شناسهٔ خبر: 34833159 - سرویس گوناگون
نسخه قابل چاپ منبع: شفاف | لینک خبر

چگونه بفهمیم فشار خونمان بالاست یا پایین؟

اگر به دنبال لیستی از علائم و نشانه‌های فشار خون بالا هستید خوب است بدانید چیزی پیدا نخواهید کرد. زیرا بیشتر اوقات، فشار خون بالا علامتی ندارد. اگر به این امید که علامت‌های خاصی به شما هشدار خواهند داد که فشار خون‌تان بالاست، از کنترل فشار خون خود غافل شوید، خطر بزرگی را وارد زندگی‌تان کرده‌اید.

صاحب‌خبر -

فشار خون بالا

اگر به دنبال لیستی از علائم و نشانه‌های فشار خون بالا هستید خوب است بدانید چیزی پیدا نخواهید کرد. زیرا بیشتر اوقات، فشار خون بالا علامتی ندارد. این باور اشتباه وجود دارد که فشار خون بالا با احساس اضطراب، تعریق، مشکل در خواب و یا گُرگرفتگی در صورت همراه است. اما واقعیت این است که فشار خون بالا تا حدود زیادی بی‌علامت است و می‌توان آن را قاتل خاموش دانست. اگر به این امید که علامت‌های خاصی به شما هشدار خواهند داد که فشار خون‌تان بالاست، از کنترل فشار خون خود غافل شوید، خطر بزرگی را وارد زندگی‌تان کرده‌اید.

فشار خون بالا و پایین، علائم و علت‌ها

توصیه می‌کنیم:

در بیشتر موارد، فشار خون بالا سبب سر درد یا خونریزی بینی نمی‌شود

بهترین و دقیق‌ترین شواهد علمی نشان می‌دهند که فشار خون بالا منجر به سر درد نمی‌شود به جز در مورد افزایش فشار خون اورژانسی که زمانی است که فشار خون ۱۲۰/۱۸۰ یا بالاتر است. اگر فشار خون شما به طور غیرمعمول بالاست و سر درد یا خونریزی بینی دارید و احساس ناخوشی می‌کنید، پنج دقیقه صبر کرده و دوباره فشار خون‌تان را چک کنید. اگر باز هم عدد فشار خون‌تان ۱۲۰/۱۸۰ میلیمتر جیوه یا بالاتر بود، اورژانس خبر کنید.

اگر سر درد شدید یا خونریزی بینی دارید و احساس ناخوشی می‌کنید، به پزشک مراجعه کنید، زیرا این علائم می‌توانند مربوط به عوارض دیگری باشند.

علائم مرتبط دیگر با فشار خون که قطعی هم نیستند

فشار خون بالا و پایین، علائم و علت‌ها

طیفی از علائم دیگر هم وجود دارند که به طور غیر مستقیم ممکن است با فشار خون بالا مرتبط باشند، اما همیشه هم ناشی از فشار خون بالا نیستند، مانند:

ریسک فاکتور‌های فشار خون بالا

فشار خون بالا و پایین، علائم و علت‌ها

گاهی بارداری نیز می‌تواند مشکل فشار خون بالا ایجاد کند. هر چند فشار خون بالا در بزرگسالان شایع است، اما بچه‌ها نیز در معرض این مشکل قرار دارند. در برخی از کودکان، مشکلات کلیوی یا قلبی می‌تواند سبب افزایش فشار خون شود.

فشار خون پایین

فشار خون بالا و پایین، علائم و علت‌ها

فشار خون پایین ممکن است ایده آل به نظر برسد، چون در برخی از افراد مشکلی ایجاد نمی‌کند. اما در عده‌ای، فشار خونی که به طور غیرمعمول پایین است، سبب سرگیجه و غش می‌شود. در موارد شدید، فشار خون پایین می‌تواند بسیار خطرناک باشد. فشار خون پایین‌تر از ۶۰/۹۰ میلیمتر جیوه به طور کلی فشار خون پایین تلقی می‌شود.

دلایل فشار خون پایین طیف گسترده‌ای دارند، از دهیدراته شدن بدن گرفته تا بیماری‌های جدی. مشخص کردن علت فشار خون پایین برای شیوه‌ی درمان مهم است.

علائم فشار خون پایین

در برخی از افراد، فشار خون پایین نشاندهنده‌ی یک مشکل پنهان است، مخصوصا اگر کاهش فشار خون ناگهانی یا همراه با علائم زیر باشد:

فشار خون بیش از حد پایین می‌تواند سبب شوک شود. علائم فشار خون بسیار پایین که خطر شوک به همراه دارد شامل موارد زیر می‌شود:

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنید؟

فشار خون بالا و پایین، علائم و علت‌ها

اگر علائم شوک را دارید باید هر چه سریع‌تر اورژانس خبر کنید. اما اگر معمولا فشار خون‌تان پایین است، اما احساس بدی ندارید و حال‌تان خوب است، پزشک‌تان فقط توصیه می‌کند طی چکاپ‌های روتین، فشار خون‌تان را کنترل کنید.

حتی سرگیجه یا احساس سبُکی در سر که گهگاه بروز می‌کند ممکن است مشکلی نسبتا غیرجدی باشد، مثلا ناشی از دهیدراسیون خفیف بدن در اثر زیاد در معرض نور و گرمای خورشید بودن.

علت فشار خون پایین

فشار خون معیاری است برای میزان فشاری که در عروق‌تان طی زمان‌های فعالیت و استراحت با هر ضربان قلب ایجاد می‌شود.

فشار خون نرمال به فشار خون پایین‌تر از ۸۰/۱۲۰ میلیمتر جیوه گفته می‌شود. فشار خون طی روز بسته به وضعیت بدن، ریتم تنفس، میزان استرس، دارو‌هایی که مصرف می‌کنید، چیزی که می‌خورید و می‌نوشید و زمان روز نوسان دارد. فشار خون معمولا در شب، پایین‌ترین است و بعد از بیدار شدن به میزان قابل توجهی بالا می‌رود.

فشار خون چقدر می‌تواند پایین بیاید؟

چیزی که برای شما فشار خون پایین محسوب می‌شود ممکن است برای عده‌ای دیگر نرمال باشد. بیشتر پزشکان فشار خون را تنها زمانی خیلی پایین می‌دانند که علائمی ایجاد نماید.

برخی از کارشناسان فشار خون پایین‌تر از ۶۰/۹۰ را فشار خون پایین می‌دانند. افت ناگهانی فشار خون می‌تواند خطرناک باشد. کاهش ناگهانی فشار خون می‌تواند سبب سرگیجه و غش شود، زیرا مغز نمی‌تواند خون کافی دریافت کند. ضمنا افت ناگهانی فشار خون در اثر از دست دادن ناگهانی خون به مقدار زیاد، مثلا در اثر خونریزی کنترل نشده، عفونت‌های شدید یا واکنش‌های آلرژیک می‌تواند بسیار خطرناک باشد.

چه عوارض یا بیماری‌هایی می‌توانند سبب کاهش فشار خون شوند؟

فشار خون بالا و پایین، علائم و علت‌ها

ریسک فاکتور‌های فشار خون پایین

منابع: برترینها

نظر شما