شناسهٔ خبر: 34819023 - سرویس بین‌الملل
نسخه قابل چاپ منبع: ایرنا | لینک خبر

مقام ارشد اقتصادی آمریکا بر بازنگری در گفت وگوهای تجاری با چین تأکید کرد

تهران- ایرنا- لری کودلو سرپرست شورای ملی اقتصادی آمریکا با اشاره به عواقب منفی جنگ تجاری آمریکا و چین برای اقتصاد جهانی، گفت: قصد بازنگری اساسی در گفت وگوهای تجاری با چین داریم و امیدواریم که با پکن به توافقات جدیدی برسیم.

صاحب‌خبر -

دستیار اقتصادی ترامپ در گفت وگو با فکس نیوز که روز یکشنبه منتشر شد، افزود: هفته پیش استیون منوچین وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت وگوی تلفنی خوبی با مقامات اقتصادی چین داشته است.

کودلو  اضافه کرد: اگر هیأت اقتصادی چینی در هفته های پیش رو به این مذاکرات بپیوندند، پیشرفت های مهمی حاصل می شود.

به گفته او، هنوز مشخص نیست که این هیأت، حاضر به انجام چنین سفری باشند. 

فرانس 24 گزارش داد: به دنبال افت شاخص های اقتصاد جهانی متأثر از جنگ تجاری میان دو غول بزرگ اقتصادی؛ اکنون آمریکا در پی بازنگری در نحوه مذاکرات و جنگ تجاری کنونی میان خود و پکن است. 

جنگ تجاری میان آمریکا و چین تأثیرات زیادی بر اقتصاد این دو کشور و همچنین اقتصاد جهانی داشته است. سازمان های بین المللی اقتصادی نسبت به ادامه این روند، هشدار داده اند.

آمریکا دهم مرداد ۱۰ درصد تعرفه تازه بر ۳۰۰ میلیارد دلار کالای وارداتی از چین وضع کرد. چین نیز تهدید کرد که این اقدام را تلافی خواهد کرد.

دولت چین در پاسخ به این اقدام آمریکا، روز دوشنبه ۱۴ مرداد از ارزش یوان در برابر دلار کاست و قیمت دلار نسبت به واحد پول چین به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ رسید.

پکن همچنین اعلام کرد که خرید فرآورده‌های کشاورزی از ایالات متحده را متوقف می‌کند.

رسانه‌های چینی به‌نقل از بانک مرکزی این کشور اعلام کردند که کاهش ارزش یوان، واکنشی به یکجانبه‌گرایی و نیز وضع تعرفه‌های جدید بر کالاها و فرآورده‌های چینی است.

به گزارش ایرنا، آمارها نشان می دهد که محاسبات دونالد ترامپ در تشدید این جدال درست از آب در نیامده وسیاست هایی سخت‌گیرانه دونالد ترامپ به نتیجه مطلوب نرسیده است و واشنگتن در این رویارویی تا کنون بیشتر از پکن خسارت دیده است.

در سال ۲۰۱۸ تجارت دوجانبه دو کشور بیش از ۴۱۹ میلیارد دلار به نفع چین بود. آمریکا تنها ۱۲۰ میلیارد دلار صادرات به چین داشت و چین نیز بیش از ۵۳۹ میلیارد دلار صادرات به آمریکا انجام داده بود.

روند مبادلات تجاری در نیمه اول سال جاری میلادی تغییر موازنه به سود چین را تأیید می‌کند؛ در شش ماه نخست سال گذشته، صادرات چین به آمریکا ۱۳۳ میلیارد و ۷۰۰ میلیون دلار بیش از واردات بوده، این میزان در مدت مشابه امسال به ۱۴۴ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار افزایش یافته است.

نظر شما