شناسهٔ خبر: 34832092 - سرویس ورزشی
نسخه قابل چاپ منبع: مهر | لینک خبر

مجتبی جوهری:

ترکیه به دنبال ثبت کشتی پهلوانی به نام خود است

علیرضا هنرمنش

رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه‌ای و کشتی پهلوانی گفت: ترکیه تلاش دارد کشتی پهلوانی را به نام خود ثبت کند.

صاحب‌خبر -

به گزارش خبرنگار مهر، مجتبی جوهری رییس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی در نشست خبری امروز خود در جمع خبرنگاران گفت: دلیل اصلی عقب افتادگی این رشته این است که ما توان معرفی علمی این رشته را نداشتیم. این مساله نوعی ضعف بود که خوشبختانه رفته رفته توانستیم آنرا برطرف کنیم. ورزش زورخانه ای یک رشته پویا است که شرایط سنی خاصی هم ندارد که هم بصورت گروهی و هم انفرادی پیگیر می شود.

وی افزود: ورزش زورخانه ای باید مثل دیگر رشته های سنتی کشورهای مختلف مثل جودو، تکواندو و ووشو در جهان معرفی شود. این رشته ریشه در فرهنگ و آیین کشورمان دارد و باید به خوبی به دنیا شناسانده شود.

جوهری به آخرین وضعیت مدیریت کشتی پهلوانی و برخی اختلاف نظرها با فدراسیون کشتی گفت: ما طبق جلسات سال گذشته با مسئولان فدراسیون کشتی و برخی مسئولان وزارت ورزش در نهایت به تدوین صورت جلسه و تفاهم نامه ای رسیدیم که این اختلاف نظرها برطرف شد. برنامه ها و مسابقات کشتی پهلوانی با همکاری و تعامل بین ما و فدراسیون کشتی برگزار شود. ما با کسی اختلاف نداشته و نداریم. البته برخی اختلاف نظرها ممکن است در هر خانواده و جمعی باشد که این موضوع با همدلی و نشست های فنی حل و فصل شد.

وی ادامه داد: ما چندی پیش با علیرضا دبیر رییس فدراسیون کشتی هم جلسه داشتیم که در نهایت منجر به ادامه همکاری و تعامل و همچنین نظارت فدراسیون کشتی بر اعزام ها و مسابقات خارجی شد. دلیل این موضوع هم بحث ورود اتحادیه جهانی به بحث کشتی های سنتی کشورهای عضو است و می توان با  همکاری فی مابین به خوبی اجرایی شود. البته در این بین با علیرضا حیدری رئیس فدراسیون جهانی کشتی پهلوانی هم تعامل و اتفاق نظر داریم.

جوهری ادامه داد: زمانی که رسول خادم از فدراسیون استعفا داد این رشته در اتحادیه جهانی بدون «حاجی» شد! در این میان ترکیه هم تلاش دارد کشتی پهلوانی را به نام خود ثبت کند و حیدری را کنار بگذارند. رژیم اشغالگر قدس هم وارد تصمیمات اتحادیه جهانی شده و حمایت زیادی از ترکیه می کند که امیدواریم بتوانیم نقش خودمان را در سطح جهانی پررنگ تر کنیم.

وی در خصوص ورود بانوان به این رشته گفت: ما یک سری محدودیت ها در بسیاری از رشته ها داریم. ما این رشته را برای تمامی اقشار لازم می دانیم البته اما در فضای قانونی و اداری و شرعی. ما خانواده هایی داریم که نسل به نسل در ورزش زورخانه ای بودند و اطلاعات و توان کارشناسی بالایی در این رشته دارند. علاقه مند در ایران زیاد داریم و حتی بانوان هم می توانند پیگیر این رشته باشند. البته نه بدین معنا که حتما وارد گود زورخانه شوند. در نهایت باید گفت با محدودیتی برای بانوان نداریم و بانوان در رشته داوری و حتی مرشد سنتی در برخی استانها داریم. در واقع بصورت جدی وارد این مباحث نشدیم.

وی افزود: در گذشته یکی از آسیب های ما عدم وجود بانک اطلاعاتی جامع بود که خوشبختانه این بانک اطلاعاتی با ثبت اطلاعات حدود ۱۶ هزار نفر در این رشته ایجاد شد. بحث بعدی آیین نامه و ضوابط و مقررات این رشته بود که بتوانیم همه ورزشکاران را در تمامی رده ها در یک چارچوب زیر نظر بگیریم. این آیین نامه ها مربوط به بحث آموزش و مسابقات و با روز کردن این رشته بود که خوشبختانه توانستیم شکل و فرم خاصی به آن بدهیم.

جوهری ادامه داد: سال گذشته در بحث آموزش نیز گام های مثبتی برداشتیم. با همسان سازی آموزش ها در تمامی استانهای فعال، توانستیم بسیاری از نیروهای جوان را در این رشته زیر نظر بگیریم. البتا هنوز نیاز به تقویت و بهینه سازی این روند در برخی استانها داریم تا به زودی تمامی استانها در یک سطح قرار گیرند. کشتی ساحلی را هم در رده نوجوانان به برگزاری مسابقات اقدام کردیم که خوشبختانه با نتایج خوبی همراه بود.

رئیس فدراسیون ورزش های زورخانه ای و کشتی پهلوانی گفت: با تعدادی از سازمان ها که دارای جمعیت زیادی هستند مثل جامعه دانش آموزی و یا بسیج، تفاهم نامه هایی امضا شده و طرفین تعهداتی دارند تا بتوانیم با توجه به زیرساخت های آنها به خوبی به پیشبرد این رشته بپردازیم. ما باید این رشته را به خوبی به مردم خودمان معرفی کنیم تا بتوانیم از جهانی شدن و توسعه این رشته حرف بزنیم. تلاش ما این است که در سطح استان و کشور به خوبی عمل کنیم و سپس به معرفی این رشته در کشورهای مختلف بپردازیم.

نظر شما