شناسهٔ خبر: 34823085 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: باشگاه خبرنگاران جوان | لینک خبر

یک بام و دو هوای نرخ بلیت هواپیما در ایلام / کم توجهی یا بازار خوب، کدام دلیل بالا رفتن قیمت ها شد؟

بالا بودن نرخ بلیت پروازهای شرکت های هواپیمایی در فرودگاه ایلام نسبت به سایر پروازهای داخلی کشور ، مشکلاتی را برای شهروندان ایلامی بوجود آورده است.

صاحب‌خبر -

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، سفر‌های هوایی یکی از ایمن‌ترین و سریع‌ترین سفر‌ها در دنیا بشمار می‌رود که همواره مورد استقبال مسافران و گردشگران واقع شده است چرا که در کنار امنیت، موجب صرفه جویی در وقت می‌شود و مسافران می‌توانند وقت بیشتری را در مقصد خود سپری کند.

در استان ایلام نیز تمامی امکانات و زیرساخت‌های لازم برای انجام مسافرت‌های داخلی و حتی خارجی در فرودگاه بین المللی شهدای ایلام وجود دارد و مسافرت هوایی مورد استقبال مردم این استان قرار گرفته بطوری که تمامی پرواز‌های تنها فرودگاه این استان، با حداکثر ظرفیت خود انجام می‌شوند.

1

بیش از ۴ هزار مسافر در ماه از فرودگاه شهدای ایلام جابجا می‌شوند

یگانه سرپرست فرودگاه شهدای  ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام گفت: در ماه بطور میانگین بیش از چهار هزارو ۲۰۰ مسافر از فرودگاه بین المللی شهدای ایلام بصورت رفت و برگشت جابجا می‌شوند که حجم پرواز‌های صورت گرفته، نشان از تکمیل بودن تعداد صندلی پرواز‌ها در این فرودگاه دارد.

او افزود: روزانه ۴ پرواز از فرودگاه شهدای ایلام به مقصد تهران به صورت رفت و برگشت و در هفته سه پرواز دیگر از این فرودگاه به مقصد مشهد به صورت رفت و برگشت صورت می‌پذیرد که نشان از حجم بالای جابجایی مسافر در استان دارد.

اما با وجود تکمیل بودن مسافران در پرواز‌های انجام شده از فرودگاه شهدای ایلام، چند وقتی است اخبار ناخوشایندی از سوء استفاده برخی شرکت‌های هواپیمایی به گوش می‌رسد که موجب گله مندی مردم و مسافران شده است.

1

چرا بهای بلیت ایلام به مشهد ۶ برابر قیمت بلیت کرمانشاه به مشهد است؟

محمودی از شهروندان شهر ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با انتقاد از گران بودن بهای بلیت هواپیما در مسیر فرودگاه شهدای ایلام اعلام کرد: چند وقت پیش که قصد مسافرت به مشهد مقدس را داشتم به یکی از دفاتر فروش بلیت هواپیما مراجعه کردم که از اعلام قیمت بلیت هواپیما به وسیله متصدی آن دفتر واقعا شوکه شدم.

او ادامه داد:  با توجه به همسایگی و نزدیکی دو استان ایلام و کرمانشاه ،بهای بلیت مسیر رفت ایلام به مشهد یک میلیون و ۲۵۴ هزار تومان است در حالی که  بهای بلیت مسیر کرمانشاه به مشهد در همان لحظه تنها ۲۲۵ هزار تومان بود.

نوروزی از دیگر شهروندان ایلامی نیز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، تاکید کرد: با توجه به شغلی که دارم، معمولا در ماه سه یا چهار بار از فرودگاه ایلام به مقصد تهران مسافرت می کنم و هر بار بلیت هواپیما را با یک قیمت متفاوت تهیه می‌کنم.

او ادامه داد: هفته‌ گذشته برای تهیه بلیت پرواز ایلام به تهران پانصد و ۱۰ هزار تومان پرداخت کردم که بهای خرید این بلیت در اردیبهشت ماه امسال تقریبا ۲۰۰ هزار تومان بود.

این افزایش ۱۵۰ درصدی در پرواز ایلام به تهران در حالی صورت گرفته که برخی دیگر از مسافران از متفاوت بودن بلیت هواپیما در یک پرواز گلایه دارند.

چرا باید بهای بلیت در مسیر فرودگاه ایلام بالاتر از سایر مسیر‌های کشور باشد؟

هاشمی از مسافران پرواز تهران به ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ; اظهار کرد: در پرواز تهران به ایلام، در حین صحبت با یکی از مسافران پرواز متوجه شدم که بهای پرداختی من ۳۰ هزار تومان بیش‌تر از مسافر بغل دستی ام بوده است، آیا خدمات متفاوتی به من ارائه شده که بهای بلیت را باید بیش‌تر پرداخت کنم؟

او تاکید کرد: افزایش بهای بلیت، تفاوت قیمت بلیت در زمان‌های مختلف و متفاوت بودن آن با سایر پرواز‌های انجام شده در سایر مسیر‌های کشور در حالی صورت می‌گیرد که هیچ خدمات اضافه تری در این پرواز‌ها به مسافران ارائه نمی‌شود.

هاشمی با بیان اینکه چرا باید تنها در استان ایلام بهای بلیت تا این حد بالا باشد؟ از مسئولان ذی ربط خواست بفکر راهکاری برای این افزایش قیمت و گرانی بلیت در استان باشند، موضوعی که ما هم بدنبال آن بودیم.

سوالی که برای رسین به جواب آن راهی چندین دفتر هواپیمایی در شهر ایلام شدیم، هر کدام جوابی دادند، اما جواب مشترک آن‌ها وجود مسافران عراقی در فرودگاه شهدای ایلام بود.

