شناسهٔ خبر: 34828678 - سرویس سیاسی
نسخه قابل چاپ منبع: روزنو | لینک خبر

حملات دلالان کاتالیست از طریق روزنامه های اجاره ای

صاحب‌خبر -
 ایجاد حاشیه سازی برای شرکت های دانش بنیان از طرف افرادی که در میدان تولید و عرصه علمی از آنها شکست خورده اند یک روش نا آشنا نیست .  اکسیر و اکسیرها در ایران در این دوره تحریم و فشار خارجی بیش از گذشته به حمایت مراجع ذیصلاح نیاز دارند.
بنزین
بنزین
   به گزارش " نفت ما " ،   « از شما ممنون و متشکر هستیم ! به خاطر تولید داخلی کاتالیست‌های واحدهای ایزوم پالایشگاهی که قبلا" فقط توسط کشور آمریکا قابل تولید بود ، شما  با تولید این کاتالیست در داخل ، ایران را به دومین تولیدکننده این کاتالیست حساس و پیچیده در جهان تبدیل کردید »

اینها گفته های معاون وقت وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی در بازدید از شرکت اکسیر نوین فرایند آسیا است که به همراه دو معاون دیگر وزیر نفت صورت گرفت تا بر دستاوردهای یکی از دانش بنیان ترین شرکت های  بخش خصوصی فعال در صنعت نفت صحه بگذارند .

کاتالیست شاه کلیدی حیاتی در صنعت نفت و گاز محسوب می شود که واردات بیش از ۱۵۰ نوع از آن در سال بازار بسیار پر سودی برای واسطه ها ایجاد  کرده است .

پیش از تحریم سهم تولید داخلی رقمی در حدود ۱۰ تا ۲۰ درصد بر آورد می شد كه در صورت داخلي سازي آن سود دلالان كاتاليست كه با بررسي از گمرك ايران مشخص خواهد شد به خطر مي افتاد و همین موضوع باعث شده تا آنها از هر ابزار سیاسی که در دست دارند استفاده  نمایند تا شرکت های دانش بنیان و تولید کنندگان این عرصه را یک قدم به عقب برانند ، شرکت اکسیر نوین فرآیند آسیا به عنوان لیدر صنعت کاتالیست سازی در کشور  تنها شرکت بخش 
​​​​​​​تعطیلی واحدهای مختلف پتروشمی تولید اوره ، آمونیاک ، ..... در کشور تنها به خاطر نبود کاتالیست اتفاقی بود که ناظران صنعت نفت بهت زده شاهد وقوع قریب الوقوع آن بودند .
خصوصی در این حوزه بود که توانست در میان ۱۰ کار آفرین برتر ملی قرار گیرد و از نماینده دولت لوح افتخار دریافت نماید ، موفقیت بی هزینه و چالش ممکن نیست ، برخی فشارها از سوي دلالان وارد کننده کاتالیست به این مجموعه high-tech داستانی پر تکرار در حوزه صنایع وابسته به نفت و گاز است که بارها و بارها تکرار شده است .  

چرا به ایران کاتالیست نمی فروختند ؟ 
ایران در کنار سه کشور عربستان ، عراق و ایالات متحده یکی از بزرگ ترین مصرف کنندگان کاتالیست در جهان محسوب می شود ، واردات سالانه کشور بیش از ۷۰۰۰ تن بر آورد می شود که با توجه به قیمت نسبتاَ بالای انواع کاتالیست رقم قابل توجهی گردش مالی سالیانه ایجاد می کند ، بازیگران بسیار محدودی انحصار واردات در این زمینه را برای سالیان متمادی در دست داشتند ،  دوره شروع آنچه که به بحران کاتالیست در کشور مشهور شده است  به سال ۲۰۰۶ و آغاز تحریم های شورای امنیت علیه بخش انرژی و سیستم بانکی کشور باز می گردد .

در نقطه کانونی این بحران سه کاتالیست ساز بزرگ دنیا شامل شرکت های  اکسنس فرانسوی، شرکت UOP که هلندی و آمریکایی است و شرکت زئوکم آلمانی از فروش مستقیم این محصول راهبردی به شرکت های ایرانی سر باز زدند . با پیاده شدن سوئیس و ایتالیا ( کمپانی بازل) از قطار تامین کنندگان کاتالیست در کشور ، بحران در انواع مختلفی از واحدهای پالایشگاهی  CCR  و CRU و ايزومريزاسيون به اوج خود رسید .

