شناسهٔ خبر: 34822021 - سرویس استانی
نسخه قابل چاپ منبع: شبستان | لینک خبر

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی اعلام کرد:

آب شرب شهرهای آذربایجان غربی استاندارد بین المللی دارد

اسکندرپور گغت: کسب استانداردهای بین المللی، گواه روشن کیفیت آب شرب آذربایجان غربی است.

صاحب‌خبر -

«مقداد اسکندرپور» در گفتگو با خبرنگار شبستان با اشاره به وضعیت کلی آبرسانی به شهرهای آذربایجان غربی، گفت: جمعیت شهری آذربایجان غربی 2 میلیون و 219 هزار نفر است که از این میزان، 2 میلیون و 214 هزار و 514 نفر زیر پوشش شبکه آبرسانی شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی قرار دارند.

 

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با بیان اینکه میزان بهره مندی جمعیت شهری آذربایجان غربی نسبت به میانگین کشوری بیشتر است، تصریح کرد: 99.8 درصد جمعیت شهری آذربایجان غربی از شبکه آبرسانی بهره مند هستند این در حالی است که این رقم در میانگین کشوری 99.6 درصداست.

 

وی با بیان اینکه درصد بهره مندی از شبکه آب جمعیت شهری استان 0.2 درصد بیشتر از میانگین کشوری است، ادامه داد: 644 هزار فقره انشعاب آب در آذربایجان غربی واگذار شده است که این میزان، شامل 881 هزار آحاد است.

 

این مسئول با اشاره به منابع تامین آب استان، اظهار داشت: آب مورد نیاز از 196 حلقه چاه، 13 تصفیه خانه، 12چشمه و 117 مخزن با حجم 414 هزار مترمکعب تامین می شود.

 

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با اشاره به وجود 246 حلقه چاه آب تحت مدیریت شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی، اذعان داشت: از این تعداد فقط 196 حلقه چاه فعال است و مابقی از مدار بهره برداری خارج شدهاند.

 

اسکندرپور دلایلی که باعث خروج چاه ها از مدار بهره برداری قرار می گیرد را مورد اشاره قرار داد و گفت: تغییر کیفیت آب از حالت استاندارد، عدم نیاز موقت به چاه و افت آبدهی به دلیل پایین آمدن آبهای زیرزمینی و ... از جمله عواملی است که باعث  خروج چاه ها  از مدار بهره برداری می شود.

 

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی در ادامه با بیان اینکه کیفیت آب یکی از خطوط قرمز این شرکت است، اعلام کرد: کنترل کیفیت آب شامل کنترل، پایش و صیانت از حریم منابع آبی است و در این راستا کنترل کیفیت آب شرب شهرهای استان با سرمایه گذاری سنگین در آزمایشگاه های کاملا مجهز به صورت مستمر انجام می گیرد.

 

اسکندرپور به کیفیت آب شرب شهرهای مختلف استان اشاره کرد و گفت: کنترل کیفیت آب شرب شهرهای مختلف آذربایجان غربی در حد استانداردهای بین المللی است به طوری که این شرکت توانسته از نظرمدیریت و نظارت بر  کیفیت آب شرب، گواهینامه های بین المللی را در سالهای متمادی کسب کند.

 

این مسئول با بیان اینکه در تامین کیفیت آب شرب، یکی از 10 استان های  برتر کشور هستیم، ادامه داد: 17 آزمایشگاه کیفیت سنجی آب در استان به صورت روزانه، ماهانه و سالانه نسبت به بررسی پارامترهای مختلف و موثر در کیفیت آب شرب شهری اقدام می کنند.

 

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با بیان اینکه آب شرب از نظرمیکروبی، بیولوژیکی ، شیمیایی، فلزات سنگین، مواد آلی و سموم مورد بررسی قرار می گیرند، ادامه داد: سال گذشته 213 هزار و 923 آزمون از نظر کلرسنجی، 4 هزار و 734 آزمون میکروبی و HPC، 213 هزار و 923 آزمایش کدورت سنجی، 20 هزار و 580 آزمون فیزیکی و شیمیایی، یک هزار و 760 آزمون فلزات سنگین، 4 هزار و 50 آزمون مواد آلی و سموم و 4 هزار آزمون بیولوژی از شبکه های آب و مخازن انجام گرفته است که تعداد آزمایشات و نحوه نمونه برداری و آزمایشات طبق استاندار های جهانی است .

 

اسکندرپور یادآور شد: سال گذشته 52 پارامتر برای کیفیت سنجی آب شرب از منابع، شبکه و مخازن انجام گرفته است و براساس این آزمون ها، کیفیت آب شرب استان از نظر شیمیایی، فلزات سنگینن و المان های کمیاب، مطلوب بوده و این عوامل در حد مجاز استاندارد آب های آشامیدنی است.

 

وی گفت: کیفیت آب شرب از نظر مطلوبیت کلر باقی مانده آزاد 100 درصد، از نظر عدم وجود کدورت 100 درصد، از نظر مطلوبیت بار میکروبی نیز 100 و از نظر HPCنیز 100 درصد است.

 

معاون مهندسی و توسعه شرکت آب و فاضلاب شهری آذربایجان غربی با اعلام اینکه تمام پارامترهای شیمیایی اندازه گیری شده در شبکه توزیع آب شهر ارومیه مطابق استاندارد ملی ایران و در محدوده مجاز و قابل قبول برای آب شرب می باشد، تصریح کرد: براساس نتایج حاصل از آزمایشات به میانگین سختی کل منابع تامین آب زیرزمینی استان آذربایجان غربی در حد مجاز است .

 

نظر شما