شناسهٔ خبر: 34832598 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: ایسنا | لینک خبر

افشار: قبل از رسیدن افراد به بازنشستگی باید جوانان را پرورش دهیم

71565

رییس هیات عالی اندیشه‌ورزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با تاکید بر اینکه فساد اقتصادی کنونی با وضعیت قبل از انقلاب قابل قیاس نیست، اظهار کرد: ولی جوانان شاهد آن زمان نبودند و ما هم توان بیان هنرمندانه اتفاقات قبل از انقلاب را نداریم.

صاحب‌خبر -

به گزارش ایسنا، علیرضا افشار، رییس هیات عالی اندیشه ورزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در نشست بررسی حقوقی بیانیه گام دوم انقلاب رهبری که توسط سازمان بسیج حقوقدانان برگزار شد گفت: ما تاکید داریم مطالعات در این زمینه رویکرد عملی داشته باشد، امیدواریم دستگاه قضا به این مهم اهتمام ورزد چرا که بیشتر فعالیت ما برای کمک به قوه قضاییه است.

وی افزود: بیانیه گام دوم انقلاب اگرچه متن کوتاهی است ولی کامل و جامع است، در بخش اول بیانیه گام دوم به شرایط ٤٠ ساله اول پرداخته می‌شود، دستاوردهایی که در این ٤٠ سال داشتیم گاهی زیر سوال می‌رود و گاهی ما هم با دشمن همنوایی می‌کنیم گاهی به دلیل دلسوزی یا آرمان خواهی و یا با دلایل مختلف اینکار انجام می‌شود، توجه به وضع موجود بدون در نظر گرفتن دستاوردهای ٤٠ ساله ظلم است.

افشار بیان کرد: برای مثال فساد اقتصادی با وضعیت قبل از انقلاب قابل قیاس نیست، گاهی انسان فراموش می کند. جوان‌ها که آن دوران ستمشاهی را ندیدند ما هم زبان هنرمندانه برای بیان آن دوران را نداریم  و دشمن هم با هنر این موضوع را تحریف می کند.

وی ادامه داد: عدالت خواهی موضوع مهم  دیگری در این حوزه است که تا امروز به عنوان مطالبه‌ای عمومی در همه جا مورد نظر است، کاهش فاصله میان بایدها و واقیعت‌ها به عنوان مطالبه از سوی مقام معظم رهبری مطرح می شود، امید ایشان در این حوزه به نسل جوان است، همواره تاکید داشتند این موضوع به معنی کنار گذاشتن پیشکسوتان نیست؛ چرا که نباید افراط و تفریط داشته باشیم؛ این موضوع اخیرا در برخی نهادها مانند سپاه احساس می‌شود که موجب از دست دادن سرمایه‌ها خواهد بود.

افشار تصریح کرد: باید در حوزه حقوقی بررسی کنیم که چگونه می شود هم رویکرد جوان گرایی را پایه ریزی کنیم و هم از تجارب پیشکسوتان بی بهره نباشیم، قبل از رسیدن افراد به بازنشستگی باید افراد جوان را پرورش دهیم و باید از قبل در این خصوص برنامه ریزی کرد، در برخی حوزه‌ها می توان از افراد بازنشسته به عنوان مشاور بهره بجوییم.

وی اشاره کرد: در تمام موفقیت‌هایی که حضرت آقا در این بیانیه مورد اشاره قرار دادند بی شک دستگاه قضا دارای نقش مهمی بوده است که متاسفانه در این خصوص تا به امروز به خوبی اطلاع رسانی نشده است، برای مثال اکنون امنیت کردستان نسبت به بسیاری دیگر از مناطق بیشتر است؛ این خود به دلیل برخورد قاطع دستگاه قضا است، نباید به دلیل وجود ٤ نفر فرد فاسد تمام این دستاوردها را نادیده گرفت.

افشار گفت: در توصیه‌های ایشان در این بیانیه محورهای مختلفی مورد اشاره قرار دارد، در حوزه معنویت و رویکرد جهادی در کشور باید توجه لازم را داشته باشیم، در این حوزه موضوع مهم مورد توجه بحث جنگ نرم است، برای مثال این مهم است که در مقابله با حوزه‌ای مانند فساد و فحشا آرایش مناسبی داشته باشیم، موضوع مهم در این خصوص این است که اگر در حوزه‌ای توان عمل کردن نداریم آن را به قانون تبدیل نکنیم برای مثال اگر نمی توانیم با پدیده ای مانند ماهواره برخورد کنیم آن را به قانون تبدیل نکنیم، در خصوص جرائم اجتماعی و اخلاقی اخیرا قانونی را مورد توجه قرار دادیم که بتوانیم با توجه به امکانات موجود با تخلفات و جرائم برخورد کنیم.

وی عنوان کرد: موضوع مهم دیگر در این بیانیه برطرف کردن قوانین دست و پا گیر است، این موضوع مسئله ای حقوقی است، در شرایطی که مشکلات اقتصادی جامعه را رنج می‌دهد باید به این موضوع اهتمام ویژه داشته باشیم.

افشار گفت: نقش بسیج برای انعکاس تخلفات در حوزه فساد خیلی بیشتر از آن است که اکنون در حال رخ دادن است، بستری ایجاد شده که بسیج بتواند در خصوص گرانفروشی و احتکار  به سازمان تعزیرات حکومتی کمک کند، رویکرد امام هم همین بود که  مشارکت مردم به صورت نهادینه و سازمان دهی شده مشکلات کشور را رفع کند. اگرچه این نهاد ها مانند کمیته امام در مقابل بهزیستی به معنی موازی بودن نیستند، بلکه با هدف هدفمند کردن مشارکت مردم در آن حوزه است.

رییس هیات عالی اندیشه‌ورزی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تصریح کرد: متاسفانه این نهادها یا منحل شدند یا منحرف یا  ملحق شدند که خدا را شکر در این حوزه بسیج رویکرد خوبی داشته، ولی در بخش های دیگر نتوانستیم موفق باشیم. برای مثال نهضت سوادآموزی به یک سازمان دولتی تبدیل شد و مشارکت مردمی را از دست داد.

وی اضافه کرد: در عرصه سیاسی هم مشارکت مردم را عمدتا در انتخابات شاهد هستیم. اگرچه این موضوع مهمی است که بصیرت افزایی مردم را اشاره دارد، اما آنچه باعث تقویت این عرصه شده حضور مردم در صحنه است. مانند راهپیمایی‌های روز قدس،٢٢ بهمن و ٩ دی. اخلاق سیاسی موضوع بسیار مهم این عرصه است. برای مثال اخلاق انتخاباتی برای کاندیدا امر مهمی است که باید در این حوزه مورد اهتمام باشد، وقتی افراد صورت هم را چنگ می زنند باید توجه کنیم که این اخلاق اسلامی نیست. وقتی ما منشور اخلاق را در این حوزه تدوین کردیم تاکید داشتیم که ضمانت اجرای آن افکار عمومی باشد، به هرجهت موضوع دارای اولویت در حوزه انتخابات برخورد با مجرمین و متخلفین انتخاباتی است، باید برای سلامت کار سیاسی تلاش کنیم.

انتهای پیام

برچسب‌ها:

نظر شما