تعطیلی واحدهای مختلف پتروشمی تولید اوره ، آمونیاک ، ..... در کشور تنها به خاطر نبود کاتالیست اتفاقی بود که ناظران صنعت نفت بهت زده شاهد وقوع قریب الوقوع آن بودند .

در دهه ۸۰ شمسی سه گزینه همزمان مطرح گردید ، گروهی از وارد کنندگان مدعی شدند که می توانند با توجه به ارتباطات گذشته با واسطه قرار
تولید در این کشور هرگز کار راحتی نبوده است ،  بديهي است كه دلالاني از قطع واردات بیش از ۲۵ نوع کاتالیست و تولید داخلی آنها خوشحال نخواهد شد.
دادن اشخاص حقیقی و حقوقی در جنوب شرقی آسیا و امارات متحده عربی کالای مورد نیاز را از تولید کننده اصلی و با قیمت بالاتر تهیه نمایند ، این ادعا به واردات سطح گسترده ای از کاتالیست های بی کیفیت و بعضاَ تقلبی چینی انجامید و خطوط تولید را با چالشی جدید مواجه ساخت .

پس از آنکه در نیمه دوم سال ۱۳۸۹ شرکت بازل ایتالیا با فشار برخی از کشورهای عضو اتحادیه اروپا فروش برخی از کاتالیست‌های زیگلر ناتا همچون کاتالیست ( تیتانیوم بر پایه دی کلرید منیزیم) و کوکاتالیست (شامل تری اتیل آلومینیوم، دنور و اتمر) به ایران را به  حالت تعلیق در آورد ، برخی از واحدهای پتروشیمیایی تولیدکننده پلی اتیلن در کشور عملاَ ناچار به توقف تولید شدند و کاتالیست های بی کیفیت چینی نیز نتوانست مشکل را حل نماید ، راهکار خرید سهام این شرکت ایتالیایی یا شراکت در یک شرکت سوئیسی به جايی نرسید و تنها راه باقی مانده پیش پای ایران تولید داخل بود .  

آغاز تولید : 
در ابتدا تولید ۱۰ کاتالیست پر مصرف در اولویت قرار گرفت. تامین نیاز واحدهای CCR و ايزومريزاسيون پالایشگاه‌ها و جایگزین کردن کاتالیست‌های UOP و بازل با ورژن ایرانی به زعم برخی از صاحب نظران بد بین تر در آن برهه و البته برخی شرکت های وارد کننده یک هدف گذاری غلو آمیز به دور از واقع بینی تعبیر شد . برخی معتقد بودند که روش CKD و SKD   به کار گرفته شده در صنعت خودرو سازی به نوعی در بومی سازی کالاهای مورد نیاز صنعت نفت تکرار خواهد شد و تولید واقعی محقق نخواهد شد . به همین خاطر از ابتدا حساسیت در مورد میزان موفقیت تولید کنندگان کاتالست  بسیار بالا بود ، شرکت اکسیر نوین هر چند فعالیتهای R&D  را از سال ۸۲ آغاز کرد اما 
دولت در نقش رگولاتور و سیاست گذار موظف است که مسیر دشوار موجود را هموار سازد و به برخی اغراض و نیات دلالان که در اصل رقیب توليد كننده بخش خصوصی هستند واقف باشد .  
همچون برخی دیگر از شرکت های دانش بنیان تولید کاتالیست با رسیدن تحریم به اوج خود بود که در سال ۱۳۸۹ توانست Setup  تولید انواع راهبردی کاتالیست را به مرحله طراحی و اجرا برساند .  

برخی از  کاتالیست های  راهبردی مورد نیاز در صنعت نفت و گاز حاوی فلزات گرانبها از جمله پلاتین، پالادیوم، رودیوم، نقره و طلا هستند ، این شرکت توان تحقیقاتی خود را بر روی این دسته از محصولات متمرکز ساخت و موفق شد که 25 نوع کاتالیست حاوی فلزات گرانبهای مصرفی صنایع پتروشیمی و پالایشگاهی کشور از جمله کاتالیست تولید بنزین یورو 4 که تا آن زمان در انحصار چند شرکت اروپایی و آمریکایی بود را بومی سازی نمایید . 

