شناسهٔ خبر: 34821382 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: سینا | لینک خبر

علم در 28 مردادماه:

روز جهانی عکاسی

سیناپرس: در میان انبوهی از اخبار و اطلاعات مناسبتی و خبری تقویم، رویدادهای مهم روز را از نگاه سیناپرس بخوانید.

صاحب‌خبر -
  • روز جهانی عکاسی

عکاسی یعنی ثبت و ایجاد یک تصویر؛ عکاسی دارای سه جنبه علمی، صنعتی و هنری است؛ به‌عنوان یک پدیده علمی متولد شد، به‌شکل یک صنعت گسترش یافت و به عنوان هنر تثبیت شد. عکاسی توسط یک فرد کشف و تکمیل نشده‌است، بلکه نتیجه تلاش بسیاری از افراد در زمینه‌های مختلف و اکتشافات و نوآوری‌های آنان در طول تاریخ است.

19 آگوست (28 مرداد) در تقویم بسیاری از کشورهای جهان بعنوان روز جهانی عکاسی نامگذاری شده است.قدیمی‌ترین عکس ثبت شده در تاریخ عکاسی تصویری است که نیسفور نیپس، اشراف‌زاده‌ فرانسوی در سال 1826 با فرایندی که خود آن را هلیوگرافی نامید از چشم‌انداز پنجره‌ی اتاقش گرفت.

چند سال بعد یک فرانسوی دیگر به نام لوئی داگر در سال 1837 به فناوری‌ای دست یافت که تصویری مثبت، مستقیم و پایدار بر صفحه‌ی نقره‌اندود ثبت می‌کرد. او فناوری خود را داگروتیپ نامید که در تاریخ عکاسی بعنوان نخستین شیوه‌ی عملی ثبت تصویر شناخته می‌شود.

  • روز جهانی انسان دوستی

در سال ۲۰۰۳ میلادی در حادثه بمب گذاری دفتر سازمان ملل متحد در بغداد عراق برخی از کارمندان بشردوستانه جان خود را از دست دادند، به همین علت مجمع عمومی سازمان ملل در طی قطعنامه ای روز ۱۹ آگوست هر سال را با نام «روز بین المللی انسان دوستی» نام گذاری نمود.

  • كشف جريان برق

در اين روز" گراي "فيزيكدان و دانشمند معروف انگليسي جريان برق را كشف كرد .وي بعد از 6 سال آزمايش و مطالعه درباره الكتريسيته ،در آن روز موفق شد نيروي برق را در يك مفتول فلزي هدايت كند .قانون جريان برق كه معلول دو قطب مثبت و منفي بودند روز 19 سپتامبر 1723 ميلادي صورت عمل به خود گرفت .

  • درگذشت دكتر آذر اندامی

آذر اندامي پزشک و باکتري‌شناس ايراني و از پژوهشگران انستيتو پاستور ايران بود. به‏خاطر خدمات علمي و انساني او يکي از حفره‌هاي برخوردي روي سياره ناهيد، به‏نام وي «اندامي» نام‏گذاري شده ‌است.

آذر اندامي در سال ۱۳۰۵ش در محله ساغريسازان رشت متولد شد. دكتر آذر اندامي بانوي تلاشگر و پزشك انسان‏دوست ايراني بعد از عمري تلاش و تحقيق سرانجام در بيست و هشتم مردادماه سال ۱۳۶۳ هجري شمسي به‏علت آمبولي ريه که از عواقب بيماري سختش بود، درگذشت اما نامش در تاريخ ايران جاويد است.

گفتنی است كه براي بزرگداشت مقام اين بانوي محقق ايراني علاوه بر برگزاري چندين ويژه‏برنامه، خياباني درشهر رشت به‏نام دكتر آذر اندامي نام‏گذاري شده است. در سال ۱۹۹۲م، اتحاديه بين‌المللي ستاره‌شناسي (IAU) حفره‌اي به قطر ۳۰ کيلومتر در طول جغرافياي ۲۶ درجه و ۵۵ دقيقه و عرض جغرافيايي ۱۷ درجه و ۴۵ دقيقه با قله‌اي مرکزي در جنوب سياره زهره را به‏نام اندامي نامگذاري کرد.

  • درگذشت جیمز وات

جِيمز وات، مخترع و مهندس معروف انگليسي در 28 مارس 1736م درناحيه‏اي در شمال انگلستان به دنيا آمد.او با تلاش فراوان، اشكالات ماشين اوليه بخار را برطرف كرد و دستگاه جديدي اختراع نمود كه ماشين بخار را شكل مي‏داد.جِيمز وات سرانجام در 19 اوت 1819م در 83 سالگي درگذشت.

  • تولد یولیوس لوتار فون مایر

یولیوس لوتار فون مایر متولد ۱۹ اوت ۱۸۳۰ بود.وی شیمی‌دان آلمانی هم دوره دمیتری مندلیف بود که در رقابت با او در ارائهٔ جدول تناوبی عنصرها تلاش می‌کرد. با فاصلهٔ پنج سال، مندلیف و مایر هر دو بر سر کاری با روبرت بونزن همکاری کردند.او در  ۱۱ آوریل ۱۸۹۵ درگذشت.

 

لینک کوتاه

نظر شما