراقچی سپاسگذارم این دو تن مدیران پاک و صادق ما بوده و هستند و هیچ کدام از این‌ها در اتفاقات رخ داده نفی شخصی نداشتند.
ربیعی ادامه داد: در روند اختلالات رخ داده در بازار ارز بحث در سیاست تزریق ارز به بازار است مطالعات ما نشان می‌دهد که ۶۰ سال است که این روند یعنی دخالت دولت‌ها در بازار ارز وجود دارد.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه این سیاست نه تنها در کشور ما بلکه در کشور‌های همسایه نیز اتفاقی مسبوق به سابقه است گفت: کشور‌های همسایه نیز همواره مداخلاتی برای جلوگیری از فشار اقتصادی بر مردم انجام می‌دهند.

**دولت سیاست مداخله در بازار ارز را رد نمی‌کند/ مطمئنیم سیف و عراقچی به نفع کنترل بازار مداخله کردند
وی با بیان اینکه سیاست مداخله دولت در بازار را رد نمی‌کنیم گفت: مجوز لازم برای صرافی‌ها نیز توسط بانک مرکزی صادر می‌شود و اساسا هر روشی که بانک مرکزی اعلام کند مجوز محسوب می‌شود.
ربیعی با تاکید براینکه دولت از برخورد با تخلف و متخلف حمایت می‌کند گفت:، اما ما مطمئنیم که سیف و عراقچی در روند اختلالات سود و نفع شخصی نداشتند و به نفع کنترل بازار مداخله کردند نقد این که این سیاست درست یا غلط بوده مرجع مشخصی دارد

سخنگوی دولت افزود: الان گفته می‌شود ۱۵۹ میلیون دلار خارج از چارچوب بوده که براساس تشخیص آن زمان بوده و به عهده سیاست گذاران است.

**مدیر عامل ایران خودرو به دلیل افزایش قیمت بدون هماهنگی تغییر کرد
وی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص افزایش قیمت محصولات ایران خودرو و نظارت دولت گفت: افزایش قیمت خودرو در این شرکت قانونی نبوده و دیروز شخصا با وزیر صمت حرف زدم و امروز مدیر عامل ایران خودرو به دلیل تغییر بدون هماهنگی تعویض می‌شود و آقای علی آبادی مدیر عامل شرکت مپنا جایگزین او خواهد شد.
ربیعی ادامه داد: براساس این روند گرانی‌های اخیر بررسی شد و دلیل منطقی برای آن پیدا نشد مسئله خودرو از موضوعاتی است که ما باید بیشتر روی آن متمرکز شویم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سوالی در خصوص موضع دولت نسبت به منع به کارگیری بازنشستگان نیز گفت: دولت بازنشسته‌ای را به کار نگرفته برخی وزارت خانه‌ها مطابق قانون می‌توانند یک درصد از بازنشستگان خود را به کار گیرند و برخی نهاد‌ها هم با مجوز اخذ شده و براساس قانون از تعداد محدودی از بازنشستگان استفاده کردند.

وی ادامه داد: دولت قطعا کسانی که ۴۵ الی ۵۰ سال از سابقه کاری شان گذشته باشد و مدیر نشده باشند را اجازه کسب پست مدیریتی به آن‌ها نمی‌دهد و این اقدام به جوانان کمک می‌کند تا سن مدیریت در ادارات حدود ده سال پایین بیاید.
**اولتیماتوم فیفا برای حضور بانوان در ورزشگاه‌ها فقط منحصر به ایران نبوده است
ربیعی در پاسخ به سوالی مبنی براینکه ظاهرا فیفا اولیتماتومی به ایران برای حضور بانوان در ورزشگاه داده گفت: الزام فیفا برای همه کشور‌ها بوده است و فقط محدود به ایران نمی‌شود بلکه متوجه همه کشور‌های عضو فیفاست.

سخنگوی دولت ادامه داد: به اعتقاد من حل مسائل اجتماعی دشواری‌های خود را دارد و در این راستا باید به مسائل فرهنگی و برخی نگرانی‌ها نیز توجه کرد و این موضوع را با ملاحظات فرهنگی حل و فصل کرد.

وی با اشاره به دیدار خود با سلطانی فر وزیر ورزش گفت: وی با در نظر گرفتن دغدغه‌های افراد در ورودی و معابر ورزشگاه برنامه ریزی‌هایی را انجام خواهد داد که در دیدار‌های ملی بانوان نیز حضور داشته باشند.
ربیعی تصریح کرد: به نظر می‌رسد هر مسئله‌ای که از مسیر طبیعی حل و فصل شود نهادینه خواهد شد.

**دولت ورود به مجادله‌های لفظی را به نفع جامعه نمی‌داند/ برخی نظرات نظرات شخصی است و ارتباطی با جامعه مدرسین نیز ندارد
سخنگوی دولت در خصوص اینکه فردی عنوان کرده بود اگر رئیس جمهور نمی‌تواند کشور را اداره کند کنار برود و این که این ادبیات چه قدر می‌تواند به نفع وضعیت و شرایط اتحاد در کشور باشد گفت: از این گونه مجادلات متاسفیم و تمایل و قصدی برای ورود به آن نداریم، چون معتقدیم این قیبل حرف‌ها دردی از مردم دوا نخواهد کرد.

وی تصریح کرد: موضوع بیان شده از اختیارات بیان کننده نیست بلکه نظر شخصی وی محسوب می‌شود و یقینا نظر جامعه مدرسین نیز نیست.
ربیعی با تاکید براینکه روحانیت همواره یکی از ارکان با اهمیت نظام بوده است گفت: براین اساس هر گونه لطمه به روحانیت و مرجعیت لطمه به سرمایه اجتماعی ما محسوب می‌شود. جایگاه روحانیت بین مردم اهمیت ویژه‌ای دارد و در شرایطی که همه باید در بحران‌ها و سختی‌ها با یکدیگر همکاری کرده و از این شرایط عبور کنیم هر گونه مجادله به صلاح کشور نیست.