 پس از آن این مجموعه آمادگی خود را برای تولید  کاتالیستهای تولید بنزین یورو ۵ و یورو ۶ اعلام کرد . تولید کاتالیست‌های واحدهای نفتا ریفورمینگ پالایشگاهی  CCR  و CRU و ايزومريزاسيون تولید کاتالیست‌های واحدهای آروماتیک‌سازی، تولید کاتالیست دهیدروژناسیون پارافین‌ها جهت واحدهایMTBE ، LAB و تولید پروپیلن از پروپان ، بخشی از دستاوردهای این مجموعه محسوب می شدند .

سیر سریع  این رشد فنی باعث شد که مقامات مختلف وزارت نفت از خطوط تولید این شرکت بازدید نمایند ، معاون وزیر نفت در امور پژوهش و فناوری ، معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی و معاون وزیر نفت و مدیر عامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی از جمله این بازدید کنندگان بودند .

دریافت نشان کار آفرین برتر در عرصه ملی و تقدیر نامه های مختلف از واحدهای تولیدی و دولتی سراسر کشور به نوعی سپاسگذاری از فعالیت های این مجموعه ارزشمند تلقی می شد ، علی رغم رشد دهها شرکت رانتی و فیک  در عرصه نفت و گاز  ، اکسیر نوین توانست 
مي توان از طريق گمرك جمهوري اسلامي ايران نسبت به شناسايي انواع شركت هاي حقوقي و شخصي و ارتباط نسبي و غيرنسبي آنها و از طريق ذينفعان آنها، از طريق نهادهاي نظارتي، كاتاليست هايي كه وارد كشور شده را شناسايي نمود و توليدكنندگان واقعي را از دلال كاتاليست شناسايي نمود.
تضمین نماید که با توليد کاتالیست های مورد نیاز  پالایشگاه ستاره خلیج فارس ، باک خودروی ایرانیان بدون بنزین نخواهد ماند. 

شروع چالش ها  
تولید در این کشور هرگز کار راحتی نبوده است ،  بديهي است كه دلالاني از قطع واردات بیش از ۲۵ نوع کاتالیست و تولید داخلی آنها خوشحال نخواهد شد. بهره برداری از  طرح های جدید بنزین سازي در پالایشگاه های نفت لاوان، اصفهان،آبادان و تبریز و اراک با کاتالیست های بومی و ایرانی  ضربه دیگری بر منافع برخی وارد کنندگان خاص تلقی میشد .

ایجاد حاشیه سازی برای شرکت های دانش بنیان از طرف افرادی که در میدان تولید و عرصه علمی از آنها شکست خورده اند یک روش نا آشنا نیست .  اکسیر و اکسیرها در ایران در این دوره تحریم و فشار خارجی بیش از گذشته به حمایت مراجع ذیصلاح نیاز دارند.

دولت در نقش رگولاتور و سیاست گذار موظف است که مسیر دشوار موجود را هموار سازد و به برخی اغراض و نیات دلالان که در اصل رقیب توليد كننده بخش خصوصی هستند واقف باشد .  

در اين خصوص بايد از حمايتها و پشتيباني موثر شركت اسپك (آقاي مهندس سبحاني) و همچنين ديگر شركتهاي پالايشگاهي و پتروشيمي كه پيشگام استفاده از كاتاليست ايراني بودند و در اين موفقيت بزرگ سهم زيادي دارند نيز ياد كرد و اميدوار بودكه با استفاده از رهنمودهاي مقام معظم رهبري وپشت سر گذاشتن موانع و مشكلات موجود و با تقويت انگيزه و حمايت از شركتهاي دانش بنيان، به موفقيتهاي بيشتري در عرصه جنگ اقتصادي با دشمنان كشور دست يابيم. 

در پایان اینکه به نظر شما راه شناسايي واردكنندگان كاتاليست كه در قالب توليدكننده واردات انجام مي دهند، چگونه است؟ 

مي توان از طريق گمرك جمهوري اسلامي ايران نسبت به شناسايي انواع شركت هاي حقوقي و شخصي و ارتباط نسبي و غيرنسبي آنها و از طريق ذينفعان آنها، از طريق نهادهاي نظارتي، كاتاليست هايي كه وارد كشور شده را شناسايي نمود و توليدكنندگان واقعي را از دلال كاتاليست شناسايي نمود.

نظر شما