شناسهٔ خبر: 34820183 - سرویس علمی-فناوری
نسخه قابل چاپ منبع: بسیج نیوز | لینک خبر

بهبود ۷۰ درصد بیماران خونی با استفاده از پیوند سلول‌های بنیادی

مدیرعامل بانک سلولهای بنیادی خون بند ناف رویان در یاسوج با اعلام این خبر گفت: بیمارانی که تشابهات ژنیتیکی با 110 هزار نمونه نگهداری شده خون بند ناف دارند در صورت مبتلا بودن به بیماریهای سخت علاج از جمله سرطان خون یا بیماری تالاسمی میتواند با مراجعه به دفاتر نمایندگی در سرار کشور برای درمان اقدام کنند.

صاحب‌خبر -
مرتضی ضرابی اضافه کرد: در صورت مهیا بودن زیرساخت‌های نگهداری خون بند ناف در دمای منهای ۱۹۰ درجه ستانتیگراد و الزام آور شدن نمونه برداری در دوقیقه اول تولد از بند ناف، این بانک میتواند به ظرفیت بزرگِ درمانی تبدیل شود و خدمات خود را به سایرکشور‌ها عرضه کنند.
عضو هیات علمی پژوهشگاه رویان با بیان اینکه بخش زیادی از سلول‌های بنیادی از خون بند ناف و جفت بعنوان زباله‌های بیولوژیکی دور ریز تامین می‌شود افزود: این سلول‌ها بعنوان سلول‌های خون ساز برای بهبود برخی بیماری‌ها از جمله کودکان مبتلا به بیماری‌های عصبی از جمله فلج مغزی بدون نیاز به تطابق ژنتیکی هم استفاده کرد.
وی با بیان اینکه ظرفیت درمان هفتاد بیماری با پیوند سلول‌های بنیادی ممکن است، از آغاز مطالعات کارآزمایی بالینی برای این بیماری‌ها خبر داد و افزود: از جمله این بیماری‌ها در نوزدان به فلج مغزی، اوتیسم و در بزرگسالان آلزایمر و ام اس می‌توان اشاره کرد.
ضرابی افزود هرچه شرایط برای ذخیره سازی سلول‌های بنیادی موجود در خون بند ناف بهتر فراهم شود ضریب درمان جمعیت بیشتری از بیماران نیازمند افزایش می‌یابد.
وی ابراز امیدواری کرد: سه تا پنج سال آینده از سلول‌های بافت و خون بند ناف و سلول‌های بنیادی بهره‌های علمی بیشتر برای درمان گرفته شود.
وی به توجه دولت و خیرین برای توسعه‌ی فعالیت‌های این بانک تاکید کرد.

نظر شما