سخنگوی دولت تاکیدکرد: دولت نیز ورود به این مسائل را به نفع جامعه نمی‌داند و این نقد را تنها یک نقد شخصی فردی محترم به حساب می‌آورد.

وی در خصوص ضرورت همکاری ایران با کشور‌های حوزه خلیج فارس برای برقراری امنیت گفت: ما فکر می‌کنیم هر چه امریکا از براندازی در ایران ناامید شد کشور‌های منطقه هم به پایداری دوستی‌های منطقه و اهمیت آن متوجه‌تر شده اند.
ربیعی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی اساسا حساب امارات و عربستان را از آمریکا جدا می‌داند گفت: ما کشور‌های یک منطقه هستیم و معتقدیم در هر چارچوبی که کشور‌های منطقه امنیت را برقرار می‌کنند باید با یکدیگر همکاری کنیم و آمادگی تعاملات دو جانبه با سایر کشور‌ها را داریم.

**جمهوری اسلامی حساب امارات و عربستان را از آمریکا جدا می‌کند/ هزینه امنیت و انرژی ارزان دیگران را نباید مردم منطقه پرداخت کنند
سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در همین راستا علایم خوبی را نیز از برخی کشور‌های منطقه دریافت کرده ایم گفت: ما معتقدیم هزینه امنیت دیگران و انرژی ارزان آن‌ها را نباید مردم محروم منطقه پرداخت کنند و جمهوری اسلامی همواره خود را مسئول امنیت در خلیج فارس، تنگه هرمز و دریای عمان می‌داند و افزایش همکاری‌های امنیتی در منطقه را به نفع صلح و ثبات ارزیابی می‌کند.

وی در خصوص اصلاح بودجه نیز گفت: اصلاح ساختار بودجه مسئله درازمدتی است که تاکنون مسائل مربوط به آن دو جلسه خدمت رهبری مطرح شده است اصلاح بودجه نیز در جلسه سران سه قوه بودجه ۹۸ مطرح و مجوز‌های آن اخذ شده است.
سخنگوی دولت در پاسخ به سوال خبرگزاری دانشجو در خصوص اظهارات گزارشگر ویژه سازمان ملل در امور حقوق بشر که در تازه‌ترین گزارش خود مدعی شده آزادی بیان در یک سال اخیر در ایران محدودتر شده گفت: باید گفت: آن‌ها شاخص‌های خود را دارند من معتقدم ما در کشوری هستیم که به رغم همه انتقادات و فراز و نشیب‌هایی که ممکن است وجود داشته باشد همین که مردم در صف ها، اتوبوس و مکان‌های عمومی به راحتی حرف می‌زنند و حتی با یک کپشن ما را نقد می‌کنند اتفاق مبارکی است.

ربیعی با بیان اینکه دولت سعی کرده فضای مجازی را برای همین نقد‌ها و شفافیت‌ها حفظ کند به دیدار شب گذشته خود با عده‌ای از جوانان اشاره کرد و گفت: در این دیدار به آن‌ها گفتم برادر من در رژیم طاغوت به خاطر مطالعه یک کتاب به زندان افتاد و حتی زمانی وقتی می‌خواستیم کتاب خاصی را بخوانیم چهار نوع جلد روی آن می‌گذاشتیم تا بتوانیم آن را مطالعه کنیم براین اساس نمی‌توان شرایط آزادی در آن روز‌ها را با شرایط امروز مقایسه کنیم.

وی افزود:، اما اینکه همه بتوانند بنویسند و بعد تضمین داشته باشند این طور نیست.

سخنگوی دولت ادامه داد: امروز نقد به دولت ثواب دارد، اما شاید حریم دیگران را نتوان چندان نقد کرد ما معتقدیم همه باید بتوانند حرف خود را بزنند و بعد از آن هم امنیت داشته باشند.

ربیعی با تاکید بر اینکه در مقایسه با غرب و بسیاری از کشور‌های دیگر جمهوری اسلامی در زمینه آزادی بیان نه تنها نمره منفی ندارد، گفت: در این زمینه جمهوری اسلامی پر دستاورد بوده است هر چند نسبت به سلیقه کاری‌ها و اقداماتی که افراد بعضا بعد از بیان مطالب شان دچار می‌شوند نقد‌هایی وجود دارد، اما در مجموع ما کشورمان را کشوری صاحب کرسی‌های آزادی بیان می‌دانیم و فکر می‌کنیم از این جهت به برکت انقلاب و جمهوری اسلامی می‌توانیم خیلی از مسائلی که نسل‌های قبل در آرزوی آن بودند را به دست آورده باشیم.

وی با تاکید بر اینکه همه باید از حریم آزادی دفاع کنیم تا همه بتوانند بنویسند و بعد از نوشتن امنیت داشته باشند، گفت: ما باید در این راستا به رسانه‌های مکتوب آزادی بیشتری بدهیم و چشم و گوش مخاطب باید از داخل بشنود و ببیند نه اینکه مرجع گرفتن خبر به خارج از این مرز و بوم سوق پیدا کند.

سخنگوی دولت با بیان اینکه هر چه بیشتر بتوانیم نقد را در رسانه‌های مکتوب و مسئولیت پذیر گسترش دهیم، گفت: این اتفاق ضامن ثبات و امنیت ملی خواهد بود.

نظر شما