یک بام و دو هوای نرخ بلیت هواپیما در ایلام

گردشگران عراقی باعث گران بودن بهای بلیت هواپیما در ایلام هستند

احمدی از کارکنان یکی از دفاتر هواپیمایی فعال در شهر ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ، با اشاره به متفاوت بودن بهای بلیت در مسیر فرودگاه ایلام با سایر مناطق کشور گفت: این افزایش چند صددرصدی در ماه‌های اخیر در اثر وجود مسافران و گردشگران عراقی است.

او ادامه داد: روزانه شاهد حضور گردشگران مرفه عراقی برای خرید بلیت هواپیما به مقصد مشهد یا تهران هستیم، گردشگرانی که بالا بودن بهای بلیت برایشان اهمیت چندانی ندارد و نسبت به تهیه آن اقدام می‌کنند، موضوعی که مسئولان فرودگاه شهدای ایلام نیز آنرا تایید می کنند.

یک بام و دو هوای نرخ بلیت هواپیما در ایلام

جواد یگانه سرپرست فرودگاه شهدای ایلام گفت: بطور میانگین بیش از ۸۰ درصد پرواز ایلام به مشهد و ۶۰ درصد پرواز ایلام به تهران مسافران و زائران عراقی هستند.وجود همین تعداد گردشگر عراقی باعث شده تا شرکت‌های هواپیمایی نیز طمع کنند و در سایه کم توجهی برخی مسئولان نسبت به افزایش بهای بلیت هواپیما اقدام کنند.

برای پیگیری این افزایش قیمت‌ها به سراغ نماینده شرکت هواپیمایی آسمان در ایلام رفتیم.

شناور بودن قیمت بلیت هواپیما علت اصلی تلاطم ها است

محبتی رییس دفتر هواپیمایی آسمان در استان ایلام در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ،  تفاوت در بهای بلیت را شناور بودن آن اعلام کرد و افزود: این موضوع باعث شده تا مردم استان از بالا بودن قیمت بلیت در برخی ساعت‌ها گله‌مند باشند.

او ادامه داد: شناور بودن بهای بلیت به معنای گران‌تر شدن آن نیست، چراکه در همین ماه شرکت هواپیمایی آسمان اقدام به فروش بلیت هواپیمایی خود به مبلغ یکصدو۶ هزار تومان نیز کرده است.

اما باید توجه داشت شناور شدن قیمت بلیت هواپیما، تنها به سود ایرلاین‌ها است، موضوعی که در این مدت کاملا نمایان بوده و شرکت‌های هواپیمایی، هر لحظه قیمت بلیت‌ها را به مبالغ دلخواه خود تعیین کرده اند، موضوعی که تنها موجب تحمیل فشار به مسافران می‌شود.

ملاک تعیین نرخ بلیت هواپیما  چیست؟

سخنگوی سازمان هواپیمایی کشوری در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام، اعلام کرد: ملاک تعیین نرخ بلیت هواپیما کاملا کارشناسی و بر اساس یک سری هزینه‌های تعیین شده برای یک ساعت صندلی پرواز است.

رضا جعفرزاده از نظارت کامل سازمان هواپیمایی کشوری بر روی نرخ فروش بلیت هواپیما خبر داد و افزود: با بازرسی‌های موردی و کلی، این سازمان قطعا با شرکت‌هایی که خارج از دامنه از پیش تعیین شده اقدام به فروش بلیت هواپیما کنند برخورد خواهد کرد.

اما در حالی مردم از گران بودن و تفاوت قیمت بلیت هواپیما گله‌مند هستند که سخنگوی شرکت هواپیمایی کشوری همه چیز را عادی جلو می‌دهد! موضوعی که نیازمند ورود جدی مدیران و مسئولان کشوری است.

چرا مسئولان در زمینه افزایش نرخ بلیت هواپیمایی در ایلام ورود نمی کنند؟

با این سوال به سراغ نماینده عالی دولت در استان رفتیم  تا بدانیم در این مدت چه اقداماتی در زمینه کنترل نرخ بهای بلیت در استان صورت گرفته است ، آیا دولت برنامه ای برای کنترل نرخ بلیت هواپیما در این استان محروم که درآمد مردمانش به نسبت سایر مناطق کشور پایین تر است دارد یا خیر ؟

 ابتدا با دفتر استاندار تماس گرفتیم که بگفته‌ رستم زاد مدیرکل حوزه استانداری، استاندار ایلام پیگیری این موضوع را به کرمی معاون عمرانی استانداری واگذار کرده است ، اما طی تلاش های چندباره ما، برقراری تماس با آقای معاون بجایی نرسید و در این زمینه با ما گفتگو نکردند.

سوالی که همچنان بی جواب باقی ماند این بود که: شناور بودن قیمت بلیت هواپیما با چه هدفی صورت گرفته؟ آیا هدف آن مشتری مداری است یا با هدف حمایت مالی از ایرلاین‌ها است؟

چرا در استانی که از لحاظ توسعه در ردیف استان‌های محروم قرار دارد و مردمانش از سطح درآمد پایین تری برخوردار هستند باید بلیت هواپیما به سختی و با قیمت بالا عرضه شود؟ موضوعی که می‌طلبد مدیران استان و کشور در خصوص این موضوع ورود کنند.

اگر هدف کسب درآمد از طریق گردشگری است باید فکری نیز بحال مردم استان ایلام شود، چرا که تهیه بلیت با این قیمت برای مردم این استان سخت است.

گزارش از مسعود همتی

انتهای پیام/ه

نظر شما